Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tennisballen en het grote glasvezel mysterie.....

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Chiel
Vaste gebruiker

Tennisballen en het grote glasvezel mysterie.....

Ongelezen bericht door Chiel »

Toen ik wat inkopen ben gaan doen voordat Amu bij mij is gekomen heb ik mij in een dierenspeciaalzaak laten vertellen dat normale tennisballen niet goed zouden zijn.
Hierin zou glasvezel en ijzer verwerkt zitten. Dit leidt tot ernstige slijtage van zijn tanden en wordt dringend af geraden.
Dus, ik naar huis met 6 'hondvriendelijke' tennisballen..... (a € 2,- per 6)

Ik had nog 3 'oude' tennisballen en samen met die andere 6 zijn ze nu allemaal op :( Amu maakt gehakt van die ballen! :D

Maar goed, ik heb mij de opmerking over glasvezel en ijzer aangetrokken (ik wil mijn makker geen last bezorgen maar ook geen plezier ontnemen) en ben op dit forum en elders op het internet gaan zoeken naar 'harde' bewijzen voor deze bewering. Die heb ik dus niet kunnen vinden......

Alleen aannames en overleveringen voeden dit sprookje.

Ik heb hierom contact opgenomen met een van de grootste tennisbalfabrikanten van de wereld; Dunlop Slazenger.
Een meneer van de produkt afdeling heeft mij het volgende verteld;

- Er zit GEEN ijzer in een tennisbal verwerkt!
- Er zit GEEN glasvezel in het vilt!
- Er zitten GEEN toxische kleurstoffen in het vilt!

Het vilt om een (Dunlop) tennisbal is gemaakt van Nieuw Zeelandse Schapenwol.

Wel is door hem benadrukt dat hij over de samenstelling van het rubber geen mededelingen kon doen. Dat kon ik mij voorstellen. Maar ijzer zit er absoluut niet in.

Gebitsslijtage van een hond door tennisballen is hoofdzakelijk te wijten aan het achtergebleven zand in het vilt. Dit is net schuurpapier.....
Overigens is deze slijtage ook nog eens afhankelijk van het onderhoud door de eigenaar, de hond zelf en de middelen (kauwstaven e.d.) die de hond krijgt als gebitsverzorging.

Als laatste:
Iedere hond is verschillend m.b.t. slijtage van het gebit en is, net als bij mensen, niet op voorhand te voorkomen. Het gebeurt gewoon. Het hoort erbij.

"Voorkomen is toch beter dan genezen?" Klopt als een bus, maar....
Ik ben nu voldoende overtuigd om Amu weer met 'echte' tennisballen te vermaken! Voor kauwen heeft hij tijdens het spelen toch geen tijd :P
'en vieze/zanderige' tennisballen komen het huis niet in :D
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

dat is leuk nieuws!

ik gebruik zowiezo altijd gewone tennisballen omdat die hondentennisballen veel stijver zijn en na 1x kauwen al doormidden zijn. de gewone tennisballen gaan veel langer mee.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Je kunt ze voor de zekerheid ook kaalscheren.
Want ik vind die viltvreterij maar niks :N:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Jaap* schreef:Je kunt ze voor de zekerheid ook kaalscheren.
Want ik vind die viltvreterij maar niks :N:

:smile: :smile: :smile: :smile:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Euh, ik meen het serieus :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Het ligt echt aan het gebit van je hond, tenminste als ik dat hier bij mij thujis zie en hoeveel ze erop kauwen.
Ghahya liep net als Hera altijd met een tennisbal maar die hield ze gewoon vast, beet er niet op e.d. Aan haar tanden zag je niks.

Hera ne Chello bijten als gekken op die tennisballen en die hebben dus her en der versleten tanden. Bij Hera zijn er al 2 voortandjes verwijderd.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Die van ons krijgt alleen tennisballen wanneer we buiten zijn binnenshuis mag hij ze niet omdat we het voor buiten leuk willen houden voor hem. Maar daar loopt hij er ook mee en kauwt er wel op. Hij heeft geen versleten tanden majaa hij is ook pas 2... Verder poets ik heel af en toe zijn tanden als ik eraan denk en hij krijgt genoeg kauwstaven en dergelijke dus geen probleem
Ik vind sommige dingen toch al zon onzin moest je vroeg eens kijken toen keken ze niet naar echte tennisballen of speciale voor de hond :roll:
En ik zeg niet dat dat over alles gaat maar over de meeste dingen heb ik wel zoiets dat is echt onzin terwijl ook het merendeel natuurlijk wel positief verbeterd is!!
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Grietje99
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Grietje99 »

Die van mij halen de tennisballen zelf uit de bosjes langs de tennisbaan, ik neem maar aan dat het dan echt tennisballen zijn :mrgreen: ! De honden ballen, uit de dierenwinkel zijn precies dezelfde ballen die bij de goedekope kindertennissetjes uit de supermarkt zitten en die houden het hier ongeveer zo een 5 minuten uit. Mijn honden kauwen er niet echt op, het is gewoon slopen, eerste het vilt eraf, dan het naadje zoeken, tanden erin en als de bal helemaal ontvelt en doormidden is dan is het spelletje klaar en laten ze de restanten links liggen. Ik koop dan ook geen enkele bal meer voor ze, het gaat namelijk net zo bij, voetballen, en zelfs een hard opgepompte basketbal krijgen ze met wat samenwerking binnen no time hartstikke kapot!
Ook de onverwoestebare, sloophondbestendige jolly bal heeft het hier precies een halve week uitgehouden, tegen drie zeer vastbesloten, samenwerkende sloophonden was ook deze bal niet opgewassen.
ZE gaan maar een stok zoeken! :boos: :boos: :boos:
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Jamey had na anderhalf jaar geloof ik al versleten tandjes... York-gebit... Zij krijgt helemaal geen tennisballen meer, in huis zijn ballen sowieso verboden omdat ze er te fel op is, met buitenspelen neem ik sinds Yore er is eigenlijk ook geen bal meer mee, aangezien ze dan niet met hem wil spelen en steeds maar aan het corrigeren is...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Re: Tennisballen en het grote glasvezel mysterie.....

Ongelezen bericht door Eef »

Chiel schreef:
Gebitsslijtage van een hond door tennisballen is hoofdzakelijk te wijten aan het achtergebleven zand in het vilt. Dit is net schuurpapier.....
Volgens mij zit het inderdaad zo.

Die van mij spelen altijd met massief rubberen ballen, vinden ze zo leuk stuiteren :mrgreen:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Het klopt dat tennisballen slecht zijn voor hondengebitten. Niet de ballen zelf, op zich, maar het vuil wat zich erin ophoopt en wat voor een schurend effect zorgt. Merlijn speelt maar zelden met een tennisbal (wil hij niet) en Tristan heeft het nog niet ontdekt ;-) Ze spelen beiden wel met andere ballen, die 'gladder' zijn.

Ik heb dus zelf geen ervaring, maar ken in mijn omgeving legio honden die er schade van hebben opgelopen.

Zoek dus door naar een alternatief?

Btw... het 'slecht zijn' geldt dus ook voor de 'tennisbal-achtige dingen' van Kong! Het is het materiaal waar makkelijk zand en vuil in blijft hangen....

Groetjes,
Suzanne
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”