Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een vraagje

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

senna03
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested
Aantal honden: 3

Een vraagje

Ongelezen bericht door senna03 »

Gewoon uit belangstelling deze vraag. Ik lees veel over verantwoord fokken en verbeteren van de diverse rassen. Ben ik het helemaal mee eens. Maar wordt een dek-reu of fok-teef uit de fokkerij gehaald (via de rasvereniging of raad van beheer) als blijkt dat veel nakomelingen van een bepaalde hond erfelijke gebreken vertonen of niet voldoen aan de rasstandaard? Ik weet dat dit bij paarden gebeurt, als de nakomelingen niet "goed" zijn kan de hengst afgekeurd worden op zijn nakomelingen. Dit gebeurt via het stamboek. Ik ben er gewoon benieuwd naar.

groetjes

petra
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Iemand die verantwoord fokt zal een reu of teef die gebreken vererft zeker uit de fok halen :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Volgens mij is dat per rasvereniging verschillend?
boemerang
Zeer actief

Ongelezen bericht door boemerang »

wat bedoel je ,dat er dingen zijn waar ze op moeten testen en dat wel hebben gedaan ,maar er andere gebreken toch aan wezig zijn waar ze niet aan dood kunnen gaan maar wel vervelend kan zijn voor de eigenaar
Afbeelding
onze kanjers Rex en Buddy in herrinnering
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Voordat je gaat fokken laat je de honden onderzoeken op bepaalde ziektes en loop je enige show's. (Rastypisch).

Dat gebeurd dus eigenlijk al vooraf die selectie
senna03
Zeer actief

Ik bedoel eigenlijk het volgende, van een fokker van labradors hoorde ik dat een bepaalde reu (naam weet ik niet meer) met b-heupen veel nakomelingen heeft gekregen met c-heupen. Mij lijkt het dan beter om niet meer met deze reu te fokken omdat dit het ras niet ten goede komt. Mijn vraag is of de RVB de reu uit de fokkerij kan halen of is het aan de eigenaar van de reu om er mee door te blijven fokken of niet?
Nog even het paardenvoorbeeldje; hengsten worden nadat ze zelf zijn goedgekeurd later ook nog gekeurd aan de hand van hun nakomelingen. Voldoen deze niet aan de gestelde eisen (gezondheid, rastype, etc.)dan kan de hengst worden afgekeurd terwijl er met het dier zelf niks mis is. Ik vroeg mij af of dit in de hondenwereld ook zo werkt.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

senna03 schreef:Ik bedoel eigenlijk het volgende, van een fokker van labradors hoorde ik dat een bepaalde reu (naam weet ik niet meer) met b-heupen veel nakomelingen heeft gekregen met c-heupen. Mij lijkt het dan beter om niet meer met deze reu te fokken omdat dit het ras niet ten goede komt. Mijn vraag is of de RVB de reu uit de fokkerij kan halen of is het aan de eigenaar van de reu om er mee door te blijven fokken of niet?
Nog even het paardenvoorbeeldje; hengsten worden nadat ze zelf zijn goedgekeurd later ook nog gekeurd aan de hand van hun nakomelingen. Voldoen deze niet aan de gestelde eisen (gezondheid, rastype, etc.)dan kan de hengst worden afgekeurd terwijl er met het dier zelf niks mis is. Ik vroeg mij af of dit in de hondenwereld ook zo werkt.
nee dus, er zijn een aantal rassen, waaronder de rottweiler ( of is dit het enige ras? ) die metgoed gevolg een MAG test afgelegd moeten hebben, zijn ze daarin niet geslaagd? dan worden er geen stambomen afgegeven als er met die honden gefokt word, maar goed dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niet mee gefokt word, maar dat zou dus oerstom zijn ( buiten het feit dat je dan dus met mischien wel niet zo fijne karakters fokt) fok je dan dus stamboomloos en dat is waardeloos.

het is aan elke reu of teef eigenaar of er wel of niet met een hond gefokt word, er zijn bepaalde regels vanuit een rasvereniging ( verschilt per ras) waar een hond aan moet voldoen, wil men er volgens de regels van de rv dus mee fokken ( zegt nog niet veel hoor, meestal gaat dit dan alleen over pupbemiddeling die je dan krijgt) want voldoen ze niet aan bepaalde eisen, dan nog kan er mee gefokt worden en krijgen pups een stamboom.

elke correcte fokker, test zijn honden op bepaalde afwijkingen, en indien ergens niet vrij van ( of iig als er een erfelijk gevaar is) fokt die fokker er niet mee, of haalt hem/haar uit de fok.

helaas zijn er een boel niet correcte fokkers ( en dus ook die reuen gebruiken en niet eerst de lijn uitpluizen) die er niet zo secuur mee omgaan of er niet eerlijk over zijn.

er is dus geen orgaan, zoals bij de paarden, die een hond afkeurt ( en, bij paarden word er natuurlijk ook gewoon met niet goedgekeurde hengsten, volop gefokt)
senna03
Zeer actief

Dank je voor je heldere uitleg!
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

senna03 schreef:Ik bedoel eigenlijk het volgende, van een fokker van labradors hoorde ik dat een bepaalde reu (naam weet ik niet meer) met b-heupen veel nakomelingen heeft gekregen met c-heupen. Mij lijkt het dan beter om niet meer met deze reu te fokken omdat dit het ras niet ten goede komt. Mijn vraag is of de RVB de reu uit de fokkerij kan halen of is het aan de eigenaar van de reu om er mee door te blijven fokken of niet?
Ik vind het ook een verantwoording van de fokker. ik ken ook reuen waarbij er problemen zijn met nestjes. Daar zou ik dus nooit een pup vandaan halen, uit die bloedlijnen. Als fokkerzijnde bepaal je zelf wie je hond dekt, daar moet je ook al gaan selecteren
Gabber
Actief
Mijn ras(sen): mechelaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Gabber »

nnnnnnnnnnn
Laatst gewijzigd door Gabber op 20 okt 2006 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Gabber schreef:Maar dan heeft het dus helemaal geen zin om een pup via de rasvereniging te nemen. Ze laten dus gewoon toe dat er waarschijnlijk pups met een afwijking ter wereld komen.
sommige rasverenigingen doen dat inderdaad ja... hoe naar dit ook klikt :19:
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Gabber schreef:Maar dan heeft het dus helemaal geen zin om een pup via de rasvereniging te nemen. Ze laten dus gewoon toe dat er waarschijnlijk pups met een afwijking ter wereld komen.
nou.. ook een rv is niet heilig en helderziend, maar bij de meeste rv's , voldoen de ouderdieren die gebruikt worden aan bepaalde regels, zo niet? dan bemiddelt de rv ook niet voor het nest.

dat een bepaalde reu iets doorgeeft? tja daar moet dan wel eerlijkheid en duidelijkheid over zijn, ( je kunt gewoon ook niet zeggen dat iets dan alleen aan reu ligt, it takes two to tango)

als de reu ( en dus ook teef) zelf aan bepaalde eisen voldoet, heeft de rv geen grond om niet te bemiddelen voor een nest
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”