Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verslagje sorteren met Amy (met foto's)

Moderator: moderatorteam

Ankefoto
Actief
Mijn ras(sen): Kruising tussen dwergkees/maltezer kruising en engelse cocker/maltezer kruising
Aantal honden: 1
Contacteer:

Verslagje sorteren met Amy (met foto's)

Ongelezen bericht door Ankefoto »

Hallo,

Vandaag hebben we onze 3e speurles gehad van Petra Driesen, en hebben we de gehele les aandacht besteed aan het sorteren. We hadden van te voren huiswerk gehad om met een doekje te apporteren, wat met Amy gewoon helemaal niet lukte. Ze vond er echt nix an! In de les vandaag merkte ik ook weer heel goed dat ze het allemaal maar deed omdat de baas dat graag wilde, ze straalde niet dat plezier uit dat ze heeft als ze een spoor aan het volgen is. Maar ondanks dat ze er geen zin in had, deed ze het allemaal wel goed, en daar werd ze ook voor beloond!

Hierbij het foto-verslagje van vandaag:

Langs alle dakjes lopen, en onder 1 dakje mijn doekje leggen. Onder de rest van de dakjes ligt niks.
Afbeelding

Met Amy erlangs lopen, kijken wat ze doet..
Afbeelding

En jahoor! Gelijk raak! Ze pakt het doekje en gooit hem mijn richting op (precies zoals ze deed bij het oefenen thuis)
Afbeelding

2e ronde, nu ligt er 1 neutraal doekje onder een dakje, en mijn doekje onder een andere
Afbeelding

Weer goed!
Afbeelding

3e ronde ging minder, ze was het duidelijk zat, ik heb wel 3 keer langs de dakjes gelopen, en ze wilde er bijna niks meer van weten, liep de andere kant op enz. Maar ik bleef volhouden, totdat ze haar neus weer naar de dakjes bracht
Afbeelding

Onder dit dakje lag mijn doekje, en nu vewees ze door mij aan te kijken, alleen had ik dat niet door. Ik dacht waarom staat ze daar nou te kijken? Maar volgens Petra is dit dus ook verwijzen, alleen veel subtieler en natuurlijker. Dus werd ze beloond! :cheer:
Afbeelding

Dit was het sorteren, ondanks dat Amy er weinig zin in had heb ik toch weer veel geleerd over het zoeken, wat dit allemaal kan beinvloeden, over Amy en hoe ik haar moet lezen. Volgende week gaan we onze favoriete onderdeel weer doen, het uitzetten en volgen van spoortjes! :mrgreen:
Afbeelding
Amy de speurhond !!
En nu.... jachthond in spe!! --> Update laatste les jachttraining klik hier!
FOTO'S Amy apporteert een duif!
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: Verslagje sorteren met Amy (met foto's)

Ongelezen bericht door Budkes »

Werk je ook met de clicker?
Zo ja dan zou ik dit met de clicker aanleren.
Gr. Aniek

Afbeelding
Marlieke met Boris
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel

Ongelezen bericht door Marlieke met Boris »

het zou ongeveer het verslag van Boris zn eerste keer sorteren kunnen zijn. Ik vind dat ze het prima gedaan heeft en sorteren een aantal keer is toch ook veel minder uitdagend dan speuren.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Is dat zo? Die van mij wordt al lyrisch als hij hoort dat ik de sorteerbuisjes aan het uit koken ben.
Alles op het gebied van zoeken/speuren valt of staat met enthousiasme. Als de clicker daar bij helpt, wat meestal wel zo is, waarom dan niet er meteen mee beginnen, als ze het beheerst?
Gr. Aniek

Afbeelding
Marlieke met Boris
Zeer actief

ik zeg ook niet dat je het niet leuker kan maken. Ik heb ook de clicker erbij gebruikt. Maar als je leest dat ze het speuren zo ontzettend leuk vind, dan ligt haar hart daar meer dan bij het sorteren.
Boris vindt sorteren ook leuk, bijv. met dennenappels moeten het altijd degene zijn die we gegooid hebben en zoekt hij net zolang door tot hij hem gevonden heeft, maar dat vind ik voor Boris minder uitdagend dan een spoor van een kwartier uitlopen.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Maar wat voor Boris geldt hoeft nog niet voor Amy te gelden toch? Ik zie het hier ook bij de jachthonden. Geen sikkepitje buitdrift, ze speuren allemaal echt om het speuren, heel mooi om te zien. Maar de kleine voorwerpen laten ze allemaal net zo lief liggen en het eindvoorwerp is eigenlijk helemaal niet meer belangrijk. Ze doen het echt puur voor het speuren zelf.
Mijn JR heeft daarentegen wel een enorme buitdift en joelt het uit omdat hij eigenlijk de voorwerpen niet af wil geven. Amy heeft volgens mij meer terrierbloed dan jachthondenbloed in zich dus je weet maar nooit waar het schip strand. :F:
Gr. Aniek

Afbeelding
Marlieke met Boris
Zeer actief

nee klopt, dat kan voor Amy natuurlijk heel anders zijn. Maar als ik lees hoe haar reactie op het sorteren nu is en thuis...dan denk ik dat speuren haar meer ligt. Maar het kan nog veranderen natuurlijk. Kan ook dat ze de doekjes gewoon niet interessant genoeg vindt en met andere te sorteren dingen ze het wel leuk oppakt.
Boris is trouwens wel erg van de buitdrift, als een ander zijn speeltje mee neemt om te verstoppen, doet hij nog eens extra zn best. Ook geeft hij maar moeilijk af, onze boef.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Is gewoon een Pitbullspaniel die Boris. :F:
Gr. Aniek

Afbeelding
Ankefoto
Actief
Mijn ras(sen): Kruising tussen dwergkees/maltezer kruising en engelse cocker/maltezer kruising
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ankefoto »

Sorry mensen voor de late reactie, had effe wat inlogproblemen!

Ik werk idd ook met de clicker, maar zelfs dan vind ze het niet leuk, Ze weet ook wel wat ze moet doen en wat ik van haar vraag, maar ze wil het liever niet :mrgreen: ze doet het uiteindelijk wel omdat ik er op sta en voor de beloning, maar ze laat wel duidelijk merken dat het van haar niet hoeft. Ik weet niet of dat het komt doordat zo'n doekje misschien niet lekker pakt ofzo? Het is gewoon een hondje met een voorkeur :pffff: Misschien dat een andere vorm van sorteren haar weer wel aanstaat, iets zonder doekjes, maar dit hebben we nog niet geprobeerd; ik weet ook niet welke vormen er nog meer zijn, ik kom er maar net bij kijken :mrgreen:
Afbeelding
Amy de speurhond !!
En nu.... jachthond in spe!! --> Update laatste les jachttraining klik hier!
FOTO'S Amy apporteert een duif!
Marlieke met Boris
Zeer actief

vroeger deed Petra in les 2 en 4 sorteren en bij les 4 was het sorteren met houten stokjes...ik weet niet of ze dat nogsteeds doet.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”