Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe leer ik mijn hond spelen?
Moderator: moderatorteam
-
Gast
Hoe leer ik mijn hond spelen?
In het kort even de geschiedenis van onze 1-jarige hond Casper. Hij is geboren in Griekenland als zwerfhond. Uiteindelijk is hij gevangen en na een aantal maanden is hij in Nederland in een gastgezin terecht gekomen. Sinds twee weken woont hij bij ons. We hebben (op wat angst voor verkeer in het algemeen en fietsers in het bijzonder na) geen problemen met hem. Het lijkt wel de ideale hond...
Maar het valt me op dat hij absoluut geen idee heeft wat spelen is. Ik bied hem meerdere malen per dag een speeltje aan en dat wordt met veel enthousiasme besnuffeld en vervolgens genegeerd. Ik blijf balletjes weggooien om ze vervolgens zelf weer te kunnen ophalen. De enige respons van Casper is een verbaasde blik.
Nu zou het natuurlijk kunnen dat hij dat soort spelletjes helemaal niet leuk vindt en gewoon liever lekker wil rennen en springen. Mag van mij best hoor maar ik wil wel graag zeker weten of hij niet ook graag met de bal en dergelijke wil spelen. Heeft er iemand tips hoe ik het aan moet pakken om hem te leren spelen?
Met andere honden speelt hij wel (en graag ook).
Maar het valt me op dat hij absoluut geen idee heeft wat spelen is. Ik bied hem meerdere malen per dag een speeltje aan en dat wordt met veel enthousiasme besnuffeld en vervolgens genegeerd. Ik blijf balletjes weggooien om ze vervolgens zelf weer te kunnen ophalen. De enige respons van Casper is een verbaasde blik.
Nu zou het natuurlijk kunnen dat hij dat soort spelletjes helemaal niet leuk vindt en gewoon liever lekker wil rennen en springen. Mag van mij best hoor maar ik wil wel graag zeker weten of hij niet ook graag met de bal en dergelijke wil spelen. Heeft er iemand tips hoe ik het aan moet pakken om hem te leren spelen?
Met andere honden speelt hij wel (en graag ook).
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Heel veel buitenlandertjes die ik ken spelen niet graag met balletjes of speelgoed. Zij zijn inderdaad meer gericht op andere honden en spelen daar mee. Of gaan lekker lopen racen en hun neus achterna. Op zich ook heel natuurlijk eigenlijk. Huishonden leren al als puppie om te spelen met speelgoed, maar zwerfhonden niet. Ik zou het niet forceren, maar je kan natuurlijk best proberen om buiten met een balletje te spelen. Gewoon een beetje gooien, niet te ver en dan samen de bal ophalen. Maar je hebt grote kans dat je hond het echt totale onzin vindt. 
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
- majelle
- Zeer actief
Toen ik Elmas kreeg was ze een jaar en was ook een turkse zwerfhond en die speelde inderdaad ook niet met voorwerpen.
Ik ging toen een paar keer toevallig met iemand wandelen die een hond had die de hele tijd met een balletjes speelde en niet met elmas wilde spelen. We liepen toen over het strand dus elmas had niet veel meer te doen dan een beetje meehollen. Opeens ging ze thuis ook balletjes pakken. Ze had het afgekeken. Misschien werkt dat ook voor die van jou zo
groetjes majelle
Ik ging toen een paar keer toevallig met iemand wandelen die een hond had die de hele tijd met een balletjes speelde en niet met elmas wilde spelen. We liepen toen over het strand dus elmas had niet veel meer te doen dan een beetje meehollen. Opeens ging ze thuis ook balletjes pakken. Ze had het afgekeken. Misschien werkt dat ook voor die van jou zo
groetjes majelle
-
Gast
Bedankt voor de reacties. Fijn om te weten dat ik niet een vreselijk bizarre hond heb en het dus vaker voorkomt.
Het over de grond slepen met zijn flostouw was ik al aan het proberen. Tot nu toe is dat vooral een succes bij de katten ipv bij Casper
Ik zal in het park eens opletten of ik een spelende hond zie zodat hij de truuk af kan kijken. Mocht hij het spelen met balletjes en touwen echt niks blijken te vinden houden we het lekker bij rennen en springen. Vermaken we ons ook prima mee.
Het over de grond slepen met zijn flostouw was ik al aan het proberen. Tot nu toe is dat vooral een succes bij de katten ipv bij Casper
Ik zal in het park eens opletten of ik een spelende hond zie zodat hij de truuk af kan kijken. Mocht hij het spelen met balletjes en touwen echt niks blijken te vinden houden we het lekker bij rennen en springen. Vermaken we ons ook prima mee.
- stefanie
- Zeer actief
Ik heb ook 2 Griekse honden. Zij zijn bij mij sinds pup dus ik heb er geen problemen mee, zij spelen de hele dag.
Als ik jou was, zou ik Casper lekker met rust laten. Hij is nog maar 2 weken bij, laat hem eerst lekker wennen. Sommige buitenlandse honden leren nooit wat spelen is. En waarom zou je het forceren? Spelen is geen verplichting toch? Springen en rennen is ook heel leuk.
Wie weet gaat ie het ooit doen, wie weet niet.
Er is trouwens een forum voor mensen met een buitenlandse hond. Daar kan je vragen stellen aan mensen die ook een buitenlandertje hebben.
Als ik jou was, zou ik Casper lekker met rust laten. Hij is nog maar 2 weken bij, laat hem eerst lekker wennen. Sommige buitenlandse honden leren nooit wat spelen is. En waarom zou je het forceren? Spelen is geen verplichting toch? Springen en rennen is ook heel leuk.
Wie weet gaat ie het ooit doen, wie weet niet.
Er is trouwens een forum voor mensen met een buitenlandse hond. Daar kan je vragen stellen aan mensen die ook een buitenlandertje hebben.
-
idorh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Je hebt absoluut geen bizarre hond.Scooby Snacks schreef:Bedankt voor de reacties. Fijn om te weten dat ik niet een vreselijk bizarre hond heb en het dus vaker voorkomt.
Toen wij onze Nina (Whippet) kregen met anderhalf jaar oud kende ze ook geen spelen ivm ze had heel vroeg haar poot gebroken en ze heeft nu met 3 jaar nog steeds een stalen pen in haar schouder/poot.
Ze begint nu naar anderhalf jaar iets te spelen, gewoon geduld hebben, lachen en grappen maken niets dwingen, levens grote complimenten maken ja dat vinden ze prachtig, althans bij Nina.
Het maakt voor veel honden uit of ze van begin af aan mee gespeeld hebben of nooit.
Heel veel plezier met je hondje.
Gr Bertus.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
wegwezen jij! jij bent aan het verbouwen!!idorh schreef:Je hebt absoluut geen bizarre hond.Scooby Snacks schreef:Bedankt voor de reacties. Fijn om te weten dat ik niet een vreselijk bizarre hond heb en het dus vaker voorkomt.
Toen wij onze Nina (Whippet) kregen met anderhalf jaar oud kende ze ook geen spelen ivm ze had heel vroeg haar poot gebroken en ze heeft nu met 3 jaar nog steeds een stalen pen in haar schouder/poot.
Ze begint nu naar anderhalf jaar iets te spelen, gewoon geduld hebben, lachen en grappen maken niets dwingen, levens grote complimenten maken ja dat vinden ze prachtig, althans bij Nina.
Het maakt voor veel honden uit of ze van begin af aan mee gespeeld hebben of nooit.
Gr Bertus.

-
idorh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Ik zal jou is verbouwen hahahah.amassam schreef:wegwezen jij! jij bent aan het verbouwen!!idorh schreef:Je hebt absoluut geen bizarre hond.Scooby Snacks schreef:Bedankt voor de reacties. Fijn om te weten dat ik niet een vreselijk bizarre hond heb en het dus vaker voorkomt.
Gr Bertus.
Gr Bertus.
-
jidde
Ook Nanni speelde in het begin niet
Bij ons was vaak een pup en die is gek op ballen. Dan gooide wij een bal en beide honden er achter aan, want tja, wat een pup heeft, wilde zij ook wel
Op een dag pakte ze het balletje, maar ze had nog geen idee waarom ze die nou eigenlijk pakte
Nu na 3 jaar, speelt ze steeds meer!!! Ze wordt ouder, maar qua karakter wordt ze steeds speelser.
Ik zou zeggen, heb heeeeeeeeel veel geduld! Het komt vanzelf wel, geloof mij maar
Nu na 3 jaar, speelt ze steeds meer!!! Ze wordt ouder, maar qua karakter wordt ze steeds speelser.
Ik zou zeggen, heb heeeeeeeeel veel geduld! Het komt vanzelf wel, geloof mij maar
-
Sjiel
- Zeer actief
- cuatro
- Actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie
- Aantal honden: 4
- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Kenzo een Spaanse zwerfhond en Senna een Turkse zwerfhond speelden eerst ook niet, ja met andere honden., maar niet met speeltjes.. Cujo, onze andere hond heeft ze eigenlijk leren spelen, ze kwam steeds met speeltjes aanlopen en drong de speeltjes als het ware op bij ze. En het heeft geholpen, vooral Kenzo is heel vaak met speeltjes aan het spelen, loopt hij al huppelend door de kamer heen met een piepje en dat gooit ie dan omhaag, rent erachter aan, hij is echt heel leuk aan het spelen!
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
-
Gast
We zijn nu een paar weekjes verder. Steeds als ik in het park iemand met zijn hond zag spelen zijn we erbij gaan staan zodat hij eens goed kon kijken hoe het werkt.
Ik blijf hem speeltjes aanbieden en dan toont hij wel wat belangstelling maar wat hij ermee moet snapt hij nog steeds niet. Geeft niks, komt vanzelf wel als ik jullie mag geloven
En in de tussentijd heb ik niet de indruk dat hij zich verveelt hoor. We wandelen ons een slag in de rondte elke dag en thuis kan hij uren zoet zijn met zijn kluif. Sinds een week probeert hij met een van de katten vriendschap te sluiten en daar gaat ook veel tijd inzitten 
Hij is nog jong, pas 1 jaar, dus we hebben nog een jaar of 15 om te ontdekken hoe hondenspelletjes werken
Bedankt voor alle tips
Ik blijf hem speeltjes aanbieden en dan toont hij wel wat belangstelling maar wat hij ermee moet snapt hij nog steeds niet. Geeft niks, komt vanzelf wel als ik jullie mag geloven
Hij is nog jong, pas 1 jaar, dus we hebben nog een jaar of 15 om te ontdekken hoe hondenspelletjes werken
Bedankt voor alle tips
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Als hij gek op eten is wat de meeste ex-zwervers wel zijn
kun je proberen hem frolics te laten zoeken in huis. Of nog beter, een speelgoedje dat frolics oplevert.
Je neemt een flostouw en een frolic, verstopt het en zegt zoeken, heel blij! Op een gegeven moment zoekt je hondje wel en vindt hij iedere keer een frolic en een flostouw. Gaat dat goed dan verstop je alleen het flostouw en geeft een frolic als hij dat gevonden heeft. Ik denk dat hij op den duur dat flostouw wel oppakt en doordat hij elke keer een frolic krijgt associeert hij dat binnen korte tijd met lol en spel.
Misschien dat dat helpt? Zoekspelletjes zijn zowiezo heel erg leuk voor een hond, zeker met hangoren en jachthondenbloed
Je neemt een flostouw en een frolic, verstopt het en zegt zoeken, heel blij! Op een gegeven moment zoekt je hondje wel en vindt hij iedere keer een frolic en een flostouw. Gaat dat goed dan verstop je alleen het flostouw en geeft een frolic als hij dat gevonden heeft. Ik denk dat hij op den duur dat flostouw wel oppakt en doordat hij elke keer een frolic krijgt associeert hij dat binnen korte tijd met lol en spel.
Misschien dat dat helpt? Zoekspelletjes zijn zowiezo heel erg leuk voor een hond, zeker met hangoren en jachthondenbloed
-
Bea.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collies.
- Aantal honden: 3
- Contacteer: