Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat zouden jullie doen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Nanc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Wat zouden jullie doen

Ongelezen bericht door Nanc »

als je teef een heel groot nest zou krijgen, ik bedoel dan een echt groot nest.
Zouden jullie dan flesvoeding er bijgeven of zouden jullie de natuur zijn gang laten gaan?
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zeker wel flesvoeding als de pups gezond zijn en de teef heeft niet genoeg melk. Anders was Buffy's halve nest er niet geweest en het zijn prima heel gezonde stevige hondjes. Als het aan de moeder ligt hoeft er toch met de pupjes niks mis te zijn. Als je mogelijkheid hebt is een pleegmoeder nog beter natuurlijk.

Anne
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Ik zou wel flessen, de pups hoeven natuurlijk niet van de honger dood te gaan !!!

Een een teef onnodig laten lijden vind ik ook geen fijn idee. Ik heb haar tenslotte laten dekken dus moet ik ook voor de consequenties opdraaien. Als ze helemaal geen melkproductie zou hebben of erger sterven tijdens de bevalling, moet ik tenslotte ook flessen
Sandra
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik ben geen fokker, mede om dit soort vraagstukken, maar wat noem jij de natuur de gang laten gaan??

Als het gaat om niet genoeg voeding voor de (honden)kids dan zou ik nooit of te nimmer de 'natuur' zijn gang laten gaan.
Dan waren mijn kinderen overleden door gebrek aan voeding en was ik aangeklaagd voor mishandeling met de dood ten gevolge. Ik heb het maanden geprobeert om mijn eigen borstvoeding goed opgang te krijgen, maar dat is niet gelukt, helaas. Ik moest wel op flesvoeding overgaan :19: .
De 'natuur' is niet zo dat ze wel bijsteld als je maar volhoudt. Maar wij leven nou niet bepaald in de natuur en wij hebben de mogelijkheid om dingen in eigen hand te nemen en dus onze jongen groot te brengen.

Als ik al zou fokken en ik had een groot, gezond nest dan zou ik zeker bijvoeren. Om en om, alle pups zouden zowel moeder- als kunstmelk krijgen. In principe iedereen gelijke kansen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Bij gezonde pups, natuurlijk bijflessen. Bij een groot nest komt vaak een keizersnede voor, en ook dan komt het voor dat de melkproductie niet of moeilijk op gang komt. De "natuur" zijn gang laten gaan door niet te flessen kan. Maar dan had je je teef ook moeten laten gaan door de keizersnede niet uit te laten voeren. Hoe ver moet je de "natuur dan laten gaan, geen keizersnede = teef kwijtraken. Geen melk = gezonde pups kwijtraken. Kan allemaal hoor, maar niet mijn idee van fokken.
Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Met een gezonde puppen zou ik bijvoeren, het nest van mijn pup zijn ze ook bij gevoerd. Behalve één reutje die weigerde pertinent, hij wilde alleen bij mamma drinken :wink:
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Als de teef het niet trekt en de puppen zijn gezond dan natuurlijk altijd bijflessen!
Cocochanel

fokteef ontlasten

Ongelezen bericht door Cocochanel »

Om moederhond een beetje (proberen) te ontlasten, doen wij altijd...alle pups bijflessen.Daarom hadden wij ook geen grootteverschil(gewicht v.d. pups),afgelopen twee nesten.
Als je haar ontlast,dan heb je ook minder kans dat haar weerstand/conditie/vacht verslechtert.,is gewoon veel gezonder voor haar,na haar bevalling...mijn mening...
Mijn fokteef is geen melkfabriek,dus bij ons zal ze zo'n behandeling ook niet krijgen...
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Grootte verschil bij natuurlijk zogen hoeft ook niet voor te komen als je zelf de sterksten regelmatig van de tepel afhaalt en een mindere drinker (pup die bij de geboorte kleiner was) eraan legt.
Ze zijn toch ook persé gegelijk in gewicht als ze geboren worden. Hier was de kleinste pup een beer van een reu toen hij hier weg ging, die was toen een van de grootsten.

Overigens was Isis ook zo'n beetje de helft van haar vacht kwijt na het zogen van 10 pups. Nog meer dan 10, dan was ik wellicht ook gaan bijvoeden, of in elk geval proberen de pups nog wat sneller op meer puppy kvv te zetten.
jilton
Actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door jilton »

Pfoeh moeilijk.
Ik krijg mijn eerste nestje binnen 2 weken. Waar ze na echo 1 zeiden 2, misschien 3 pups, na echo 2 zeiden 5 wellicht 6 pups, denkt de dekreu eigenaar (door grootte van de buik) dat het er wellicht wel 9 worden. Dus een groot nest.

Ik denk dat als mijn teef het geheel zelfstandig kan, ik het zo laat. Zijn er ook maar tekenen dat het met puppen of moeder niet goed gaat, zal ik ook naar de fles grijpen.

Groet,
Jacqueline
piep

Ongelezen bericht door piep »

wat is er moeilijk aan de keuze sterven of flessen?
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

wij hebben altijd bij geflest bij een groot nest , de teven zijn je er alleen maar erg dankbaar voor , ze moeten het wel leuk blijven vinden :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
jilton
Actief
Contacteer:

Maar als de moeder nou meer dan voldoende melk heeft..?
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

jilton schreef:Maar als de moeder nou meer dan voldoende melk heeft..?
Dan kan je ervoor kiezen een pup die je niet echt aan de gang krijgt met wat hulp de eerste dagen in te laten slapen. Als er een bij is die niet wil drinken bij moeder en ook na aansterking met een paar keer flesvoeding niet wil gedijen of bij moeder wil drinken, dan zou ik die wel in laten slapen als ik denk dat er iets mis is. Of ik houd hem zelf en kijk wel wat er van komt, ik zou er dan niet echt veel aan gaan dokteren.

Anne
Cocochanel

wordt puur hormonaal veroorzaakt, dat hebben álle teven na een dracht- + zoogperiode, ook na een mini-nestje .
---Is niet waar,mijn alle twee teven hadden absoluut geen last van.,in de periode na hun bevalling.
Met mijn eerste teef(9 pups) liep ik een show in Luxembourg , 7 weken na de bevalling...haalde zelfs R.CACIB toen.
Ik heb een tip gevolgd van een voedingsdeskundige...
jip007
Erelid

Cocochanel schreef: Met mijn eerste teef(9 pups) liep ik een show in Luxembourg , 7 weken na de bevalling...haalde zelfs R.CACIB toen.
met hoeveel weken heb je de moederhond dan al bij de pups weg gehaald . Met 7 weken drinken de puppen hier nog af en toe , en heeft ma nog steeds giga tieten. En wat betreft de vacht , bij sommige hier zag je daar ook niets van, andere weer wel , ze kregen het zelfde voer.
Afbeelding
Cocochanel

met hoeveel weken heb je de moederhond dan al bij de pups weg gehaald
---Wegehaald ? Helemaal niet wegehaald,dat mag van mij ook niet...bij mij ,ik vind dat de pups zolang ze hier nog zijn,dat ze volop van hun moeder en haar liefde/aandacht mogen genieten.Dus ze waren gewoon met z'n alle, bij ons binnen...
Maar nadat ze +/-5 weken zijn geworden,liet zij ze steeds minder vaak drinken...

Afbeelding
Hier op de foto kun je het een beetje zien, +/- 6 weken na haar bevalling...
fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Ongelezen bericht door fransoos »

jip007 schreef:
Cocochanel schreef: Met mijn eerste teef(9 pups) liep ik een show in Luxembourg , 7 weken na de bevalling...haalde zelfs R.CACIB toen.
met hoeveel weken heb je de moederhond dan al bij de pups weg gehaald . Met 7 weken drinken de puppen hier nog af en toe , en heeft ma nog steeds giga tieten. En wat betreft de vacht , bij sommige hier zag je daar ook niets van, andere weer wel , ze kregen het zelfde voer.
ben ooit eens wezen kijken bij een nest duiste pinhers van 5 week, moeders was helemaal glad en strak, zat geen drupje melk meer in
Bleek dat de pups met 3 weken totaal gespeend waren, want mams moest wel weer naar show kunnen met een mooi strak buikje, heb me toen afgevraagt wat nou belangrijker was, goede gezonde pups aflveren, of een goede kwalificatie op show :19:
groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
jip007
Erelid

Cocochanel schreef:
met hoeveel weken heb je de moederhond dan al bij de pups weg gehaald
---Wegehaald ? Helemaal niet wegehaald,dat mag van mij ook niet...bij mij ,ik vind dat de pups zolang ze hier nog zijn,dat ze volop van hun moeder en haar liefde/aandacht mogen genieten.Dus ze waren gewoon met z'n alle, bij ons binnen...
Maar nadat ze +/-5 weken zijn geworden,liet zij ze steeds minder vaak drinken...

Afbeelding
Hier op de foto kun je het een beetje zien, +/- 6 weken na haar bevalling...
als er hier 9 puppen of minder aan hangen tot 6 weken , is het daarna niet in 1 week opgedroogd , ook niet in 2 weken .
Afbeelding
jip007
Erelid

Inge O schreef:
jip007 schreef:
met kortharen kan het op het zicht waarschijnlijk nog wel meevallen, maar met langharen - en al helemaal langharen met zware ondervacht - mag je je wel aan een complete gedaanteverwisseling verwachten hoor :wink: .
ik had het hier ook alleen bij de zwarte doggen , die zitten veel dunner in hun haar dan de gevlekte :wink:
Afbeelding
Nanc
Zeer actief

Martijn schreef: Pasgeboren pups laten omkomen van de honger is in mijn ogen niet anders dan volwassen honden laten verhongeren. Dat het uberhaupt in je opkomt vind ik schokkend.
Dank je wel Martijn, je trekt wel snel je conslusie vind ik :denken:

Het zit nl zo:
Wij verwachten binnenkort puppen en als ik zie hoe dik ons moedertje is zal het misschien best wel eens een groot nest kunnen worden.
Een Belgische fokker mailde me van de week dat ik NIET met bijvoeren!
Ze schreef over natuurlijke selectie bla bla bla.

Ik had meteen zoiets van: Dat kun je niet menen :neenee:
Ik denk nl dat als de minder grote pups uit een groot nest in een kleiner nest geboren zouden worden ze het ook gered zouden hebben.
Oke, als er een pup bij zit die niet gezond blijkt te zijn..... maar ja, die zou ik dan in laten slapen ipv laten verhongeren.

Ik was dus wel nieuwsgierig hoe anderen hier over denken.
Ik ben blij te lezen dat iedereen het gewoon met me eens is.
Ik zou het juist niet over mijn hart kunnen verkrijgen!!!!

groetjes Nancy
Afbeelding
Cocochanel

als er hier 9 puppen of minder aan hangen tot 6 weken , is het daarna niet in 1 week opgedroogd , ook niet in 2 weken
--- Ik heb helemaal niet erover gehad...dat bij haar opgedroogd was,maar ik had over haar vacht/conditie/weerstand ,gewoon over haar welzijn/gezondheid...Alles is terug te lezen...
jip007
Erelid

Cocochanel schreef:
als er hier 9 puppen of minder aan hangen tot 6 weken , is het daarna niet in 1 week opgedroogd , ook niet in 2 weken
--- Ik heb helemaal niet erover gehad...dat bij haar opgedroogd was,maar ik had over haar vacht/conditie/weerstand ,gewoon over haar welzijn/gezondheid...Alles is terug te lezen...
het ging er om dat je met de teef na 7 weken alweer naar de show ging , dan moet ze toch aardig droog zijn geweest . Zelfs in de fokkers klasse zou je daar een opmerking over krijgen , en jij hebt er zelfs het CACIB gehaald in de open klasse, dus moet ze aardig strak zijn geweest .
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nanc schreef:
Martijn schreef: Pasgeboren pups laten omkomen van de honger is in mijn ogen niet anders dan volwassen honden laten verhongeren. Dat het uberhaupt in je opkomt vind ik schokkend.
Dank je wel Martijn, je trekt wel snel je conslusie vind ik :denken:

Het zit nl zo:
Wij verwachten binnenkort puppen en als ik zie hoe dik ons moedertje is zal het misschien best wel eens een groot nest kunnen worden.
Een Belgische fokker mailde me van de week dat ik NIET met bijvoeren!
Ze schreef over natuurlijke selectie bla bla bla.

Ik had meteen zoiets van: Dat kun je niet menen :neenee:
Ik denk nl dat als de minder grote pups uit een groot nest in een kleiner nest geboren zouden worden ze het ook gered zouden hebben.
Oke, als er een pup bij zit die niet gezond blijkt te zijn..... maar ja, die zou ik dan in laten slapen ipv laten verhongeren.

Ik was dus wel nieuwsgierig hoe anderen hier over denken.
Ik ben blij te lezen dat iedereen het gewoon met me eens is.
Ik zou het juist niet over mijn hart kunnen verkrijgen!!!!

groetjes Nancy
dat vind ik geen natuurlijke selectie, alles om de bevalling heen is al weinig natuurlijk meer in feite... ik heb mijn pups niet bijgevoerd was ook geen groot nest (6 stuks) maar ging ze ook niet bijleggen en dat was ook een bewuste keuze aangezien ik vind dat ze best wat mogen doen voor hun eten... Bij een groot nest zou ik ze bijflessen denk ik...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

jip007 schreef:
Cocochanel schreef:
het ging er om dat je met de teef na 7 weken alweer naar de show ging , dan moet ze toch aardig droog zijn geweest . Zelfs in de fokkers klasse zou je daar een opmerking over krijgen , en jij hebt er zelfs het CACIB gehaald in de open klasse, dus moet ze aardig strak zijn geweest .
moet nog wel ergens een foto hebben van mijn teef met 7 weken na de bevalling... ze accepteerde geen pups meer vanaf 5 weken maar met 7 weken was ze nog een complete zuivelfabriek hoor :denken:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
borderke
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door borderke »

ik zou toch bijvoederen indien het een groot nest is
leuke site
Nanc
Zeer actief

borderke schreef:ik zou toch bijvoederen indien het een groot nest is
Ga ik ook doen hoor, zodra ze bevallen is laat ik weten hoeveel pupjes we hebben en hoe het gaat.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Nanc schreef:
Ga ik ook doen hoor, zodra ze bevallen is laat ik weten hoeveel pupjes we hebben en hoe het gaat.
Ja, ik ben heel benieuwd hoe alles gaat, en natuurlijk naar foto's!!! :wink:
jilton
Actief
Contacteer:

Nanc schreef:
Wanneer is ze uitgerekend?
Hier 25 oktober.

Groet.
Jacqueline
Nanc
Zeer actief

Onze Chienna 31 okt :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”