Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tuigje / halsband

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

tuigje / halsband

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik ben weer eens in de dierenwinkel aan het rondkijken geweest en zag daar zowel hondentuigjes als halsbanden. Ik heb al gezien welke halsband ik ga willen hebben ( :P ), maar diezelfde hadden ze dus ook in tuig uitvoering, wat me eigenlijk wel zo hondvriendelijk lijkt. Lijkt mij fijner om op je lichaam tegengehouden te worden dan op je keel...

Wat is nou echt het verschil tussen halsband/tuigje en wat gebruiken jullie?
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

:denken: ehh....ik ben even kwijt wat voor hond je hebt.

ikzelf heb het liefst een tuigje. met zo nu en dan sleurende mormels is dat gewoon veel aangenamer. ze wurgen zichzelf niet als ze een poes de weg over zien steken. bovendien kan ik ze makkelijker bij hun lurven grijpen indien nodig.

maar ik kan me voorstellen dat een tuig met een grotere hond erg onhandig is. igor, de duitse dog waar ik veel mee loop, heeft dus geen tuig om. hij zou me dan echt volledig omver trekken.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Ik heb nog geen hond :P Maar misschien krijg ik een borderterrier... klein ras dus...
Afbeelding
sample
Zeer actief

Ongelezen bericht door sample »

Voordeel van een halsband vind ik, dat je hem vaak om laat als je hond gewoon thuis is. Dan istie makkelijker tegen te houden én als hij wegloopt hangt met een beetje mazzel zijn penning er nog aan. :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

bij grotere honden zie ik er geen voordeel van... ze trekken er hier ongelooflijk aan als ze hem omhebben dus hier alleen als we op vakantie zijn en ze moeten vastliggen dan hebben ze een tuig om omdat ze anders zo lang aan hun halsband vastliggen... Normaal loop ik altijd met een leren halsband. Heb je er ook meer controle over dan bij een tuig, want die eindigt ergens op de rug dus je hebt weinig controle over de kop als ze iets willen opvreten etc.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

*grin* waar ik nu op zit te azen is ofwel zo'n soort halsband (maar dan in andere kleur)
Afbeelding

of zo'n soort tuigje (maar dan in andere kleur)
Afbeelding

En dit kwam ik in mijn zoektocht naar plaatjes ook nog tegen... :denken:
Afbeelding

Gaat nog moeilijk worden :roll:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jacksel schreef: Afbeelding
die laatste zou ik sowieso niet nemen. Dit is een soort halti/gentle leader waarbij je de kop kan 'wegtrekken' bij ongewenst gedrag. Ik vind het slechte dingen voor de nek van de hond die een flinke opdonder krijgt als hij er vol inloopt... daarnaast heb ik de ervaring dat zodra je hem afdoet hetzelfde gedrag (trekken, uitvallen) gewoon weer van voren af aan begint.... omdat hij niets afleert...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Yuno
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Yuno »

Mijn beide Borders lopen normaal gesproken aan de half-check met uitlooplijn. Voor de training gebruiken wij een gewone halsband met lijn, zoals je een plaatje had afgebeeld. We hebben wel een tuig voor beide, maar deze hebben ze bijna nooit om. Ze vinden ze ook niet lekker zitten en gaan er heel wijdbeens mee lopen. Desondanks vind ik dat wel het prettigst voor hun als ze bijvoorbeeld mee de stad in gaan.

De onderste afbeelding is van een halti, en dat is iets wat ze absoluut niet nodig zullen hebben. Hou het voorlopig maar bij een gewone halsband met lijn en koop een tuig voor erbij.
Groetjes Lilian, Yuno en Dano*
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Als ik een gewone halsband neem wordt het denk ik wel iig eentje met zo'n knipsysteem, ljkt mij lekker makkelijk met omdoen... Eventueel dus tuigje met knipsysteem, als ik daarvoor kies... Lijkt mij dat de hond toch niet hoort te trekken en dus ook niet gewurgd zal worden, maar voor lange wandelingen enzo lijkt zo'n tuigje me weer handiger... *zucht* Ach heb nog een behoorlijke poos te gaan voordat het echt zover is, nog zat tijd om te piekeren wat ik wil hebben :denken:

Ook nog tijd om leuke speeltjes te zoeken, snoepjes, voer, dierenarts enz... Nog zat keuzes te maken dus :N:
Afbeelding
Yuno
Vaste gebruiker

Wacht maar tot hij of zij er eindelijk is... Je koopt je ziek aan leuke dingetjes. Ik vindt iedere keer wel weer een reden om iets leuks mee te nemen. Vooral op de tentoonstellingen is het erg moeilijk een keuze te maken.
Arjanne
Actief

Ongelezen bericht door Arjanne »

Ik heb momenteel voor Timo (ruwh.teckel) een half-check. Timo trekt tijdens het wandelen altijd gigantisch aan de lijn. Bij de puppy-cursus hebben ze mij verteld dat een half-check het trekken stukken zou verminderen. Nou, niet dus. Ik heb vaak nog zere vingers van de lijn. Hij blijft trekken ondanks de korte rukjes die ik zo nu en dan geef. Ik zit nu te denken aan een tuigje (tip van de fokster die ook hondenshows loopt met haar honden). Eentje die over de borst gaat en achter de voorpootjes. Heeft iemand hier ervaring mee???? :denken:
Groetjes van Arjanne..

Afbeelding
Rust zacht lief teckelmannetje, dank je voor de fijne tijd die we hadden.
We zullen je nooit vergeten Timo.
19-01-2004 / +26-08-2010
Gerd@
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Gerd@ »

Met een tuigje gaat het trekken niet over het is alleen niet zo schadelijk voor de nek. Mij hond draagt altijd een tuigje, omdat hij soms ergens van schrikt en dan heel hard trekt. Dan kan hij zich niet ophangen wat hij voorheen wel deed. Op de foto zie je hem met zijn tuigje.
Laatst gewijzigd door Gerd@ op 14 sep 2004 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Gerd@

Afbeelding
en een poot van Spikey & Kastor
Yuno
Vaste gebruiker

Volgens mij noemen ze dat een anti-trek tuig. Ik heb hem toevallig laatst op internet gezien en te bestellen zij www.hondenshop.nl onder riemen en dan anti-trek tuig.

Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik vind een halsband fijner want je hebt meer controle over je hond. Tuigjes heb ik voor als ze aan de fiets lopen of in de fietsmand zitten.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Gerd@
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Gerd@ »

Dat tuigje waar Yuno het over heeft ken ik ( was het alleen al weer vergeten) Mijn eerste hond heeft hem ook gehad, werkt perfect. Alleen het is wel een dwangmiddel het is voor de hond namelijk pijnlijk om te trekken. Ik heb hem de deur uitgegooid ook omdat hij allergisch was voor de haakjes.
Groetjes Gerd@

Afbeelding
en een poot van Spikey & Kastor
Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

Die halsbandjes met die klipsluitinkjes die je toont zou ik NIET kopen. Ze zijn namelijk niet sterk genoeg!!

Ik had er zelf ook zo eentje, maar Gaucho trok zich er dus gewoon doorheen. Dan gaat dus midden op straat de sluiting open....

Later heb ik nog zo'n bandje gekocht, maar dan van een veel beter merk met een aanmerkelijk zwaardere clip. Die was fantastisch :ok:

Ik had voor Gaucho ook tuigjes, eigenlijk voornamelijk als we ergens gingen wandelen waar hij los kon. Dan was hij ook weer zo te grijpen en had hij niks om z'n nek waar hij aan kon blijven hangen (stik gevaar!).

Gingen we ergens heen waar hij moest volgen of waar het druk was (openbaar vervoer, de stad, oid) alsook hondentraining, dan had hij inderdaad zo'n nylon halsbandje om.
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Belle en Chiva hebben allebei zo'n nylon halsbandje met clipsluiting (zoals van je bovenste plaatje). Hoewel Belle vroeger wel trok, heeft ze de sluiting nog nooit kapot getrokken, terwijl ze toch behoorlijk groot en sterk is. Ik vind het veel handiger dan een halsband met een gesp, omdat ze bij mij thuis nooit met halsband om lopen.
Ik had ook een keer voor Belle zo'n tuigje gekocht, maar dat beviel me helemaal niet, als ik de lijn eraf haalde viel het oog steeds naar beneden (die grote maten hebben ook een grote en zware ring) en ging het hele tuig scheef hangen. Ik moest het met loslopen dus helemaal afdoen. Gelukkig mocht ik het nog terugbrengen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Hier dragen ze allebei een halfcheck. Lekker makkelijk met omdoen en je kunt er toch behoorlijk mee corrigeren mocht dat nodig zijn. Voor langs de fiets en tijdens het speuren hebben ze een tuigje.
samX
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door samX »

Sam heeft ook een halsband met een clipsluiting (van feraplast). Dat bevalt prima, makkelijk om en af doen. Op den duur zal de sluiting wel lam raken, maar dan kopen we wel een nieuwe.
Er zit trouwens nogal wat verschil in prijs bij die riempjes. Ik heb die van Sam (zelfde merk, zelfde grootte) ook al drie keer zo duur gezien.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

linlin schreef::denken: ehh....ik ben even kwijt wat voor hond je hebt.

ikzelf heb het liefst een tuigje. met zo nu en dan sleurende mormels is dat gewoon veel aangenamer. ze wurgen zichzelf niet als ze een poes de weg over zien steken. bovendien kan ik ze makkelijker bij hun lurven grijpen indien nodig.

maar ik kan me voorstellen dat een tuig met een grotere hond erg onhandig is. igor, de duitse dog waar ik veel mee loop, heeft dus geen tuig om. hij zou me dan echt volledig omver trekken.
Heb je dat wel 's uitgeprobeerd dan, Linlin? Want ik maak nu het tegenovergestelde mee. Wij hebben Whooper erbij sinds 2 weken en dat is een echte stormram. Sleurt je als ie de kans krijgt dwars door de bosjes heen, als hij zijn doel maar kan bereiken. Ik gebruik liever een lederen halsband, mits de hond niet overdreven trekt. Daar ben ik Whooper nu op aan het trainen en het gaat steeds beter. In de tussentijd heeft hij het speurtuigje van Stanley om en dat is voor mijn supertank een heeeeele ontspannende oplossing totdat hij normaal aan de halsband meekan. Moet je niet die slappe kwaliteit nemen, maar een goeie stevige met borstdeel.
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Yuno schreef:Volgens mij noemen ze dat een anti-trek tuig. Ik heb hem toevallig laatst op internet gezien en te bestellen zij www.hondenshop.nl onder riemen en dan anti-trek tuig.

Afbeelding
Dat tuigje wat de hond op jou afbeelding draagt is gewoon een Easy-Walker, die heb ik ook voor mijn hond, de eerste paar dagen ging het redelijk, maar later trok hij er gewoon doorheen en helpt dus geen barst. Dus geld weg gegooid. En of je een trekkende ruwharige Teckel of een trekkende Golden aan de lijn hebt, scheelt toch wel een hele slok op een borrel. Als ik gewandeld heb met Beau is mijn arm een halve meter langer en ik krijg het hem niet afgeleerd, ik word er zo moe van, want het is niet prettig wandelen, kan het echt geen wandelen meer noemen.
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
rob80
Actief

Ongelezen bericht door rob80 »

ik heb er geen ervaring mee. Ik heb grote honden en zou niet weten waarom ik een tuigje moet gebruiken???

ik zag laatst ook al van die halfchecks, is dat een soort kruising tussen slipketting en halsband?????? is dat wel gebruiksvriendelijk tov hond??
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

vinkje schreef:
Yuno schreef:Volgens mij noemen ze dat een anti-trek tuig. Ik heb hem toevallig laatst op internet gezien en te bestellen zij www.hondenshop.nl onder riemen en dan anti-trek tuig.

Afbeelding
Dat tuigje wat de hond op jou afbeelding draagt is gewoon een Easy-Walker, die heb ik ook voor mijn hond, de eerste paar dagen ging het redelijk, maar later trok hij er gewoon doorheen en helpt dus geen barst. Dus geld weg gegooid. En of je een trekkende ruwharige Teckel of een trekkende Golden aan de lijn hebt, scheelt toch wel een hele slok op een borrel. Als ik gewandeld heb met Beau is mijn arm een halve meter langer en ik krijg het hem niet afgeleerd, ik word er zo moe van, want het is niet prettig wandelen, kan het echt geen wandelen meer noemen.
Zo'n anti-trektuig werkt niet en is veel te slap van materiaal. En risico van blessures, want dat touw trek je door die elleboog heen.
Vinkje, heb je zo'n borsttuig al is geprobeerd? Dit meen ik echt, mijn supertank Whooper en ik lopen lekker ontspannen, hoor.

Afbeelding

Van de zijkant gezien;
Afbeelding
puk
Zeer actief

Ongelezen bericht door puk »

ik heb zo'n antitrektuig voor asta omdat hij anderes helemaal in de riem blijft hangen en z'n tong dan helemaal blauw kleurt :roll: dat krijg ik hem niet afgeleerd. en ben tevreden over de werking van zo'n tuig , maar zou het zeker niet voor een pup kopen :wink:
Afbeelding
groetjes anja en birka
Timber

Ongelezen bericht door Timber »

WIj hebben voor Timber zo`n nylon halsbandje gekocht ... nou vorige week heeft hij hem dus wel stuk getrokken en hij is nog zo`n klein mormeltje... de sluiting is gewoon lam geworden ... hij heeft nu een leren halsband om en hij loopt er ook nog een stuk beter op ...
sabina&rakker
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door sabina&rakker »

Rakker heeft ook al eens de sluting stukgetrokken bij zo'n nylon band met clipsluting.
Regelmatig schoot die onderweg open....
Mijn voorkeur gaat uit naar een leren halsband.
Met fietsen vind ik een tuigje wel weer fijn.
groetjes Rakker en Sabina
KLEINE HOBBES
Actief

Ongelezen bericht door KLEINE HOBBES »

De hond van een tante van mij lag met een slip ketting vast op hun boot.Ze waren 10 minuten weg geweest om boodschappen te doen .De hond ziet ze aan komen in de verte en springt uit blijdschap van de boot.De hond is door verschikking om het leven gekomen .Dus honden die je ergens vast legt is het best een tuig te gebruiken.Om ze uit te laten een leren halsbanden en een slipketting moet eigenlijk in mijn ogen verboden worden.
Groetjes marcel en een poot van loewieke en kleine hobbes
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Rossi heeft een gewone halsband om. En thuis altijd af. :wink:
Wij hebben een tijdje een tuig voor hem gebruikt. Dat vond Rossi absoluut niet leuk, hij wou niet meer mee uit. Ook al zat het tuigje niet strak, het irriteerde hem teveel.
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

malinois schreef:bij grotere honden zie ik er geen voordeel van... ze trekken er hier ongelooflijk aan als ze hem omhebben dus hier alleen als we op vakantie zijn en ze moeten vastliggen dan hebben ze een tuig om omdat ze anders zo lang aan hun halsband vastliggen... Normaal loop ik altijd met een leren halsband. Heb je er ook meer controle over dan bij een tuig, want die eindigt ergens op de rug dus je hebt weinig controle over de kop als ze iets willen opvreten etc.
:smile: ...hahahahahaha, je mag mijn reu wel effe testen aan een bandje hoor, dan snap je gelijk waarom ik een tuig bij hem omheb, die sleurt jou en je hond overal heen waar hij wilt en met tuig krijg ik meer controle, is ook gewoon logisch als je aan hem trekt dan trek je de druk van zijn poten af dus hij kan gewoon minder afzetten, maar met halsband is hij niet te controleren :cheer: :cheer:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Angel-eyes schreef:
malinois schreef:bij grotere honden zie ik er geen voordeel van... ze trekken er hier ongelooflijk aan als ze hem omhebben dus hier alleen als we op vakantie zijn en ze moeten vastliggen dan hebben ze een tuig om omdat ze anders zo lang aan hun halsband vastliggen... Normaal loop ik altijd met een leren halsband. Heb je er ook meer controle over dan bij een tuig, want die eindigt ergens op de rug dus je hebt weinig controle over de kop als ze iets willen opvreten etc.
:smile: ...hahahahahaha, je mag mijn reu wel effe testen aan een bandje hoor, dan snap je gelijk waarom ik een tuig bij hem omheb, die sleurt jou en je hond overal heen waar hij wilt en met tuig krijg ik meer controle, is ook gewoon logisch als je aan hem trekt dan trek je de druk van zijn poten af dus hij kan gewoon minder afzetten, maar met halsband is hij niet te controleren :cheer: :cheer:
bij mij is het dus exact andersom :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”