Graag wilde ik wat meer meningen horen.
Een van mijn teven heeft HD-C.
Volgens de regels van de Beauceronclub mag het wel als je een reu gebruikt met HD-A heupen.
Een vriendin van mij is van mening dat ik niet met haar moet fokken en weer andere mensen zeggen juist van wel.
Ik zelf ben er nog niet helemaal aan uit en daarom zou ik hier graag jullie mening over willen horen.
Ze is dit jaar Nederlands Kampioen geworden en vorig najaar Bundessiegerin (tevens BOB) in Dortmund.
Maar ik wil niet alleen naar het uiterlijk van de hond kijken, maar naar meer kwaliteiten.
Ik ga met haar 2 keer per weer schapendrijven, wat ze heel goed doet.
De man die mij les geeft vindt haar een geweldige hond omdat hij ook weet dat de meeste Beaucerons van tegenwoordig helemaal niet meer geinteresseerd zijn in schapen omdat er juist enkel op schoonheid wordt gefokt.
Hij fokt zelf ook honden en zegt dat een hond niet alleen maar heupen zijn en ik reageerde daar op van: Ja, maar je wilt in eerste instantie wel een gezonde hond hebben waar je toch minimaal 10 jaar zonder problemen van kunt genieten.
Maar zoals hij zegt en ik natuurlijk ook wel weet is dat HD niet alleen erfelijk is.
Asl je 10 generaties fokt met HD-A honden dan nog komen er ineens puppen uit die wel HD blijken te hebben en andersom is het uit een test ook gekomen dat er 2 HD-C honden gebruikt werden en er HD-A pups uitkwamen.
Die man waar ik het over had vindt het heel zonde om niet met mijn teef te fokken omdat er nu eindelijk een Beauceron is die nog het instinct heeft om schapen te drijven.
Ook in Frankrijk wordt dit al veel minder omdat daar ook al veel Beaucerons door Bordercollies zijn vervangen omdat, eerlijk is eerlijk, de Bordercollie toch de beste schapendrijver is en veel gemakkelijker zijn aan te leren.
Ik ben niet zo dat ik denk, mijn hond is geweldig en daar moeten pups uit geboren worden!!!
Als ik zou fokken via de rasvereniging zou het mogen, maar ik ben uiteindelijk zelf verantwoordelijk.
Ik zou graag jullie mening willen lezen.
Ik ga zo werken en hoop dat ik morgen veel reacties kan lezen hier.
Alvast bedankt en groetjes Nancy
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fokken met een HD-C en HD-A hond
Moderator: moderatorteam
- Nanc
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beauceron