MARC_S schreef:
Verder, Inge, jij hebt het inderdaad heel goed getroffen met je twee teven. Als Marouck ook maar enigszins op Wuilus had geleken had ze Nika van kant gemaakt

Klinkt heel grof maar daar is Wuilus zeker niet uniek in hihi. Ik heb er geen problemen mee maar ben wel heel blij dat ik nooit overwogen heb Wuilus als tweede hond bij een teef te zetten die ik al had bv. Ik ken meerdere herderteven die zeer sterke geslachtsgebonden agressie vertonen. Boxers kunnen er ook wat van trouwens.
Ik weet dat bekend is dat zowel herders als boxers problemen
kunnen hebben met geslachtsgenoten (zoals veel rassen, met name in de groep waak- en verdeigingshonden ), maar ik denk dat je heel veel kunt ondervangen door goed te selecteren op het karakter wat je wil, voor zover dat vantevoren in te schatten is natuurlijk.

Ik heb bij Nika heel bewust een teef gezet die in het nest al praatjes voor 10 had

juist omdat ik vantevoren wel in kon schatten dat een timide pup bij Nika zeker problemen zou hebben gegeven. Het blijft altijd een risico natuurlijk, gelukkig heeft dat in mijn geval heel goed uitgepakt en heeft Marouck op vrij jonge leeftijd de leiding al over kunnen nemen, juist omdat ze totaal niet onder de indruk raakte van Nika's gesnep.
Maar juist omdat Marouck behoorlijk pittig is twijfel ik nu wel of de volgende hond een reu of teef zal worden. Zoals je weet hoop ik ooit een nestje te fokken met Marouck, en wil daar een hond uit aanhouden dan om in de africhting te trainen, je hebt dan toch wel een hondje met karakter nodig. In dat geval is het wellicht slimmer om dus een reu aan te houden, omdat reu-teef toch de meest veilige combinatie is. Dat is wel iets waar ik nu al mee bezig ben, hoewel het nog wel een tijd zal duren voor het eventueel zover is. En als Marouck geen africhtingscertificaat haalt en ik dus niet met haar een nestje fok, zal ik op den duur een hond erbij kopen. Meerjarenplan, maar wel iets om bij stil te staan vantevoren. Ik heb nu eenmaal niet de ruimte om honden totaal gescheiden van elkaar te kunnen houden, ik heb de staatsloterij helaas nog niet gewonnen.
Maar goed, ik dwaal af van het oorspronkelijke onderwerp.