Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenschool

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Hondenschool

Ongelezen bericht door M@rleen »

Ik zit sinds 3 weken met Boomer op een algemene basis cursus, soort vervolg op puppycursus, ook voor honden die geen enkele cursus gedaan hebben.
We hebben tot nu toe gedaan, in de 1e les; volgen en zitten en linksomkeert.
2e les; volgen en zitten, linksomkeert en rechtsomkeert.
3e les; volgen, zitten, linksomkeert en rechsomkeert.

Ik wil best buiten de lessen oefenen met Boomer, maar in de les doet hij het fantastisch, terwijl hij drvoor nog nooit van volg gehoord had.
Buiten de les heeft hij zoiets van; wat maak jij me nou, ik vind er geen zak aan! Dan loopt hij netjes mee, maar dus niet naast mn voet, maar 10 cm. ervoor. Dus ik vind oefenen eigenlijk niet nodig en doe hem en mezelf dr zo geen plezier mee.

Mn vraag was eigenlijk; is dit weinig, wat we tot nu toe geleerd hebben, of gaat het altijd zo langzaam?
starfleet
Erelid

Re: Hondenschool

Ongelezen bericht door starfleet »

marsmallowtjuh schreef:
Mn vraag was eigenlijk; is dit weinig, wat we tot nu toe geleerd hebben, of gaat het altijd zo langzaam?
Ik vind er erg weinig afwisseling inzitten als alles wat er gebeurt volgen en zitten is en dat drie lessen lang.

Anne
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Ja he, dat vind ik dus ook..

Maar een heleboel honden (lees; bazen) kunnen dat nog niet...
Maar als je kijkt naar alles wat er in 12 of 13 weken geleerd zou moeten worden...
starfleet
Erelid

marsmallowtjuh schreef:Ja he, dat vind ik dus ook..

Maar een heleboel honden (lees; bazen) kunnen dat nog niet...
Maar als je kijkt naar alles wat er in 12 of 13 weken geleerd zou moeten worden...
Zijn het allemaal honden die nooit eerder cursus hebben gehad? Dan gaat daar inderdaad wel tijd inzitten in dat volgen en aandacht geven aan de baas, met een kooikertje is dat een makkie.

Het is allemaal wat saai opgebouwd als ik het zo hoor. Wat leuke aandachtsoefeningetjes en een spelletjes tussendoor maakt het voor de honden ook veel leuker en spannender, maar ik vrees dat het daar de hondenschool niet naar is als ik het zo lees. Er is echt veel leuker mogelijk op dat gebied, misschien na deze cursus toch op zoek naar een school die positief traint? De cursus sociale huishond vind ik wat dat betreft veel leuker en afwisselender.

Anne
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Nee, er zijn ook honden die puppycursus gedaan hebben, maar er zijn ook honden uit het buitenland, of die de baas uitlaten ipv andersom.

Volgende cursus ga ik waarschijnlijk ook ergens anders geven, voor nu wilde ik hen gewoon een kans geven. En het zag er goed uit op de info-avond, plus nog paar redenen.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Je had toch eigenlijk al je twijfels over de school?

Het lijkt mij behoorlijk saai.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Ja, ik had mn twijfels door die half-check, die verplicht was.
Maar mede doordat de demo's op de info-avond schitterend waren, de info verder goed en nog een paar redenen, heb ik besloten om toch te gaan, om ze het voordeel van de twijfel te geven.
En voor het geld geeft het ook niet, het is 35 euro per 12 of 13 lessen.

Die half-check heb ik trouwens gekocht, dat moest wel. Boomer draagt m alleen tijdens de cursus en dan niet zo afgesteld als zij dat willen, maar zoals ik dat wil. Ze controleren dat trouwens niet eens, want dan zou ik m veel strakker moeten doen. Boomer heeft trouwens helemaal geen problemen met die half-check.

Ik gebruik m in principe ook niet, want ik corrigeer m dr niet mee.
Dr zijn veel mensen die continu aan de hond sjorren of m afblaffen, ik corrigeer m met mn stem, als hij al gecorrigeerd moet worden.

Ik kijk het nog ff aan... Maar dat oefenen buiten de les vind ik niet nodig..
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik weet niet zeker wat je bedoelt met "niet oefenen buiten de les" :denken:
Misschien begrijp ik het verkeerd :wink:
Ik oefen wel buiten de lessen om, zodat mijn hond de oefeningen "generaliseert". Ik bedoel daarmee, dat het niet mijn bedoeling is dat hij alleen op het trainingsveld goed presteert, maar dat ik in andere omstandigheden hetzelfde van hem kan vragen.
Dat oefenen doe ik niet eindeloos hoor. Tijdens de wandeling een kleine oefening in volgen of zitten o.i.d. en meteen er achter aan fijn spelen, of een zoekspelletje.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
starfleet
Erelid

marsmallowtjuh schreef:
Ik kijk het nog ff aan... Maar dat oefenen buiten de les vind ik niet nodig..
Dat is eigenlijk wat je zelf wil met cursus. Wij hebben altijd wel geoefend buiten de les, omdat het heel gemakkelijk kan zijn in huis-tuin en keukensituaties dat je hond keurig aan de voet volgt. Niet dat ze buiten de hele wandeling moet volgen, alsjeblieft niet, maar tussendoor, stukjes en ook met wendingen en zitten vind ik wel handig in de dagelijkse praktijk.

Anne
starfleet
Erelid

marsmallowtjuh schreef:
Dr zijn veel mensen die continu aan de hond sjorren of m afblaffen, ik corrigeer m met mn stem, als hij al gecorrigeerd moet worden.
.
Ik zou er niet meer naar toe gaan, zoals ik je een beetje ken past die hondenschool absoluut niet bij jou en Boomer :wink:

Anne
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
marsmallowtjuh schreef:
.
Ik zou er niet meer naar toe gaan, zoals ik je een beetje ken past die hondenschool absoluut niet bij jou en Boomer :wink:

Anne
En daar twijfel ik dus over..
Het past helemaal niet bij Boomer en mij, zo goed ken je me wel, inderdaad. :wink:
Maar ik ga eigenlijk juist voor de afleiding die hij daar heeft. En zolang ze mij laten doen zoals IK het wil, vind ik dat ik eigenlijk door moet gaan..
Aan Boomer merk ik niet dat hij het daar onprettig vind, want hij heeft er in principe verder niets mee te maken, hij doet gewoon zn oefeningen heel goed. Het spelen enzo doen we erna, met een hond die hij kent.
Ervoor zitten we apart, dan blijft hij echt gewoon bij me, even rustig. Want op het moment dat hij ervoor al die drukte heeft, let hij in de les minder op.

Ik denk dat ik het nog even aankijk.. Maar zodra ze zich ermee gana bemoeien dat ik het fout zou doen, ben ik weg. Niet omdat ik niet tegen kritiek kan, maar omdat ik niet op die manier met mn hond om wil gaan, aangezien hij het nu ook gewoon goed doet.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

marsmallowtjuh schreef: En daar twijfel ik dus over..
Het past helemaal niet bij Boomer en mij, zo goed ken je me wel, inderdaad. :wink:
Maar ik ga eigenlijk juist voor de afleiding die hij daar heeft. En zolang ze mij laten doen zoals IK het wil, vind ik dat ik eigenlijk door moet gaan..
Aan Boomer merk ik niet dat hij het daar onprettig vind, want hij heeft er in principe verder niets mee te maken, hij doet gewoon zn oefeningen heel goed. Het spelen enzo doen we erna, met een hond die hij kent.
Ervoor zitten we apart, dan blijft hij echt gewoon bij me, even rustig. Want op het moment dat hij ervoor al die drukte heeft, let hij in de les minder op.

Ik denk dat ik het nog even aankijk.. Maar zodra ze zich ermee gana bemoeien dat ik het fout zou doen, ben ik weg. Niet omdat ik niet tegen kritiek kan, maar omdat ik niet op die manier met mn hond om wil gaan, aangezien hij het nu ook gewoon goed doet.
Uit je verhaal kan ik eigenlijk niet opmaken wat de hondenschool nu eigenlijk voor toegevoegde waarde heeft voor jullie. Boomer vindt het "niet onprettig", maar mijn honden zijn dolenthousiast als ze naar school "mogen". Je doet de oefeningen op je eigen manier, je doet net alsof je een half check gebruikt. Ze mogen zich niet bemoeien met jouw manier van trainen. Al met al klinkt het niet echt enthousiast. Zelfs al is het dan maar 35 euro, dan zou ik het nog zonde van het geld vinden en zou ik liever het dubbele of meer uitgeven aan een hondenschool waar ik wat kan leren en waar m'n hond het helemaal naar z'n zin heeft. Ik ben ook wel op hondenscholen geweest waar ik het niet helemaal eens was met de manier van trainen en dacht ook 'ik ga gewoon mijn eigen gang wel', maar dat werkt op den duur niet, want je komt geen steek verder en ik ging steeds meer met tegenzin naar cursus.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

ik zou ook snel afzien van deze school.mijn honden stuiteren al als we de parkeerplaats opgaan en ze trainen op de manier zoals ik dat zou willen. het kost wel meer als dan jou curssus maar dat heb ik er graag voor over.ik ga liever met plezier en lol met mijn honden werken als dan dat ik daar sta en trek mijn eigen plan wel. en alleen maar volgen en zitten lijkt me nou niet echt een uitdaging voor een hond.wij zijn ook bezig met trainen richting een evt.examen maar wij doen ook tussen door veel andere dingen zoals een tunnel nemen of een hoogte sprongetje dat houdt de honden ook veel meer bij de les.en als hun willen bepalen wat voor halsband ik ga dragen bij me hond ben ik al helemaal snel klaar.

ja ik train tussen door ook met de meiden,net als wat rannetje zei:een hond kan wel goed luisteren op het veld maar als ie het thuis niet doet dan heeft ie dus alleen nog maar geleerd om daar te luisteren en heeft ie de oefeningen dus niet overal onder de knie.kijk dat ie daar luisterd en het doet is prettig maar ik zit op school om thuis goed luisterdende honden te hebben en niet alleen daar.
Afbeelding

jemble 5 maanden
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Boomer stuitert wel, maar das omdat er andere honden zijn. Zo was het ook bij de puppycursus.
De oefeningen doet hij perfect, zowieso luistert hij altijd al heel goed thuis, alleen nu buiten dus wat minder.

Ik zit heel erg te twijfelen...
Hij heeft het nooit vervelend gevonden om oefeningen te doen, thuis of op een cursus, maar hij hij staat nooit te springen van; hoi, we gaan naar de cursus. Terwijl hij het dus ook niet vervelend vind.
De enige keer dat hij staat te springen is als we naar buiten gaan of met m spelen enzo.. :mrgreen:

Is het bij iedereen die op cursus zit, dat de hond staat te springen om ernaar toe te gaan?
Want dan hoef ik met Boomer geen enkele cursus te gaan volgen..

Probleem is dat ik graag behendigheid met m wil gaan doen en daar heb je cursussen voor nodig...
Zoek stok!
Zeer actief

marsmallowtjuh schreef: Probleem is dat ik graag behendigheid met m wil gaan doen en daar heb je cursussen voor nodig...
Aha, dus dat is de enige reden om deze cursus te doen? Tsja, dan is het ook wel erg een 'moetje'.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
marsmallowtjuh schreef: Probleem is dat ik graag behendigheid met m wil gaan doen en daar heb je cursussen voor nodig...
Aha, dus dat is de enige reden om deze cursus te doen? Tsja, dan is het ook wel erg een 'moetje'.
Nee, das niet de enige reden...
Ook het oefenen met andere honden erbij en nog een paar dingen. Oefenen met andere honden erbij doet hij dus heel goed. Wat dat betreft gaat het super, hij negeert ze allemaal en loopt netjes met mij mee, zonder dwang of wat dan ook.

En hij moet nix, als het niet bevalt, ga ik weg en daar twijfel ik dus over.
Ik weet niet waar ik goed aan doe, daarom hier mn vragen.

Als nou blijkt dat hij behendigheid helemaal nix vind, ga ik m echt niet dwingen. Maar ik denk dat hij dat heel erg leuk zal vinden.
Zoek stok!
Zeer actief

marsmallowtjuh schreef:
Zoek stok! schreef:
Nee, das niet de enige reden...
Ook het oefenen met andere honden erbij en nog een paar dingen. Oefenen met andere honden erbij doet hij dus heel goed. Wat dat betreft gaat het super, hij negeert ze allemaal en loopt netjes met mij mee, zonder dwang of wat dan ook.

En hij moet nix, als het niet bevalt, ga ik weg en daar twijfel ik dus over.
Ik weet niet waar ik goed aan doe, daarom hier mn vragen.

Als nou blijkt dat hij behendigheid helemaal nix vind, ga ik m echt niet dwingen. Maar ik denk dat hij dat heel erg leuk zal vinden.
Als ik naar mezelf kijk, ga ik nu alleen naar training met Bram omdat we het leuk vinden. Alle basisdingen qua opvoeding zitten er wel in, dus daarvoor is het niet meer nodig. Overigens is de hondenschool daar wel een hulpmiddel bij geweest. Maar ook toen vond zowel ik als hij het leuk.

Je moet dus voor jezelf bepalen of je het zinvol en leuk genoeg vindt om door te gaan. Mocht je switchen, ga dan eerst een les kijken bij die andere school.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Wat denk ook meetelt, is dat we alleen een puppycursus gevolgd hebben. Daar kon hij alles al, wat ik belangijk vond, of hij leerde het heel snel.
Daarna heb ik m alles zelf geleerd, dus zowel voor hem als voor mij is het wennen om naar een cursus te gaan, waar ze vervolgens dingen doen/blijven doen, die we al kennen.

En het is dan niet dat hij drnaartoe gesleurd moet worden of wat dan ook, hij loopt er heel vrolijk naartoe, zoals hij overal vrolijk mee naartoe gaat. Als hij maar bij mij is, is het goed voor Boomer.

En omdat hij dus niet loopt te stuiteren, zoals andere honden blijkbaar, maar ook geen tegenzin heeft en omdat ze de honden niet behandelen zoals ik ze zou behandelen, weet ik dus gewoon niet of ik daar moet blijven.

Kan beter mn eigen hondenschool opstarten.. :mrgreen: :wink:
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Zijn er geen andere hondenscholen in de buurt waar je eens kunt gaan kijken? Volgens mij kan het veel leuker dan bij de school waar je nu bent. Deze klinkt toch wel behoorlijk saai.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”