Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

FCI-regels

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

FCI-regels

Ongelezen bericht door sirene »

Wie weet hoe dit zit ?

In Nederland en Scandinavische landen krijg je op de behaarde naakthond (Mexicaan en Peruaan) gewoon een stamboom. (in andere landen weet ik niet. Volgens mij ook gewoon).
In België dus niet. Ik belde naar Sint-Hubertus en daar zeiden ze dat ze gewoon de FCI-regels handhaven en daarom de behaarde variant (die niet erkend is volgens de standaard) geen stamboom geven.

Maar hoe kan het dan in Nederland wel mogen ? En wat als je als Belg dan een behaarde in Nl koopt ? Is zijn stamboom dan ongeldig in België ?
Ik vind het zo raar :19:
Mag iedere kennelclub gewoon zijn eigen regels nemen ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Ik heb geen idee van wat de regels zijn, maar als het waar is wat jij zegt is het te belachelijk voor woorden. Bij beide rassen zijn de behaarde honden gewoon nodig, ook in de fok. Zo hou je gebitsproblemen (gekoppeld aan het 'naakt' gen) een beetje onder controle. Ik weet van andere rassen dat pups met niet-ekende kleuren vaak wel een stamboom krijgen, maar dat je er niet mee kunt showen? Wellicht vergelijkbaar?

C.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:Ik heb geen idee van wat de regels zijn, maar als het waar is wat jij zegt is het te belachelijk voor woorden. Bij beide rassen zijn de behaarde honden gewoon nodig, ook in de fok. Zo hou je gebitsproblemen (gekoppeld aan het 'naakt' gen) een beetje onder controle. Ik weet van andere rassen dat pups met niet-ekende kleuren vaak wel een stamboom krijgen, maar dat je er niet mee kunt showen? Wellicht vergelijkbaar?

C.
Dat de behaarde honden nodig zijn voor de fok is niet waar. Wel ben ik het met je eens dat het verder belachelijk is omdat ze gewoon nagenoeg altijd in de nesten voorkomen en evengoed dezelfde ouders hebben als de kale nestgenoten.
Ik vroeg me ook af hoe dat zit bij niet erkende kleuren en vachten in andere rassen. Krijgen die in België ook geen stamboom ???
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

sirene schreef:
Casey schreef:Ik heb geen idee van wat de regels zijn, maar als het waar is wat jij zegt is het te belachelijk voor woorden. Bij beide rassen zijn de behaarde honden gewoon nodig, ook in de fok. Zo hou je gebitsproblemen (gekoppeld aan het 'naakt' gen) een beetje onder controle. Ik weet van andere rassen dat pups met niet-ekende kleuren vaak wel een stamboom krijgen, maar dat je er niet mee kunt showen? Wellicht vergelijkbaar?

C.
Dat de behaarde honden nodig zijn voor de fok is niet waar. Wel ben ik het met je eens dat het verder belachelijk is omdat ze gewoon nagenoeg altijd in de nesten voorkomen en evengoed dezelfde ouders hebben als de kale nestgenoten.
Ik vroeg me ook af hoe dat zit bij niet erkende kleuren en vachten in andere rassen. Krijgen die in België ook geen stamboom ???
ik heb deze vraag op t staff forum ff gesteld
als je gewoon volgens de regels fokt, met fci boom, en je krijgt een nek (niet erkende kleur) in je nest, krijgen deze in belgie gewoon een fci stamboom?
zodra ik wat weet, zet ik t hier neer.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Maar waarom zou bij de Chinees de behaarde variant wèl erkend worden (het Powder Puffje) en bij de Peruaan niet?
Vind het wel vreemd hoor.
Dat is niet zo heel vreemd.
De achtergronden van de Chinees en die van de Peruaan/Mexicaan zijn heel anders. De behaarde variant bestond gewoon niet in de landen. Die werden als ze geluk hadden weggegeven maar meestal gedood.
Het is dus een soort "cultuurverschil".
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
little-wolf
Zeer actief

nek kleuren bij staffs krijgen gewoon een fci boom in belgie.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

little-wolf schreef:nek kleuren bij staffs krijgen gewoon een fci boom in belgie.
Bedankt voor het navragen.
Da's raar toch ? Dat het zo verschilt. Of misschien zie ik iets over het hoofd ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
little-wolf
Zeer actief

sirene schreef:
little-wolf schreef:nek kleuren bij staffs krijgen gewoon een fci boom in belgie.
Da's raar toch ? Dat het zo verschilt. Of misschien zie ik iets over het hoofd ?
het haar :mrgreen:

nee, ik heb geen idee waarom ze zo moeilijk doen.
ander het fci mailen?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

little-wolf schreef:
sirene schreef:
het haar :mrgreen:

nee, ik heb geen idee waarom ze zo moeilijk doen.
ander het fci mailen?
Kan ik eens doen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:hier krijgen 'foute kleuren' ook gewoon een stamboom - of tenminste, foute aftekeningen iig wel, wat ik idd niet meer dan normaal vind - daar gaan we immers weer : een stamboom is een afstammingsbewijs, niks meer maar ook niks minder - wat hebben die registratieorganen (want dat zijn het toch) zich met de rest te bemoeien :19: ?

is er een reden dat je info wil over belgische stambomen, sonja?
Nee, er is geen speciale reden dat ik info hier over wil.
Ik was altijd in de veronderstelling dat het in de FCI landen hetzelfde ging. En zeker in België en Nederland maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Ik vond het nogal vreemd.
Ik hoorde dus vorige week op een forum dat je die in B niet krijgt.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Nee, er is geen speciale reden dat ik info hier over wil.
Ik was altijd in de veronderstelling dat het in de FCI landen hetzelfde ging. En zeker in België en Nederland maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Ik vond het nogal vreemd.
Ik hoorde dus vorige week op een forum dat je die in B niet krijgt.
nee, fci-regels worden blijkbaar niet in alle landen hetzelfde toegepast, begrijpe wie kan. in nederland mogen twee honden uit het bijvoegsel van de stamboom blijkbaar ook gecombineerd worden - hier niet :roll: .[/quote]

En bij jullie kan je op een stamboomloze hond een stamboom krijgen. Hier niet. :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

little-wolf schreef:ik heb deze vraag op t staff forum ff gesteld
als je gewoon volgens de regels fokt, met fci boom, en je krijgt een nek (niet erkende kleur) in je nest, krijgen deze in belgie gewoon een fci stamboom?
Bij doggen in elk geval wel.
little-wolf
Zeer actief

Scooby schreef:
en hoe zit het als je met een nek fokt? krijgen die pups een boom?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
sirene schreef: En bij jullie kan je op een stamboomloze hond een stamboom krijgen. Hier niet. :wink:
uhhh?? nog vreemder, want hoe kan je dan in het stamboombijvoegsel terechtkomen :denken: ?
Je bedoelt G0 en G1 enzo ?
Dat kan alleen bij bepaalde rassen als je dat aanvraagt bij de Raad of als je een hond importeerd uit bv Amerika en het ras is daar niet erkend.
En bij rassen in opbouw kan het.
Maar je kan dus niet je van de straat geplukte Peruaan hier laten aankeuren als Peruaan. Wel in België.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

little-wolf schreef:
Scooby schreef:
en hoe zit het als je met een nek fokt? krijgen die pups een boom?
Volgens mij wel? Mits de N.E.K. een stamboom heeft natuurlijk.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”