Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toestaan of niet?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Duvel
Actief
Contacteer:

Toestaan of niet?

Ongelezen bericht door Duvel »

Iets raars is er aan de hand. Vanwege de pup hebben we een bench aangeschaft en die staat in de keuken. Opa z'n mand (heeft nooit in bench gezeten) stond altijd in de huiskamer. We hebben nog tijdje 2 manden in de huiskamer gehad, maar inmiddels liggen er 2 dikke kussens in de kamer, de manden zijn verhuisd naar de schuur (plaatsmaken voor babybox, vandaar) en de bench staat gewoon nog waar ie staat.

Sinds 2 à 3 dagen gaat Opa in Duveltje z'n bench liggen... Nu ken ik Opa een beetje en ik vind dit erg dominant overkomen. Duvel gaat dan wel gewoon op een van de kussens liggen, maar ik voel me er niet goed bij. Doet Opa dit uit jaloezie, uit machtsvertoon of zou ie het echt gewoon een lekker plekje vinden? En moet ik toestaan dat hij Duvel z'n 'veilige' haven afpakt? Gisteravond heb ik heb (Opa) eruit gebonjourd en Duvel ging dankbaar liggen pitten in de bench. Vanochtend bleek dat Opa Duvel eruit heeft gekregen en lag Opa weer in de bench. Als ik commando geef: eruit, doet Opa het wel, maar op de rottweiler manier, dus onder heftig gegrom (voor mij de reden dus om NOOIT geen rottie meer te willen, sorry)

Zie ik jullie denken: laat die ouwe man toch (9 jr), maar volgens mij is het een staaltje dominantie die ik niet kan, mag en wil toleren (ivm baby strax). Mocht hij ooit niet uit die bench willen, heb ik een probleem, want ff hand erin steken en er uit halen gaat niet (meneer heeft al 3 bijtincidenten op naam staan en ik was niet van plan er 4 van te maken).

Dus toestaan? Of iedere x eruit halen tot het eurootje valt??

Opa, is dus een Rottie hetje van 9 jr en altijd erg dominant en overheersend geweest, Duvel is inmiddels bijna 1 jr en super lief
Once a Corso.... Allways longing 4 more Corso!
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

:denken: 'k snap het niet helemaal. opa is de baas en neemt gewoon van alle hondenplekken de plek die hij het fijnste vindt in beslag. wat is daar mis mee?
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

hier loopt alles bij elkaar in de bench.

sam gooit lola uit de mand als hij daar zin in heeft en madame zoekt dan wel weer een nieuw plekkie.... en zo niet? dan heeft ze pech!

als ze in de bench moeten weten ze heel goed welke bench van wie is!

ik zou het gewoon laten gaan. maar dat ben ik, ik ben misschien een beetje makkelijk in die dingen

het feit dat je rotti het niet accepteert dat jij hem grijpt (hoe noem je dat in het normaal nederlands??) zou ik me meer zorgen over maken,. zeker als je het over kinderen hebt!!
Afbeelding
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Doet Xitan ook hoor. Hij gaat geregeld in de bench van Amar of de mand van Senna liggen.
Ik laat 'm lekker gaan. Het komt zelfs wel eens voor dat Amar erbij gaat liggen in de bench.
Waarom moeten ze perse op een door jou bepaalde plek liggen?
AfbeeldingAfbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Je bent aan het rotzooien in de rangorde tussen opa en de pup, dat geeft herrie straks. De oude hond is niet dominant aan het doen ten opzichte van jou (of slaap jij in de bench? ) maar ziet de plek van de pup ook gewoon als de zijne....
Stop met je ermee te bemoeien, want je creeert enorme ruzie tussen de honden. Je pup krijgt meer praatjes dan hoort bij zijn rang omdat jij hem privilege's geeft. Dat loopt een keer mis.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Heb je maar 1 bench? Zet anders nog een tweede neer als ze allebei graag in de bench liggen.

Ik had vorige maand een logeetje dat haar eigen bench mee had. Sypke lag ook vaak in haar bench, dat was zeker geen dominantie. Ze vindt een bench gewoon geweldig. Omdat ze niet sloopt en ook graag in de mand ligt heb ik er geen meer staan voor haar.
Duvel
Actief
Contacteer:

Opa is idd de baas en al een 10 mnd lang laat ik ze ook alles lekker onderling uitzoeken en 'respecteer' ik die rangorde door Opa altijd eerst te aaien, eten en lekkers te geven.... Ik kan ook niet aangeven waarom ik er moeite mee heb dat Opa die bench zich toe eigent, maar iets in Opa z'n gedrag stoort mij. Misschien het feit dat hij zich bewust heel gemeen opstelt naar Duvel (zo mogen wij bv van hem niet met de pup spelen bv... maar ik ben altijd nog de baas dus stuur ik hem dan toch echt plaats!)
Ze moeten niet op aangewezen plaatsen perse liggen, maar ze hebben wel hun eigen stukkie zeg maar. En zo mogen ze dus niet op de bank of boven komen. Opa heeft niet een sollide basis gehad de 1e 3 tot 4 jr van zijn leven en daar zijn dus wat voortvloeisels uit.
Ik maak me ook wel zorgen om het 'pakken' (ja, dat was geen van de keren per ongeluk), zeker omdat ik nu zwanger ben. Maar dat is niet nu de zorg.

Ik moet het dus gewoon lekker z'n gang laten gaan? Nou, we gaan dat maar 's doen en kijken waar het schip strand.
I.i.g alvast bedankt voor de reacties :ok:
Gast

Duvel schreef:iets in Opa z'n gedrag stoort mij. Misschien het feit dat hij zich bewust heel gemeen opstelt naar Duvel (zo mogen wij bv van hem niet met de pup spelen bv...
Ik vind dat geen gemeen gedrag, maar normaal hondengedrag. Je pup is een jaar oud, dus eigenlijk geen pup meer. Zeker voor volwassen honden is Duvel geen pup meer.
Duvel schreef:Ik maak me ook wel zorgen om het 'pakken' (ja, dat was geen van de keren per ongeluk), zeker omdat ik nu zwanger ben.
Dit vind ik wel een interessante kwestie. Opa heeft jou of een ander mens gebeten uit dominantie? Ben je bang dat Opa niet te vertrouwen is met de baby? Heb je er al over nagedacht hoe je die twee met elkaar laat kennis maken en hoe je Opa aan de aanwezigheid van de baby laat wennen? Wat doe je als Opa inderdaad niet te vertrouwen is bij de baby?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Duvel schreef:Ik maak me ook wel zorgen om het 'pakken' (ja, dat was geen van de keren per ongeluk), zeker omdat ik nu zwanger ben. Maar dat is niet nu de zorg.

Ik moet het dus gewoon lekker z'n gang laten gaan? Nou, we gaan dat maar 's doen en kijken waar het schip strand.
I.i.g alvast bedankt voor de reacties :ok:
Welk Pakken? Ik kan niet terugvinden waar je het over hebt.
Je moet je inderdaad niet met je honden onderling bemoeien. Je hebt twee rassen gekozen met ieder een behoorlijk staaltje dominantie in hun lijf en dan ook nog twee reuen..op zich al niet handig. Als je je nou ook nog gaat mengen in hun onderlinge verhoudingen hou ik inderdaad mijn hart vast.
Laatst gewijzigd door Eline* op 08 sep 2004 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Gast

Eline* schreef: Welk Pakken? Ik kan niet terugvinden waar je het over hebt.

Duvel schrijft in haar eerste bericht over Opa:

"Mocht hij ooit niet uit die bench willen, heb ik een probleem, want ff hand erin steken en er uit halen gaat niet (meneer heeft al 3 bijtincidenten op naam staan en ik was niet van plan er 4 van te maken). "
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

sypke schreef:
Eline* schreef: Welk Pakken? Ik kan niet terugvinden waar je het over hebt.

Duvel schrijft in haar eerste bericht over Opa:

"Mocht hij ooit niet uit die bench willen, heb ik een probleem, want ff hand erin steken en er uit halen gaat niet (meneer heeft al 3 bijtincidenten op naam staan en ik was niet van plan er 4 van te maken). "
Ik zie het..wordt straks gezellig met kindjes.. :denken:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

sypke schreef:
Duvel schreef:iets in Opa z'n gedrag stoort mij. Misschien het feit dat hij zich bewust heel gemeen opstelt naar Duvel (zo mogen wij bv van hem niet met de pup spelen bv...
Ik vind dat geen gemeen gedrag, maar normaal hondengedrag. Je pup is een jaar oud, dus eigenlijk geen pup meer. Zeker voor volwassen honden is Duvel geen pup meer.
Duvel schreef:Ik maak me ook wel zorgen om het 'pakken' (ja, dat was geen van de keren per ongeluk), zeker omdat ik nu zwanger ben.
Dit vind ik wel een interessante kwestie. Opa heeft jou of een ander mens gebeten uit dominantie? Ben je bang dat Opa niet te vertrouwen is met de baby? Heb je er al over nagedacht hoe je die twee met elkaar laat kennis maken en hoe je Opa aan de aanwezigheid van de baby laat wennen? Wat doe je als Opa inderdaad niet te vertrouwen is bij de baby?
Ik moet zeggen dat ik die bijtkwestie toch wel eng vindt. Ik zou dat toch wat serieuzer nemen. Ik hoor het verhaal over de rottie nu maar van 1 kant, maar zo te horen, gaat hij wel in tegen jou als baas zijnde. Ik geloof van dit uitgaande niet dat 'ie te vertrouwen zal zijn met je baby. Als ik jou was, zou ik heel goed gaan nadenken hoe je dat straks denkt te gaan regelen. En daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. ER gaan helaas te veel van dit soort combi's van hond en baby mis en de schuld wordt dan naar de hond geschoven, maar die verantwoording ligt wel bij de baas in mijn ogen. Ik ben serieus benieuwd of je hier al een soort plan voor bedacht hebt, voor hoe het zometeen moet gaan.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Duvel
Actief
Contacteer:

Ik zal proberen ff in volgorde te antwoorden of duidelijker zijn:
wij mochten niet met de pup spelen toen deze nog pup was, idd nu met bijna 1 jr is het pup eraf.
De rottie is dominant, maar een CC is niet dominant ras naar mensen toe (anders is het simpelweg een fokfout!), soms naar andere honden, maar bij de keuze van deze pup hebben we ouder en grootouder dieren diverse keren bezocht enz, enz. Deze CC reu is zeker niet dominant!

Opa gaat waarschijnlijk niet in de bench liggen uit: " ha, wat een lekker plekkie!", maar met de opzet van: " Zo, ik lig hier nu, durf jij (Duvel) maar 's hier te komen!" Dat stoort me waarschijnlijk, die dominantie. Toen ik vanochtend commando eruit gaf, was dat omdat hij mee naar buiten wandelen mocht (wat meneer laatste tijd ook niet graag meer doet, ouderdom?)

De baby gaan we 'kunstmatig' hooghouden in de rang, daar is over nagedacht, maar een kans krijgt hij wel om te snuffelen en kennis te maken. Verder worden de honden NOOIT alleen met baby gelaten. Mocht hij onverhoopt toch lelijk gaan doen dan is er reeds gesproken over opvang voor hem bij vrienden die nog lang niet aan kids denken. Verder zijn we op zoek naar ander huis, puur voor de honden. Over de CC ben ik niet bang dat die iets doet bij de baby (misschien uit lompigheid, maar niet uit jaloezie of dergelijke).

En zoals ik al eerder vermelde heeft de rottie de 1e 3 à 4 jr van z'n leven een foute bazin gehad. Daar was hij in huis de baas en alles ging op zijn commando naar zijn zin. Zij was zo bang geworden dat ie bij ons gedumpt is (we kennen de hond al wel vanaf pup). Deze dame heeft nu weer nieuwe rottie aangeschaft, natuurlijk groter, want opa werd haar niet groot genoeg. Deze hond is helemaal niet te handhaven en is ooit 1x bij ons gedumpt (voor oppas...??), want zo zei ze: dan kun jij hem wel even rechtzetten... Nou, daar heb ik voor gepast en die hond komt er ook nooit meer in.

Suggesties, hoe ik baby en opa kennis kan laten maken zijn welkom, want daar ben ik nu iedere nacht mee bezig...
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

mijn advies zou zijn: het eerste wat je doet als je baby thuiskomt (of wordt het thuis geboren?) is, jammer voor de naaste familie, kennis maken met de directe andere gezinsleden, dus je honden. Kijk daarbij eerst heel goed naar de houding van Opa als je nadert of hem laat naderen. Als je het niet vertrouwt, dit onderbreken en wat anders gaan doen. iig niet laten zien dat je bang bent dat hij de baby wat doet!

Dit is het enige wat ik tot nu toe kan bedenken, maar misschien weet Eline nog wat.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Met alle respect, maar ik vraag me af of jij voldoende dominant bent over je rottie om je kind boven hem in de rangorde te zetten als de rottie jou wegjaagt uit zijn bench en je ook al 3 keer heeft gebeten.
Verder vind ik persoonlijk dat je een hond moet herplaatsen als je hem niet vertrouwt met kinderen. Als je zegt dat je plek hebt als hij onverhoopt toch lelijk doet ,geeft dat aan dat je dat dus verwacht...het is toch lullig als je straks een kruipende peuter hebt met een litteken op zijn wang en je hond alsnog herplaatst moet worden..terwijl je dit eigenlijk van te voren had kunnen bedenken. Ik neem toch aan dat je je niet voor niks zorgen maakt...

Hoe is de rottie met kinderen? Dat lees ik namelijk nergens terug. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Duvel
Actief
Contacteer:

Ik ben niet ongerust dat ik niet boven m'n rottie sta. Als ik schrijf dat het een probleem wordt als ik hem bv uit de bench zou moeten halen, dan zal ik die 'strijd' winnen, ongeacht wat dan ook. Al wil ik dus liever niet dat het zo ver zou moeten komen. Opa doe je verder eigenlijk nergens (meer) een plezier mee als eten en dan zoveel mogelijk.

Met kinderen omgaan... hmm, nou eigenlijk intresseren die hem niet zo. Hij vind het prima als ze hem aaien, ze mogen ook meer als volwassenen bij hem, maar hij voelt zich vaak t.o.v jonge kinderen wel de baas met alle hondse eigenschappen van dien. Ik ben er dan altijd wel bij, dus kan ik hond eventueel corrigeren en kinderen uitleggen wat ze zelf fout doen waardoor het gedrag van de hond wordt veroorzaakt.
Maar hij is niet (meer) onbekend met kids. Hij gaat zelden zelf naar een kind toe (ook weer die dominantie, maar da's logisch).

Ik ga er niet vanuit dat er iets gebeurd en ik ga er ook alles aan doen om hem gewoon lekker zelf te houden, maar ik moet wel realistisch blijven en rekening houden met het feit dat er misschien iets kan gebeuren (kan tenslotte altijd). En verder heeft hij mij 1 x gebeten en 2x 'vreemde' die iets uit zijn bek wilden pakken (1 was ook nog 's bezopen - ik was hier niet bij!).
Duvel
Actief
Contacteer:

Oja, om ff terug te komen over de bench topic: ik heb er dus moeite mee het toe te staan omdat dit niet zijn plek is (of 1 van de), net als de bank niet zijn plek is of de gang (ivm postbodes en bezoek mag hij daar niet liggen). Het is maar een klein iets, maar hoort bij groter probleem zeg maar. Ff voorbeeld: als iemand de deur naar de gang open laat kun je er donder op zeggen dat ie daar gaat liggen... Vind ie dat zo'n leuk plekje dan? Neee, maar het mag niet, dus doe ik het. Zo is het ook met hier, dan durft ie rustig de andere kant op lopen (tenzij er lekkers tegenover staat). Bij zit denkt: doei, volgende week ofzo! En dit alles is niet omdat hij niet kan luisteren, maar deels ouderdom, deels de nieuwe hond en misschien ook deels mijn zwangerschap en deels omdat hij graag zijn eigen gang gaat zoals bij zijn vorige bazin. (partner opperde al of ie dement aan het worden is)
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Duvel schreef:Oja, om ff terug te komen over de bench topic: ik heb er dus moeite mee het toe te staan omdat dit niet zijn plek is (of 1 van de), net als de bank niet zijn plek is of de gang (ivm postbodes en bezoek mag hij daar niet liggen). Het is maar een klein iets, maar hoort bij groter probleem zeg maar. Ff voorbeeld: als iemand de deur naar de gang open laat kun je er donder op zeggen dat ie daar gaat liggen... Vind ie dat zo'n leuk plekje dan? Neee, maar het mag niet, dus doe ik het. Zo is het ook met hier, dan durft ie rustig de andere kant op lopen (tenzij er lekkers tegenover staat). Bij zit denkt: doei, volgende week ofzo! En dit alles is niet omdat hij niet kan luisteren, maar deels ouderdom, deels de nieuwe hond en misschien ook deels mijn zwangerschap en deels omdat hij graag zijn eigen gang gaat zoals bij zijn vorige bazin. (partner opperde al of ie dement aan het worden is)

Ik vind het een beetje raar wat je er zelf bij verzint, zo van hij mag dat niet dus doet hij dat. :denken:
Volgens mij denken honden zo niet.
Mijn hond ligt altijd in de gang, maar die gaat absoluut niet ergens liggen waar het niet mag, om mij te narren bv.
Groetjes Els
Afbeelding
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Duvel schreef:Oja, om ff terug te komen over de bench topic: ik heb er dus moeite mee het toe te staan omdat dit niet zijn plek is (of 1 van de), net als de bank niet zijn plek is of de gang (ivm postbodes en bezoek mag hij daar niet liggen). Het is maar een klein iets, maar hoort bij groter probleem zeg maar. Ff voorbeeld: als iemand de deur naar de gang open laat kun je er donder op zeggen dat ie daar gaat liggen... Vind ie dat zo'n leuk plekje dan? Neee, maar het mag niet, dus doe ik het. Zo is het ook met hier, dan durft ie rustig de andere kant op lopen (tenzij er lekkers tegenover staat). Bij zit denkt: doei, volgende week ofzo! En dit alles is niet omdat hij niet kan luisteren, maar deels ouderdom, deels de nieuwe hond en misschien ook deels mijn zwangerschap en deels omdat hij graag zijn eigen gang gaat zoals bij zijn vorige bazin. (partner opperde al of ie dement aan het worden is)
Nou zeg mijn haren gaan even recht staan, hij mag niet in de bench, hij mag niet op de bank, hij mag niet naar boven, hij mag niet in de gang liggen, wat mag dat beestje eigenlijk wel, en je doet net of die hond mensen verstand heeft, omdat hij ergens gaat liggen waar het van jou niet mag, je doet net of hij dat express doet, je laat iemand lachen hoor, het is een hpond met hondenverstand en geen mens die overal over na kan denken. Jee wat heeft mijn hond dan toch een luizeleven. :boos:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Duvel schreef:Ik ben niet ongerust dat ik niet boven m'n rottie sta. Als ik schrijf dat het een probleem wordt als ik hem bv uit de bench zou moeten halen, dan zal ik die 'strijd' winnen, ongeacht wat dan ook. Al wil ik dus liever niet dat het zo ver zou moeten komen.
Als ik dit lees, maak ik er eigenlijk uit op, dat jij misschien wel denkt dat er geen rangordeprobleem is, maar in dat geval zou je ook helemaal geen "strijd" moeten aangaan met jouw rottie!
Als onze rottie in die bench zou zitten, zou ik hem er laten inzitten, ze zoeken het zelf maar uit. Maar als ik hem om de één of andere reden er toch zou willen uithalen, dan zal gewoon het bevel "eruit" genoeg zijn om onze rottie eruit te krijgen, zonder strijd!
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Duvel
Actief
Contacteer:

:mrgreen: alles opgelost hier hoor, bedankt een ieder die me het licht liet zien. Ik laat ze het lekker zelf uitzoeken en idd wat kan mij het eigenlijk schelen waar wie ligt (zolang het maar niet op de bank is!)

En aan de paar die denken dat m'n rottie nergens mag komen: trap op mag niet (meer) ivm heupen, dus mag hij niet naar boven. In de gang heb ik al uitgelegd (je wil nl niet weten wat je mee maakt als ie de kans krijgt om vanuit de gang te waken). En op de bank mag niet omdat hij niet uit de weg gaat voor een mens en zelfs gaat dreigen als je erbij zou willen gaan zitten. Niet op de bank is in deze een bewuste daad om hem te leren dat ie lager in rang is als ons. En daar komt bij dat hij zelf inmiddels al jaren niet meer op de bank wil liggen (m'n partner probeert hem nog wel 's zover te krijgen, maar dat gaat dan onder een hoop gebrom en nooit langer als 10 sec - wat volgens mij oa komt door die heupen, want soepel is ie ook al lang niet meer)

En deze rottie is nog 'een ouderwetse' zeg maar, 1tje die altijd het laatste woord moet hebben (= grommen ed). Dit is nooit anders geweest.
Verder is er wel degelijk een rangorde probleem, maar het probleem is niet dat ik de rangorde niet weet, maar dat hij de rangorde moeilijk accepteerd (oa. wegens zijn verleden, de hond is hier geen schuld aan!)

En verder kan m'n rottie wel degelijke 'toneel spelen' en zit het in zijn karakter om zijn eigen zin te doen. Al zou je hem een paar weken gade moeten slaan om te begrijpen hoe en wat ik bedoel (maar in txt is dat niet altijd goed uit te drukken)

Maar goed, het is verder opgelost, ik maak me er ook niet meer druk om. Ook ik heb af en toe rare gedachtenkronkels (zeker hormonen :mrgreen: ) en nu weet ik dat ik 'fout' bezig was en mogen ze beiden in de bench.
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Duvel schreef: En deze rottie is nog 'een ouderwetse' zeg maar, 1tje die altijd het laatste woord moet hebben (= grommen ed). Dit is nooit anders geweest.

En verder kan m'n rottie wel degelijke 'toneel spelen' en zit het in zijn karakter om zijn eigen zin te doen. Al zou je hem een paar weken gade moeten slaan om te begrijpen hoe en wat ik bedoel (maar in txt is dat niet altijd goed uit te drukken)
Ik kan het me heel goed voorstellen hoor, het levende bewijs ligt hier een halve meter verder... :mrgreen: :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Duvel schreef:En deze rottie is nog 'een ouderwetse' zeg maar, 1tje die altijd het laatste woord moet hebben (= grommen ed). Dit is nooit anders geweest.
Verder is er wel degelijk een rangorde probleem, maar het probleem is niet dat ik de rangorde niet weet, maar dat hij de rangorde moeilijk accepteerd (oa. wegens zijn verleden, de hond is hier geen schuld aan!)
Ouderwetse rottiereuen waren vroeger gewoon de baas. Daar was dus geen rangordestrijd. :mrgreen:
Het handhaven van rangorde heeft niets, maar dan ook niets te maken met welk verleden dan ook van de hond. Dominantie is gewoon een term die de plek in de rangorde aangeeft en is niet afhankelijk van het verleden, maar van de roedel waarin de hond zich bevindt.

Het gaat niet om het wel of niet winnen van strijd..het gaat erom of je rangorde duidelijk genoeg is om die strijd niet aan te gaan. Nee dus. Dat maakt dat je dus nou niet bepaald een enorm overwicht hebt op je hond. Als het een tollerante vriendelijke hond is maakt dat verder niet veel uit, maar een hond die nog wel eens op zijn strepen gaat staan vind ik dan echt een ander verhaal.
OOk bezitterigheid is gewoon een bijzonder gevaarlijke eigenschap in de buurt van kinderen.
Als je kindje net geboren is zal je geen problemen hebben, maar o wee als de kleine kruipend je huis doorgaat. Dan zal je toch echt gewoon absoluut ranghoogste moeten zijn en zal je hond ontzag voor je moeten hebben en dus niet de strijd aangaan over dingen die hij vindt.
Je hebt er nog even de tijd voor, dus ik zou er hard aan gaan trekken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Duvel
Actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Duvel schreef:En deze rottie is nog 'een ouderwetse' zeg maar, 1tje die altijd het laatste woord moet hebben (= grommen ed). Dit is nooit anders geweest.
Ouderwetse rottiereuen waren vroeger gewoon de baas. Daar was dus geen rangordestrijd. :mrgreen:
Het handhaven van rangorde heeft niets, maar dan ook niets te maken met welk verleden dan ook van de hond. Dominantie is gewoon een term die de plek in de rangorde aangeeft en is niet afhankelijk van het verleden, maar van de roedel waarin de hond zich bevindt.

Het gaat niet om het wel of niet winnen van strijd..het gaat erom of je rangorde duidelijk genoeg is om die strijd niet aan te gaan. Nee dus. Dat maakt dat je dus nou niet bepaald een enorm overwicht hebt op je hond. Als het een tollerante vriendelijke hond is maakt dat verder niet veel uit, maar een hond die nog wel eens op zijn strepen gaat staan vind ik dan echt een ander verhaal.
OOk bezitterigheid is gewoon een bijzonder gevaarlijke eigenschap in de buurt van kinderen.
Als je kindje net geboren is zal je geen problemen hebben, maar o wee als de kleine kruipend je huis doorgaat. Dan zal je toch echt gewoon absoluut ranghoogste moeten zijn en zal je hond ontzag voor je moeten hebben en dus niet de strijd aangaan over dingen die hij vindt.
Je hebt er nog even de tijd voor, dus ik zou er hard aan gaan trekken.
Goed verwoord, dit 'begrijp' ik tenminste ook nog ;-). In zijn vorige roedel was hij idd gewoon de baas en toen bij ons hoopte hij dit nog te kunnen handhaven. Dit ging dus niet door bij ons/mij (ik ben heel wat consequenter als vriend). Alleen laat hij vaak wel horen dat hij het niet altijd leuk vind.
Hij is verder idd erg bezitterig, maar kan ik via de KC wel gedragshulp krijgen indien nodig. Misschien gaat hij juist wel super strax met de baby... kan natuurlijk ook nog! En het 'gekke' is dat deze hond juist perfect is om kinderen die angstig voor honden zijn over die angst heen te helpen. Dan is hij nl erg rustig en laat ze gewoon lekker aaien enz. Op agressieve en/of angstige honden heeft hij ook dit effect. Hij is erg goed in hondentaal (helaas leerde ik het veel later, via Turid Rugaas...)
Overgens is ie vandaag weer een x in topconditie en vrolijkheid ten top...
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Strijd zoals jij die benoemd krijg je vaak pas met honden als je concurent wordt. :wink: Hoe dichter honden onderling of mensen en honden bij elkaar liggen in de rangorde, hoe meer strijd en hoe heviger de gevechten kunnen zijn. Een dominante hond heeft van een klein kind natuurlijk op geen enkele manier concurentie te verwachten..ook niet van een schijtluis collega-hond..wel van jou als baas.
Het kan dus inderdaad heel goed zijn dat de hond naar jou toe wel voor problemen zorgt maar verder een bijzonder tolerante ranghoogste is ten opzichte van kindjes...maar dan staat het kindje dus wel gewoon meters onder de hond en niet kunstmatig erboven..dat kan namelijk niet als jij niet onomwonden de baas bent.
Wat betreft zijn bezittingsdrang...waarom ga je daar nu niet al mee aan het werk?? (of ben je dat al niet gegaan na bijtincident 1 :denken: )
Het is wachten op ellende als je de argwaan van de hond niet wegtraint.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Duvel
Actief
Contacteer:

Met kunstmatig hoog houden bedoel ik dat ondanks een kind lager in rang is, de hond laten weten dat hij het kind nix mag doen, omdat het kind bij mij hoger geplaatst is dan de hond. Ik weet dus heel goed dat een kind 'officieel' ondergeschikt is aan de hond, maar hij mag er niet naar handelen (corrigeren bv).
Bij de eerste bijtincidenten was de hond nog niet van ons, dus kon en mocht ik er nix aan doen (van de toenmalige eigenaresse). Maar heb je tips hoe die bezitterigheid eruit te trainen is? Ik heb het nog niet aangekaart bij m'n KC instructrice, maar ga dit a.s. zaterdag zeker doen. Alvast bedankt! :ok:
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ik zou de hond nog laten controleren met zijn HD hij kan ook sjagarijnig zin door de pijn. Ik weet niet of hij pijnstillers krijgt.
Verder zou ik mijn kinderen niet laten kruipen bij hem. Laat de baby maar boven leren kruipen. Gewoon geen enkel risico lopen.
Uit de bench halen kun je beter de strijd omzeilen en hem met worst of weet ik veel wat eruit halen.
Verder de strijd in gang met postbodes en visite. Je moet de leiding geven hoe bezoek wordt ontvangen. Hij mag aangeven dat hij iets hoort bij de rand van zijn territorium maar daarna stuur je hem gewoon naar zijn plaats. Zeg ja ik heb je gehoord en ik zie de mensen maar verder moet je zelf initiatieven nemen en het niet aan hem over laten wie wel en wie niet binnen mag komen.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Duvel schreef:Met kunstmatig hoog houden bedoel ik dat ondanks een kind lager in rang is, de hond laten weten dat hij het kind nix mag doen, omdat het kind bij mij hoger geplaatst is dan de hond. Ik weet dus heel goed dat een kind 'officieel' ondergeschikt is aan de hond, maar hij mag er niet naar handelen (corrigeren bv).
Ik snap je wel, maar je kan alleen een afhankelijke rang creeeren als jij echt de baas bent. Anders heb je niet zoveel te bepalen, want dan bepaalt je hond wel.
Bij de eerste bijtincidenten was de hond nog niet van ons, dus kon en mocht ik er nix aan doen (van de toenmalige eigenaresse). Maar heb je tips hoe die bezitterigheid eruit te trainen is? Ik heb het nog niet aangekaart bij m'n KC instructrice, maar ga dit a.s. zaterdag zeker doen. Alvast bedankt! :ok:
Er staat heel veel info op het forum over bv baknijd en prooinijd. Met de zoekfunktie kom je ongetwijfeld een hoop te weten! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Zomaar een idee hoor, maar als de rottie nu regelmatig in de bench van de andere hond gaat liggen, is het dan niet een idee om er een bench bij te zetten en hem daaraan te wennen??? Lijkt mij een prettig idee dat als je hond al niet geheel betrouwbaar is, je hem af en toe even weg kunt zetten (op een positieve manier, dus lekker met kluifje oid) als de kleine er dalijk is. Zeker in hectische situaties lijkt mij dat een veiliger gevoel.
Marouck is gewend aan de bench, en als mijn zusje hier is met de tweeling, of mijn vriendin met haar kindjes, kan ik haar altijd op haar plaats leggen, vind ik zelf heel prettig. Niet dat Marouck echt bijt, maar in haar drukte kan ze wel af en toe pitsen, zeker als kinderen ook druk zijn, beter voorkomen dan genezen :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Duvel
Actief
Contacteer:

Heb ff alles 2x gelezen om het weer ff te laten doordringen. Eh, als 1e: als jonge hond (1 jr) is hij gecheckt op HD en werd HD vrij bevonden. Moet ik wel bij zeggen dat ik inmiddels twijfel aan de kunde van die DA ivm het bijna doodspuiten alvorens die foto te maken (Da ging tijdens de foto checken of hij toch nog ademde en trok zelf wit weg.. was dus kantje boord!). Als hij pijn heeft zal het meer te maken hebben met stijfheid v.d. ledematen van ouderdom als de heupen... En een hond van 9 jr nog laten checken? Maar ik heb er wel ook al aan gedacht ja, dat hij misschien idd wel pijn heeft, maar dan in de buik/maag. Hij staat op dieet, beweegt voldoende en toch wordt hij veel te zwaar... Ik krijg het er niet af!
2e idd had ik ook al voor ogen om hond en kruipende baby gescheiden te houden. Het zij door hond plaats te leggen en de baby z.sm. leren niet naar de hond toe te kruipen.
3e: bench is eigenlijk al geen probleem meer (zullen waarschijnlijk ook mijn hormonen zijn geweest - niet grappig bedoeld), laat maar in de bench en idd komt de baby dan gaat deurtje gewoon dicht met kluifje er bij.
4e: de gang is slechts 1,5 m2 en er gaan 2 deuren naar die gang open. Als pup is hem geleerd boos te zijn op de postbode (vond vorige eig. leuk :denken: ) en de post die op z'n kont valt wordt in woede verscheurd. Verder gaat hij bij het openen van de voordeur direct op poezenjacht, alleen, maak dat de mensen aan de deur maar 's wijs. Verder is het begroeten van bezoek wat ik dus door laat geen probleem hoor! Dan is hij ff 2 sec. lief en enthausiast en gaat eigenlijk zelf direct op kussen liggen of aan iemands voeten. (Duvel moet nog ff wel leren rustig bezoek begroeten, maar daar wordt aan gewerkt en lijkt al vruchten af te werpen in korte tijd :mrgreen: )
5e: baknijd heeft ie niet, alleen botnijd (of is dat prooinijd? Nog nooit van gehoord namelijk). Ga ik zeker ff de topics prooinijd lezen.

6e: Bedankt weer allen!! :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”