Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Reu bij nest

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Reu bij nest

Ongelezen bericht door Joy C »

Ik heb ff een vraag naar aanleing van eens tukje dat ik las in de topic over imiteren. Er stond ergens dat een reu in principe de eerste dagen niet bij het nest is of mag.

Dan heb ik de volgende vraag naar aanleiding van iets wat ikzelf heb meegemaakt: hoe verklaar je dat een reu dus gewoon zonder problemen bij de bevalling aanwezig mag zijn van de teef. Ik hem de puppies laten ruiken, waarop de reu vervolgens weer naar achteren loopt. Na de bevalling vroeg ik de reu of hij mee ging naar zijn mandje (dit was ergens anders als waar de teef het nest had). En nu komt het, hij ging voor de ingang van het nest liggen en keek me echt zo aan van: nee nu ff niet, ik blijf nu liever hier. De teef vond het prima. Ik moet er wel bij zeggen dat de teef enigszins verzwakt was door de bevalling en misschien heeft dat er ook mee te maken. Dit heeft de reu 3 nachten volgehouden. Dus ik vroeg of hij mee ging of liever bleef, dan bleef hij. Maar bij de voorbereiding op de 4e nacht na de bevalling, vroeg ik of hij meeging en toen keek hij achterom naar de teef en de teef liep naar hem toe en maakte hem op een nette manier duidelijk dat het nu wel welletjes was geweest en meneer ging met mij mee. Net ofdat de teef wilde zeggen: ik red mezelf, ik heb jou hier ff niet meer nodig? :denken:
Moet er trouwens denk ik ook ff bijzeggen dat de reu erg sociaal is. Meer dan de teef eigenlijk.

Ben benieuwd hoe jullie dit zien.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
reja
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door reja »

Dat was hier ook bij de bevalling.
De reu lag tijdens het werpen voor de werpkist en zo af en toe hadden ze snuitcontact.
Ieder pupje werdt voorzichtig besnuffeld door hem.
De rest van de nacht heeft hij voor de werpkist gelegen en af en toe werdt het spul gecontroleerd door hem.
De volgende ochtend was alles anders en mocht hij van de teef er niet meer bijkomen.
Tot de pups ongeveer een week waren, toen mocht hij er weer bij.

Groetjes, Joyce
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik weet niet hoe het meestal gaat, maar sam komt van mensen die zowel de reu als de teef hebben.

sammy senior (sams vader) is bij de bevalling geweest en heeft 8 weken lang samen met meders gewaakt over de pups.
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Hebben de reuen ook met de opvoeding geholpen? Mij ACD was mede door de reu opgevoed en dat was goed te merken, als ze streng werd toegesproken ging mevrouw meteen op haar rug liggen (errug goed voor je reputatie in de buurt).
weg gehaald zit een virus in
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Bij het nestje van Kaya, was er ook gewoon een reu aanwezig bij de bevalling en later bij de pups.
Nu had de fokker meerdere reuen en niet klakkeloos iedere reu kon erbij, maar van in ieder geval één reu weet ik dat hij er heel veel bij was en erg lief tegen moeder en de pups.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Sjiel schreef:Hebben de reuen ook met de opvoeding geholpen? Mij ACD was mede door de reu opgevoed en dat was goed te merken, als ze streng werd toegesproken ging mevrouw meteen op haar rug liggen (errug goed voor je reputatie in de buurt).
bij mij wel.

ook nog toen we sam gingen halen. ik weet niet wat ie fout deed, maar hij kreeg een vaderlijke snauw van zijn vader. volgens de fokster deed pa gewoon mee in de opvoeding
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Re: Reu bij nest

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Joy C schreef:Ik heb ff een vraag naar aanleing van eens tukje dat ik las in de topic over imiteren. Er stond ergens dat een reu in principe de eerste dagen niet bij het nest is of mag.

Dan heb ik de volgende vraag naar aanleiding van iets wat ikzelf heb meegemaakt: hoe verklaar je dat een reu dus gewoon zonder problemen bij de bevalling aanwezig mag zijn van de teef. Ik hem de puppies laten ruiken, waarop de reu vervolgens weer naar achteren loopt. Na de bevalling vroeg ik de reu of hij mee ging naar zijn mandje (dit was ergens anders als waar de teef het nest had). En nu komt het, hij ging voor de ingang van het nest liggen en keek me echt zo aan van: nee nu ff niet, ik blijf nu liever hier. De teef vond het prima. Ik moet er wel bij zeggen dat de teef enigszins verzwakt was door de bevalling en misschien heeft dat er ook mee te maken. Dit heeft de reu 3 nachten volgehouden. Dus ik vroeg of hij mee ging of liever bleef, dan bleef hij. Maar bij de voorbereiding op de 4e nacht na de bevalling, vroeg ik of hij meeging en toen keek hij achterom naar de teef en de teef liep naar hem toe en maakte hem op een nette manier duidelijk dat het nu wel welletjes was geweest en meneer ging met mij mee. Net ofdat de teef wilde zeggen: ik red mezelf, ik heb jou hier ff niet meer nodig? :denken:
Moet er trouwens denk ik ook ff bijzeggen dat de reu erg sociaal is. Meer dan de teef eigenlijk.

Ben benieuwd hoe jullie dit zien.
Tuurlijk kan een reu bij de bevalling toegelaten worden door de teef. Dat hoor je vaker. Alleen verzorgt de reu de pups niet de eerste dagen. Dus komt het vaak voor dat de teef de reu een bepaalde tijd niet toestaat bij de pups. Pas als de pups wat ouder zijn gaat de reu zich met het opvoeden bemoeien door middel van spel. De reu is ook best streng tegen de pups en leert ze hoe ze zich moeten gedragen.

Nogmaals dit gaat zo bij wilde honden zoals dingo's en wellicht bij rassen die nog dicht bij de natuur staan hoe het met andere rassen zit weet ik niet.

Ik bedoelde dus niet te zeggen dat de reu geen rol speelt in de opvoeding van de pups alleen bv het stimuleren van ontlasten wordt voor zover ik weet door de teef gedaan.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Cupido
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Cupido »

De reu ging voor de ingang van het nest gaan liggen! Hierbij komt dus (als ik het toch goed begrijp) dat hij de ingang verspert. Ik denk dat je het eerder moet zien als een 'ik hou de wacht, vreemden komen er niet in', de teef was al verzwakt van de bevalling van haar pups en kon haar pups dus minder goed beschermen tegen eventuele indringers - de reu nam dus die taak over van haar! Ik heb eigenlijk ook nog nooit gehoord of gezien dat een reu zich de eerste dagen met de pups moeit - ik heb wel al meegemaakt dat een reu de moederhond en de pups ging beschermen,(ik was daar toen als vreemde) daarom denk ik dus dat, ook gezien hij voor de ingang ligt, dit bij hem ook het geval was.
Als je tegen dieren praat, zullen ze tegen jou praten, waardoor je elkaar zult leren kennen. Als je niet tegen ze praat zullen jullie elkaar niet leren kennen. Wat je niet kent vrees je, en wat je vreest maak je kapot...
Duvel
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Duvel »

Toen Duvel z'n paps bij de pups mocht werden alle pups netjes door papa verzorgd enz. Deze reu zit nu al bij zijn volgende vriendinnetje en mag dan de bevalling en de volgende 8 weken erbij zijn, mits de teef dit toe staat uiteraard. Duvel heeft ook net als papa een grote voorliefde voor pups...
Once a Corso.... Allways longing 4 more Corso!
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Cupido schreef:De reu ging voor de ingang van het nest gaan liggen! Hierbij komt dus (als ik het toch goed begrijp) dat hij de ingang verspert. Ik denk dat je het eerder moet zien als een 'ik hou de wacht, vreemden komen er niet in', de teef was al verzwakt van de bevalling van haar pups en kon haar pups dus minder goed beschermen tegen eventuele indringers - de reu nam dus die taak over van haar! Ik heb eigenlijk ook nog nooit gehoord of gezien dat een reu zich de eerste dagen met de pups moeit - ik heb wel al meegemaakt dat een reu de moederhond en de pups ging beschermen,(ik was daar toen als vreemde) daarom denk ik dus dat, ook gezien hij voor de ingang ligt, dit bij hem ook het geval was.
Ja, precies, zo zag ik dat ook. Hij wilde moeders en het nest beschermen. Kan me trouwens niet herinneren dat ik iets anders heb beweerd :denken:

In ieder geval: ik vond het wel heel leuk om te zien.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”