Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachttraining met Amy ~ UPDATE 6 juni 2013 pag. 6 ~

Moderator: moderatorteam

mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Re: Jachttraining met Amy ~ update 7 april 2013 pag. 5 ~

Ongelezen bericht door mito »

Het is natuurlijk hardstikke slim om om te lopen :)
Zo hadden wij een apport uit heel dicht struikgewas. Eerst banjerde een lab er recht doorheen. Toen kwam Misty, die lieptwee keer langs de rand tot ze een plekje had gevonden dat het wat minder dicht was en liep er toen zo met een omweg recht op af. Ze laat zich niet tegenhouden, maar zoekt wel even naar de makkelijkste weg :)

Wel jammer dat de instructrice stopt. Betekent dat ook dat de groep uit elkaar valt dan?
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Mijn ras(sen): Kruising tussen dwergkees/maltezer kruising en engelse cocker/maltezer kruising
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Jachttraining met Amy ~ update 7 april 2013 pag. 5 ~

Ongelezen bericht door Ankefoto »

mito schreef:Het is natuurlijk hardstikke slim om om te lopen :)
Zo hadden wij een apport uit heel dicht struikgewas. Eerst banjerde een lab er recht doorheen. Toen kwam Misty, die lieptwee keer langs de rand tot ze een plekje had gevonden dat het wat minder dicht was en liep er toen zo met een omweg recht op af. Ze laat zich niet tegenhouden, maar zoekt wel even naar de makkelijkste weg :)

Wel jammer dat de instructrice stopt. Betekent dat ook dat de groep uit elkaar valt dan?
Hahahaha dat is precies hoe Amy het ook doet door dichte begroeiing hahaha!
En onze hele groep is naar een andere dag verplaatst, er was maar eentje die die dag niet kon dus die gaat naar een andere groep.. Dus het valt mee!

Updeetje van afgelopen zondag:

We begonnen zoals altijd de les met de warming up: het marcheren.

Daarna gingen we een apport door dichte begroeiing doen. Toen we bij de begroeiing stonden en Amy merkte dat ze er door heen moest terwijl we nog niet aan de beurt waren, gaf ze gelijk stress signalen af. Amy heeft een keer een heftige allergische reactie gehad toen ze door een plekje met een soort riet/grassoort was gelopen, en een reactie heeft op brandnetels, en dat was tijdens onze speur-lessen meer dan een jaar geleden, sindsdien vind ze het helemaal niks! Maar ik had al gekeken of er iets groeide wat kan bijten en zag niets geks. Toen wij eenmaal aan de beurt waren gaf ik het commando voor apport, en zocht ze heel voorzichtig een baantje door de begroeiing. En het apport deed ze! joooehooeehh! :cheer: :cheer:

Daarna gingen we uitsturen. Dit ging goed! eerste poging niet, tweede poging wel! Met het fluiten kwam ze direct terug gesjeesd! Zzzooeefff! :cheer:

Daarna gingen we de hondjes over water sturen. Niet dus. Amy wilde de dummy wel pakken, maar vond het nog steeds eng, dat koude diepe water! Het feit dat haar pootjes los van de grond moeten vind ze het moeilijkst, ze moet leren om over die drempel heen te gaan. Maar we oefenen gewoon lekker door, zeker als het warmer is dan gaat ze wel wat makkelijker het water in. En het was zo mooi om te zien hoe al die andere honden zo het water in gingen! Ik zei tegen Amy: "even goed kijken Amy, zo moet het!" hahaha! :mrgreen:

Toen was het alweer koffietijd! :mrgreen:

We kregen ook onze cijfers te horen van het examen van de onderdelen die we wel goed hadden:

Uitsuren en komen op bevel: 7 !
Apport te land: 8 !!
Vast en los volgen: 9!!!
Not bad at all!! :cheer: :cheer: :cheer:
Afbeelding
Amy de speurhond !!
En nu.... jachthond in spe!! --> Update laatste les jachttraining klik hier!
FOTO'S Amy apporteert een duif!
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Re: Jachttraining met Amy ~ update 21 april 2013 pag. 6 ~

Ongelezen bericht door M@rleen »

Wat goed zeg! Ik blijf lezen, al reageer ik niet altijd, maar het is erg leuk om te lezen :ok:
mito
Zeer actief

Mooie cijfers!

Ik vind het ook steeds leuk om te lezen, vooral blijven posten hoor!
Alhoewel ik wel eens het idee hebt dat je op zondag stiekem Misty ontvoerd hebt. :clown:
Volgens mij lijken ze echt mega op elkaar wat werken betreft. 12 mei hebben we onze tweede diploma-dag voor de apporteersport, gewoon weer in de A, maar deze keer voor het eerst op vreemd terrein in Alphen ad Rijn. Ik ben heel benieuwd hoe ze het daar gaat doen.
Afbeelding
mito
Zeer actief

Mooie cijfers!

Ik vind het ook steeds leuk om te lezen, vooral blijven posten hoor!
Alhoewel ik wel eens het idee hebt dat je op zondag stiekem Misty ontvoerd hebt. :clown:
Volgens mij lijken ze echt mega op elkaar wat werken betreft. 12 mei hebben we onze tweede diploma-dag voor de apporteersport, gewoon weer in de A, maar deze keer voor het eerst op vreemd terrein in Alphen ad Rijn. Ik ben heel benieuwd hoe ze het daar gaat doen.
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Mijn ras(sen): Kruising tussen dwergkees/maltezer kruising en engelse cocker/maltezer kruising
Contacteer:

Sorry beetje laat!

De update:

Het vast en los volgen: eitje!

Uitsturen: Ging ook gewoon goed! Alleen moet ik leren om eerst aan te lijnen en dan te belonen ipv andersom! :mrgreen:

Toen steadiness en apportje: Hond laten zitten en blijven, naar een paaltje 10 verderop lopen, de dummy neerleggen, en weer terug naar de hond. Dan de hond laten apporteren! Deed de fluff weer erg netjes! Alleen moeten we de steadiness nog oefenen, ze gaat vaak staan als ze moet blijven zitten. Kan ook met 'r artrose te maken hebben, maar ik denk dat ze gewoon ongeduldig is! :mrgreen:

Toen apport te water: nee dus... Alleen een beetje te water, maar er gelijk weer uit! :schrik: Moeten we nog steeds flink aan werken...

Ook heb ik wat foto's gekregen van het examen van 4 april!!

Niet echt veel actiefoto's maar toch leuk!

Afbeelding

Amy het water in...
Afbeelding

Ohnee toch niet... :oohja:
Afbeelding

Afbeelding

Vast en los volgen
Afbeelding

Aandacht!!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Water in jaaahhh!!
Afbeelding

Nee durf het toch niet! Mag ik nu weer met jou mee vrouwtje?
Afbeelding

:mrgreen:
Afbeelding
Amy de speurhond !!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: Jachttraining met Amy ~ update 28 april 2013 pag. 6 Fot

Ongelezen bericht door ranetje »

Leuke foto's :D
Ik ben benieuwd of het je lukt om haar het water in te krijgen
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Wat een leuk gezicht zo'n witje tussen al die jachthonden :mrgreen:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
mito
Zeer actief

Leuke foto's!
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Contacteer:

ranetje schreef:Leuke foto's :D
Ik ben benieuwd of het je lukt om haar het water in te krijgen
Danku!
Dat is een mooie uitdaging voor ons!! :cheer: :cheer:
Sita schreef:Wat een leuk gezicht zo'n witje tussen al die jachthonden :mrgreen:
Heerlijk he!

Gisteren (de les is nu naar de donderdag, de update volgt) zaten er bij ons ook 4 van een andere groep bij, die hadden Amy nog nooit bezig gezien, nou ze heeft er weer 4 fans bij, hahaha! :cheer:
mito schreef:Leuke foto's!
Danku! :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Amy de speurhond !!
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Oeh bijna de update vergeten!

We begonnen de les met het vast en los volgen. Eitje!

Daarna een verloren apport in dichte dekking. Amy houdt er niet zo van. Er stonden allemaal brandnetels en ze krijgt daar soms best een heftige reactie van. Ze deed het in principe goed maar werd helaas toch geprikt door brandnetels en staakte toen. Gelukkig was het geen heftige reactie, maar het deed wel even zeer.

Toen gingen we uit sturen en terug roepen, nou amy deed het weer goed hoor! Zoef! En na het fluiten weer zoef! terug!

Toen gingen we een markeerapport doen met wild, van ongeveer 50m. Het ging al schemeren en voor Amy was het zo goed als onzichtbaar op die afstand. Ze ging een verloren apport doen. Dat was niet de bedoeling dus moesten we even overnieuw. 40m. Ook niet gezien. 30m ging beter, maar ook niet helemaal in een rechte lijn en een beetje zoekend maar we hebben het haar af laten maken om toch succes te hebben omdat ze toch erg haar best deed.

Toen was het alweer tijd voor de koffie!

Nog iets leuks; a.s. zaterdag doen we mee aan een workshop een "voorbereiding tot de aanleg test". We gaan kijken of de hond natuurlijke instincten heeft voor het opsporen van en het voorstaan op wild. Aangezien Amy regelmatig voorstaat op onze parkiet als die weer eens ergens op de grond was geland, leek het mij wel grappig om te zien of ze dat ook met wild zou doen! Ik hou jullie op de hoogte! Ik hoop dat er foto's gemaakt worden!
Afbeelding
Amy de speurhond !!
ranetje
Zeer actief

Brandnetels zijn voor geen enkele hond een feestje.
Bramenstruiken en distels ook niet.
Als ze erg graag het apport willen hebben dan gaan ze toch :wink:

Ben heel benieuwd hoe ze het doet op die voorbereiding aanlegtest :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Nou het was leuk hoor vanochtend!

Er werd even uitgelegd wat precies de bedoeling is, wat er van jou verwacht wordt en van de hond. Het ging om veldwerk begreep ik. Nou ik snapte het niet precies, maar ik denk we gaan maar aan de slag en we zien het vanzelf wel! :mann:

In het kort wat ons uitgelegd was: Dat je als voorjager de hond vrij laat rennen over een veld/gebied, jij loopt erdoorheen in een rechte lijn, terwijl de hond heen en weer rent om systematisch het veld uit te kammen voor vogels en zodra hij die gevonden heeft moet ie op de vogel voorstaan.

We mochten het eerst even kort proberen op een klein stukje en aan de lijn met een tuigje. Aan de andere kant van het veld zat een levende duif in een kooitje met extra bescherming en in de dichte begroeiing. Het was nu even de bedoeling dat ze doorkregen dat ze een geur moesten oppakken en hun neus mochten volgen. Nou dit was voor iedereen wel goed te doen, de honden kregen al gauw verwaaiing en gingen er enthousiast op af! Amy deed het ook goed! Het is zo leuk om te zien hoe de stand van haar hoofd en oren veranderen zodra ze de lucht te pakken heeft, en er op af gaat! Eenmaal bij de duif aangekomen deed ze goed snuffelen en vond het verder niet zo interessant :pffff: . Dus voorstaan deed ze niet hahaha

Bij het tweede onderdeel mochten we een groot stuk veld uitkammen met de hond los. Dit ging bij iemand met een DSK zoooooo mooi!!! :O: Heen en weer zoef zoef!! Verder waren er 2 heidewachtels die het ook erg goed deden, en een drent, die nog niet zo ver bij zn baasje vandaan durfde, dus een kleiner gebied dekte, een stabijtje die het ook mooi deed, alleen wilde die van het gebied af rennen dus een beetje té ver weg! En Amy'tje die snapte er helemaal niets van, hhahahaha! "als je al ruikt waar die duif zit, waarom dan heen en weer rennen?" Die probeerde ik een beetje te laten revieren, maar ze had de geur al snel (ze hadden hem expres in de wind gezet zodat de hondjes hun eerste keer snel succes hadden) en hobbelde er gewoon op af. "Hier istie!" Ze deed weer even snuffelen, en liep weer weg, ze vond de duif nog steeds niet zo interessant.

MAAR... Toen kwam er een kooitje uit de auto met een kwarteltje... dát was wel heul mooi! Alle honden mochten even aan het kooitje ruiken zodat ze wisten dat ze nu een ander vogeltje moesten opsporen.
Amy snapte weer de bedoeling niet van het heen en weer rennen, maar hobbelde een beetje achter mij aan, links,rechts,links en toen pakte ze de geur op! Mooi! Ze ging er weer op af en eenmaal gevonden stond ze toch mooi voor het kwarteltje! Ik hoop dat ze van dat moment een mooie foto hebben kunnen schieten! Ze stond er alleen een beetje teveel overheen ipv beetje afstand nemen, maar ze bevroor gewoon even! :cheer: :cheer: Echt grappig!

Daarna mochten ze nog even bij het kooitje voorstaan en liet de juf een alarmpistool knallen. Amy keek er niet eens van op, ze was zo gefocussed op die kwartel :80: ! De rest van de hondjes deden het ook goed, geen een was echt onder de indruk van die knal (de mensebaksels wel.. :schrik: :mrgreen: )

Nee het was echt een leuke ochtend! :lol1:
Afbeelding
Amy de speurhond !!
mito
Zeer actief

Re: Jachttraining met Amy ~ UPDATE 11 mei 2013 pag. 6 ~

Klinkt weer als een leuke, leerzame ochtend. Heb je dan nog een oordeel gekregen in hoeverre Amy aanleg had?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Leuk :ok:

Ik zou niet weten waar je met Amy een officiele aanlegtest voor zou kunnen doen :wink:
Of gebeurt dat op de hondenschool?
Ben benieuwd hoe (in vergelijking met welk type hond) men Amy dan wil beoordelen
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Contacteer:

mito schreef:Klinkt weer als een leuke, leerzame ochtend. Heb je dan nog een oordeel gekregen in hoeverre Amy aanleg had?
Nee dit was ook geen aanlegtest maar meer een workshopje voor mensen die er ooit aan mee zouden willen doen. Hoe het in zijn werking gaat enzo.

Voor ons was het gewoon voor de afwisseling, en kijken wat ze doet, want wanneer hebben we anders de kans om te werken met super-ervaren mensen en een levende kwartel in een kooitje, en te kijken hoe de hond er op reageert zonder dat het beestje wat kan overkomen. Nee wij doen niet mee aan een echte aanlegtest hoor, wij rommelen maar wat aan hahahaha :goeie: Maar voor Amy was het echt leuk. :D

Maar het was super interessant en de theorie erachter enzo. En ja om dan zo'n echte mooie jonge en goede jachthond als een DSK bezig te zien die het helemaal perfect deed met een voorjager die er zelf al jaren ervaring mee had, nou dat was gewoon prachtig om te zien! :80: Ik ben helemaal blanco begonnen met de training voor Amy, maar ook ik ben echt mega hard gevallen voor de jachttraining en alles daar omheen. Ik vind het een heerlijke sfeer hebben.
Afbeelding
Amy de speurhond !!
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Mijn broer heeft eergister nieuwe foto's gemaakt terwijl Amy en ik met de dummy bezig waren
:I: :I: :I:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Amy de speurhond !!
mito
Zeer actief

Leuk. Wat zit ze netjes met haar dummy!
Laatst gewijzigd door mito op 10 jun 2013 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Leuke foto's :ok:
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik vind het zo leuk, die uk doet t maar mooi even! Knappe Amy!
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Halllooooo!! :cheer: We zijn er weer!

We hebben wat lessen gemist ivm 1: mijn vrijgezellenfeest :balon: , en 2: Amy was ziek :ugh: , ze had een misschien besmettelijk hoestje, maar nu is ze weer helemaal beter en hebben we afgelopen week weer kunnen trainen!

We begonnen weer met vast en los volgen, deed Amy weer perfect!

Daarna moesten de hondjes blijven met baasje uit zicht. Amy heeft het anderhalve minuut volgehouden, en was gaan zitten, toch best goed!

Toen moesten we in groepjes van 2, dummy's voor elkaar opgooien, Amy deed elke keer apporteren! Je merkt wel dat wanneer we er een tijdje uit zijn geweest, dat Amy feller wordt met apporteren, leuk om te zien!

Toen gingen we apporteren te water; deed ze niet, het afstapje in het water was weer te groot... Maar we komen er wel!! :cheer: Heb een zwemvest voor de hond gekocht waar we wat meer mee gaan oefenen misschien dat zo de angst een beetje af neemt, aangezien ze erg hard moet trappelen om vooruit te komen en om niet te zinken.

Toen een oefening op de zit-fluit. Amy moest bij 1 paaltje zitten en blijven, dan zelf naar een ander paaltje lopen 10m verder, de hond roepen, en dan in het midden te laten zitten op de zit-fluit..... Amy snapt nog niks van die zit-fluit, dus dit ging bagger hahahaha! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Dat was m weer!
Afbeelding
Amy de speurhond !!
ranetje
Zeer actief

Re: Jachttraining met Amy ~ UPDATE 6 juni 2013 pag. 6 ~

Hoe ga je die zitfluit nou trainen?

Jammer dat ze dat water niet ziet zitten.
Nog even en je kan samen met haar gaan zwemmen :D
Het is niet de bedoeling dat ze gaat watertrappelen, dan kom je idd niet vooruit :tongue:
Waar heb je dat zwemvest voor?
Hulpje dat ze horizontaal in het water komt te liggen?

Een van mijn teckels zwom voor zijn plezier en dat ging behoorlijk snel.
Aan kleine pootjes op zich ligt het niet als ze niet vooruit komt :wink:
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Contacteer:

ranetje schreef:Hoe ga je die zitfluit nou trainen?

Jammer dat ze dat water niet ziet zitten.
Nog even en je kan samen met haar gaan zwemmen :D
Het is niet de bedoeling dat ze gaat watertrappelen, dan kom je idd niet vooruit :tongue:
Waar heb je dat zwemvest voor?
Hulpje dat ze horizontaal in het water komt te liggen?

Een van mijn teckels zwom voor zijn plezier en dat ging behoorlijk snel.
Aan kleine pootjes op zich ligt het niet als ze niet vooruit komt :wink:
Ik denk dat ik even van het begin af aan begin met tips uit dat boek "de drie karakters" van Anke Bogaerts staan ook wel wat nuttige dingen in over de zitfluit.

Nou ja ze watertrappelt niet echt, maar zinkt min of meer, en waar andere honden gewoon met een hele relaxte slag vooruit komen, trappelt Amy zich wezenloos om maar een beetje vooruit te komen, en om boven te blijven, ik weet niet waar dat precies aan ligt, ik denk haar bouw misschien, ze heeft ook geen zwemvliesjes tussen de tenen, wat ik bij retrievers heb gezien. Maar ik probeer het zwemvest, kijken wat voor resultaten dat geeft. Misschien kan ze dan wat ontspannender zwemmen, ik weet het niet maar ik probeer alles.
Afbeelding
Amy de speurhond !!
mito
Zeer actief

Ik zat net te denken: waar blijven de nieuwe updates? ;)

Bij Misty ging het zwemmen eigenlijk vanzelf. Alleen vreemde kanten vindt ze nog eng. Zaterdag tijdens de les een apport uit de waterbak op het terrein. Nou mevrouw wilde er niet in. Toen een beetje geholpen, vastgehouden in het water tot ze de grond langzaam kwijt was en toen zwom ze wel door. De tweede keer plonste ze er wel zelf in. Barra heb ik geholpen met leren zwemmen. Samen het water in en een hand onder de buik, na een paar keer kreeg ze pas door dat de achterpootjes ook moesten meebewegen. Misschien werkt dat met Amy ook.
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Filmpje van Amy met zwemvest!

http://youtu.be/ZloWCoFyaO8

(zwemvest is de k9 float coat van Ruffwear)
Afbeelding
Amy de speurhond !!
mito
Zeer actief

Dat gaat goed zeg. Het lijkt wel een motorbootje ;)
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Afbeelding
Amy de speurhond !!
ranetje
Zeer actief

:D
Dat gaat prima :ok:
Wanneer ga je zonder zwemvestje proberen?
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Super! Ze blijft maar kwispelen. En inderdaad wanneer zonder zwemvestje?
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
mito
Zeer actief

Leuk om te zien. Ze geeft ook netjes af. Misty gaat eerst schudden en laat dan eerst het apport vallen en komt het dan pas brengen. Dus probeer nu het commando schudden aan te leren. Hebben jullie daar nog tips voor?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”