Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

uitvallen... dominante agressie of onzekerheid

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ca Cajuina schreef:Bij mensen kom ik het toch minder tegen dat ze zelfverzekerheid met aggressie verwisselen.
Ik doel op dominantie met zelfverzekerdheid. :wink: Als ik naar mezelf kijk ben ik in de regel best een zelfbewust en zelfverzekerd iemand en ik laat me niet zo even opzij zetten. Binnen een relatie ben ik er echter niet op uit om te overheersen.
Ik snap wat je bedoelt met Nelson. Maar kan dat er niet mee te maken hebben dat jij als baas duidelijk bent. Mijn ervaring met zelfverzekerde honden is dat zij van hun baas eisen dat zij een consequente opvoeding met veel duidelijkheid krijgen. Hiermee bedoel ik niet dat zij gelijk een confrontatie aangaan.
Te veel eer. :wink: Nelson heb ik nu een ruim jaar en ik heb hem juist genomen om wie hij was. Ik zocht naast Laika een stabiele zelfbewuste hond, die echter niet de strijd steeds aan zou gaan om het leiderschap met Laika. Die hond is Nelson.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Roosje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roosje »

Eline* schreef:Honden die pogen de leiding te nemen hebben dus de neiging tot domineren, maar dat wil toch echt niet zeggen dat ze ook de baas worden van een roedel. Een roedel is vaak helemaal niet gebaat bij een onruststokertje dat steeds zijn macht aan het benadrukken is. Dat soort typetjes redden het zelden om de dominant te worden en te blijven.
Een echte leider is kalm en dwingt gezag af op een geheel andere wijze dan met dwang en agressie.
Deze twee typen hondjes heb ik hier in huis. Mo het onruststokertje en Dot eentje die kalm en enigszins gezag afdwingt op een andere manier dan dwang en aggressie. Het enige wat zij mist om een sterk roedel leider te zijn is wannneer er een enkele keer flink ingegrepen zou moeten worden, ze dat niet goed kan.

Mensen vergissen zich in deze twee. Velen denken dat Mo de ranghogere is/gaat worden omdat zij zich zo laat gelden en Dot zo lief en zacht over komt, maar achter dat lief en zacht karaktertje zit een zeer eigenwijs en koppig Bulletje die heel goed weet wat ze wilt.

Diesel een FB reu, die geen enkele vreemde hond dult in zijn huis en rond zijn baasje, is volkomen gedwee en ontspannen in de aanwezigheid van Dot. Dot gaat rustig zitten in de nabijheid van zijn baasje zoals het de normaalste zaak is van de wereld. De eerste keer dat ze dat deed, zag je in eerste instantie dat hij heel fel werd, maar toen hij realiseerde dat het Dot was zag je dat hij even niet wist wat hij moest doen en er toen van afzag om haar aan te pakken, Dot bleef rustig zitten totaal niet onder de indruk van dat opgewonden standje. Dot is de enige hond buiten de roedel waar hij dit van accepteerd. Mo zorgt ervoor dat ze niet te dicht bij hem in de buurt komt. Alhoewel laatst was er een doorbraak en nodigde Diesel haar om met hem te spelen en ze kreeg zelfs niet op haar donder toen ze speelenderwijs op hem sprong :cheer:

Roosje
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Eline* schreef:
Ca Cajuina schreef:Bij mensen kom ik het toch minder tegen dat ze zelfverzekerheid met aggressie verwisselen.
Ik doel op dominantie met zelfverzekerdheid. :wink: Als ik naar mezelf kijk ben ik in de regel best een zelfbewust en zelfverzekerd iemand en ik laat me niet zo even opzij zetten. Binnen een relatie ben ik er echter niet op uit om te overheersen.
Oke ik snap wat je bedoelt.
Ca cajuina schreef:Ik snap wat je bedoelt met Nelson. Maar kan dat er niet mee te maken hebben dat jij als baas duidelijk bent. Mijn ervaring met zelfverzekerde honden is dat zij van hun baas eisen dat zij een consequente opvoeding met veel duidelijkheid krijgen. Hiermee bedoel ik niet dat zij gelijk een confrontatie aangaan.
Eline schreef:Te veel eer. :wink: Nelson heb ik nu een ruim jaar en ik heb hem juist genomen om wie hij was. Ik zocht naast Laika een stabiele zelfbewuste hond, die echter niet de strijd steeds aan zou gaan om het leiderschap met Laika. Die hond is Nelson.
Dan heb je heb goed uitgezocht :ok:
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”