Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Te ver weg...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Drossie
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Border Collie
Aantal honden: 3

Te ver weg...

Ongelezen bericht door Drossie »

Ik merk op wandelingen dat Wodan soms verder en verder weg begint te lopen.
Tot hiertoe heeft dat nog geen problemen gegeven aangezien ik in rustige bossen ga wandelen waar we eigenlijk bijna nooit iemand tegenkomen. Maar ik vrees dat er op een keer wel iemand zal zijn die het noet leuk vindt dat er een hond los loopt en hem "lastig" valt. Nuja, Wodan zal nooit een vlieg kwaad doen, hoogsten blaffen van enthousiasme, maar dat weten die mensen niet he.

Nu is de vraag, kan je een hond van 11 maanden nog leren wat dichter bij je te blijven op wandelingen?
Wanneer ik hem terug roep is er geen probleem hoor, hij komt altijd in volle spurt terug gelopen tot bij mij.

Ik probeer me nu dikwijls te verstoppen achter een boom zodat hij wat meer achter zich moet kijken om op te letten, maar meestal kijkt hij maar als hij 100 of 200 meter verder is... Dan loopt hij wel direct terug om mij te zoeken, maar toch... Zou iets gemakkelijker zijn indien hij wat dichter zou blijven!
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

ik begrijp het, ook ik vind het heel lastig een loslopende hond zonder baas tegen te komen en niet dat ik bang ben voor die hond maar omdat mijn honden soms niet zo vriendelijk zijn.

Ik zou hem als hij te ver bij je weg loopt hem steeds even bij je roepen en de vestopspelletjes zijn ook goed, zo blijft hij goed opletten.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Wat voor ras is je hond? Bijv. herders en retrievers blijven (in het algemeen :wink: ) wat dichter bij de baas, terwijl brakken en staande honden 'meer ruimte nemen'. Bij de laatsen is het dan ook veel moeilijker aan te leren om dicht bij de baas te blijven..

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

als ik wandel met mijn honden , en de honden lekker zelf hun gang laat gaan, dan heb ik er ook een paar die verder weg kunnen gaan lopen, ik wil dat idd niet, dus blijf ik ook met wandelen wat actief met ze bezig, ik roep ze met regelmaat even bij me, voor een knuffel of een koekje, ik wijs iets aan in de struiken en zeg kijk nou, een muis,dan zijn er alleen nog 5 staartjes te zien uit het gras of struikje, ik loop wel eens ineens de andere kant op en roep ze dan " hey jongensss hierroo"

dus al met al, als je een hond hebt die wel lekker luisterd op roepen?, dan maak je daar gebruik van, gaat hij voor jou net over de grens van afstand tussen jullie? terug roepen en iets leuks doen, ik merk dat mijn honden hierdoor ook automatisch beter op mij letten ( althans de meeste :mrgreen: )

zien of ruiken ze echt iets vreselijk interesants, dan heb ik op deze manier nooit veel afstand tussen ze en kan ik ze meestal allemaal bij me roepen, zit er teveel afstand tussen, dan lukt dat soms idd niet meer :wink:
Drossie
Actief
Border Collie

Moon schreef:Wat voor ras is je hond? Bijv. herders en retrievers blijven (in het algemeen :wink: ) wat dichter bij de baas, terwijl brakken en staande honden 'meer ruimte nemen'. Bij de laatsen is het dan ook veel moeilijker aan te leren om dicht bij de baas te blijven..

Gr. Marijke
Een Border Collie...
Drossie
Actief
Border Collie

yamie schreef:als ik wandel met mijn honden , en de honden lekker zelf hun gang laat gaan, dan heb ik er ook een paar die verder weg kunnen gaan lopen, ik wil dat idd niet, dus blijf ik ook met wandelen wat actief met ze bezig, ik roep ze met regelmaat even bij me, voor een knuffel of een koekje, ik wijs iets aan in de struiken en zeg kijk nou, een muis,dan zijn er alleen nog 5 staartjes te zien uit het gras of struikje, ik loop wel eens ineens de andere kant op en roep ze dan " hey jongensss hierroo"

dus al met al, als je een hond hebt die wel lekker luisterd op roepen?, dan maak je daar gebruik van, gaat hij voor jou net over de grens van afstand tussen jullie? terug roepen en iets leuks doen, ik merk dat mijn honden hierdoor ook automatisch beter op mij letten ( althans de meeste :mrgreen: )

zien of ruiken ze echt iets vreselijk interesants, dan heb ik op deze manier nooit veel afstand tussen ze en kan ik ze meestal allemaal bij me roepen, zit er teveel afstand tussen, dan lukt dat soms idd niet meer :wink:
Roepen is idd geen enkel probleem meer. Het was een probleem, maar sinds ik hem beloon met een balletje als hij terugkomt, is het geen enkel probleem meer. ik denk ook dat het moeilijker is voor om op nieuw terrein dicht bij te blijven, hij ruikt dan zoveel nieuwe geuren dat hij soms gewoon 'vergeet' op te letten! Ik hoopte dat door me te verstoppen, hij steeds meer en beter ging opletten, maar dat blijkt niet het geval te zijn... Maar tis niet dat hij het niet kan hoor, op sommige stukken wacht hij elke 10 meter om te kijken of ik nog volg...
bauke

Ongelezen bericht door bauke »

misschien helpt het om veel bochtjes te maken, dus juist elke keer een andere route te kiezen, dan blijven ze alert achterom kijken, of sowieso kijken waar je bent.

mijn stabij loopt ook als een "einzelgänger" zijn eigen route, maar dat is ook het ras, hij loopt ook veel "naast" mij, maar dan zie ik in mijn ooghoeken dat hij dus 50 meter in het gras "naast" mij loopt.
Dat is niet erg, maar ze móeten alert blijven om steeds jou in de gaten te blijven houden.

Ik heb het opgelost door steeds expres ineens een bocht te nemen , en nèt doen of je je eigen niet in de gaten hebt, en dan moet je zelf ook alert kijken, of hij je wel gaat volgen ( anders ben je echt je hond kwijt)

Allebei , dus zéker ook wij, opletten geblazen, met honden die niet keurig hetzelfde pad nemen.

Wel typisch voor een Border , dat hij afstand neemt van de baas, want die ik hier tegenkom, hèbben jùist alleen máár oog voor de baas, daar zou ik juist gek van worden,
Maar is de jouwe geen kruising dan? Toch een beetje dat jachthonden instinct in zich??

Het mij verstoppen heb ik 1 keer gedaan, maar ik vond dat zó zielig, hij was mij ècht kwijt, daarna heb ik dat dan ook NOOIT meer gedaan. :jank: het zag er heel paniekerig uit toen , en het hoeft ook niet meer, als je wat anders verzint om deze alertheid er in te krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”