Nou het was leuk hoor vanochtend!
Er werd even uitgelegd wat precies de bedoeling is, wat er van jou verwacht wordt en van de hond. Het ging om veldwerk begreep ik. Nou ik snapte het niet precies, maar ik denk we gaan maar aan de slag en we zien het vanzelf wel!
In het kort wat ons uitgelegd was: Dat je als voorjager de hond vrij laat rennen over een veld/gebied, jij loopt erdoorheen in een rechte lijn, terwijl de hond heen en weer rent om systematisch het veld uit te kammen voor vogels en zodra hij die gevonden heeft moet ie op de vogel voorstaan.
We mochten het eerst even kort proberen op een klein stukje en aan de lijn met een tuigje. Aan de andere kant van het veld zat een levende duif in een kooitje met extra bescherming en in de dichte begroeiing. Het was nu even de bedoeling dat ze doorkregen dat ze een geur moesten oppakken en hun neus mochten volgen. Nou dit was voor iedereen wel goed te doen, de honden kregen al gauw verwaaiing en gingen er enthousiast op af! Amy deed het ook goed! Het is zo leuk om te zien hoe de stand van haar hoofd en oren veranderen zodra ze de lucht te pakken heeft, en er op af gaat! Eenmaal bij de duif aangekomen deed ze goed snuffelen en vond het verder niet zo interessant

. Dus voorstaan deed ze niet hahaha
Bij het tweede onderdeel mochten we een groot stuk veld uitkammen met de hond los. Dit ging bij iemand met een DSK zoooooo mooi!!!

Heen en weer zoef zoef!! Verder waren er 2 heidewachtels die het ook erg goed deden, en een drent, die nog niet zo ver bij zn baasje vandaan durfde, dus een kleiner gebied dekte, een stabijtje die het ook mooi deed, alleen wilde die van het gebied af rennen dus een beetje té ver weg! En Amy'tje die snapte er helemaal niets van, hhahahaha! "als je al ruikt waar die duif zit, waarom dan heen en weer rennen?" Die probeerde ik een beetje te laten revieren, maar ze had de geur al snel (ze hadden hem expres in de wind gezet zodat de hondjes hun eerste keer snel succes hadden) en hobbelde er gewoon op af. "Hier istie!" Ze deed weer even snuffelen, en liep weer weg, ze vond de duif nog steeds niet zo interessant.
MAAR... Toen kwam er een kooitje uit de auto met een kwarteltje... dát was wel heul mooi! Alle honden mochten even aan het kooitje ruiken zodat ze wisten dat ze nu een ander vogeltje moesten opsporen.
Amy snapte weer de bedoeling niet van het heen en weer rennen, maar hobbelde een beetje achter mij aan, links,rechts,links en toen pakte ze de geur op! Mooi! Ze ging er weer op af en eenmaal gevonden stond ze toch mooi voor het kwarteltje! Ik hoop dat ze van dat moment een mooie foto hebben kunnen schieten! Ze stond er alleen een beetje teveel overheen ipv beetje afstand nemen, maar ze bevroor gewoon even!

Echt grappig!
Daarna mochten ze nog even bij het kooitje voorstaan en liet de juf een alarmpistool knallen. Amy keek er niet eens van op, ze was zo gefocussed op die kwartel

! De rest van de hondjes deden het ook goed, geen een was echt onder de indruk van die knal (de mensebaksels wel..

)
Nee het was echt een leuke ochtend!