Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

twee honden....is dat wel echt leuker?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

miekmiek

twee honden....is dat wel echt leuker?

Ongelezen bericht door miekmiek »

Tommie is een vrolijke enthousiaste hond. Af en toe pas ik op de boxerteef van mijn zus, die duidelijk de baas is over tommie. No problem, dat snapt hij goed en hij doet er niet moeilijk over.
Gevolg is wel dat bonnie (zo heet die boxer, ik weet het; bonnie en tommie....maar bonnie is een herplaatser en om die rede een naam te veranderen...) maar dat bonnie dus wel alle speeltjes wil hebben en dat tommie er niet meer aan mag komen want dan krijgt hij een snauw.
Ik merk aan tommie dat hij een stuk voorzichter is wanneer bonnie er is. Hij is niet meer enthousiast met zijn flostouw aan het gooien, of zijn bot aan het slopen. Eigenlijk houdt hij continu in de gaten of bonnie ergens in de buurt is.
Als ik bijvoorbeeld de verhalen van carolien met kaya en moritz lees, dan is Kaya daar ook echt de baas en wil ook alle botten bezitten.
Het is dus niet iets van tijdelijke aard.

Is het dan voor tommie wel leuk als er een tweede hond bij zou komen? Natuurlijk bedoel ik nu niet alleen het speelgoed. Wat ik bedoel is dat een tweede hond het gedrag van tommie zeker zal beinvloeden. En of dat positief uitvalt is natuurlijk maar afwachten.

Hoe denken jullie hierover?
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik denk niet dat het ALTIJD leuker is voor de honden om met z'n tweeën te zijn; het is erg afhankelijk van het karakter van de honden.
Sommige honden zijn beter af alleen.

Vwb Kaya & Moritz: die twee zijn 8 poten op 1 buik. Ja, Kaya is de baas, maar Moritz laat zich toch echt niet het kaas van zijn brood eten :wink:
Er is weleens een schermutseling over een bot, maar net zo makkelijk trekt Moritz de trucendoos open om een bot te bemachtigen.

Dit hoort bij honden, het is spel, het is een beetje machtstrijd.
Kaya had makkelijk alleen kunnen blijven, alhoewel ze erg gesteld is op Moritz. Voor Moritz is het altijd beter geweest dat er nog een hond bij was; hij heeft enorm veel geleerd van Kaya en zij heeft hem in het begin echt uit diepe dalen gehaald door haar enthousiasme.

Maar idd denk ik niet dat iedere hond gelukkiger wordt van een tweede hond in huis. Dus goed kijken naar het karakter en dat proberen in te schatten.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

het is voor de mensen maar ook voor de honden wennen.

soms gaat dat heel snel en soms niet.

in het begin pakte lola alles af van sam en andersom. dat wordt nu al veel minder en ik zie sam soms alweer heerlijk spelen en gooien met dingen.

ik zie heel veel voordelen.

ze hebben wat aan elkaar, kunnen lekker samen op onderzoek uit. trekken samen aan een handdoek, slopen samen de deurmat van het vrouwtje en slapen vooral veel samen.

maar dat gaat natuurlijk niet binnen 1 dag (uitzonderingen daargelaten.)

lola is er nu 2 maanden en de inburgering komt nu langzaam in beeld
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik vind zelf twee honden veel leuker. Maar niet elke hond is leuk met een andere hond, je kunt er niet zomaar twee bij elkaar zetten en het is gelijk leuk. Van pupje af aan is het vaak een ander verhaal is mijn ervaring. Dan groeien ze met elkaar op en zijn heel goed op elkaar ingespeeld. Volwassen honden bij elkaar plaatsen kan ook leuk zijn, maar ik denk dat er dan toch meer kans is op de dingen die jij beschrijft.

Het kan ook behoorlijk vervelend zijn voor een hond als een andere hond niks toelaat, je bent er zelf wel bij maar je kunt niet de hele dag politieagent gaan spelen en bovendien kun je je niet teveel met de rangorde bemoeien.

ik vind het zelf heel vervelend om te zien als een hond niet meer zichzelf kan zijn, ik heb dat wel eens gehad toen ik een opvanger in huis had, die zoiets had van "nou heb ik jou als baas en er mag niemand meer bij je in de buurt komen". Best logisch natuurlijk als het een zwerfhond is maar toch voor mijn eigen Balou heel vervelend. Ze leefde helemaal op toen die hond weer was vertrokken. Dus voor mij hier nooit ranghogere teefjes dan balou in huis. En dat zijn ze al gauw want ze heeft een grote mond over de reuen hier, maar voor teefjes is ze eerst heel lelijk en daarna bang als ze tegengas krijgt. Dus daar hou ik altijd rekening mee.
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ik zie er toch veel mensendingen in verweven die ik zelf niet zo gauw zou gebruiken :wink: Honden hebben dat onderling niet. Als ze een bot hebben en de ander wil dat afpakken probeer het maar zou ik zeggen. Win je het prima, win je het niet even goede vrienden. Niet maar jij bent kleiner, zieliger want................ het snauwen laat ik gewoon gaan. Pas als er echt goede knokproblemen zijn dan grijp ik in (die heb ik eigenlijk bij eigen honden niet vaak gezien) Obelix is nu een stuk jonger dan Plan en hij probeert nu ook van alles bij hem uit. Ik grijp nooit in. Allebei kennen ze de hondentaal beter dan ik er gebeurt verder niets. Rataplan is altijd de laagste in rang geweest. Kon alleen kluiven wanneer ik erbij was anders werd het gewoon van hem afgepakt. Het hele idee van zielig hebben honden gewoonweg niet. Nu is hij de oudste en bepaalt nu alles voor Obelix. Toch geloof ik dat ze in een groep met ook soorgenoten een leuker leven hebben. Rataplan had hier heel weinig contact met soortgenoten en was een beetje een ingekakte hond nu leeft hij weer helemaal op.
Als je alles netjes en democratisch wilt verdelen zou ik geen tweede hond erbij doen. Zo leven honden niet en kunnen ze ook niet aanleren. Dat geeft veel meer onrust als je constant netjes ieder een tennisbal en botje wilt geven. Ik zorg voor voldoende kluiven en speeltjes want ik denk dat schaarste voor honden alles op het scherp stelt.
Ik laat ze wel apart eten hoor dan gebeurt nog steeds in relatieve rust :wink:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Rataplan schreef:Ik zie er toch veel mensendingen in verweven die ik zelf niet zo gauw zou gebruiken :wink: Honden hebben dat onderling niet. Als ze een bot hebben en de ander wil dat afpakken probeer het maar zou ik zeggen. Win je het prima, win je het niet even goede vrienden. Niet maar jij bent kleiner, zieliger want................ het snauwen laat ik gewoon gaan. Pas als er echt goede knokproblemen zijn dan grijp ik in (die heb ik eigenlijk bij eigen honden niet vaak gezien) Obelix is nu een stuk jonger dan Plan en hij probeert nu ook van alles bij hem uit. Ik grijp nooit in. Allebei kennen ze de hondentaal beter dan ik er gebeurt verder niets. Rataplan is altijd de laagste in rang geweest. Kon alleen kluiven wanneer ik erbij was anders werd het gewoon van hem afgepakt. Het hele idee van zielig hebben honden gewoonweg niet. Nu is hij de oudste en bepaalt nu alles voor Obelix. Toch geloof ik dat ze in een groep met ook soorgenoten een leuker leven hebben. Rataplan had hier heel weinig contact met soortgenoten en was een beetje een ingekakte hond nu leeft hij weer helemaal op.
Als je alles netjes en democratisch wilt verdelen zou ik geen tweede hond erbij doen. Zo leven honden niet en kunnen ze ook niet aanleren. Dat geeft veel meer onrust als je constant netjes ieder een tennisbal en botje wilt geven. Ik zorg voor voldoende kluiven en speeltjes want ik denk dat schaarste voor honden alles op het scherp stelt.
Ik laat ze wel apart eten hoor dan gebeurt nog steeds in relatieve rust :wink:
ik vind ook niet zo gauw iets zielig en koppel er geen menselijke emoties aan, hoewel dat er toch wel een insluipt natuurlijk.

Maar soms is een hond echt wel zielig, omdat het heerlijke leventje wat hij had dus verstoord is. Het lijkt me niet echt leuk als je altijd volop aandacht krijgt, dat je dan ineens in de gang gaat liggen en niet meer binnen durft te komen.

En ook al leg ik hier tien tennisballen neer, ze willen allemaal dezelfde. Dus schaarste in spullen of kauwkluiven doet er niet zoveel toe.

Ik heb hier een hond, als ik die haar gang laat gaan heeft zij alle vijf de kluiven en de rest niks........... :mrgreen: dat gaat dus niet door, rangorde of niet.

ik moet er wel bijzeggen dat ik een hoop moet leren met honden maar onderlinge rangorde is hier nog nooit een probleem geweest. Dus dat gaat wel goed zo.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik vind zelf twee honden ontzettend leuk. Sypke en Mees mogen elkaar heel erg graag en spelen en rennen veel met elkaar. De eerste tijd speelden ze binnen ook veel met elkaar. Ze maken nooit ruzie.
Als honden het goed met elkaar kunnen vinden is een tweede hond erbij echt een aanwinst voor de eerste.
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

2 honden of misschien zelfs meer, kan enorm leuk zijn, maar is echt afhankelijk van het karakter van alle betrokken honden. Moscht je ooit overwegen om nog een hondje te nemen, zorg dan altijd dat je de optie krijgt om het te proberen en je hebt gauw genoeg door of het klikt of niet.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

2 honden zijn echt leuk hoor :mrgreen:

maar 3 lijkt me nog leuker :denken:
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

twinkeltje schreef:2 honden zijn echt leuk hoor :mrgreen:

maar 3 lijkt me nog leuker :denken:
IS leuker :pffff: :mrgreen:
Groetjes Joyce
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Voorlopig blijft het toch bij dromen, al begint Rob al af en toe met zijn ogen te rollen... :mrgreen:
Ik voorzie niet echt problemen als ik een tweede hond bij tommie zou plaatsen, ik laat honden vaak hun gang gaan en meestal komt het dan allemaal wel goed. Ik zou niet snel voor nog een reu kiezen, want dan voorzie ik wel enige knokpartijen.
Wat eigenlijk in mijn achterhoofd speelt is dat ik nu ontzettend blij ben met tommie, nu is hij een hele open enthousiaste en vooral vrolijke hond. Ik heb toch een beetje het gevoel dat ik dat op het spel zet als ik er een tweede hond bij zou willen.
Dus zo schoot de gedachte door mijn hoofd of tommie er nou echt zoveel gelukkiger van zou worden als we er een tweede hond bijnemen, of dat ik vooral mijzelf er een plezier mee doe.
Joy C
Zeer actief

miekmiek schreef:Voorlopig blijft het toch bij dromen, al begint Rob al af en toe met zijn ogen te rollen... :mrgreen:
Ik voorzie niet echt problemen als ik een tweede hond bij tommie zou plaatsen, ik laat honden vaak hun gang gaan en meestal komt het dan allemaal wel goed. Ik zou niet snel voor nog een reu kiezen, want dan voorzie ik wel enige knokpartijen.
Wat eigenlijk in mijn achterhoofd speelt is dat ik nu ontzettend blij ben met tommie, nu is hij een hele open enthousiaste en vooral vrolijke hond. Ik heb toch een beetje het gevoel dat ik dat op het spel zet als ik er een tweede hond bij zou willen.
Dus zo schoot de gedachte door mijn hoofd of tommie er nou echt zoveel gelukkiger van zou worden als we er een tweede hond bijnemen, of dat ik vooral mijzelf er een plezier mee doe.
Zolang je nog in deze fase zit, gewoon ff lekker zo houden! :ok:
Groetjes Joyce
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Je moet echt kijken naar je hond, naar zijn karakter, zijn doen en laten. Past daar een tweede hond bij? Hoe graag wij ook willen, we doen het niet omdat het voor Sho niet goed is. Kijk dus goed naar je hond, en niet naar wat JIJ wilt. :ok:
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Sinds kort hebben wij ook een herplaatser en wij hebben altijd gezegd;
Wij willen een hond, maar het is uiteindelijk Stanley die de beslissing neemt. En dat zie je echt aan je hond. Als je er goed de tijd voor uittrekt met die ontmoetingen, dan weet je echt wel of het klikt tussen die 2.
Met Whooper is het perfect gegaan en die 2 delen na 2 weken echt alles met elkaar. Tot nu toe zijn er geen knokpartijen geweest, maar Stanley zijn rol is ook duidelijk en Whooper accepteert dat. Ik zie nu aan Stanley dat hij tevreden is met z'n nieuwe maatje, ook al is ie soms doodmoe van al dat gestoei.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”