Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verhuizen en pups, wat is verstandig

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Esther80
Zeer actief
Aantal honden: 3
Contacteer:

Verhuizen en pups, wat is verstandig

Ongelezen bericht door Esther80 »

Wij hebben per 1 maart volgend jaar ons huis verkocht en we gaan dan het huis van mijn ouders overnemen. Allemaal geweldig natuurlijk want we gaan een stuk groter wonen en we krijgen 3x zoveel tuin, wonen nog dichter bij het kanaal en hebben gewoon veel meer ruimte voor onze honden en katten.

Maarrrrr, we verwachten dat Vai in november/december loops zal worden (ze is 1x per jaar loops en we hebben nu 10 stellen/gezinnen op de wachtlijst), we verwachten dus net voor de overdracht van ons huis de pups en met een nestje kun je natuurlijk niet gaan verhuizen. Nu hebben we de mogelijkheid om eerder in het huis van mijn ouders te gaan wonen (met ouders erbij maar zij zouden toch al ondersteunen met het nestje). Ze kennen het huis heel goed omdat we er al een paar keer proefgewoond hebben in de vakantieperiode van mijn ouders en we er vaak zijn (het huis staat 700 meter verderop). Ook met de honden van mijn ouders kunnen ze het heel goed vinden. Geen enkel probleem dus. Als de pups er zijn houden we Vai en de andere honden gescheiden zodat Vai goed kan rusten. Over dit soort dingen is al heel goed nagedacht. We hebben er dan ook de ruimte voor.

Maar wat is verstandig?

- verhuizen voordat Vai gedekt gaat worden, dat betekend dat we al heel gauw over moeten gaan. Het verhuizen brengt natuurlijk ook wat stress met zich mee en wat voor effect heeft dat op Vai en de aanstaande dekking (waarvoor we naar Tsjechië gaan)?
- verhuizen na de dekking (in de laatste week/2 weken van de dracht), we maken alles nu al klaar en verhuizen de belangrijkste dingen zodat we heel makkelijk over kunnen voordat de pups geboren worden. In die week dat we overgaan staat de werpkist al klaar en slaap ik bij haar.
- helemaal nog niet verhuizen en de verhuizing uitstellen (overleggen met kopers) tot de pups het nest hebben verlaten?

Zelf denk ik dat de tweede optie de meest voor de hand liggende is. Vai zal in haar dracht al heel veel tijd in het huis van mijn ouders doorbrengen zodat ze goed kan wennen. Ook zal de werpkist vast klaargezet worden in de 5e week van de dracht. Gezien het feit dat ze het huis zo goed kent en ruim de tijd krijgt om te wennen verwacht ik hier de minste problemen mee.

We zijn blij dat we ons huis verkocht hebben, anders hadden we het huis van mijn ouders niet meer over kunnen nemen (zij gaan emigreren naar Tsjechië en moeten voor april/mei kopers hebben, en dat zijn wij dus), maar het komt dus ook een beetje ongelegen :denken:

Groeten,
Esther
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

Afbeelding
Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

Waarom is het geen keuze om haar loopsheid over te slaan?

Voor mij zou de gezondheid van de hond en toekomstige pups voorgaan op de wens van die mensen op de wachtlijst.

Jammer dan, als ze ECHT willen wachten ze nog maar even.
Esther80
Zeer actief
Contacteer:

Vai is 1x per jaar loops en we plannen dit al meer dan een jaar. Als we het niet door laten gaan zijn we de pupmensen kwijt en dat kan ik ze ook niet kwalijk nemen. Er zijn mensen bij die al meer dan een jaar wachten.

Tuurlijk staat de gezondheid van mams voorop, maar als we nu nee zeggen, laten we haar helemaal niet meer dekken omdat ik dan vindt dat ze te oud is voor een 1e nestje (ze wordt deze maand 3 en dan zou ze bij de volgende loopsheid dus 4 zijn en bijna 4,5 bij haar 1e nestje).

Dus in 1e instantie navragen wat de beste optie is, en anders komt er geen en nooit een nest. Maar goed, dat was de vraagstelling niet.

Groeten,
Esther

Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Esther80 schreef:Vai is 1x per jaar loops en we plannen dit al meer dan een jaar. Als we het niet door laten gaan zijn we de pupmensen kwijt en dat kan ik ze ook niet kwalijk nemen. Er zijn mensen bij die al meer dan een jaar wachten.

Tuurlijk staat de gezondheid van mams voorop, maar als we nu nee zeggen, laten we haar helemaal niet meer dekken omdat ik dan vindt dat ze te oud is voor een 1e nestje (ze wordt deze maand 3 en dan zou ze bij de volgende loopsheid dus 4 zijn en bijna 4,5 bij haar 1e nestje).

Dus in 1e instantie navragen wat de beste optie is, en anders komt er geen en nooit een nest. Maar goed, dat was de vraagstelling niet.

Groeten,
Esther
Ik heb daar andere ervaringen mee, maar misschien komt mijn ras wat minder voor dan het jouwe.
Bij mij staat er een gezin als ze (eindelijk) als het goed is een pup gaan krijgen, volgend jaar zomer/herfst, inmiddels ruim 3 jaar op de wachtlijst, en zijn er dan ook mensen die 1 of 2 jaar op mijn wachtlijst gestaan hebben. Als mensen echt voor een pup bij jou vandaan gaan, zijn ze echt wel bereid te wachten, tenminste, dat is mijn ervaring.
Ik zou dus zelf ook gewoon die loopsheid overslaan, ook al is Vai maar 1x per jaar loops. Verhuizen in de laatste weken van de dracht lijkt me een heel slecht plan, omdat ze dan echt geen stress moet hebben. Straks komt de bevalling veel eerder op gang en zit je met een nest dode pups. Daar hebben de pupkopers ook niks aan natuurlijk.
Als je toch door wilt zetten, zou ik proberen de verhuizing uit te stellen tot nadat de pups "uitgevlogen" zijn, zodat de stress van het verhuizen pas na de pups komt. Maar de kopers van jullie huis zullen daar waarschijnlijk niet zo blij mee zijn, helemaal niet als er in eerste instantie een eerdere datum is afgesproken.

Ik vind in dit soort situaties, dat het belang van de teef boven alles moet staan, en je je verhuisplannen (of fokplannen) daarop zal moeten aanpassen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Als de mensen echt van jou hond 'n pup willen wachten ze wel. Bij de fokker van Tirsa was de teef waarvan ik eerst 'n pup zou krijgen leeg gebleven. Ze vroeg toen wat ik deed, ik zei, gewoon wachten op 'n volgend nest want ik wil 'n pup bij jou vandaan.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik zou de teef na de dekking bij je ouders brengen, zodat ze daar de dracht heeft en niet vlak voor de geboorte van de pups moet verhuizen. En dan zou ik er zelf de laatste week voor de bevalling of zo heengaan, als dit te regelen is tenminste, ook met de honden van je ouders.
Esther80
Zeer actief
Contacteer:

Er is tegenwoordig genoeg aanbod in de RR's (een Laekense herder is natuurlijk vrij zeldzaam in NL). Ik heb van dichtbij meegemaakt dat iemand de plannen opschoof, niemand heeft op het nest gewacht terwijl ze maar een half jaar extra moesten wachten en de lijst ruim van tevoren meer dan vol was.

Zelf hebben wij meer dan 2 jaar gewacht op onze pups en zou het zo weer doen. Maar ik kan me voorstellen dat de gezinnen die zich helemaal voorbereid hebben, geen jaar meer willen wachten. Ze bereiden zich al zo lang voor, hebben zo vaak meegewandeld, de werkschema's al aangepast voor de toekomst, hondensholen uitgezocht, etc. Nu de laatste maanden in zicht komen wordt het hartstikke spannend en om ze dan te gaan vertellen dat het niet doorgaat???

Hoe doen mensen dat dan met een co-eigenaarschap wat in het buitenland toch heel gebruikelijk is. Kan me niet voorstellen dat de fokkers de teef 5 maanden in huis hebben. Meestal gaan ze voor de bevalling van de eigenaar naar de fokker toe?? Weet het niet hoor??

We hebben de mogelijkheid om binnen 2 maanden al te verhuizen, dus ruim voordat Vai gedekt gaat worden. Dat zou een optie kunnen zijn, we hoeven niet veel aan het huis te doen, kunnen er wat dat betreft morgen al in. Maar ja, het samenwonen met je ouders, da's dan wat minder :wink:

Groeten,
Esther

Afbeelding
Esther80
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Tegenover de mensen die nu een pup willen staan mensen die volgend jaar een pup willen. Het is wat extra werk maar dan hoef je je teef weer niet tussen de verhuisdozen te laten bevallen...lijkt me wel een voordeel. :roll:
We hebben al een heleboel spullen overgebracht, dus de verhuisdozen zijn dan al uitgepakt, alleen de meubels en de kleding moet nog over :ok: . Da's het voordeel van ouders die al 6 maanden in het buitenland op de camping staan en een huis dat er ruim genoeg voor is (lang leve de zolder).

Groeten,
Esther

Afbeelding
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Ik zou haar eerst laten dekken en als ze drachtig blijkt te zijn verhuizen. maar niet pas in de laatste 2 weken, dat geeft teveel stress. Kunnen je ouders en met name hun honden niet al hun huis uit zodat er daar dan rust komt. Ze zouden b.v. een tijdje een vakantiehuisje kunnen huren voor ze echt vertrekken. Op die manier kan je teef nog 4 weken rustig wennen aan de nieuwe situatie zonder dat de andere honden daar zijn want dat lijkt me niet fijn op het einde van haar dracht en met de naderende bevalling. Ook geen andere honden in de buurt van de pups, want ik denk ook niet dat je teef dat leuk vindt . En dat ze er niet bijkunnen maar wel ook in dat huis zijn, lijkt me stressvol voor haar.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ik zou niet langer wachten, een eerste nest op 3 jarige leeftijd is al aan de late kant, laat staan op 4 jarige leeftijd of ouder. Ik zou kiezen voor optie 2, of verhuizen als de pups een week of 3 a 4 zijn? Als de baas erbij is en ze kent de omgeving moet dat niet zo'n probleem zijn.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

't Is toch geen ziekte? Die hond bevalt heus wel in het nieuwe huis. Niet zo druk maken hoor.

4.5 jaar voor een eerste nest hebben wij trouwens net gedaan, ook geen probleem.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Er bevallen ook honden op 8 jarige leeftijd :ok:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Hutsje schreef:Er bevallen ook honden op 8 jarige leeftijd :ok:
precies, dus niet van dat bange :blah:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

als er maar duidelijkheid is voor de hond zie ik geen probleem.

ik zou of nu snel verhuizen of als de pups al een beetje gaan verkennen.

ik denk dat jullie aanwezigheid het belangrijkste is.

het is het huis van familie, dus ik neem aan dat ze dat kennen.

ik heb zelf de dekking uitgesteld omdat het gewoon te druk zou worden voor lola. maar als jullie de rust kunnen bieden zou ik het gewoon doorzetten
Afbeelding
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Ik zou gewoon doen wat je zelf het gemakkelijkste lijkt. Als je hond het huis en de omgeving goed kent moeten er toch weinig problemen zijn? En anders de laatste tijd ruilen van huis met je ouders en nu zo snel mogelijk verhuizen. Zelf zou ik niet nog een jaar wachten
Esther80
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt voor de tips, we gaan even kijken hoe we het gaan regelen. Het mag uiteraard geen risico voor Vai vormen, maar gezien het feit dat ze het huis heeeeel goed kent en mijn ouders ons de mogelijkheid geven om rustig al een en ander te regelen, moet het te doen zijn. Als we naar een vreemd huis zouden verhuizen dan hadden we niet eens nagedacht, dan waren we nog niet gaan verhuizen, maar nu kan het niet anders.

We gaan niet nog vlak voor de bevalling lopen trekken met vanalles, dit doen we ruim voor de bevalling al. Vai voelt zich bijzonder op haar gemak bij mijn ouders dus dat is ook mooi meegenomen.

Als we het nu uit gaan stellen dan laten we haar helemaal niet meer dekken, 4,5 vindt ik zelf te oud voor een RR voor een 1e nestje (bij een ander ras zal dat anders liggen), en het 1e nest moet voor het 5e levensjaar worden geboren, dus dat wordt krapjes.

Het welles - nietes verhaal is een moeilijke beslissing, maar we gaan de voors en tegens tegen elkaar afwegen en dan beslissen we wat we gaan doen. Eerst maar eens zien wanneer ze loops wordt en dan de planning maken, misschien lukt het allemaal nog voor 1 maart en hoeven we nergens rekening mee te houden qua verhuizing :ok:

Groeten,
Esther
www.rhodesian.nl

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Kan je niet vast met je ouders ruilen van huis? :idea: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Esther80
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Kan je niet vast met je ouders ruilen van huis? :idea: :wink:
Dat gaan we nu waarschijnlijk ook doen, we gaan deze week al beginnen met klussen dus het komt helemaal goed :ok: .

Groeten,
Esther
www.rhodesian.nl

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”