Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eerste nest en dan KI

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Eerste nest en dan KI

Ongelezen bericht door sirene »

Zijn er mensen die ervaring hebben met KI bij een eerste nest van een teef ?
Ik heb begrepen dat het problemen kan opleveren met de teef omdat ze dan niet zou weten "waar de pups opeens vandaan komen".
Geeft dit echt vaak problemen ?
En misschien een raar idee maar dan laat je haar tegelijkertijd toch dekken door een steriele reu. Ik heb op dit forum al zo vaak gehoord dat een gecastreerde reu toch wilde dekken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Waarom KI ?
Zit de reu erg ver weg?

Want de kans dat je pups krijgt is naar mijn ervaringen erg gering.
Van de 4 keren dat ik het heb gehoord was er geen één gelukt!
starfleet
Erelid

Re: Eerste nest en dan KI

Ongelezen bericht door starfleet »

sirene schreef:Zijn er mensen die ervaring hebben met KI bij een eerste nest van een teef ?
Ik heb begrepen dat het problemen kan opleveren met de teef omdat ze dan niet zou weten "waar de pups opeens vandaan komen".
Daar geloof ik echt helemaal niets van. Een teef weet niet dat ze twee maanden later pups kan krijgen als ze gedekt wordt. Ze volgt haar hormonen en oerdrang en denkt nergens bij na. Als ze zwanger is en bevalt doet ze ook instinctief wat ze doen moet, dat vertelt haar lijf en haar instinct haar.

Anne
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Melanie 74 schreef:Waarom KI ?
Zit de reu erg ver weg?

Want de kans dat je pups krijgt is naar mijn ervaringen erg gering.
Van de 4 keren dat ik het heb gehoord was er geen één gelukt!
Nou ik ben nog steeds op zoek naar een reu voor Kori maar ik kan nog niets vinden in Europa wat aan mijn eissen voldoet. Er vallen een hoop reuen uit Peru af omdat die niet in staat zijn hier te komen (zijn gewoon huishonden en kunnen dus niet gemist worden). Kori daar brengen vind ik ook geen optie. Het moet voor haar ook leuk blijven.
Dus ik overweeg inderdaad KI van een reu uit Peru. Ingevroren dus en ik weet dat de kans op drachtigheid dan nog eens afneemt. Maarja...
Ik ben gewoon alle opties even aan het nagaan :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Mijn teef is op natuurlijke wijze gedekt maar heeft een keizersnee gehad. Die wist echt niet waar de pups vandaan kwamen en wilde er de eerste 2,5 dag ook niks mee. Ze mochten drinken en daar hield het helemaal mee op. Daarna ontwaakte het moederinstinct en kneep ze zelfs in de tuin haar plasje af als er ook maar een pup een piepje gaf.

Dus dat ze van KI niet weten waar de pups vandaan komen geloof ik niks van.
Mijn teef zag er met de dekking ook uit alsof ze geen benul had van wat er gebeurde. Volgens mij is het enige wat van belang is of er in ieder geval een of meer pups op een natuurlijke manier geboren worden, zodat de moeder weet wat het is en waar het vandaan komt.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
sirene schreef:Zijn er mensen die ervaring hebben met KI bij een eerste nest van een teef ?
Daar geloof ik echt helemaal niets van. Een teef weet niet dat ze twee maanden later pups kan krijgen als ze gedekt wordt. Ze volgt haar hormonen en oerdrang en denkt nergens bij na. Als ze zwanger is en bevalt doet ze ook instinctief wat ze doen moet, dat vertelt haar lijf en haar instinct haar.
Anne
Dat lijkt me ook logisch hoor. Maar ik heb het hier toch al vaker gehoord.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:Mijn teef is op natuurlijke wijze gedekt maar heeft een keizersnee gehad. Die wist echt niet waar de pups vandaan kwamen en wilde er de eerste 2,5 dag ook niks mee. Ze mochten drinken en daar hield het helemaal mee op. Daarna ontwaakte het moederinstinct en kneep ze zelfs in de tuin haar plasje af als er ook maar een pup een piepje gaf.

Dus dat ze van KI niet weten waar de pups vandaan komen geloof ik niks van.
Mijn teef zag er met de dekking ook uit alsof ze geen benul had van wat er gebeurde. Volgens mij is het enige wat van belang is of er in ieder geval een of meer pups op een natuurlijke manier geboren worden, zodat de moeder weet wat het is en waar het vandaan komt.
Ja, misschien ging het over KI en dan ook nog een keizersnee. Dan kan ik me er wel iets bij voorstellen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Een teef die helemaal niet zwanger is kan nog extreem schijnzwanger worden dus die hele dekking staat wat mij betreft los van het moedergevoel. Dat komt door hormonen :wink:

Laten dekken door een gecastreerde reu schijnt slecht te zijn ivm ontstekingen bij de teef. Hoe dat precies zit weet ik niet maar het wordt in ieder geval afgeraden een gecastreerde reu gewoon te laten dekken. :19:

Er wordt toch wel meer aan KI bij teven gedaan, is er niks over te vinden? Bulldoggen kunnen meen ik soms niet dekken en dus moeten ze bij die rasvereniging toch meer weten denk ik.
Afbeelding
Fahrah
Actief

Ongelezen bericht door Fahrah »

Hoi Sonja,

Ahah ik heb hem gevonden hoor dat onderschrift met al die nakers :wink: :ok: :mrgreen:
Maar nu even serieus. Mijn eerste teefje kwam uit een 1e (en tevens laatste) nest na een KIbehandeling. Ik ben bij de bevalling geweest en de teef was uiterst rustig en reageerde heel erg lief op de pups. Helaas ging er daarna van alles mis maar dat had hier niks mee te maken. Dit is maar 1 ervaring uiteraard maar wilde hem toch even noemen.
groetjes,
Carolina
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Een teef die helemaal niet zwanger is kan nog extreem schijnzwanger worden dus die hele dekking staat wat mij betreft los van het moedergevoel. Dat komt door hormonen :wink:

Laten dekken door een gecastreerde reu schijnt slecht te zijn ivm ontstekingen bij de teef. Hoe dat precies zit weet ik niet maar het wordt in ieder geval afgeraden een gecastreerde reu gewoon te laten dekken. :19:

Er wordt toch wel meer aan KI bij teven gedaan, is er niks over te vinden? Bulldoggen kunnen meen ik soms niet dekken en dus moeten ze bij die rasvereniging toch meer weten denk ik.
Ik denk dat ik een beetje in de war ben en het verwar met een keizersnee bij een eerste nest. Of KI en een keizersnee wat bij sommige rassen heel normaal lijkt te zijn.

Er is wel één en ander over KI te vinden maar meer over de slagingskans. Ik vroeg me meer af hoe het voor de teef zou zijn.
Ik zal eens verder zoeken.

Bedankt voor de antwoorden allemaal in ieder geval!
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Fahrah schreef:
Hoi Sonja,

Ahah ik heb hem gevonden hoor dat onderschrift met al die nakers :wink: :ok: :mrgreen:
Maar nu even serieus. Mijn eerste teefje kwam uit een 1e (en tevens laatste) nest na een KIbehandeling. Ik ben bij de bevalling geweest en de teef was uiterst rustig en reageerde heel erg lief op de pups. Helaas ging er daarna van alles mis maar dat had hier niks mee te maken. Dit is maar 1 ervaring uiteraard maar wilde hem toch even noemen.
Was dat verse of bevroren sperma ?
Bedankt voor je antwoord.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

wij hebben ook een keer KI laten doen , was een teef die bij ons kwam voor een dekking. De teef had moeite met het gewicht van onze reu , was het eerste nest voor deze teef . Er zijn 12 puppen geboren , waren verder geen problemen :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

hier ook eenteef gehad met eerste dekking KI geen problemen gehad.

mol :8):
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

Misschien heb je hier wat aan, heb dit gehoord op de FelCanhondendag een paar weken terug.......

Zelf heb ik bij mijn Tura de eerste keer ook KI gedaan, 8 pups geboren.....

De 7 fabels rond de vruchtbaarheid vd hond:

1 Natuurlijke dekking is beter dan KI (kunstmatige Inseminatie).
2 Een reu moet koppelen om te bevruchten.
3 Het minutenlang optillen van de achterhand van de teef is belangrijk na een dekking of KI
4 Bloedbijmenging in sperma van de reu is desastreus v d vruchtbaarheid.
5 De teef moet precies om, zeg maar, 22:00 gedekt worden.
6 Progesterontesten geven een absolute zekerheid van dracht.
7 Een vaginakweek is belangrijk, zowel voor de te dekken teef als voor dekreu.

1. en 2. Bij een natuurlijk dekking is 8 0% drachtig en bij KI ook, echter bij KI met bevroren zaad is het minder, zo'n 55 a 60%. Een reu schijnt in 3 fractie's zijn zaad te lozen, de 1 fractie bevat ong. 4 ml sperma, de 2e fractie ong. 2 ml sperma en de 3e fractie het meeste, ong. 15 ml. De derde fractie is echter tijdens de koppeling, nu zou je denken die is het gootste dus noodzakelijk, maar uit onderzoek blijkt dat de 3e fractie geen vruchtbare zaadcellen bevat en eigenlijk alleen dient om de 2e fractie een flinke zet richting baarmoeder te geven.
Interessant, he, want dat wist ik niet....
Bij KI word gebruikt gemaakt van de 2e fractie sperma en omdat deze binnen in de baarmoeder wordt gespoten, is de 3e fractie dus niet nodig.

Dus is koppelen niet nodig, en dat wist ik al want onze Nica heeft ook niet gekoppeld gezeten bij haar dekking, we hielden de reu wel tegen en er kwamen toch 8 gezonde pups ter wereld.

3. Is ook een fabeltje, ik had daar trouwens nog nooit van gehoord, wel om de teef niet direct te laten plassen na een dekking. De baarmoederwand klieren nemen de spermacellen op in reservoirs!! Mooi geregeld die natuur....

4. Is ook niet waar, tenslotte hebben sommige teven nog een loopsheidsbloeding en ook kan er tijdens de dekking de voorhuid beschadigen van de reu, bloed van de prostaat, als deze niet in orde is dan zijn er ook ziektekiemen aanwezig, kan wel het sperma beinvloeden.
Ook het rubberdopje van een trekspuitje kan het sperma nadelig beinvloeden, dit is dus met KI.

5. Ook dit is niet waar...de levensduur van gerijpte eicellen is 4-5 dagen, dus het is niet noodzakelijk binnen een kort tijdsbestek te dekken, we hebben het dan over uren.

6. Ook dit is niet waar, het is alleen de graadmeter om te weten wanneer er ongeveer vruchtbare eicellen zouden zijn, over het proces verder geeft het geen indicatie. Je kunt dit meten, de vruchtbare dagen, door een progesterontest of een LH ( Luteiniserend Hormoon ). De LH is het beste, omdat je daarmee de pulsafgifte van het LH kan vaststellen en dat precies 48 uur daarna de Ovulatie ( eisprong ) plaatsvind. Echter LH vaststellen dient 2 x daags bloed afgenomen te worden.
Progesteron bepalen zijn verschillende methodes voor, de meest betrouwbare zijn de Immulite. Verwarrende daarvan kan zijn dat de DA gebruik kan maken van twee eenheden : de ng/ml en de mmol/liter. de verhoudinge tussen beide zijn 1:3. Progesteron geven MEER zekerheid, maar geen garantie op dracht.

7. Vaginakweek is niet belangrijk, alleen als de teef diverse malen is leeg gebleven, de vagina heeft een normaal evenwicht zijnde vagina flora die je door een AB negatief beinvloed kan worden, niet doen dus. Ook het sperma van de reu is gevoelig voor een groot aantal AB, ook niet doen dus.
Laatst gewijzigd door tura op 12 okt 2006 15:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Fahrah
Actief

Ongelezen bericht door Fahrah »

sirene schreef:
Fahrah schreef:
Hoi Sonja,

Was dat verse of bevroren sperma ?
Bedankt voor je antwoord.
Graag gedaan :wink: Dat was vers sperma. Er werden 12 puppen geboren waarvan 3 dode.
groetjes,
Carolina
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

tura schreef:Misschien heb je hier wat aan, heb dit gehoord op de FelCanhondendag een paar weken terug.......

Zelf heb ik bij mijn Tura de eerste keer ook KI gedaan, 8 pups geboren.....

De 7 fabels rond de vruchtbaarheid vd hond:

1 Natuurlijke dekking is beter dan KI (kunstmatige Inseminatie).
2 Een reu moet koppelen om te bevruchten.
3 Het minutenlang optillen van de achterhand van de teef is belangrijk na een dekking of KI
4 Bloedbijmenging in sperma van de reu is desastreus v d vruchtbaarheid.
5 De teef moet precies om, zeg maar, 22:00 gedekt worden.
6 Progesterontesten geven een absolute zekerheid van dracht.
7 Een vaginakweek is belangrijk, zowel voor de te dekken teef als voor dekreu.

1. en 2. Bij een natuurlijk dekking is 8 0% drachtig en bij KI ook, echter bij KI met bevroren zaad is het minder, zo'n 55 a 60%. Een reu schijnt in 3 fractie's zijn zaad te lozen, de 1 fractie bevat ong. 4 ml sperma, de 2e fractie ong. 2 ml sperma en de 3e fractie het meeste, ong. 15 ml. De derde fractie is echter tijdens de koppeling, nu zou je denken die is het gootste dus noodzakelijk, maar uit onderzoek blijkt dat de 3e fractie geen vruchtbare zaadcellen bevat en eigenlijk alleen dient om de 2e fractie een flinke zet richting baarmoeder te geven.
Interessant, he, want dat wist ik niet....
Bij KI word gebruikt gemaakt van de 2e fractie sperma en omdat deze binnen in de baarmoeder wordt gespoten, is de 3e fractie dus niet nodig.

Dus is koppelen niet nodig, en dat wist ik al want onze Nica heeft ook niet gekoppeld gezeten bij haar dekking, we hielden de reu wel tegen en er kwamen toch 8 gezonde pups ter wereld.

3. Is ook een fabeltje, ik had daar trouwens nog nooit van gehoord, wel om de teef niet direct te laten plassen na een dekking. De baarmoederwand klieren nemen de spermacellen op in reservoirs!! Mooi geregeld die natuur....

4. Is ook niet waar, tenslotte hebben sommige teven nog een loopsheidsbloeding en ook kan er tijdens de dekking de voorhuid beschadigen van de reu, bloed van de prostaat, als deze niet in orde is dan zijn er ook ziektekiemen aanwezig, kan wel het sperma beinvloeden.
Ook het rubberdopje van een trekspuitje kan het sperma nadelig beinvloeden, dit is dus met KI.

5. Ook dit is niet waar...de levensduur van gerijpte eicellen is 4-5 dagen, dus het is niet noodzakelijk binnen een kort tijdsbestek te dekken, we hebben het dan over uren.

6. Ook dit is niet waar, het is alleen de graadmeter om te weten wanneer er ongeveer vruchtbare eicellen zouden zijn, over het proces verder geeft het geen indicatie. Je kunt dit meten, de vruchtbare dagen, door een progesterontest of een LH ( Luteiniserend Hormoon ). De LH is het beste, omdat je daarmee de pulsafgifte van het LH kan vaststellen en dat precies 48 uur daarna de Ovulatie ( eisprong ) plaatsvind. Echter LH vaststellen dient 2 x daags bloed afgenomen te worden.
Progesteron bepalen zijn verschillende methodes voor, de meest betrouwbare zijn de Immulite. Verwarrende daarvan kan zijn dat de DA gebruik kan maken van twee eenheden : de ng/ml en de mmol/liter. de verhoudinge tussen beide zijn 1:3. Progesteron geven MEER zekerheid, maar geen garantie op dracht.

7. Vaginakweek is niet belangrijk, alleen als de teef diverse malen is leeg gebleven, de vagina heeft een normaal evenwicht zijnde vagina flora die je door een AB negatief beinvloed kan worden, niet doen dus. Ook het sperma van de reu is gevoelig voor een groot aantal AB, ook niet doen dus.
Hoi Tura,

Bedankt.
Ik ben zelf ook naar de Felcan dag geweest maar ik denk dat anderen dit ook wel interessant vinden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
tura
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Hoi Tura,
Bedankt.
Ik ben zelf ook naar de Felcan dag geweest maar ik denk dat anderen dit ook wel interessant vinden.
Waar zat jij dan?? :denken:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

tura schreef:
Bedankt.
Helemaal rechts op de eerste rij van de stoelen zonder tafels. Naast Karen van dit forum :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
tura
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
tura schreef:
Bedankt.
Helemaal rechts op de eerste rij van de stoelen zonder tafels. Naast Karen van dit forum :wink:
Ik links derde rij vooraan met de tafels :mrgreen:
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Ik heb diverse ervaringen met honden waarbij KI is gedaan zowel met vers als met ingevroren sperma .
Bijna alle keren heeft dit tot goed resultaat geleid , de keren met vers sperma waren zonder progesterontesten en de keren met ingevroren sperma uiteraard wel met progesterontesten omdat je daarbij juist ietsjes later moet dekken dan wanneer een een normale dek zou hebben.

Van de 4 met ingevroren sperma zijn er 3 zwangerschappen onstaan, die helaas naar bleek om een andere reden niet zijn voldragen. Later bleek de teef enorm littekenweefsel te hebben waardoor de pups niet konden groeien en dat had dus abortus op 3 à 4 weken van de zwangerschap tot gevolg.
Bij de 4de KI met een andere teef bleek helaas voor haar de progesterontest niet te kloppen.
Bij een normale dekking liet zij zich nooit voor de 17de dag dekken en nu wees op de 15de dag de progesterontest uit dat het al zo ver was dus is er KI gedaan maar ik had er al geen goed gevoel bij omdat normaliter de KI met ingevroren sperma juist nog wat later hoort te zijn.

Op de 17de dag bleek dan ook dat de teef toen as echt wilde staan en zou dus de da daarna voor mijn gevoel pas de juiste zijn geweest, maar helaas was de voorraad sperma op dus konden we niet nog een poging wagen en zijn er dus geen puppen geboren..............

Maar over het algemeen zijn mijn ervaringen met KI dus wel positief zorg er alleen voor dat je een dierenarts hebt die er ervaren in is !

Succes,
Sandra
Sandra
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

empyree schreef:Ik heb diverse ervaringen met honden waarbij KI is gedaan zowel met vers als met ingevroren sperma .
Bijna alle keren heeft dit tot goed resultaat geleid , de keren met vers sperma waren zonder progesterontesten en de keren met ingevroren sperma uiteraard wel met progesterontesten omdat je daarbij juist ietsjes later moet dekken dan wanneer een een normale dek zou hebben.

Van de 4 met ingevroren sperma zijn er 3 zwangerschappen onstaan, die helaas naar bleek om een andere reden niet zijn voldragen. Later bleek de teef enorm littekenweefsel te hebben waardoor de pups niet konden groeien en dat had dus abortus op 3 à 4 weken van de zwangerschap tot gevolg.
Bij de 4de KI met een andere teef bleek helaas voor haar de progesterontest niet te kloppen.
Bij een normale dekking liet zij zich nooit voor de 17de dag dekken en nu wees op de 15de dag de progesterontest uit dat het al zo ver was dus is er KI gedaan maar ik had er al geen goed gevoel bij omdat normaliter de KI met ingevroren sperma juist nog wat later hoort te zijn.

Op de 17de dag bleek dan ook dat de teef toen as echt wilde staan en zou dus de da daarna voor mijn gevoel pas de juiste zijn geweest, maar helaas was de voorraad sperma op dus konden we niet nog een poging wagen en zijn er dus geen puppen geboren..............

Maar over het algemeen zijn mijn ervaringen met KI dus wel positief zorg er alleen voor dat je een dierenarts hebt die er ervaren in is !

Succes,
Sandra
Dankjewel voor je ervaringen.
Mag ik vragen waarom je zo vaak voor KI hebt gekozen ?
Kun je me dierenarsten aanraden in Nl die ervaring hebben met bevroren sperma ? (mag ook per pb natuurlijk)
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

sirene schreef:
empyree schreef:Ik heb diverse ervaringen met honden waarbij KI is gedaan zowel met vers als met ingevroren sperma .

Succes,
Sandra
Dankjewel voor je ervaringen.
Mag ik vragen waarom je zo vaak voor KI hebt gekozen ?
Kun je me dierenarsten aanraden in Nl die ervaring hebben met bevroren sperma ? (mag ook per pb natuurlijk)
In geval van de ingevroren sperma ging het om sperma van een reeds overleden reu (en die ket moeilijk zelf hè ;-)) uit Engeland en aangezien daar KI niet is toegestaan is ons gevraagd om op die manier een nestje te fokken. Helaas is dat uiteindelijk dus niet gelukt. De betreffende reu zou nu inmiddels meer dan 15 jaar zijn geweest en nu zou het dacht ik wel toegestaan zijn.

In het andere geval is het bij een ras geweest wat gewoon niet zo geweldig dekt en is daarom voor KI gekozen. Hoewel dat in deze dan niet bevorderlijk is voor de fertiliteit binnen een ras. Maar ja als die reuen blijven denken dat die van hun minstens een 50 cm lang is ;-)

Overigens speelt dit alles zich ook af over een periode van dik 20 jaar dus dan maak je zoiets ook vlugger mee, als ouwe taart.........

groetjes,
Sandra
Sandra
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

MARC_S schreef:Laten dekken door een gecastreerde reu schijnt slecht te zijn ivm ontstekingen bij de teef. Hoe dat precies zit weet ik niet maar het wordt in ieder geval afgeraden een gecastreerde reu gewoon te laten dekken. :19:
Hoi Marc,

Waarom zou een gecastreerde reu meer kans geven op ontstekingen bij de teef na een dekking dan een ongecastreerde reu?
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”