Ik bemoei me hier op het forum eigenlijk nooit met foktoestanden...
Waarom niet? Omdat ik me altijd voorgenomen had me er verre van te houden...Fokken, Fokkers, overal gezeik en Sharpei-land is een mooi voorbeeldje van hoe hekserig het er aan toe kan gaan.
Maar nu dan toch een topicje van mij
Hierbij laat ik jullie weten dat ik, een hondenliefhebber die niet op shows loopt, totaal geen fok ambitie;s heeft en zich er altijd verre van hield, inmiddels op het punt is beland dat ik teveel gelezen heb om me van de domme te houden.
Jullie schuld dus...
Ik merkte het laatste jaar al dat ik niet meer (oprecht) blij wordt van de zoveelste zwangerschap in Sharpei land. Ik feliciteer al bijna een jaar niet meer bij nestjes en ik wordt niet eens meer blij van puppy foto's.
En nou zat ik voor de verandering (tja, een mens moet iets hebben dat hem plaagt) toch maar weer eens wat te lezen over de foktoestanden in Sharpei-land.
En daar wordt je triestig en verdrietig van...
De mensen met 2-3-4 sharpeitjes die ineens het "licht" zien en ook zo nodig een nestje willen hebben.
Mensen met 2 Sharpeitjes van net een jaar die zich helemaal willen gaan verdiepen in erfelijkheidsleer (nou goed, het begin is er, maar dan nog) om straks nestjes te gaan fokken.
Mensen die krap aan een paar jaar Sharpei;s hebben en vollop bezig zijn kennelnamen aan te vragen, aan te keuren en te dekken. Oproepjes op marktplaats zetten omdat er binnen de rasvereniging geen "kleurgeschikte" reuen rondlopen ZONDER entropion.
Ja...hun teef krijgt het oordeel lichte entropion en daar mag alleen een reu op met laagradige bladiebladiebla of lichte entropion. En in de blauwe kleurslag lopen alleen maar honden binnen de rasvereniging die dus WEL entropion hebben in een zwaarder mate, dus niet geschikt.
De reuen die overblijven zitten qua bloedlijn weer niet goed..maar ach...een beetje lijnteelt is ook eigenlijk niet verkeerd...
En entropion? Daar moeten we ook niet jankerig over doen, het is niet het einde van de wereld.
Vertel dat de Pei van een jaar oud die voor de 3 e keer met een kap op loopt
Gatver...ik heb er mijn buik zo van vol...
Als dit de tendens is, dan is het toch triest gesteld met de Sharpei?
Jessica heeft me de ogen ook aardig geopend...en bedankt
Ik ben inmiddels ook zover:
"WAT heeft jouw hond TOE te voegen aan een ras"
Verbetering van het ras en geen vermeerdering zijn van die kreten die ik eerder wel las maar niet echt opsloeg...
En inmiddels zitten ze in mijn hoofd. Fijn....
Ik vind het lastig..
Gelukkig heb ik weleens contact met een fokker die in mijn ogen eigenlijk 1 van de weinigen of misschien wel de enigste is die ECHT wat toevoegt en niet vermeerdert...Gelukkig maar dat die ene persoon tot mijn kringetje van mensen behoort en dat ik niet omgeven wordt door vermeerderaars...
Snif...ik ben niet langer onbevangen...
Ach...verrek...ik ben er ook wel blij om.