Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

engelse cocker eigenaren vertel eens....

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Marlieke met Boris
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
Aantal honden: 1

Re: engelse cocker eigenaren vertel eens....

Ongelezen bericht door Marlieke met Boris »

goede link van Reny :)
daar staan een heleboel ervaringen van gewone cockereigenaren bij.

ik heb nog iets bedacht wat ik geloof ik wel vindt passen bij cockertjes en dat is het meuten met eten. Er zijn een hoop cockertjes die niet makkelijk lekker aan het eten te krijgen zijn, vaak zijn dat gelukkig periodes. Boris heeft daar nooit last van gehad, maar hij is ook geen eter die alles maar eet wat los en vast zit.
Cockers zijn gelukkig vrij gezond, wat wel een bekend verschijnsel is zijn de oorontstekingen en de oortjes verdienen meestal wel wat extra aandacht.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Reny schreef:http://www.hoezohebjeeencocker.nl/Hoezo ... /INFO.html

Iemand die ik hoog heb zitten in cocker opvoeden is bezig met een "boek". Er komen regelmatig hoofdstukken bij.

De vachtverzorging is wel wat je ervan maakt denk ik. Wij borstelen Bob bijvoorbeeld vrij weing maar die gaat dan ook elke 4 a 6 weken naar de trimster om te worden bijgewerkt. Billy heeft een zachtere (en klitgevoeliger) vacht en die borstelen we een paar keer per week. Billy hoeft minder vaak naar de trimster (fokster Lajla). Wij kiezen ervoor om ze allebei te laten plukken. (Nou ja, Billy dus niet maar dat gebeurt gewoon). Bob is veel korter getrimd dan Billy omdat hij niet hoeft te showen e.d. Bij hem hebben we gekozen voor het praktische model.

Deze foto van vanmiddag vind ik tekenend voor Bob en Billy
Billy is graag tussen de honden en Sanja is zijn ren en speel vriendin en Oos zijn grote vriendin. Bob is lekker op zichzelf en staat helemaal boven bij een bankje te snuffelen. O ja, beiden zijn niet bang voor herders alleen houden ze er allebei niet van als een hond regelneverig zijn poot op hun rug legt. Dan snauwen ze wat en lopen weg.

Afbeelding
oh dat ga ik eens lezen reny, dank je wel :ok:
leuke foto en geeft idd goed het verschil aan.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Reny »

Marlieke met Boris schreef:goede link van Reny :)

ik heb nog iets bedacht wat ik geloof ik wel vindt passen bij cockertjes en dat is het meuten met eten. Er zijn een hoop cockertjes die niet makkelijk lekker aan het eten te krijgen zijn, vaak zijn dat gelukkig periodes. Boris heeft daar nooit last van gehad, maar hij is ook geen eter die alles maar eet wat los en vast zit.
Cockers zijn gelukkig vrij gezond, wat wel een bekend verschijnsel is zijn de oorontstekingen en de oortjes verdienen meestal wel wat extra aandacht.

Ik heb 2 van die niet eters :ugh: dus ook niet te trainen met voertjes. Bij de dierenarts nemen ze trouwens allebei hun koekjes aan.
Om ze daarna pontificaal bij de deur uit te spugen, mwahhh ik moet daar wel om lachen :F:
En de groeten van de mannen :zwaai
renee-uk
Zeer actief

Reny schreef:
Marlieke met Boris schreef:goede link van Reny :)

Ik heb 2 van die niet eters :ugh: dus ook niet te trainen met voertjes. Bij de dierenarts nemen ze trouwens allebei hun koekjes aan.
Om ze daarna pontificaal bij de deur uit te spugen, mwahhh ik moet daar wel om lachen :F:
dan neem je een balletje ;)
jan was ook een slechte eter (wel de eerste die ik had trouwens) en ook die heb ik aan het eten gekregen.
dus ik ben nog steeds niet geschrokken :P

jan neemt inmiddels (het laatste jaar of zo) wel het koekje aan van de da, maar voor haar gaan zitten doet ie niet :neenee:
alleen als ik het hem zeg, dan wel ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

Nanna schreef:
renee-uk schreef: er zijn voor mij eigenlijk twee redenen om eens verder te kijken.
ten eerste de gezondheid van de dh en ook het uiterlijk heel eerlijk gezegd.
nanna zet hier natuurlijk steeds extremen neer
Eh...ik zet hier weleens extreme showhonden neer. Over de werkhonden hoor je me niet ;-)
De laatste keer heb ik er trouwens helemaal niet specifiek op gezocht maar kwam ik ze gewoon tegen op de hondenshow in Wijchen.
Ik denk zelfs dat er geen rechte 'kynoloog' meer te vinden is....ik denk dat ik dáár naar zou moeten zoeken :engel:
Ik geef je trouwens groot gelijk hoor ;-)
ik heb het toch ook over de showlijnen :U:
nanna zet hier natuurlijk steeds extremen neer, maar dat wil niet zeggen dat de minder extremen er -in mijn ogen tenminste- nog uitzien zoals een dh er uit hoort te zien.
ik val nou eenmaal op showlijnen, dat karakter ligt me beter dan het karakter van de werklijn dh.
juist bij de showlijnen gaan ze zo extreem en voordat dat teruggedraaid is, als het al ooit teruggedraaid wordt zijn we een hele tijd verder.
Afbeelding

Ellen Bas en pien
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniël.

Ongelezen bericht door Ellen Bas en pien »

Reny dan stuur ik Bas even per post op kun je hem dit aanleren? ... TOP!
Bas heeft helaas chronisch honger.

De link die Reny je gaf is een hele goede, Loeki geeft mij altijd prima advies!

Bas houdt ook niet van opdringerige honden, staat zijn mannetje!

Renee vergis je niet hoe hard zo,n klein lijfje kan trekken.
Reny
Zeer actief

Balletjes dienen te worden aangewezen of vastgehouden volgens Bob en Billy, apporteren is stom!!

(vraag maar aan Jeannette van Kaiou, die heeft met flyball op de doe-dag in een deuk gelegen. Bob zat aan de andere kant van het veld met zijn bal en echt niet brengen enzo)

Maar er bestaan veel gehoorzamer exemplaren dan die van mij hoor, en dat is mijn schuld :F:
renee-uk
Zeer actief

Nanna schreef:
renee-uk schreef: ik heb het toch ook over de showlijnen :U:
Ja, precies ;-) Die zet ik dan neer en dan word jij weer vreselijk boos :LOL:
Ik vind een werklijn herder vaak weer wèl mooi. Of de afgeleiden van de Duitse herder, zoals de Shiloh Shepherd.

Maar goed, we hadden het over cockertjes. :mrgreen:
alleen een uiterlijk is het ook niet als je minder met het karakter overweg kunt en het ligt er maar net aan met welke intentie je wat plaatst

zo, nu kunnen we weer terug naar de cockers :pffff:
Afbeelding

Marlieke met Boris
Zeer actief

haha, ja over dat trekken... het aantal kilo's zal inderdaad wel wat schelen, maar 14kg cocker die weet wat hij wil....pfff
net als Bas, staat ook Boris behoorlijk zn mannetje en van vele cockereigenaren hoor ik dat de meeste reutjes zo rond een maand of 14 behoorlijk veranderen en macho mannetjes worden. Ik geloof dat Billy en Teun van Marina dat niet hebben, maar er zijn er behoorlijk wat die dat wel hebben.
maaar je schreef al dat je toch niet van de groepswandelingen etc bent, nou dan levert het ook geen problemen op denk ik. Ik deed dat vroeger wel met Boris (die dan altijd totaal zijn eigen gangetje ging), maar leuk zijn de wandelingen alleen voor de baasjes op die manier, dat doen we dus niet meer.

ohhhh boris is ook dol op zn balletjes, maar terugbrengen is ook niet zijn sterkste kant... ook eigen schuld door te weinig het commando los aangeleerd te hebben en het bezitterige heb ik als pup wat onderschat. daarom heeft boris altijd een sleeplijn eraan als hij met een balletje speelt.
Laatst gewijzigd door Marlieke met Boris op 12 jan 2013 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

renee-uk schreef:
Suske schreef:Ja!
Een Springer :I:
Ik lees mee!
:neenee:
Want?
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Reny schreef:Balletjes dienen te worden aangewezen of vastgehouden volgens Bob en Billy, apporteren is stom!!

(vraag maar aan Jeannette van Kaiou, die heeft met flyball op de doe-dag in een deuk gelegen. Bob zat aan de andere kant van het veld met zijn bal en echt niet brengen enzo)

Maar er bestaan veel gehoorzamer exemplaren dan die van mij hoor, en dat is mijn schuld :F:
apporteren komt pas later, of helemaal niet dat kan ook nog
belonen met een balletje is samen met het baasje spelen ;)
Ellen Bas en pien schreef:Renee vergis je niet hoe hard zo,n klein lijfje kan trekken.
nee hoor, daar vergis ik me niet in, maar ik denk niet dat dat harder is dan een dh zal trekken, al is de bedoeling dat ze dat niet doen natuurlijk ;)
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Suske schreef:
renee-uk schreef:
Ik lees mee!
Want?
een cocker, niet een springer ;)
Afbeelding

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik vind de werklijn cockers erg leuk!
De showlijn vind ik vaak te veel hangend oog hebben. Ik vind het zo'n naar gezicht, die rode oogleden... Maar dat is mijn gebrek ;)
Kamy
Actief

Ongelezen bericht door Kamy »

Geen ervaring met de engelse cocker spaniel, maar wel met duitse herders :).
Mits het mogelijk is zou het ideaal zijn als je er bv. voor een paar dagen of langer er een te logeren zou kunnen hebben. Zo zie je het beste wat voor honden het zijn en of ze bij je passen. Verder kan ik uit ervaring spreken; andere hondenrassen/kruisingen zijn hartstikke leuk en geweldig en iedere hond is speciaal en lief; maakt niet uit welk ras of kruising..... hier hebben we ook al eens de overstap gemaakt naar andere rassen na en naast een duitse herder......om dan uiteindelijk jaren later toch weer terug te keren bij de duitse herder :) en dan iedere dag weer opnieuw blij zijn met de enorme baasgerichtheid en onvoorwaardelijke gehoorzaamheid van onze hond, ook al zijn het echt niet de makkelijkste honden. :)
Honden uit rasgroep 1 en met name de duitse herder, krijgen een speciaal plaatsje in je hart en daar kom je (bijna? ons is het in ieder geval niet gelukt) niet meer vanaf. Misschien dat het jou wel lukt, want er zijn echt hele leuke rassen, maar ik persoonlijk begin ik er niet meer aan (en al helemaal niet buiten de herders rasgroep). Of een duitse herder en een ander ras erbij, dat kan natuurlijk ook. Al moet je dan nog uitkijken dat je die duitse herder niet net iets leuker vindt. :) (we zijn als herderliefhebbers ook wel erg verwend met hun baasgerichtheid en gehoorzaamheid, 1x een commando en je hond luistert meteen, niet weglopen etc.)
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

renee-uk schreef:
Suske schreef:
renee-uk schreef:
Ik lees mee!
Want?
Waarom geen Springer?
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Marlieke met Boris
Zeer actief

Machie schreef:Ik vind de werklijn cockers erg leuk!
De showlijn vind ik vaak te veel hangend oog hebben. Ik vind het zo'n naar gezicht, die rode oogleden... Maar dat is mijn gebrek ;)

ik heb het idee dat dat vroeger veel meer voorkwam dan tegenwoordig. Ik zie gelukkig niet heel veel cockers met hangende oogleden. Boris heeft dit een periode wel gehad en dat liep toen samen met zn oorontsteking en toen dus ook oogontsteking. Dit heeft hij overigens in zijn 5 jarige leventje maar 1x gehad zo rond zn 1ste jaar en nu hoeven we eigenlijk nooit meer voor hem naar de DA.
Afbeelding
*Marina*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cockers Spaniel

Ongelezen bericht door *Marina* »

@Marlieke, cockers staan er juist om bekend dat het enorme (alles)vreters zijn, de meuters lijken meer de uitzonderingen. Ook met dat jachtinstinct vind ik het reuze meevallen, als je het niet wilt moet je het niet stimuleren dat is meer mijn ervaring en ook die op het forum. Voor zover ik weet is er maar 1 hond die nooit los kan i.v.m. speuren. Sommige gaan weleens een spoor achterna, maar ze komen ook gewoon terug op de plek waar ze je achter lieten, en dat is nu precies dat eigenzinnige van cockers: Ze trekken af en toe hun eigen plan, denken het beter te weten dan het baasje, maar uiteindelijk kiezen ze altijd eieren voor hun geld en is het baasje toch wel heel er belangrijk.

Oorschelp gewoon goed schoon maken en de gehoorgang vrij houden van overtollig haar, dan heb je zelden oorproblemen.

en verder zijn het honden, met alle trekjes die honden kunnen vertonen..
Reny
Zeer actief

Maar ook de reden voor trekken is natuurlijk anders (tenminste bij die van mij), Bob trekt bijvoorbeeld omdat het 10cm verder dan dat de lijn lang is heeeeeeeeelllll lekker ruikt (had ik al benadrukt dat het heel lekker ruikt daar??).
Ik zie vaak (nou ja, af en toe dan) herders in hun lijn hangen omdat ze naar die hond willen (al dan niet met vervelende bedoelingen), dat verschilt volgens mij ook wel in het soort trekken.

Ik sta af en toe met hele lange armen omdat beide mannen ergens anders wat lekkers ruiken :roll: maar gelukkig weten ze precies wat ik bedoel met wachten op (de andere naam).
Volgens mij is een commando als "deze kant" (Van de lantaarnpaal/boom langs) belangrijker dan zit en af, met een cocker dan :F:
renee-uk
Zeer actief

Suske schreef:
renee-uk schreef:
Suske schreef:
renee-uk schreef: :neenee:
Want?
Waarom geen Springer?
omdat die me niet aanspreekt, in elk geval niet om zelf te hebben
net zo als de mechelaar niet en de duitser wel voor mij en omgekeerd voor mechelliefhebbers ;)
Afbeelding

Marlieke met Boris
Zeer actief

*Marina* schreef:@Marlieke, cockers staan er juist om bekend dat het enorme (alles)vreters zijn, de meuters lijken meer de uitzonderingen. Ook met dat jachtinstinct vind ik het reuze meevallen, als je het niet wilt moet je het niet stimuleren dat is meer mijn ervaring en ook die op het forum. Voor zover ik weet is er maar 1 hond die nooit los kan i.v.m. speuren. Sommige gaan weleens een spoor achterna, maar ze komen ook gewoon terug op de plek waar ze je achter lieten, en dat is nu precies dat eigenzinnige van cockers: Ze trekken af en toe hun eigen plan, denken het beter te weten dan het baasje, maar uiteindelijk kiezen ze altijd eieren voor hun geld en is het baasje toch wel heel er belangrijk.

Oorschelp gewoon goed schoon maken en de gehoorgang vrij houden van overtollig haar, dan heb je zelden oorproblemen.

en verder zijn het honden, met alle trekjes die honden kunnen vertonen..
nou Marina, ik kan toch best een hoop cockertjes opnoemen van het forum die periodes slecht eten, niet dan? maar inderdaad zijn er ook een hoop cockertjes die juist wel alles etertjes zijn.
en over het jachtinstinct, dat schrijf ik toch ook dat het prima in toom te houden is? beetje naar de lijnen kijken en genoeg uitdaging bieden en zorgen dat je erg leuk bent (met eten of balletje).
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Reny schreef:Maar ook de reden voor trekken is natuurlijk anders (tenminste bij die van mij), Bob trekt bijvoorbeeld omdat het 10cm verder dan dat de lijn lang is heeeeeeeeelllll lekker ruikt (had ik al benadrukt dat het heel lekker ruikt daar??).
Ik zie vaak (nou ja, af en toe dan) herders in hun lijn hangen omdat ze naar die hond willen (al dan niet met vervelende bedoelingen), dat verschilt volgens mij ook wel in het soort trekken.

Ik sta af en toe met hele lange armen omdat beide mannen ergens anders wat lekkers ruiken :roll: maar gelukkig weten ze precies wat ik bedoel met wachten op (de andere naam).
Volgens mij is een commando als "deze kant" (Van de lantaarnpaal/boom langs) belangrijker dan zit en af, met een cocker dan :F:
maar misschien ligt dat ook wel een beetje aan de opvoeding reny?
ik ben natuurlijk best een strenge baas, al verwacht ik geen dingen van ze die ze niet op kunnen brengen.
als je ze wachten op aan kunt leren, zal het met dat zit ook wel meevallen ;)
Afbeelding

*Marina*
Zeer actief

een stuk of 3, 4 kan ik wel opnoemen die slecht eten maar verder.... allemaal vreetzakken...
renee-uk
Zeer actief

*Marina* schreef:een stuk of 3, 4 kan ik wel opnoemen die slecht eten maar verder.... allemaal vreetzakken...
ook daar heb ik ervaring mee, dus schrikt ook niet af ;)

toch wel fijn als je al een heel regiment honden gehad hebt, je herkent van alles :mrgreen:
Afbeelding

Reny
Zeer actief

Ligt ook heel erg aan de baas hoor :F:

Ze kunnen wel zitten maar ik vind het niet belangrijk :wink:
Maar ik ben ook een echte loslaat baas, ze mogen bij mij ook veel zelf uitzoeken (als ze mij maar in de gaten houden en als ik het echt wil ook doen wat ik zeg, zoals hierkomen in een gevaarlijke situatie).
Ik vind het zelf bijvoorbeeld belangrijker dat ze hond en mens sociaal zijn. Ik wil ontspannen met ze wandelen in een losloopgebied.
*Marina*
Zeer actief

renee-uk schreef:
Reny schreef:Maar ook de reden voor trekken is natuurlijk anders (tenminste bij die van mij), Bob trekt bijvoorbeeld omdat het 10cm verder dan dat de lijn lang is heeeeeeeeelllll lekker ruikt (had ik al benadrukt dat het heel lekker ruikt daar??).

maar misschien ligt dat ook wel een beetje aan de opvoeding reny?
ik ben natuurlijk best een strenge baas, al verwacht ik geen dingen van ze die ze niet op kunnen brengen.
als je ze wachten op aan kunt leren, zal het met dat zit ook wel meevallen ;)
Zit, wacht, blijf, draai, rollen kunnen ze hier allebei prima. Heel makkelijk aangeleerd ook zeker als je begint in een omgeving zonder veel afleiding en pas een omgeving zoeken met meer prikkel als het commando er goed in zit heeft hier heel goed geholpen.
Zeg ik wacht als we op een veldje lopen dan wachten ze gewoon, zeg ik wacht bij een stoeprand dan gaan ze uit zichzelf nog zitten ook hahaha. Teun trekt altijd; of het nu is om aan de volgende grasspriet te ruiken of omdat hij naar een andere hond wil. Mijn schuld onvoldoende aandacht aan besteed.

Overigens is Teun aan de lijn best wel een beetje macho, los niet.
Marlieke met Boris
Zeer actief

we kunnen gewoon niks verzinnen wat afschrikt, helemaal goed toch! het zijn ook gewoon de leukste hondjes die er zijn. Ik kan me ook niet voorstellen ooit een ander ras te hebben. Daarnaast zijn er ook zo vreselijk veel verschillende kleurtjes dat je keus genoeg hebt!
Afbeelding
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

*Marina* schreef: In Engeland heb je ook nog engelse cockers van de werklijn, een heel ander type hond, zowel in gedrag als in uiterlijk:
Afbeelding
Oh, leuk om dit te lezen....ik vind die werklijn cocker zooooo gaaf ! :I: (Reny heeft me toen een filmpje laten zien van de crufts...Secret :I: ) ow zucht zwijmel..hoeft geen strikkie om..... (hopelijk ooit in een volgend leven of zo :mrgreen: ) . In hoeverre een verschil in gedrag bedoel je als ik mag vragen ?
Ellen Bas en pien
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniël.

Ongelezen bericht door Ellen Bas en pien »

Marlieke wij hebben er ook gewoon lol in om met de honden te speuren en zoeken.

Beide hebben mooie aansluitende ogen. Pien heeft snel oorontsteking zij heeft nu ook weer zalf.
Dat is wel een vervelend probleem maar goed.

Ik verwacht wel dat ze luisteren maar ze krijgen iedere dag de kans te snuffelen. Ze lopen netjes naast me aan de riem. Dit doen ze ook aan de fiets.
Marlieke met Boris
Zeer actief

@ Ellen ja klopt, het is gewoon heerlijk om die snuffel over de grond te zien schuiven en het staartje wat er bijna af kwispelt. Dat gun ik elk cockertje, die dat graag doet (want er zijn er heus die er niet warm of koud van worden).

@ Renee, ik ben heel benieuwd of en wanneer er een cockertje in je leven komt. Hopelijk voor jouw en Jan en Gina hoef je nog lang niet op zoek.
Afbeelding
*Marina*
Zeer actief

@MJ in de werklijn is het jachtinstinct en de werklust nog helemaal aanwezig. De werklijn is gedrevener dan de showlijnen. Meer de oercocker, ze worden ook echt op werkcapaciteit gefokt. Er is in Nederland ook een fokker die werklijn cockers fokt.

http://www.luckyard.nl/
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”