Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
piepend en neurotisch, sneufend door de kamer???
Moderator: moderatorteam
-
ingrid1008
- Vaste gebruiker
piepend en neurotisch, sneufend door de kamer???
Onze pup van 10 mnd heeft sinds een aantal wkn dat ze periodes op de dag helemaal zenuwachtig rond gaat lopen: Vooral als er mensen thuis komen dus meerdere over de vloer of de kids komen terug v school. Ze gaat dan snel en piepend door de hele kamer met de neus langs de vloer als of ze iets kwijt is. Ze denkt dingen te zien op de grond. Ze blaft af en toe er ook bij. We worden hier erg gestrest van omdat dit al wkn duurt.
Ik heb zelfs een gedragstherapeut hier gehad die zei je moet dit gedrag voor wezen door snoepjes te geven, spelen, wandelen en dan moet t na 3 wkn eruit zijn...
Helaas, tijdens die 3 wkn ging t goed hoor dit omdat we t voor waren natuurlijk maar t hield wel in dat we soms uren met haar bezig waren...
Ze heeft t alleen binnen..
We geven haar nu druppel van Bach recue maar lijkt niks te helpen (ik geef 4x daags 4 druppels)
De wandelingen maak ik al groter...
Wie herkent dit of kan ons adviezen geven?!
Dit gedrag houden wij niet lang vol...we worden er moedeloos van maar het beestje weg doen zal n groot verdriet zijn voor ons maar ook voor onze kinderen..
Ik heb zelfs een gedragstherapeut hier gehad die zei je moet dit gedrag voor wezen door snoepjes te geven, spelen, wandelen en dan moet t na 3 wkn eruit zijn...
Helaas, tijdens die 3 wkn ging t goed hoor dit omdat we t voor waren natuurlijk maar t hield wel in dat we soms uren met haar bezig waren...
Ze heeft t alleen binnen..
We geven haar nu druppel van Bach recue maar lijkt niks te helpen (ik geef 4x daags 4 druppels)
De wandelingen maak ik al groter...
Wie herkent dit of kan ons adviezen geven?!
Dit gedrag houden wij niet lang vol...we worden er moedeloos van maar het beestje weg doen zal n groot verdriet zijn voor ons maar ook voor onze kinderen..
-
ingrid1008
- Vaste gebruiker
Re: piepend en neurotisch, sneufend door de kamer???
Het is een Westie. In de bench heeft geen zin dan begint ze keihard te blaffen dat ze eruit wilt. Hier zit ze namelijk alleen maar s nachts in...Ik heb wel s een kong gevuld en in de bench maar na 10 min blaft ze weer dat ze eruit wilt...
-
ingrid1008
- Vaste gebruiker
Ze is niet 1x loops geweest . Ze is gesteriliseerd.
En dat is dus t moeilijke als wij haar laten gaan..We hebben haar 3 wkn intensief "vermaakt"om t gedrag voor te wezen en nu negeren we het gedrag. Het is 1 week best goed gegaan: dan begon ze weer maar hield na 3 min van zelf op en ging lief spelen bv wat wij dan weer beloonde. Maar nu na n week sluipt het er weer in. De nervositeit word weer heviger en de 3 min is n kwartier of weer langer...
En dat is dus t moeilijke als wij haar laten gaan..We hebben haar 3 wkn intensief "vermaakt"om t gedrag voor te wezen en nu negeren we het gedrag. Het is 1 week best goed gegaan: dan begon ze weer maar hield na 3 min van zelf op en ging lief spelen bv wat wij dan weer beloonde. Maar nu na n week sluipt het er weer in. De nervositeit word weer heviger en de 3 min is n kwartier of weer langer...
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Hoe vaak en hoe veel loop je met de westie? Doe je ook iets van gehoorzaamheid oefeningen of een cursus?
Je zou de bench meer kunnen gaan inzetten, maar dan moet je wel wat meer gaan investeren in de bench training dan enkel de nacht erin. En dus niet enkel op momenten dat hij erin moet, maar dat hij overdag ook momentjes leert dat hij er met rust in gaat (zijn eten erin, met iets lekkers erin, na elke wandeling eventjes bijvoorbeeld)
Een advies van een gedragsdeskundige betekend niet dat je na 3 weken maar gewoon kunt stoppen. Gedrag moet eruit slijten, je zult haar een alternatief moeten gaan geven. Zou hebben wij Kay geleerd om een speeltje te pakken en zo de begroeting te doen. Het advies is niet bedoelt van je doet dit 3 weken en dan ben je klaar en dan kan je er mee stoppen.
Dat je er uren mee bezig moet zijn klopt ook niet.
Je kan de hond ook aanlijnen in dit soort situaties, maar praktischer is als uiteindelijk de bench gebruikt kan worden, zeker bij een druk gezin waar alles in en uit loopt binnen bepaalde tijden.
Je zou de bench meer kunnen gaan inzetten, maar dan moet je wel wat meer gaan investeren in de bench training dan enkel de nacht erin. En dus niet enkel op momenten dat hij erin moet, maar dat hij overdag ook momentjes leert dat hij er met rust in gaat (zijn eten erin, met iets lekkers erin, na elke wandeling eventjes bijvoorbeeld)
Een advies van een gedragsdeskundige betekend niet dat je na 3 weken maar gewoon kunt stoppen. Gedrag moet eruit slijten, je zult haar een alternatief moeten gaan geven. Zou hebben wij Kay geleerd om een speeltje te pakken en zo de begroeting te doen. Het advies is niet bedoelt van je doet dit 3 weken en dan ben je klaar en dan kan je er mee stoppen.
Dat je er uren mee bezig moet zijn klopt ook niet.
Je kan de hond ook aanlijnen in dit soort situaties, maar praktischer is als uiteindelijk de bench gebruikt kan worden, zeker bij een druk gezin waar alles in en uit loopt binnen bepaalde tijden.

-
ingrid1008
- Vaste gebruiker
s morgens gaat ze om half 8 alleen even voor n poepeje en n plasje naar t grasje en weer terug. Tussen tien en elf ga ik n half u wandelen met haar. dan rond 1 u weer n min of twintig. Rond half 5 weer n half u. Om ong 19:00u kort rondje van ong tien min en om 21:30u ook ong tien min.
Ze loopt aan n lijn v 8 meter die uit kan rollen. Dit omdat ze zo slecht luistert buiten doordat ze té snel is afgeleid door bv blaadjes die gaan rollen door de wind of n kat die ze in de verte ziet of fietsers waar ze achteraan wilt. Haar los laten zou te gevaarlijk zijn vanwege t verkeer.
De bench aanleren vind ik zelf best moeilijk omdat ik zelf vind dat je een hond niet moet op sluiten en aangezien ze het gedrag uren heeft vanaf 3u ong zodra er dus wat meer leven in huis komt...
Ze zal veel gaan blaffen als ze er niet bij mag...
Ik zit nu even in zo'n dillema, ga ik het gedrag negeren en laat ik het dus weer ouderwets erger worden of moet ik er mee aan de slag?
Wandel ik genoeg met haar?
Ze loopt aan n lijn v 8 meter die uit kan rollen. Dit omdat ze zo slecht luistert buiten doordat ze té snel is afgeleid door bv blaadjes die gaan rollen door de wind of n kat die ze in de verte ziet of fietsers waar ze achteraan wilt. Haar los laten zou te gevaarlijk zijn vanwege t verkeer.
De bench aanleren vind ik zelf best moeilijk omdat ik zelf vind dat je een hond niet moet op sluiten en aangezien ze het gedrag uren heeft vanaf 3u ong zodra er dus wat meer leven in huis komt...
Ze zal veel gaan blaffen als ze er niet bij mag...
Ik zit nu even in zo'n dillema, ga ik het gedrag negeren en laat ik het dus weer ouderwets erger worden of moet ik er mee aan de slag?
Wandel ik genoeg met haar?
- Kirra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
- Aantal honden: 1
Op de momenten dat ze piepend en neurotisch snuffelend door de kamer loopt, zou ik dat zeker niet negeren.
De hond weet op zo'n moment niet wat te doen en het is natuurlijk erg druk op de momenten die je aangeeft.
Een bench hoeft niet perse, toch? Heeft ze een mand? Kan je haar niet naar de plaats sturen en dat ze daar blijft?
Zal niet vanzelf gaan in het begin. Kent ze blijf?
Het belangrijkste is denk ik dat je eerst gaat werken (aan op de plaats blijven/in de bench zitten) op momenten die rustig zijn. Of dat nou een mand is of bench.
Als dat lukt, kan je het uitbreiden naar de drukke momenten.
Ook buiten zou ik gaan werken aan gehoorzaamheid en aandacht.
Het is natuurlijk nog een jonge hond en het zal allemaal niet perfect gaan.
Blijf er gewoon aan werken op een leuke manier en dat zal denk ik op alle vlakken positieve uitwerkingen hebben.
Ik denk dat er in principe wel genoeg gewandeld wordt, maar een hond heeft ook behoefte aan duidelijkheid en grenzen. Ik ken natuurlijk niet de volledige situatie, maar ik denk dat daar te weinig van wordt gegeven.
Misschien is er ook wat te weinig geestelijke uitdaging (oefeningen, beetje werken), maar dat kan ik zo niet zeggen. Veel honden vinden dat in ieder geval leuk. Lekker samen met de baas werken.
Ik snap niet waarom er al gepraat wordt over dat de hond weg moet?
Is het zó erg? (het klinkt niet als iets dat onoverkomelijk/onoplosbaar is...)
De hond weet op zo'n moment niet wat te doen en het is natuurlijk erg druk op de momenten die je aangeeft.
Een bench hoeft niet perse, toch? Heeft ze een mand? Kan je haar niet naar de plaats sturen en dat ze daar blijft?
Zal niet vanzelf gaan in het begin. Kent ze blijf?
Het belangrijkste is denk ik dat je eerst gaat werken (aan op de plaats blijven/in de bench zitten) op momenten die rustig zijn. Of dat nou een mand is of bench.
Als dat lukt, kan je het uitbreiden naar de drukke momenten.
Ook buiten zou ik gaan werken aan gehoorzaamheid en aandacht.
Het is natuurlijk nog een jonge hond en het zal allemaal niet perfect gaan.
Blijf er gewoon aan werken op een leuke manier en dat zal denk ik op alle vlakken positieve uitwerkingen hebben.
Ik denk dat er in principe wel genoeg gewandeld wordt, maar een hond heeft ook behoefte aan duidelijkheid en grenzen. Ik ken natuurlijk niet de volledige situatie, maar ik denk dat daar te weinig van wordt gegeven.
Misschien is er ook wat te weinig geestelijke uitdaging (oefeningen, beetje werken), maar dat kan ik zo niet zeggen. Veel honden vinden dat in ieder geval leuk. Lekker samen met de baas werken.
Ik snap niet waarom er al gepraat wordt over dat de hond weg moet?
Is het zó erg? (het klinkt niet als iets dat onoverkomelijk/onoplosbaar is...)
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Wat voor soort vloer heb je? Een glimmende? Dan gaat ze nl jagen. Op schaduwen. Ik zou omdat ik merk dat je geen geduld hebt herplaatsen als je een glimmende vloer hebt. Een terrier die eenmaal iets in de kop krijgt wegsperren in de bench vind ik zelf dus not done. Er is iets met je vloer. Ze raakt opgewonden, er komen mensen. Leuk, gezellig en wakker worden. Dan kijkt ze naar de grond en in de drukte ziet ze zichzelf. Of haar schaduw. En dan komt de terrier naar boven. Een terrier is gericht op de grond en wat daar beweegt.
Ik kan er volledig naast zitten maar ik ga er vanuit dat je een stenen vloer hebt die wat glans heeft. Of een gelakte vloer van hout.
Het gedrag is verveling overigens. Denk ik. In combinatie met raseigenschappen, opwinding en de soort vloer die je hebt.
Ik zeg herplaatsen omdat als je plavuizen hebt je dit nooit meer onder controle krijgt of je moet de hond constant in een bench doen, vloerbedekking nemen of de hele dag mee op sleeptouw nemen. Want als ze op schaduwen jaagt en het gaat uit de hand lopen komt ze vol met dwangneuroses te zitten. Soms staartjagen of echt hele dagen over de grond sjeezen tot ze zelf gek wordt. Doorbreken is mijn advies. En dat kan soms alleen op een andere vloer.
Ik kan er volledig naast zitten maar ik ga er vanuit dat je een stenen vloer hebt die wat glans heeft. Of een gelakte vloer van hout.
Het gedrag is verveling overigens. Denk ik. In combinatie met raseigenschappen, opwinding en de soort vloer die je hebt.
Ik zeg herplaatsen omdat als je plavuizen hebt je dit nooit meer onder controle krijgt of je moet de hond constant in een bench doen, vloerbedekking nemen of de hele dag mee op sleeptouw nemen. Want als ze op schaduwen jaagt en het gaat uit de hand lopen komt ze vol met dwangneuroses te zitten. Soms staartjagen of echt hele dagen over de grond sjeezen tot ze zelf gek wordt. Doorbreken is mijn advies. En dat kan soms alleen op een andere vloer.
- gyanty
- Zeer actief
Mwah ik ken het niet van de terriërs, dat ze schaduwen in de vloer gaan najagen. Snuffelen en druk zijn is wel duidelijk een stresssignaal. Terriërs zijn wel moeilijk te doorbreken, maar westies zijn gelukkig niet de allermoeilijkste in de soort.
Als ze enkel maar aan de lijn loopt is het voor een jonge hond wel wat weinig mogelijk. Terriërs zijn wel kleine hondjes, maar doen niet onder voor de grote. Ook qua beweging dus niet. Ze is 10 maand, misschien kan je langzaamaan beginnen met haar naast de fiets meenemen.
Je doel is wel dat ze los gaat lopen? Is ze al wel los geweest? Doe je cursus met haar of heb je eerder een hond opgevoed? Nou ja heb je hulp bij het aanleren van het loslopen? Ze zal toch haar energie kwijt moeten. Niet in de wijk, maar zijn er geen veiligere plekken waar ze los kan? Park, groenstrook etc etc. ?
De bench heeft niet als doel dat je haar er continue in op gaat sluiten. Maar wel dat ze rust kan vinden en met een druk gezin is dat soms best moeilijk. Ik weet niet wanneer ze eten krijgt, maar het kan natuurlijk dat je er een eetmoment van gaat maken. Lekker met kong en kluif de bench in. Handig is als ze daarvoor lekker uitgerend heeft.
En zoekspelletjes zullen voor deze hond helemaal het einde zijn. Ook kan je daarbij je kinderen betrekken, actief met het hele gezin. Het kan met slecht weer in huis, maar het kan ook buiten. Hersenwerkjes, maar ook echt een beetje speuren. Hier zijn ook wel workshops voor om je op ideeen te brengen. Het kan allemaal heel makkelijk, hoeft niet veel tijd kosten, maar investeren moet je er wel in. Een jonge hond moet opgevoed worden en reken maar tot een jaar of 2 ook best wel wat begeleiding. Dan zijn het hele leuke honden. Betrek de hond in het gezin, laat iedereen mee doen (verstopspelletjes en de hond vind iedereen in het bos helemaal leuk).
Misschien ook de gedragstherepeute nog even bellen over het verloop en hoe je door moet gaan?
Als ze enkel maar aan de lijn loopt is het voor een jonge hond wel wat weinig mogelijk. Terriërs zijn wel kleine hondjes, maar doen niet onder voor de grote. Ook qua beweging dus niet. Ze is 10 maand, misschien kan je langzaamaan beginnen met haar naast de fiets meenemen.
Je doel is wel dat ze los gaat lopen? Is ze al wel los geweest? Doe je cursus met haar of heb je eerder een hond opgevoed? Nou ja heb je hulp bij het aanleren van het loslopen? Ze zal toch haar energie kwijt moeten. Niet in de wijk, maar zijn er geen veiligere plekken waar ze los kan? Park, groenstrook etc etc. ?
De bench heeft niet als doel dat je haar er continue in op gaat sluiten. Maar wel dat ze rust kan vinden en met een druk gezin is dat soms best moeilijk. Ik weet niet wanneer ze eten krijgt, maar het kan natuurlijk dat je er een eetmoment van gaat maken. Lekker met kong en kluif de bench in. Handig is als ze daarvoor lekker uitgerend heeft.
En zoekspelletjes zullen voor deze hond helemaal het einde zijn. Ook kan je daarbij je kinderen betrekken, actief met het hele gezin. Het kan met slecht weer in huis, maar het kan ook buiten. Hersenwerkjes, maar ook echt een beetje speuren. Hier zijn ook wel workshops voor om je op ideeen te brengen. Het kan allemaal heel makkelijk, hoeft niet veel tijd kosten, maar investeren moet je er wel in. Een jonge hond moet opgevoed worden en reken maar tot een jaar of 2 ook best wel wat begeleiding. Dan zijn het hele leuke honden. Betrek de hond in het gezin, laat iedereen mee doen (verstopspelletjes en de hond vind iedereen in het bos helemaal leuk).
Misschien ook de gedragstherepeute nog even bellen over het verloop en hoe je door moet gaan?

-
laeken
- Zeer actief
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Westies kunnen hele echte honden zijn nl. Ik heb ook een klein terriertje. Super lief en gemakkelijk hondje maar die eist wel een wandeling door weer en wind per dag. En dan spreek ik over een fikse wandeling van minstens een uur en een kwartier. Los. Lekker muizen jagen in de polder, flink doorlopen en echt op pad zijn. Als ik daarna naar een bouwmarkt ga, of een dierenwinkel of wat dan ook dan neem ik haar bewust mee om meer indrukken op te doen. Ook geef ik haar een flink vers bot om de dag. Daar is ze dan ook twee uur zoet mee. Op die manier is het een hele zoete kalme volgzame hond. Ik kan me zo voorstellen dat je dus misschien per ongeluk veel te weinig met haar doet. En ze is wel een terrier. Die moeten jagen, spelen en graven. Mijne graaft wel elke dag op muizen. Daar gaat ze helemaal in op en dat hoort bij het rastype.
Gister zijn we met een andere hond 2,5 uur door de bossen gaan struinen. We hebben edelherten gezien, ze heeft zwijnen geroken en ze is achter een ree aan gegaan. Dat is overigens onverwacht gebeurd en was niet de bedoeling. Daarna is mijn hondje weer de zoetste schoothond van de wereld. Als ze niks te doen heeft is ze ook lief maar ook wel drammerig en zeurderig. Aandacht, aaien, eten, naar binnen, naar buiten etc etc. Dan heb ik een dagtaak aan haar. Nu ligt ze gewoon lekker languit op het kleed want we hebben al weer een km of 7 gewandeld net.
Gister zijn we met een andere hond 2,5 uur door de bossen gaan struinen. We hebben edelherten gezien, ze heeft zwijnen geroken en ze is achter een ree aan gegaan. Dat is overigens onverwacht gebeurd en was niet de bedoeling. Daarna is mijn hondje weer de zoetste schoothond van de wereld. Als ze niks te doen heeft is ze ook lief maar ook wel drammerig en zeurderig. Aandacht, aaien, eten, naar binnen, naar buiten etc etc. Dan heb ik een dagtaak aan haar. Nu ligt ze gewoon lekker languit op het kleed want we hebben al weer een km of 7 gewandeld net.
- gyanty
- Zeer actief
Jep, dat was met onze terrier precies zo! En die moest ook eigenlijk verder dan de Duitse Herder om een beetje gematigd in huis te kunnen leven..... Ook tot vlak voor zijn dood uiteindelijk behendigheid blijven trainen. Elke keer als ik stopte werd hij chagrijnig... En van wandeling het liefst terug komen met een bek vol aarde waar de wormen uitstaken...... Ze hele snoet en voorpoten zwart.....laeken schreef:Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Westies kunnen hele echte honden zijn nl. Ik heb ook een klein terriertje. Super lief en gemakkelijk hondje maar die eist wel een wandeling door weer en wind per dag. En dan spreek ik over een fikse wandeling van minstens een uur en een kwartier. Los. Lekker muizen jagen in de polder, flink doorlopen en echt op pad zijn. Als ik daarna naar een bouwmarkt ga, of een dierenwinkel of wat dan ook dan neem ik haar bewust mee om meer indrukken op te doen. Ook geef ik haar een flink vers bot om de dag. Daar is ze dan ook twee uur zoet mee. Op die manier is het een hele zoete kalme volgzame hond. Ik kan me zo voorstellen dat je dus misschien per ongeluk veel te weinig met haar doet. En ze is wel een terrier. Die moeten jagen, spelen en graven. Mijne graaft wel elke dag op muizen. Daar gaat ze helemaal in op en dat hoort bij het rastype.

-
laeken
- Zeer actief
Hier idem al is Bas redelijk snel tevreden en zijn wij zelf ook wel schuld aan het aanwennen van lang wandelen en veel activiteiten. In het begin was ze ook lief maar wel minder buiten. Wat ze dan echter ging doen is schaduw spelen van haar baasje. Nu is ze even lief tegen ons allebei. Als ze echter niet heel veel beweegt volgt ze mij overal, wil constant aandacht en gaat echt een beetje teveel op mijn lip zitten. Ze wordt dus niet speciaal druk. Eerder heel erg opdringerig. Nu kan ik gewoon schilderen en ligt Bas lekker naast haar afgekloven mergpijp op het kleed. Ze maakt zich de pis niet lauw als ik weg loop. Voor de dagelijks wandeling is ze niet achter mijn hielen weg te krijgen haha!
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik denk dat dit veel meer sturing en discipline nodig heeft dan er nu wordt geboden. Als je dat ook niet in je hebt, dan is het een mismatch. Maar als je er wel voor wilt gaan, is het een lange zoektocht naar de juiste omgangswijze en kun je erop rekenen dat je nog wel even een paar maanden moet doorbijten met dit probleemgedrag.
Ik ben wel benieuwd, wat is de achtergrond precies van het hondje? Hij kwam bij jullie toen hij 4 maanden was, kwam hij met die leeftijd uit het nest of is er in tussentijd nog iemand geweest die na een paar week al besloot te herplaatsen?
Ik vind de aanpak van de gedragstherapeut bijzonder... Je hond 3 weken lang vermaken en op zijn wenken bedienen, daar krijg je toch júist een drammer van?
Mijn hond was met die leeftijd overigens ook onuitstaanbaar. Hyper, altijd in beweging, blafferig en met een doortastendheid waar ik nauwelijks tegenop kon. Die problemen zijn er allemaal niet meer. Ik weet niet of ik haar in de vingers heb gekregen, of dat ze enorm veel makkelijker is geworden. Het zal natuurlijk een combinatie van beide zijn maar ik heb momenteel een heel rustige hond in huis.
Ik ben wel benieuwd, wat is de achtergrond precies van het hondje? Hij kwam bij jullie toen hij 4 maanden was, kwam hij met die leeftijd uit het nest of is er in tussentijd nog iemand geweest die na een paar week al besloot te herplaatsen?
Ik vind de aanpak van de gedragstherapeut bijzonder... Je hond 3 weken lang vermaken en op zijn wenken bedienen, daar krijg je toch júist een drammer van?
Mijn hond was met die leeftijd overigens ook onuitstaanbaar. Hyper, altijd in beweging, blafferig en met een doortastendheid waar ik nauwelijks tegenop kon. Die problemen zijn er allemaal niet meer. Ik weet niet of ik haar in de vingers heb gekregen, of dat ze enorm veel makkelijker is geworden. Het zal natuurlijk een combinatie van beide zijn maar ik heb momenteel een heel rustige hond in huis.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Ken maar weinig westy's met normaal gedrag , meeste zijn allemaal gefrustreerde klotebeesten.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Oh?bouvierpoedel schreef:Ken maar weinig westy's met normaal gedrag , meeste zijn allemaal gefrustreerde klotebeesten.
De Westy's die ik ken waren prima hondjes.......................
Misschien omdat ze bij actieve bazen zaten?
-
ingrid1008
- Vaste gebruiker
allereerst bedankt voor alle reacties!!!!
Ik wandel én speel veel met haar dat is 1 ding wat zeker is. We spelen dan met de bal of touw of brokjes verstoppen enz.
Vandaag voor t eerst bij ons achter op t veld los gelopen! Was n feest! Ik ben gaan oefenen met stukjes kaas dat als ik haar riep dat ze ook netjes terug kwam dan beloonde ik haar rijkelijk. Dit kan ik dus vaker gaan doen totdat ik het vertrouwen heb dat ze echt luisterd ook al is ze afgeleid.
Ik heb idd een puppycursus gedaan maar die stelde weinig voor vond.
Ze kwam uit een kennel en ze was al 4 mnd. In het begin was er nog niks aan de hand dat is t rare. Pas toen ze ong 7 mnd was begon t.
Ik en de rest vh gezin geven dit natuurlijk niet zomaar op maar dit gedrag; piepen, neurotisch, blaffen heeft ze al n maand of 3 dat vergt enorm veel v ons. Er komen spanningen in huis en dat is ook niet goed want dat kan zij aan voelen.
Ik had gehoopt dat er mensen/baasjes hier waren die het gedrag herkennen en er zelf ook mee aan de slag mee zijn gegaan...en dus mij kunnen vertellen hoe of wat.
De vloer: dat is laminaat, tja t glanst maar overdag als ik alleen thuis ben bv is er niks aan de hand. Zodra mijn dochter de achterdeur in komt bv gaat ze beginnen! Zo bizar. Laats had ik mn ouders hier op de thee. Dit was gewoon niet leuk meer. Mn zoon moest de hond gaan afleiden/vermaken zodat ik rustig wat aan mn bezoek had.
Ik ben wel heel blij met jullie feedbacks hoor, fijn dat er mee gedacht word!!!!!
Ik wandel én speel veel met haar dat is 1 ding wat zeker is. We spelen dan met de bal of touw of brokjes verstoppen enz.
Vandaag voor t eerst bij ons achter op t veld los gelopen! Was n feest! Ik ben gaan oefenen met stukjes kaas dat als ik haar riep dat ze ook netjes terug kwam dan beloonde ik haar rijkelijk. Dit kan ik dus vaker gaan doen totdat ik het vertrouwen heb dat ze echt luisterd ook al is ze afgeleid.
Ik heb idd een puppycursus gedaan maar die stelde weinig voor vond.
Ze kwam uit een kennel en ze was al 4 mnd. In het begin was er nog niks aan de hand dat is t rare. Pas toen ze ong 7 mnd was begon t.
Ik en de rest vh gezin geven dit natuurlijk niet zomaar op maar dit gedrag; piepen, neurotisch, blaffen heeft ze al n maand of 3 dat vergt enorm veel v ons. Er komen spanningen in huis en dat is ook niet goed want dat kan zij aan voelen.
Ik had gehoopt dat er mensen/baasjes hier waren die het gedrag herkennen en er zelf ook mee aan de slag mee zijn gegaan...en dus mij kunnen vertellen hoe of wat.
De vloer: dat is laminaat, tja t glanst maar overdag als ik alleen thuis ben bv is er niks aan de hand. Zodra mijn dochter de achterdeur in komt bv gaat ze beginnen! Zo bizar. Laats had ik mn ouders hier op de thee. Dit was gewoon niet leuk meer. Mn zoon moest de hond gaan afleiden/vermaken zodat ik rustig wat aan mn bezoek had.
Ik ben wel heel blij met jullie feedbacks hoor, fijn dat er mee gedacht word!!!!!
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Persoonlijk denk ik aan schizofrenie.ingrid1008 schreef: Ze denkt dingen te zien op de grond. Ze blaft af en toe er ook bij.
In de bench stoppen, separeren dus met een donkere deken erover heen.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Ik zou inderdaad ook de bench inzetten als ze dat gedrag gaat vertonen. Of anders aanlijnen en haar op die manier uit het gedrag halen.
Zou sowieso proberen te voorkomen dat ze ermee begint. Dus haar met een kauwstaaf/gevulde kong oid in de bench zetten vlak voor 3u en dan na een uurtje weer loslaten.
Succes!
Zou sowieso proberen te voorkomen dat ze ermee begint. Dus haar met een kauwstaaf/gevulde kong oid in de bench zetten vlak voor 3u en dan na een uurtje weer loslaten.
Succes!
- lisa67
- Actief
- Mijn ras(sen): West Highland White en Airedale Terriër
Wij hebben altijd terriërs gehad en hebben nu ook een westie die 7 jaar geleden als herplaatser bij ons is gekomen. Ze was toen net een jaar oud en totaal niet opgevoed. M.a.w. ze had nooit een leider gehad. En daar kan een westie echt heel vervelend van worden.
Wat jou westie nodig heeft is in de eerste plaats leiderschap en dat zou ik haast met hoofdletters schrijven. Het zijn zulke schattige hondjes maar ondertussen is het wel een terriër!
Verder veel beweging en vooral daarbij veel interactie het baasje. Dus niet half uur een beetje rondlopen maar verstop eens een balletje, gebruik een clicker om leuke dingen aan te leren. Leer hem komen als je fluit op een hondenfluitje.
Ik denk dat jou westie zijn energie niet kwijt kan. Wandelen kunnen ze heeel lang volhouden maar daar worden ze niet geestelijk moe van. Net zoals het kauwen op een kong, dat is leuk voor even maar jou westie heeft gewoon meer nodig.
Maak een snuffelkleed, kijk op internet naar leuke truckjes die je hem kan leren mbv de clicker, ga op zoek naar een goede hondenschool voor een gehoorzaamheidscursus of behendigheid of wat ook. Maar DOE iets samen met je hond. En hierbij is het heel belangrijk dat goed gedrag uitbundig beloont wordt.
Al met al kost dit veel tijd en energie. Maar ja, je hebt een terriër en wil je die goed opgevoed hebben dan kost dat tijd een energie.
Geloof me, als je dit doet heb je echt een vriendje voor het leven. Wij hadden met Sara hetzelfde, ook heel vervelend gedrag toen ze bij ons kwam. Het heeft wel een jaar of 2 geduurd voordat ze zich als een normale hond ging gedragen. Maar op het moment dat je dat ziet weet je dat het alle moeite waard is geweest.
Veel succes!!
Wat jou westie nodig heeft is in de eerste plaats leiderschap en dat zou ik haast met hoofdletters schrijven. Het zijn zulke schattige hondjes maar ondertussen is het wel een terriër!
Verder veel beweging en vooral daarbij veel interactie het baasje. Dus niet half uur een beetje rondlopen maar verstop eens een balletje, gebruik een clicker om leuke dingen aan te leren. Leer hem komen als je fluit op een hondenfluitje.
Ik denk dat jou westie zijn energie niet kwijt kan. Wandelen kunnen ze heeel lang volhouden maar daar worden ze niet geestelijk moe van. Net zoals het kauwen op een kong, dat is leuk voor even maar jou westie heeft gewoon meer nodig.
Maak een snuffelkleed, kijk op internet naar leuke truckjes die je hem kan leren mbv de clicker, ga op zoek naar een goede hondenschool voor een gehoorzaamheidscursus of behendigheid of wat ook. Maar DOE iets samen met je hond. En hierbij is het heel belangrijk dat goed gedrag uitbundig beloont wordt.
Al met al kost dit veel tijd en energie. Maar ja, je hebt een terriër en wil je die goed opgevoed hebben dan kost dat tijd een energie.
Geloof me, als je dit doet heb je echt een vriendje voor het leven. Wij hadden met Sara hetzelfde, ook heel vervelend gedrag toen ze bij ons kwam. Het heeft wel een jaar of 2 geduurd voordat ze zich als een normale hond ging gedragen. Maar op het moment dat je dat ziet weet je dat het alle moeite waard is geweest.
Veel succes!!
-
laeken
- Zeer actief
Ik denk dat het met opwinding en de glimmende vloer te maken heeft. Je hond heeft aanleg tot dwangmatige gedragingen.
- lisa67
- Actief
Klopt, maar die dwangmatige gedragingen komen wel ergens vandaan. Gebrek aan leiding, verveling e.d. kunnen heel goed leiden tot zulk gedrag. Maar zijn ook weer weg te trainen. Alleen kost dit vaak veel tijd. Het is niet 3 weken trainen en hoppa, het is klaar.laeken schreef:Ik denk dat het met opwinding en de glimmende vloer te maken heeft. Je hond heeft aanleg tot dwangmatige gedragingen.
Dat is hetzelfde als mensen die op puppycursus gaan en denken dat ze na 10 lessen klaar zijn met opvoeden.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat kan.lisa67 schreef:Klopt, maar die dwangmatige gedragingen komen wel ergens vandaan. Gebrek aan leiding, verveling e.d. kunnen heel goed leiden tot zulk gedrag. Maar zijn ook weer weg te trainen. Alleen kost dit vaak veel tijd. Het is niet 3 weken trainen en hoppa, het is klaar.laeken schreef:Ik denk dat het met opwinding en de glimmende vloer te maken heeft. Je hond heeft aanleg tot dwangmatige gedragingen.
Dat is hetzelfde als mensen die op puppycursus gaan en denken dat ze na 10 lessen klaar zijn met opvoeden.
Er zijn ook andere oorzaken voor dwangmatig gedrag die niet uit te trainen zijn.
Het is dus niet zo dat het altijd aan gebrek aan leiding of aan verveling ligt.
-
blondie
- Zeer actief
Maar hoe pak je dat dan aan? Als ik het zo lees ook met de visite dan zou ik het aanpakken zoals ze doet, inbreken op het gedrag.ranetje schreef:Dat kan.lisa67 schreef:Klopt, maar die dwangmatige gedragingen komen wel ergens vandaan. Gebrek aan leiding, verveling e.d. kunnen heel goed leiden tot zulk gedrag. Maar zijn ook weer weg te trainen. Alleen kost dit vaak veel tijd. Het is niet 3 weken trainen en hoppa, het is klaar.laeken schreef:Ik denk dat het met opwinding en de glimmende vloer te maken heeft. Je hond heeft aanleg tot dwangmatige gedragingen.
Er zijn ook andere oorzaken voor dwangmatig gedrag die niet uit te trainen zijn.
Het is dus niet zo dat het altijd aan gebrek aan leiding of aan verveling ligt.
Wat ik mij afvraag is of het in aanvang niet grappig is gevonden als de hond reageerde op schaduwen op de vloer. Kan zo maar zijn. Mijn vriend vond het ook grappig als de kleine van ons ineens zijn staart interessant vond bijvoorbeeld. Ik staakte het grappige tafereel direct. Schijnen met het horloge op de grond, en de jonge hond reageerde erop. Hartstikke grappig om te zien, maar niet ok. Ook dat kapte ik af, kort door de bocht misschien, maar zelf heb ik te vaak gelezen over honden die dus die "tic" ontwikkelden en zie dat dan maar te onderbreken.
En hier hebben we de bench nog wel in huis. De momenten dat hij te dol werd en over zijn vermoeidheid heen was en alsmaar gekker in de kop werd hebben wij gebruik gemaakt van de bench en de verplichte rust. En dat ding staat er nu nog, hij is nu 8 maanden en gaat er al ruim 2 maanden zelden nog in. Vanavond wordt het heel druk met visite en hem op een plek laten afliggen zit er nog niet in
Mijn enige advies hier is bij het piepen en neurotisch door de kamer gaan direct ingrijpen door de hond af te leiden. Liever dus daar de aandacht op leggen dan haar neurotisch alleen haar ding laten doen. Dan maar wat oefeningetjes doen met beloningsbrokjes erbij om de aandacht van het neurotische af te krijgen.
Want ik vind het enerzijds wel raar dat haar focus bij visite dan niet naar de visite gaat maar naar door het huis heen gaan en zich lijken af te zonderen?
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Zo doe ik het ook. Mijn teckeltje heeft ook een dwangmatige tic. Hij likt de laminaatvloer millimeter voor millimeter af als hij de kans krijgt en raakt dan in een soort trance. Als je niks doet is hij rustig 2 uur bezig. Er komen dan endorfinen vrij die hij als prettig ervaart, is mij uitgelegd. Waardoor het ooit ontstaan is, geen idee. Hij is een herplaatser. Het eerste jaar ben ik er echt veel mee bezig geweest. Nu komt het nog steeds voor maar hij is er nu heel snel uit te halen en stopt er dan ook mee. Ik denk niet dat het ooit helemaal overgaat maar dit bereikte doel vind ik al primablondie schreef: Mijn enige advies hier is bij het piepen en neurotisch door de kamer gaan direct ingrijpen door de hond af te leiden. Liever dus daar de aandacht op leggen dan haar neurotisch alleen haar ding laten doen. Dan maar wat oefeningetjes doen met beloningsbrokjes erbij om de aandacht van het neurotische af te krijgen.

- lisa67
- Actief
Als ze eenmaal zo'n tic of ander dwangmatig gedrag ontwikkeld hebben is het inderdaad erg lastig om dat er weer uit te trainen. En soms lukt dat ook niet helemaal. Dat merk ik met Sara ook. Maar ik kan er mee leven. En dat is denk ik het belangrijkste.
Ga er mee aan de slag, doorbreek het gedrag. Leg een snuffelkleed op de grond als er visite komt. Of een puzzel of een speeltje, misschien iets wat piept of wat ook. Iets waardoor ze afgeleid is.
In een bench stoppen zou ik zelf niet doen. Daardoor wordt ze m.i. alleen maar neurotischer omdat ze dat wat ze wil doen niet kan. Ik zou kiezen voor afleiden ipv wegstoppen. En vooral doorzetten, niet opgeven als het een week beter lijkt te gaan. Voor je het weet kun je weer van voor af aan beginnen.
Ga er mee aan de slag, doorbreek het gedrag. Leg een snuffelkleed op de grond als er visite komt. Of een puzzel of een speeltje, misschien iets wat piept of wat ook. Iets waardoor ze afgeleid is.
In een bench stoppen zou ik zelf niet doen. Daardoor wordt ze m.i. alleen maar neurotischer omdat ze dat wat ze wil doen niet kan. Ik zou kiezen voor afleiden ipv wegstoppen. En vooral doorzetten, niet opgeven als het een week beter lijkt te gaan. Voor je het weet kun je weer van voor af aan beginnen.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Je zet dus gewoon de teckel aan het werk als het dweiltijd is.alm@ schreef:Zo doe ik het ook. Mijn teckeltje heeft ook een dwangmatige tic. Hij likt de laminaatvloer millimeter voor millimeter af als hij de kans krijgt en raakt dan in een soort trance. Als je niks doet is hij rustig 2 uur bezig. Er komen dan endorfinen vrij die hij als prettig ervaart, is mij uitgelegd. Waardoor het ooit ontstaan is, geen idee. Hij is een herplaatser. Het eerste jaar ben ik er echt veel mee bezig geweest. Nu komt het nog steeds voor maar hij is er nu heel snel uit te halen en stopt er dan ook mee. Ik denk niet dat het ooit helemaal overgaat maar dit bereikte doel vind ik al primablondie schreef: Mijn enige advies hier is bij het piepen en neurotisch door de kamer gaan direct ingrijpen door de hond af te leiden. Liever dus daar de aandacht op leggen dan haar neurotisch alleen haar ding laten doen. Dan maar wat oefeningetjes doen met beloningsbrokjes erbij om de aandacht van het neurotische af te krijgen.
Alle nadelen hep ze voordelen.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
ingrid1008
- Vaste gebruiker
Allemaal erg bedankt voor jullie advies en t mee denken!!
Ik en de kinderen gaan nu goed aan de slag met spelen, beweging, verstoppen, kong, bot-rust enz. Het zal even intensief zijn maar we gaan er voor!!!!
Nogmaals bedankt!
Lisa67, door oa jouw verhaal heb ik weer hoop gekregen dat dit wel goed komt, dank je!!!!!
Ik en de kinderen gaan nu goed aan de slag met spelen, beweging, verstoppen, kong, bot-rust enz. Het zal even intensief zijn maar we gaan er voor!!!!
Nogmaals bedankt!
Lisa67, door oa jouw verhaal heb ik weer hoop gekregen dat dit wel goed komt, dank je!!!!!
- lisa67
- Actief
Graag gedaan hoor!! Ik weet wat het is om een hond (herplaatser van net 1 jaar oud) in huis te hebben met gedrag wat je niet kunt en wilt accepteren. In het begin wist ik ook niet hoe ik met Sara om moest gaan. Heb er slapeloze nachten van gehad. Ze blafte altijd als het donker werd, wou alleen maar geaaid worden op haar koppie anders greep ze je. De halsband omdoen ging prima, afdoen moest vliegensvlug anders hing ze in je hand. Borstelen was al helemaal uit den boze. In het bos was ze doodsbang als ze in de verte mensen aan zag komen enz enz...ingrid1008 schreef:Allemaal erg bedankt voor jullie advies en t mee denken!!
Nogmaals bedankt!
Naar een asiel brengen wou ik niet want niemand wil zo'n draak van een hond (zijn de woorden van onze trimster) met zulk gek, vervelend en onvoorspelbaar gedrag. Waarschijnlijk had ze dan een spuitje gekregen óf haar leven lang in het asiel gezeten. En dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen. Dus had ik geen keus.
Met engelengeduld maar ook en vooral consequent zijn is ze geworden wat ze nu is: een schat van een westie met wel haar nukken en eigenaardigheden maar die horen bij haar.
Heel veel succes en het komt zeker goed!
-
ingrid1008
- Vaste gebruiker
lisa67 schreef:Graag gedaan hoor!! Ik weet wat het is om een hond (herplaatser van net 1 jaar oud) in huis te hebben met gedrag wat je niet kunt en wilt accepteren. In het begin wist ik ook niet hoe ik met Sara om moest gaan. Heb er slapeloze nachten van gehad. Ze blafte altijd als het donker werd, wou alleen maar geaaid worden op haar koppie anders greep ze je. De halsband omdoen ging prima, afdoen moest vliegensvlug anders hing ze in je hand. Borstelen was al helemaal uit den boze. In het bos was ze doodsbang als ze in de verte mensen aan zag komen enz enz...ingrid1008 schreef:Allemaal erg bedankt voor jullie advies en t mee denken!!
Nogmaals bedankt!
Naar een asiel brengen wou ik niet want niemand wil zo'n draak van een hond (zijn de woorden van onze trimster) met zulk gek, vervelend en onvoorspelbaar gedrag. Waarschijnlijk had ze dan een spuitje gekregen óf haar leven lang in het asiel gezeten. En dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen. Dus had ik geen keus.
Met engelengeduld maar ook en vooral consequent zijn is ze geworden wat ze nu is: een schat van een westie met wel haar nukken en eigenaardigheden maar die horen bij haar.
Heel veel succes en het komt zeker goed!
Wat n mooie foto van jullie Westie zeg!
Ik ben echt blij met je verhaal hoor ook ik heb er namelijk wakker v gelegen...Hoe moeten we t nu aan pakken, waar moet ik haar heen brengen miss een boerderij gezin zodat ze veel buiten kan rennen, hoe vertel ik t de kinderen, hoe krijgen we ons gezin weer wat stress vrij enz enz... We hebben besloten dat we er voor blijven knokken en we gaan proberen erop te vertrouwen dat ze op een gegeven moment rustiger gaat worden. Of dat nu een paarmnd nog duurt of over 2 jaar.
Ik herken veel dingen in jouw verhaal, dat kan n mens gewoon even goed doen