Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grommen & bijten naar baas na straffen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Jolaine
Vaste gebruiker

Grommen & bijten naar baas na straffen

Ongelezen bericht door Jolaine »

Hallo :cheer:

Ik heb een american bulldog teefje van 7 maand jong, ze is reeds van puppy bij ons aanwezig.

We hebben tot nu toe niet zoveel grote problemen gekend met Noa.

Ze luistert flink naar de commando's, wandeld flink aan de lijn of zonder lijn, ect.

Nu sedert een aantal dagen toont ze haar niet van de beste kant.

Soms spookt ze wat uit (bv: aan meubels knagen, grote putten in de tuin graven, ...) Mijn strafwoord is steeds luid en correct 'foei' en dan trek ik een boze blik en zwaai met mijn vinger. Meestal sluipte ze dan weg met de staart tussen de benen in een hoekje. Nu enkele dagen terug was dit niet meer haar reactie maar begon ze te grommen, hoe bozer ik toen werd ... hoe luider ze gromde en proberen te bijten.
Ik gaf niet toe, en uiteindelijk gaf ze het toch op na een 10 a 20 tal minuten. Meermaals is dit gebeurd na verbod op knagen of putten maken.

Een uurtje terug was Noa terug een put aan het maken in de tuin (het is haar tevergeefs verboden), ik ging naar haar toe, verbood het haar, maar toen werd ze echt wel agressief, grollen & proberen bijten. Jammer genoeg heeft ze me dan ook wel gebeten.
Na een 10 tal minuten gaf ze er dan ook wel de brui aan. Ik wou haar een plets op de kont geven, maar dit is al helemaal gevaarlijk ...

Ik zoek nu een effeciente manier zodat haar opstandigheid over gaat, ze moet echt weten wie de baas is en momenteel is dat vrees ik niet echt het geval. Hopelijk hebben jullie goede tips.

Alvast bedankt, Jolaine
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ik durf je geen advies te geven , maar het doet me denken aan wat ik zelf heb meegemaakt met mijn uitlaathond die toen mijn uitlaathond eigenlijk nog niet was , ik was daar slechts op bezoek . Ik stond een stoepje te vegen , en zij wilde steeds mijn bezem grijpen ofschoon ik het haar verbood op dezelfde manier als dat haar baas het deed , met geheven vinger . Wat niet hielp . Ik meende haar even flink een lesje te moeten lezen en werd even echt kwaad en dreigend , en zij reageerde met een zeer dreigende houding terug , zelfs een leek kon zien dat het serieus was . Ik denk dat het angst was .

Ik heb er destijds voor gekozen niet door te zetten , en het is voor mij het begin geweest van op een andere manier met haar omgaan dan ik toen voor wijs hield . Ik corrigeer wel , maar nooit meer op een bedreigende manier , en probeer vooral via belonen en omstandigheden manipuleren haar gedrag in goede banen te leiden . Nu zal ik wel weer andere fouten maken , maar dat bevalt me toch beter dan de strijd aan gaan .

Ik hoop op beter advies voor je :wink: Succes .
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Hoe ga je verder met haar om in huis. Rond deze tijd gaan honden naar hun volwassenheid toe. Waarschijnlijk zal ze binnenkort loops worden als ze dit al niet geweest is. Dit betekent ook dat zij de rangorde thuis opnieuw gaan evalueren. Gezien jou stukje denk ik dat ze daar mee bezig is en gezien haar reactie op jouw correctie denk ik dat zij zelf denkt een hele jonge dame te zijn. Ik zou door middel van conflictvermijdende handelingen laten zien dat ze niet zo bijzonder is.

Ik weet dat veel mensen geen hoge pet van haar op hebben maar ik denk dat je veel aan het boek van Jan Fennel de vrouw die naar honden luistert kunt hebben. In dit boek staan verschillende handelingen die je kunt verrichten om de relatie tussen jij en je hond duidelijk te maken zonder een conflict aan te gaan.

De reactie die je nu geeft op haar gedrag zorgt er alleen maar voor dat het gaat escaleren. Ga de regels even wat aanscherpen en probeer haar niet te corrigeren (dat gaat blijkbaar niet op dit moment). Wanneer ze iets doet probeer haar af te leiden door een koekje of een spelletje (zorg dat je dit wint trouwens :wink: Door middel van het speelgoed te houden.

En ga als de ..... naar een hondenschool zodat je daar de juiste begeleiding krijgt.

Veel succes
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Cupido
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Cupido »

Je hondje begint duidelijk in de puberteit te geraken, dit is de periode waar ze hun rangorde trachten te bepalen! Dit is heel natuurlijk gedrag maar je moet natuurlijk heel consequent zijn! Daarbij zou ik heel zeker de 6 prive-leges heel duidelijk toepassen!
1)als leider dien je de beste plaats in te nemen!
Jij bepaalt waar je zit, - misschien klinkt het gek maar het kan zeker geen kwaad dat je je ff in zijn mand zet, als leider heb je trouwens recht op zijn te zitten waar je wil.
2)Jij eist de aandacht van hem op, komt hij om aandacht vragen, negeer hem dan! Aandacht is een basisbehoefte bij een hond, je moet hem dus zeker aandacht geven maar enkel wanneer jij dat wil.
3)De leider positioneert zich in de hoogte, zorg er dus voor dat jij altijd de grootste bent, laat je hond nooit oe dat hij zich boven je positioneert. Dat hij bvb nooit boven op de trap staat en jij beneden...
4)voor de leider heeft iedere mindere respect!
Ligt hij in de deuropening, ga dan nooit langs of over de de hond stappen, hij moet opzij gaan(veel puberpups kiezen deuropeningen als strategische ligpunten), ga je binnen door een deur dan ga jij eerst dan pas je hond...
5)De leider eet eerst, dan pas de mindere
Zonder je hond niet af tijden sde maaltijden in een andere plaats, laat hem bij jullie, hij maakt deel uit van de familie maar hij moet wel als laatste eten, geef hem zeker nooit iets aan tafel, het is de mindere in positie die eten afstaat, niet de ranghogere.
6)als leider win je, beëindig je en begin je ieder spel
Als jij op zijn vraag begint te spelen, dan bevestig je dat je hond ranghoger is ten opzichte van jou, de hond zal dan ook bijgevolg op eigen initiatief het spel staken, uitdagen is het plegen van een actie om een reactie te creëeren, Stel dat je hond een schoen neemt, probeer hem dan niet onmiddellijk af te nemen, hij zal dit als spel zien, legt associatie schoen-spel, stel dat het gebeurt, probeer hem dan af te leiden, vraag een bevel! Maar het beste kun je natuurlijk proberen te vermijden dat hij je schoenen ed. kan pakken.
Als je tegen dieren praat, zullen ze tegen jou praten, waardoor je elkaar zult leren kennen. Als je niet tegen ze praat zullen jullie elkaar niet leren kennen. Wat je niet kent vrees je, en wat je vreest maak je kapot...
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Je hebt het jezelf wel heel erg moeilijk gemaakt nu, je gaat de confrontatie aan met een krachtige hond die waarschijnlijk loops gaat worden. Ze wint! Altijd! Dat komt omdat je op verkeerde punten aan het kloten bent. Een hond verbieden te graven na een confrontatie eerder die dag is al erg onhandig. Had haar geroepen, wat lekkers voorgehouden en een aantal mooie oefeningen laten doen. Dan krijgt ze lekkers en ga je met haar wandelen, onder appel afgewisseld met lekkers en spelletjes.

Pak haar aan op jouw terrein, NIET OP HET HARE! Ze is immers gewoon linker dan jij met haar enorme bek met tanden.
ik vermoed dat je haar zowiezo hebt opgevoed met doe dat anders zwaait er wat en dus zegt ze nu hetzelfde terug. Ik ben gebeten door mij hond in dezelfde situatie en heb mijn lesje wel geleerd. Ik verloor, heeeel dik want ik moest naar het ziekenhuis met een winkelhaak in mijn arm. Vechten met je eigen teef die je de baas wil worden is totaal nutteloos als je niet supersterk en dominant bent, maar dat zijn er echt maar heel weinig als het hard tegen hard gaat met een grote hond.

Speel het psychologisch, dan win jij, jij bent nl itt sterker wel duidelijk slimmer :ok: Lok haar weg bij foute zaken en vraag veel van haar, hou haar bezig en op een gegeven moment is ze weer afhankelijk van jou en gaat ze jou weer aankijken als ze wat wil.

Geen druk en helemaal geen gevecht aangaan of gaan brullen. Ze weet nu al dat je dat verliest en dat sterkt haar enorm, ze zal je uitlokken en steeds weer dwars gaan liggen tot je haar niet meer aankan.
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

heeeeeeel goed lezen wat marc hierboven schrijft, jolaine :wink: . hij is echt dé grote rottige-tevenmeester op het forum.

en voor wat die tips van cupido betreft - ze zijn op zich wel aardig, maar werken gewoon niet als je niet echt de baas bent. als je werkelijk de baas bent, maken dingen als op de bank, eerst eten en als eerste door de deur geen zak meer uit.

maar leren de grote baas te zijn, is moeilijk, dat weet ik maar al te goed. heb er al moeite zat met die kleine mormels van mij mee gehad. de grote truc bij mij was, achteraf, volledig onverschillig reageren. alsof je hun gedram gewoon werkelijk worst zal zijn.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

linlin schreef:en voor wat die tips van cupido betreft - ze zijn op zich wel aardig, maar werken gewoon niet als je niet echt de baas bent. als je werkelijk de baas bent, maken dingen als op de bank, eerst eten en als eerste door de deur geen zak meer uit.
Hoho, ik veeg de vloer aan met rangorderegels, maar als je de strijd met je hond aan het aangaan bent is het meest slimme wat je kan doen die strijd vermijden en je storten op die rangorderegels. Op die manier zet je je hond lager in rang zonder dat je risico loopt op conflicten.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

de eerste rangorderegel is: neem initiatief.
zorg ervoor dat jij de bron bent van talloze leuke en spannende zaken, niet dat je de bron bent van saaie berispingen. Maak je hond duidelijk dat zonder jou haar leven maar een saaie boel is, en niet omgekeerd.
Je moet vermijden dat de hond in de fout gaat, jij bent slim genoeg om al die foute gedragingen te voorkomen. Ik heb de indruk dat je hond regelmatig berispt wordt, en die gaat dit hoe langer hoe vervelender vinden.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Eline* schreef:
linlin schreef:en voor wat die tips van cupido betreft - ze zijn op zich wel aardig, maar werken gewoon niet als je niet echt de baas bent. als je werkelijk de baas bent, maken dingen als op de bank, eerst eten en als eerste door de deur geen zak meer uit.
Hoho, ik veeg de vloer aan met rangorderegels, maar als je de strijd met je hond aan het aangaan bent is het meest slimme wat je kan doen die strijd vermijden en je storten op die rangorderegels. Op die manier zet je je hond lager in rang zonder dat je risico loopt op conflicten.
ben ik ook volledig met je eens, hoor :wink: . maar je redt het in mijn ogen niet met alleen maar de rangorderegels in acht nemen.......
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:
waarbij ik me toch iets afvraag . Wij mensen zijn zo snel geneigd van een conflict meteen een rangordeprobleem te maken . Ik wil niet zeggen dat dat hier niet speelt , maar er kunnen m.i. net zo goed andere dingen spelen , zoals b.v. doorstraffen nadat de hond zich al heeft overgegeven , of te bedreigend straffen in het verleden . Al geloof ik wel dat een hond een dominante aanleg moet hebben om met agressie op een correctie van zijn baas te reageren .

Persoonlijk denk ik dat die regeltjes a la Jan Fennel goed kunnen werken omdat ze iha idd o.a. conflictmijdend zijn , wat voorkomt dat de boel verder escaleert . Maar als je er nu weer een punt van gaat maken dat de hond voor je opstaat , en hij wil het niet , dan heb je weer op dezelfde manier de poppetjes aan het dansen .
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Zoie schreef:
Eline* schreef:
waarbij ik me toch iets afvraag . Wij mensen zijn zo snel geneigd van een conflict meteen een rangordeprobleem te maken . Ik wil niet zeggen dat dat hier niet speelt , maar er kunnen m.i. net zo goed andere dingen spelen , zoals b.v. doorstraffen nadat de hond zich al heeft overgegeven , of te bedreigend straffen in het verleden . Al geloof ik wel dat een hond een dominante aanleg moet hebben om met agressie op een correctie van zijn baas te reageren .

Persoonlijk denk ik dat die regeltjes a la Jan Fennel goed kunnen werken omdat ze iha idd o.a. conflictmijdend zijn , wat voorkomt dat de boel verder escaleert . Maar als je er nu weer een punt van gaat maken dat de hond voor je opstaat , en hij wil het niet , dan heb je weer op dezelfde manier de poppetjes aan het dansen .
Met de regels is het vooral de bedoeling dat er rust "in de roedel"komt. Geen gegil geen stress en geen confrontatie dit werkt avenrecht voor. Dus ook niet op je hond aflopen en eisen dat hij voor je opstaat. ligt de hond ergens waar jij haar niet wil hebben dan lok je haar met een koekje naar jou toe. Gaat de hond eerder door de deur ga jij weer naar binnen enz

Op het moment dat je een rangorde conflict heb wat zeer lichamelijk en aggresief aan het onwikkelen is, is het erg belanrijk om a) deskundige hulp te zoek en b) te zorgen dat het iet escaleerd.

Ik hoop dat het goed komt. Ik vind he namelijk ontzettende leuke honden die am buldoggen. maar het zijn wel beestje die een baas nodig hebben.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

deskundige hulp??? gewoon omdat je wat meer met je hond moet spelen?

Al die dominantiehandelingen zijn overbodig wanneer je zelf de leiding neemt, en spelen is de uitgelezen gelegenheid om op een positieve manier je leiderschap te bevestigen. Al dat gezever van de hond niet op de bank of de hond niet eerst door de deur, en daarbij wordt dan nog - helemaal te gek - gerefereerd naar het roedelgedrag. Wel, in een hondenroedel zijn er geen zetels noch deuren...

Een hond die in het verweer geduwd wordt, vertoont GEEN dominantieagressie maar verweeragressie.

Je hond vertoont dus verweeragressie, en dat is uw fout. Jij gaat in de fout en niet je hond. een pup corrigeer je niet omdat hij een put graaft of aan de stoelpoot knaagt, een pup geef je een alternatief om in te bijten, of geef je een alternatieve bezigheid. Als je je hond zich laat vervelen, natuurlijk dat hij putten graaft. Triestig leven hoor, een beetje ronddrentelen op het gazon...
Overigens, hoe is het gesteld met je rottweiler?
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Deskundige hulp, gewoon omdat ze gebeten is, ja dus.
weg gehaald zit een virus in
mechelaar_fan
Zeer actief

Sjiel schreef:Deskundige hulp, gewoon omdat ze gebeten is, ja dus.
'deskundige hulp' die zich beperkt om tegen een vet honorarium belachelijke dominantieregeltjes op te sommen....
Zoie
Zeer actief

ja , over die regeltjes kan je natuurlijk eindeloos discussieren . Het conflictvermijdende erin spreekt me aan , maar verder zou ik ze persoonlijk niet rigide hanteren en het meer in andere dingen zoeken die hier ook zijn genoemd .
Afbeelding
laeken
Zeer actief

mechelaar_fan schreef:
Sjiel schreef:Deskundige hulp, gewoon omdat ze gebeten is, ja dus.
'deskundige hulp' die zich beperkt om tegen een vet honorarium belachelijke dominantieregeltjes op te sommen....
Nee, deskundige hulp omdat veel mensen nu eenmaal makkelijker iets aannemen van een professional die ze zelf op hebben gezocht. :wink:
Verder moet je deskundige hulp niet onderschatten, als je het kaf van het koren scheidt kom je best goede gedragsdeskundigen tegen. Niet alleen papierlezertjes die klakkeloos alles aannemen, maar ook mensen met ervaring en 4 moeilijke honden die echt weten hoe een hond werkt om maar wat te noemen.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

mechelaar_fan schreef:deskundige hulp??? gewoon omdat je wat meer met je hond moet spelen?
Soms val je even door de mand. In de regel moet ik zeggen dat je best zinnige dingen schrijft, maar dit raakt weer eens als vanouds kant noch wal. Spelen met een hond waarmee er misschien een rangordeconflict is.
Dat kan niet. Spel is geen spel als het ergens om gaat. Als het in dit geval om macht gaat is de kans erg groot dat spel ontaardt in een machtstrijd en je de poppen aan het dansen hebt. Dan ben ik toch wel blij dat er deskundige hulp is om adviezen zoals jij die geeft te weerleggen voordat er gewonden vallen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:waarbij ik me toch iets afvraag . Wij mensen zijn zo snel geneigd van een conflict meteen een rangordeprobleem te maken . Ik wil niet zeggen dat dat hier niet speelt , maar er kunnen m.i. net zo goed andere dingen spelen , zoals b.v. doorstraffen nadat de hond zich al heeft overgegeven , of te bedreigend straffen in het verleden . Al geloof ik wel dat een hond een dominante aanleg moet hebben om met agressie op een correctie van zijn baas te reageren .
Dat klopt Jan! Dit soort problemen kun je ook niet aanpakken middels een forum. Het enige zinnige advies wat je kan geven via een forum en waar mensen zonder gevaar mee aan de gang kunnen zijn die verrekte rangorderegeltjes. Verder zal een deskundige de relatie tussen de baas en de hond moeten beoordelen en die kan ook de motivatie van de agressie benoemen.
Met agressie op een correctie reageren hoeft niet e maken te hebben met dominantie, maar gewoon met het feit of je een hond voor je hebt die actief of passief reageert op dingen...en dat kan wel weer samenhangen met zelfvertrouwen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Veel gedragstherapeuten vertellen gewoon wat commercieel klinkt. Ze gaan je niet vertellen dat je te weinig initiatief neemt, en dat je te weinig met je hond bezig bent, ze gaan je gewoon vertellen 'je hond is te dominant', de fout wordt dus niet bij het baasje gelegd, en ja, die kan zich ook wel verzoenen met het verhaal dat de hond de baas wil spelen. Het is tenslotte de hond niet het honorarium moet betalen.
In de meeste gevallen zou de zelfgedeclareerde deskundige hondengedragspecialist, een gedragstherapie voor het baasje voorstellen, ipv voor de hond, helaas, dit klinkt niet commercieel.

Een vermoeide hond gaat rusten en slapen, een vermoeide hond is braaf. een hond die uitgerust is, die gaat putten graven en overal in bijten.
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Tja, dat is het kaf van de koren scheiden he. Je moet een goede gedragsdeskundige vinden die dus wel durft te zeggen wat er echt aan de hand is en daar niet alleen staat voor de centjes. Maar dat is bij alle professionele hulp die je inschakelt en niet alleen bij gedragsdeskundigen.

Verder denk ik dat deze situatie op escaleren staat en dat een paar mensen op het forum daar weinig aan kunnen doen, er moet dus gewoon iemand langskomen om de situatie te evalueren, want met een beetje spelen los je dit niet op.

En inderdaad, vorig jaar had je een rottweiler teef van 7 maand. Waar is die?
laeken
Zeer actief

Inge O schreef:kan ik me hier, wat gedragstherapeuten betreft, jammer genoeg in vinden. de fout ligt eigenlijk altíjd bij de baas, zo simpel is het.
Ja en nee, je kan een hond treffen die je ondanks je goede bedoelingen helemaal over het hoofd groeid. Stel, je hebt altijd een mechel gehad, een leuke goed trainbare hond die kalm en zelfverzekerd was. Een leuk dier dus.
Hij gaat dood en na goed overleg koop je een nieuwe, bij een goede kennel en omdat je van plan bent te gaan sporten met de hond koop je er een met wat werkbloed.
Je treft het niet en je blijkt een hoogintelligente en zeer actieve hond gekocht te hebben. Wild en erg snel afgeleidt. Dan kan je met al je goede wil soms behoorlijk je geduld verliezen ondanks dat je eigenlijk alles goed doet volgens de boekjes. Hij kan scherp worden en blaffen tegen alles dat langs je huis komt, gevolg, een enorm probleem met de buren. Hij kan zo wild zijn dat hij de kinderen constant omver rent en geen respect heeft voor de vrouw des huizes. Hij kan een eenmanshond worden en scheit krijgen aan de rest van de familie. Ga zo maar door.

Het kan dus iedereen gebeuren dat de hond meer is dan verwacht. Een hond met enorme jachtdriften die steeds weer wegrent en door het succes van de jacht ook niet meer om te vormen is. Kan niet meer los, wordt helemaal gek en wat dan?

Ik denk dus dat er vaak ook een probleem kan zitten in honden zelf, iets waar je zonder extreem goed inzicht gewoon niet uitkomt, al doe je alles nog zo bovengemiddeld goed :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Zeker, dat is meestal het geval inderdaad :wink:
Afbeelding
Jolaine
Vaste gebruiker

Zoie schreef: Ik heb er destijds voor gekozen niet door te zetten , en het is voor mij het begin geweest van op een andere manier met haar omgaan dan ik toen voor wijs hield . Ik corrigeer wel , maar nooit meer op een bedreigende manier , en probeer vooral via belonen en omstandigheden manipuleren haar gedrag in goede banen te leiden . Nu zal ik wel weer andere fouten maken , maar dat bevalt me toch beter dan de strijd aan gaan .

Ik hoop op beter advies voor je :wink: Succes .
> Ieder geeft recht op zijn persoonlijke mening, ik verkies ervoor als men hond een regeltje overtreed haar toch wel kordaat aan te nemen.
Wat is dan een bedreigende manier ?
Mijn manier is een boze blik, me groter maken, kordate en luide stem.
De strijd aan gaan, hier kies ik niet zelf voor, maar als mijn hond gaat grommen en dreigen is het wel mijn persoonlijke mening om toch door te zetten, ik spreek hier niet over een gevecht !
Jolaine
Vaste gebruiker

Ca Cajuina schreef:Hoe ga je verder met haar om in huis. Rond deze tijd gaan honden naar hun volwassenheid toe. Waarschijnlijk zal ze binnenkort loops worden als ze dit al niet geweest is. Dit betekent ook dat zij de rangorde thuis opnieuw gaan evalueren. Gezien jou stukje denk ik dat ze daar mee bezig is en gezien haar reactie op jouw correctie denk ik dat zij zelf denkt een hele jonge dame te zijn. Ik zou door middel van conflictvermijdende handelingen laten zien dat ze niet zo bijzonder is.

Ik weet dat veel mensen geen hoge pet van haar op hebben maar ik denk dat je veel aan het boek van Jan Fennel de vrouw die naar honden luistert kunt hebben. In dit boek staan verschillende handelingen die je kunt verrichten om de relatie tussen jij en je hond duidelijk te maken zonder een conflict aan te gaan.

De reactie die je nu geeft op haar gedrag zorgt er alleen maar voor dat het gaat escaleren. Ga de regels even wat aanscherpen en probeer haar niet te corrigeren (dat gaat blijkbaar niet op dit moment). Wanneer ze iets doet probeer haar af te leiden door een koekje of een spelletje (zorg dat je dit wint trouwens :wink: Door middel van het speelgoed te houden.

En ga als de ..... naar een hondenschool zodat je daar de juiste begeleiding krijgt.

Veel succes
- In huis staat de hond duidelijk op de onderste trede van rangorde,
totaal geen probleem.
- Ik meen deze situatie zich voordat zoals u hierboven vermeld: puberteit, stap naar volwassenheid ect.
Volgens mij is dit Noa's manier om te gaan uittesten of ze de regels niet kan veranderen door dominant op te treden.
- Wanneer ze iets verkeerd doet, ga ik haar niet gaan afleiden met speeltje of koekje, dit lijkt me al meer op een beloning.
Jolaine
Vaste gebruiker

Inge O schreef:ik lees dat ze vroeger na een correctie 'wegsloop met de staart tussen de poten, in een hoekje'.
dat ze zich na een correctie onderdanig toont is op zich niets mis mee. maar ik vind het helemaal geen goed idee om het daarbij te laten, als het al nodig was om haar te corrigeren. op dat ogenblik zit ze vol spanning, en nu ze de juiste leeftijd heeft komt die spanning sterker naar boven, en gaat zíj het conflict met je aan.

ik ben er héél erg voor om een hond ónmiddellijk na de correctie bij je te roepen, en zodra hij bij je is, is het allemaal weer goed. hij toont zich dan vriendelijk ontspannen, aanvaardt ook jouw leiderschap, en kan weer met een schone lei beginnen = spanning wég!

nu op dit ogenblik zal het je waarschijnlijk niet meer lukken om haar iets te verbieden en dan te verwachten dat ze nog bij je wil komen. verbied haar dus even niks meer, maar leid haar af, laat haar bij je komen, en BELOON omdat ze bij je komt. vergeet even die put en die stoelpoot, en concentreer je op iets vragen wat ze wel wil doen! belonen is hier de boodschap, niét straffen!
Hier alsook terug te manier, waarvoor wij echt niet te vinden zijn, 'belonen' :roll:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Jolaine schreef:
Inge O schreef:ik lees dat ze vroeger na een correctie 'wegsloop met de staart tussen de poten, in een hoekje'.
dat ze zich na een correctie onderdanig toont is op zich niets mis mee. maar ik vind het helemaal geen goed idee om het daarbij te laten, als het al nodig was om haar te corrigeren. op dat ogenblik zit ze vol spanning, en nu ze de juiste leeftijd heeft komt die spanning sterker naar boven, en gaat zíj het conflict met je aan.

ik ben er héél erg voor om een hond ónmiddellijk na de correctie bij je te roepen, en zodra hij bij je is, is het allemaal weer goed. hij toont zich dan vriendelijk ontspannen, aanvaardt ook jouw leiderschap, en kan weer met een schone lei beginnen = spanning wég!

nu op dit ogenblik zal het je waarschijnlijk niet meer lukken om haar iets te verbieden en dan te verwachten dat ze nog bij je wil komen. verbied haar dus even niks meer, maar leid haar af, laat haar bij je komen, en BELOON omdat ze bij je komt. vergeet even die put en die stoelpoot, en concentreer je op iets vragen wat ze wel wil doen! belonen is hier de boodschap, niét straffen!
Hier alsook terug te manier, waarvoor wij echt niet te vinden zijn, 'belonen' :roll:
Nou, je manier werkt niet dus tijd voor bezinning..of wilde je je hond nog verder verprutsen?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Jolaine
Vaste gebruiker

Cupido schreef:Je hondje begint duidelijk in de puberteit te geraken, dit is de periode waar ze hun rangorde trachten te bepalen! Dit is heel natuurlijk gedrag maar je moet natuurlijk heel consequent zijn! Daarbij zou ik heel zeker de 6 prive-leges heel duidelijk toepassen!
Deze rangorde regels zijn me bekend, en deze zijn steeds toegepast geweest, en ze zijn ook nu voor me nog steeds de beste manier om de rangorde te blijven behouden :wink: :wink: :wink:
Jolaine
Vaste gebruiker

MARC_S schreef:Je hebt het jezelf wel heel erg moeilijk gemaakt nu, je gaat de confrontatie aan met een krachtige hond die waarschijnlijk loops gaat worden. Ze wint! Altijd! Dat komt omdat je op verkeerde punten aan het kloten bent. Een hond verbieden te graven na een confrontatie eerder die dag is al erg onhandig. Had haar geroepen, wat lekkers voorgehouden en een aantal mooie oefeningen laten doen. Dan krijgt ze lekkers en ga je met haar wandelen, onder appel afgewisseld met lekkers en spelletjes.

Deze lijkt me ook meer op belonen ... nadat ze iets fout heeft gedaan, zoals ik al eerder vernoemde ben ik hiervoor echt niet te vinden.
Mijn manier is nog steeds haar een heuse correctie te geven, hierna wil ik haar enkel maar negeren.
Belonen doe ik enkel maar bij spelletjes, opdrachten & oefeningen, en bij flink gedrag.

Pak haar aan op jouw terrein, NIET OP HET HARE! Ze is immers gewoon linker dan jij met haar enorme bek met tanden.
ik vermoed dat je haar zowiezo hebt opgevoed met doe dat anders zwaait er wat en dus zegt ze nu hetzelfde terug. Ik ben gebeten door mij hond in dezelfde situatie en heb mijn lesje wel geleerd. Ik verloor, heeeel dik want ik moest naar het ziekenhuis met een winkelhaak in mijn arm. Vechten met je eigen teef die je de baas wil worden is totaal nutteloos als je niet supersterk en dominant bent, maar dat zijn er echt maar heel weinig als het hard tegen hard gaat met een grote hond.

Vechten is hier ook niet de bedoeling, maar vind wel dat de hond moet weten wie er de baas is, ze zijn slimmer dan we denken, en inmiddels heeft ze dit hoogswaarschijnlijk wel gemerkt, want na de feiten, was niet zij de winnaar, maar was toch zei het steeds die opgaf, en ik die het laatste woord had. Nu na enkele dagen, is het nog enkele keren voorgevallen dat Noa regeltjes aan haar laars lapte, ik ben mijn manier gaan volhouden, wellis nog wat strenger gaan optreden, en het hielp :) Wellis ook op de manier zoals gedeeltelijk hieronder beschreven 'psycologisch ...

Speel het psychologisch, dan win jij, jij bent nl itt sterker wel duidelijk slimmer :ok: Lok haar weg bij foute zaken en vraag veel van haar, hou haar bezig en op een gegeven moment is ze weer afhankelijk van jou en gaat ze jou weer aankijken als ze wat wil.

Geen druk en helemaal geen gevecht aangaan of gaan brullen. Ze weet nu al dat je dat verliest en dat sterkt haar enorm, ze zal je uitlokken en steeds weer dwars gaan liggen tot je haar niet meer aankan.

Bovenstaande was niet helemaal het geval, zodoende mijn correcties en gebrul wel hebben geholpen.
Jolaine
Vaste gebruiker

linlin schreef:heeeeeeel goed lezen wat marc hierboven schrijft, jolaine :wink: . hij is echt dé grote rottige-tevenmeester op het forum.

en voor wat die tips van cupido betreft - ze zijn op zich wel aardig, maar werken gewoon niet als je niet echt de baas bent. als je werkelijk de baas bent, maken dingen als op de bank, eerst eten en als eerste door de deur geen zak meer uit.

maar leren de grote baas te zijn, is moeilijk, dat weet ik maar al te goed. heb er al moeite zat met die kleine mormels van mij mee gehad. de grote truc bij mij was, achteraf, volledig onverschillig reageren. alsof je hun gedram gewoon werkelijk worst zal zijn.

Zoals jij zegt: achteraf 'onverschillig gaan reageren of negeren, deze pas ik ook toe, en vind ik een goede manier, de eerste stap tot contact word daarna (een hele poos later) door mij gezet, en niet door haar.
Jolaine
Vaste gebruiker

mechelaar_fan schreef:de eerste rangorderegel is: neem initiatief.
zorg ervoor dat jij de bron bent van talloze leuke en spannende zaken, niet dat je de bron bent van saaie berispingen. Maak je hond duidelijk dat zonder jou haar leven maar een saaie boel is, en niet omgekeerd.
Je moet vermijden dat de hond in de fout gaat, jij bent slim genoeg om al die foute gedragingen te voorkomen. Ik heb de indruk dat je hond regelmatig berispt wordt, en die gaat dit hoe langer hoe vervelender vinden.
Wij zijn elke dag heus veel met de hond bezig, en ze vind ons zeker ook wel intressant. Meermaals per dag worden er leuke spelletjes gedaan, gaan we op wandel, haar leven is op zijn minst een saaite boel. Uiteraard zijn er momenten waar de hond minder aandacht krijgt, en dan wil ze wel eens de regels overtreden, en deze gebeurt voornamelijk als we uit werken zijn of slapen (wij werken snachts) Hierop kunnen we nauwelijks gaan corrigeren, omdat de hond dan ook niet weet waarover het gaat.
Corrigeren doen we als we haar op heterdaad kunnen betrappen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”