hej, ik zit nu de laatste maanden al met een vraagje waarvan ik dacht dat het uit zichzelf wel zou oplossen naarmate Blitz zou ouder
worden. Maar dit blijkt dus niet het geval...
Blitz is namelijk verzot op teefjes. Vooral dan blondines zeg maar. Het vreemde is dat hij dit niet doet thuis (ik kom hier ook niet zoveel honden tegen) maar wel op de hondenschool. Bij het vrij volgen of oproepen, en vroeger ook bij blijven, moet Blitz namelijk altijd eerst een bezoekje gaan brengen aan een teefje. En hij heeft zo zijn keuzes, als Evi, een GR, er niet is dan is het Kinta, een Tsjechische. Als Kinta er niet is dan is het één van de overige.
Blitz heeft in zijn verleden geen speciale positieve ervaringen met een teefje opgedaan, noch met een 'gele' hond.
Blitz heeft wel een niet-ingedaalde teelbal, de DA zei dat hij hierdoor wel wat 'hitsig' kon zijn. Houd dit verband met het gedrag.
Oja, Blitz loopt enkel naar de teefjes in het begin van de oefening. Als ik hem terug bij mij heb en de oefening voor de tweede keer herbegin dan voert hij ze perfect uit.
Weet iemand waarom hij dit gedrag vertoont? En mss ook hoe ik het eruit kan krijgen?
Alvast bedankt, Vicky
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vrouwenzot?
Moderator: moderatorteam
-
zwijntje
- Actief
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Re: vrouwenzot?
Noemt de DA dat als mogelijke oorzaak? :N:zwijntje schreef:
Blitz heeft wel een niet-ingedaalde teelbal, de DA zei dat hij hierdoor wel wat 'hitsig' kon zijn. Houd dit verband met het gedrag.
Daar kan ik me niets bij voorstellen
Volgens mij is Blitz gewoon een dondersteenzwijntje schreef: Oja, Blitz loopt enkel naar de teefjes in het begin van de oefening. Als ik hem terug bij mij heb en de oefening voor de tweede keer herbegin dan voert hij ze perfect uit.
Weet iemand waarom hij dit gedrag vertoont?
Als je weet dat zijn eerste actie steeds is naar een blondje gaan, misschien de opdracht de eerste keer iets nadrukkelijker geven?
Je kunt dat bijvoorbeeld proberen door nog héél even een korte opdracht te geven zoals "zit"of "af", nog even goed contact maken (aandacht vragen) en dan pas de oefening laten doen.
-
zwijntje
- Actief
Neeneen, achter houdt dit verband met het gedrag zou een vraagteken moeten geplaatst worden. Ik vroeg me af of het 'hitsig' zijn van de DA verband houd met het lopen naar de teefjes van Blitz?zwijntje schreef:
Noemt de DA dat als mogelijke oorzaak? schrik
Daar kan ik me niets bij voorstellen
Ik probeer deze commando's altijd heel streng te zeggen, maar daar heeft meneer geen oren naar. Voor ik een oefening begin moet Blitz altijd aandacht geven aan mij. Anders begin ik ze niet. Maar goed, de laatste tijd komt Blitz na enig aarzelen toch nog naar mij. Weliswaar met lokken ed, maar het is een begin hé. En als hij dan bij mij is, dan luistert geen andere hond beter als hij natuurlijk, dan krijgt hij een bonusje. Maar waarom wilt ie dan alleen naar blonde teefjes gaan. Waarom geen zwarte reu?zwijntje schreef:
Oja, Blitz loopt enkel naar de teefjes in het begin van de oefening. Als ik hem terug bij mij heb en de oefening voor de tweede keer herbegin dan voert hij ze perfect uit.
Weet iemand waarom hij dit gedrag vertoont?
Volgens mij is Blitz gewoon een dondersteen wink
Als je weet dat zijn eerste actie steeds is naar een blondje gaan, misschien de opdracht de eerste keer iets nadrukkelijker geven?
Je kunt dat bijvoorbeeld proberen door nog héél even een korte opdracht te geven zoals "zit"of "af", nog even goed contact maken (aandacht vragen) en dan pas de oefening laten doen.

- ranetje
- Zeer actief
-
zwijntje
- Actief
Nou, hij doet het dus enkel als hij los is, bv. bij een oefening vrij volgen of oproepen. Maar omdat hij dus naar de teefjes loopt doe ik het vrij volgen gewoon met de halsband... de lijn hou ik af. Die heb ik vroeger aan gelaten en tijdens de volgoefening als ik zijn aandacht had laten vallen. Zo heeft hij dit stilaan geleerd, als hij dan wou wegrennen pakte ik rap de lijn op zodat hij niet in de fout kon gaan.
Bij het oproepen laat ik de lijn echter nog aan. Ik leg deze op zijn rug als ik hem achterlaat zodat hij voelt dat hij ze nog omheeft. Ik merk wel dat ik ook bij deze oefening de lijn stilaan kan afdoen. Hij kijkt al niet meer naar de andere honden. Nuja... vandaag was Kinta of Evi der ook wel niet maargoed... zo kan hij ook niet in de fout gaan hé
Ik zie wel direkt aan zijn gedrag hoe ver ik kan gaan. Ik probeer net altijd die grens te vinden dat hij niet in de fout gaat zodat ik hem kan belonen natuurlijk.
Teefjes zijn dan wel interessanter, maar waarom een blonde? Ach, ik snap hem gewoon niet
hij kiest er wel altijd de mooiste uit moet ik zeggen, hij heeft een goeie smaak 
Bij het oproepen laat ik de lijn echter nog aan. Ik leg deze op zijn rug als ik hem achterlaat zodat hij voelt dat hij ze nog omheeft. Ik merk wel dat ik ook bij deze oefening de lijn stilaan kan afdoen. Hij kijkt al niet meer naar de andere honden. Nuja... vandaag was Kinta of Evi der ook wel niet maargoed... zo kan hij ook niet in de fout gaan hé
Ik zie wel direkt aan zijn gedrag hoe ver ik kan gaan. Ik probeer net altijd die grens te vinden dat hij niet in de fout gaat zodat ik hem kan belonen natuurlijk.
Teefjes zijn dan wel interessanter, maar waarom een blonde? Ach, ik snap hem gewoon niet

- ranetje
- Zeer actief