Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grommen & bijten naar baas na straffen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Sorry even off topic.
Jouw kinderen zijn al een heel stuk ouder Sanneke ik heb kinderen die nog geen 4 jaar oud zijn. Die gaan niet eens alleen naar buiten laat staan dat ze om 12 uur thuis komen. Ik geloof niet in slaan (nooit) of straf op zo'n jonge leeftijd. Tuurlijk zeg ik wel dat ze iets niet mogen maar daarna leid ik ze af. Met Obelix als hij iets niet doet wat niet mag zeg dat hij dat niet mag en roep hem bij me en geef hem een alternatief. Die verbanden legt hij niet en ik ben nu bezig om een band met hem op te bouwen. Ik zou nooit willen dat een hond voor mij wegkroop met staart tussen de poten. Je bent als mens een stuk vindingrijker dan een hond daarmee kun je een heleboel doen. :ok:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Rataplan schreef:Sorry even off topic.
Jouw kinderen zijn al een heel stuk ouder Sanneke ik heb kinderen die nog geen 4 jaar oud zijn. Die gaan niet eens alleen naar buiten laat staan dat ze om 12 uur thuis komen. Ik geloof niet in slaan (nooit) of straf op zo'n jonge leeftijd. Tuurlijk zeg ik wel dat ze iets niet mogen maar daarna leid ik ze af. Met Obelix als hij iets niet doet wat niet mag zeg dat hij dat niet mag en roep hem bij me en geef hem een alternatief. Die verbanden legt hij niet en ik ben nu bezig om een band met hem op te bouwen. Ik zou nooit willen dat een hond voor mij wegkroop met staart tussen de poten. Je bent als mens een stuk vindingrijker dan een hond daarmee kun je een heleboel doen. :ok:
Dus als ie in de kiezels zit, zoals anders : neen, mag niet of af, laat liggen
bij me roepen en afleiden.
Heb ik het nu begrepen. :ok:
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Rataplan
Zeer actief

Chatterbox schreef:Ik vind niet dat je kinderen opvoeden moet gaan vergelijken met het opvoden van honden. Kinderen kunnen over langere tijd nog een verband leggen. Je kan kinderen makkelijk een maand huisarrest geven en na een maand weten ze nog precies waarom ze huisarrest hebben. Een hond leeft in het hier en nu en is over 10 minuten al lang weer vergeten waarom hij gestraft werd.

Natuurlijk mag een hond best wel weten wat hij verkeerd gedaan heeft, maar je moet hem ook een alternatief bieden. Anders leert hij alleen dat hij wat hij verkeerd heeft gedaan niet meer mag doen als het baasje in de buurt is. Zodra jij dus je hielen gelicht hebt doet de hond weer precies hetzelfde. Biedt je hem een alternatief dan kan je hem én belonen voor het goede gedrag én je hoeft je geen zorgen meer te maken om de kiezels. Natuurlijk is gedrag soms zo zelfbelonend dat er geen alternatief voor is en dan moet je gewoon zorgen dat hij de kans niet krijgt. Dus geen kiezels meer (in jouw voorbeeld).

Verder kan je een hond ook veel te zwaar straffen voor wat hij misdaan heeft. Mensen hebben nog wel eens de neiging om door te straffen als de hond zich al lang onderdanig heeft opgesteld. Mensen zijn veel beter in het onthouden van andermans beperkingen dan honden. Een hond straft en is dan klaar. De gestrafte hond toont zich onderdanig, de ranghogere accepteert dat en het wordt meteen weer 'goed gemaakt'.

Ook kan het voor de hond niet duidelijk zijn waarom hij gestraft wordt en kan hij de straf gaan associeeren met iets heel anders, juist omdat je als baasje zo weinig kan doen om duidelijk te maken wat de hond verkeerd doet moet je voorzichtig zijn en kan je beter belonen.
Kinderen wel boven een bepaalde leeftijd en met een bepaald niveau.
Verder ben ik het er mee eens :mrgreen:
Gevaar bestaat dat je te ver gaat in je straf. Mensen die doorstraffen terwijl de hond de handeling heeft gestaakt en zich onderdanig toont. De hond gaat kan zich in zo'n geval verdedigen om zijn lijf te redden. Dus proberen je te bijten. Als baas zijnde reageerde je namelijkniet op zijn overgave signalen.
Veel van dit soort honden in het asiel gezien en ik moet je zeggen dat zijn niet de gemakkelijkste honden.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Eline* schreef:
mechelaar_fan schreef:Als mijn pup van 7 maand een put graaft, dan straf ik hem niet, maar dan lok ik hem weg met een spelletje.
Als mijn pup van 7 maand aan de tafelpoot knaagt, dan straf ik hem niet, maar dan lok ik hem weg met een spelletje.
Als mijn pup van 7 maand iets steelt, dan straf ik mezelf.

Maar dan weet ie toch nog niet dat hij iets fout heeft gedaan
als je hem weglokt ?
Sanneke
Mechelaarfan heeft gelijk. Een pup leer je gewoontegedrag..gedrag wat jij de rest van zijn leven graag wil zien en dat doe je door dat gedrag lonend te maken. Een hond is namelijk geen moralistisch wezen, maar eentje die denkt in leuk en niet leuk. Kuilen graven is gewoon leuk, klaar uit! Kuilen graven kan hooguit niet of minder leuk zijn als de baas ineens aan komt hollen en daar moet je dan wat op bedenken. Net zoals iets jatten of knagen aan andere leuke dingen. Alles leuk leuk leuk, alleen even in de gaten houden of de baas het niet ziet.
Kortom, je hond heeft de beloning allang binnen als jij gaat straffen en jij creeert de gewoonte : "je doet maar wat je niet laten kan, behalve als ik erbij ben" . Als je je hond iets leukers aanbiedt en dus zijn motivatie ombuigt...wat dat doe je als je iets leuker aanbiedt...dan zal de hond niets lonend zien aan het knagen aan een tafelpoot..hij knaagt immers op zijn flostouw wat jij eigenhandig vreselijk interessant hebt gemaakt.
Hij ontdekt dus ook niet al die vreselijke leuke dingen die er verder op de wereld nog zijn..simpelweg omdat jij hem die niet leert ontdekken..

Stel je nou eens voor dat jij je puberkinderen als een hond zou mogen hebben (geisoleerd van de rest van de wereld en dus volkomen in je macht)...zou je ze dan sigaretten, drank en drugs geven en binnen hun bereik leggen zodat je ze kan straffen als ze ervan gebruiken?
Of zorg je gewoon dat ze tijdens de periode dat die spulletjes interessant zijn, dat ze ze dan niet tegenkomen en andere dingen aan hun hoofd hebben, zoals fietsen en sporten? ( :smile2: )
Als een kind leert tekenen geef je het toch ook een papier? Ga je toch ook niet wachten totdat het op je behang kalkt om het dan te gaan straffen? En op een gegeven moment pakt het dan toch zelf een papier?

Opvoeden is anticiperen en begeleiden, sturen. Niet achterover zitten en opstaan om te corrigeren als je hond de mist in gaat.Voorkomen, vooruit denken en gewenst gedrag uitlokken en belonen. Daarmee creeert je met plezier een blije gehoorzame hond.
O, het is een zooitje met quoten, maar goed...........

Ik ben het er iig volkomen mee eens!

Toen Kaya een puppy was en ze maar keek richting de deurposten, kwam ik al in actie: hoppa balletjeeeeeee of flostouw. Spelen dus, afleiden vóórdat ze de fout in gaan.
Zo kunnen ze nooit het sloopgedrag aanleren en er is hier dan ook NOOIT iets gesloopt door de 2 honden! Alles kan ik hier laten liggen, maakt niet uit wat.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

Jolaine schreef:
Sylvia schreef:Ik vraag me toch af waarom je niet met beloning wil werken. :roll:
Want hoe weet ze nou wanneer ze het wel goed doet? :denken:
Als voorbeeld: Als mijn hond op een hazenspoor loopt in het veld, terwijl hij met zijn neus in de lucht moet roep ik NEE, op het moment dat hij goed loopt beloon ik hem voor het goede gedrag.
Mijn ervaring is dat fout gedrag pas wordt erkend op het moment dat ze het goede gedrag ook weten.
Op die manier heb je wel gelijk, en ook ik werk ook zo in soortgelijke situaties. Maar niet op andere situaties als bijten aan kasten, putten maken, iets stelen of andere ...
Ik zie het verschil niet :denken: , tafelpoot bijten en ik geef een kluif, dat is een knap kind dan
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Mama Sanneke schreef:
Rataplan schreef:Sorry even off topic.
Dus als ie in de kiezels zit, zoals anders : neen, mag niet of af, laat liggen
bij me roepen en afleiden.
Heb ik het nu begrepen. :ok:

Sanneke
:ok: :ok: :mrgreen: Zo is het echt veel leuker voor jou en je hond
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Roosje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roosje »

Mama Sanneke schreef:
Rataplan schreef:
mechelaar_fan schreef:Als mijn pup van 7 maand een put graaft, dan straf ik hem niet, maar dan lok ik hem weg met een spelletje.
Als mijn pup van 7 maand aan de tafelpoot knaagt, dan straf ik hem niet, maar dan lok ik hem weg met een spelletje.
Als mijn pup van 7 maand iets steelt, dan straf ik mezelf.

Je kunt je hond best opvoeden zonder al die negatieve impulsen, die alleen maar de stress verhogen (waardoor het ongewenst gedrag nog verergert!), onzekerheid creëren en de vertrouwensband schaden.
Op deze manier voed ik Obelix op en eigenlijk mijn kinderen ook. Afleiden en belonen van goed gedrag.
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar als mijn zoon
van 16 om 2u s'nachts thuiskomt, veel te laat dus
word ie niet afgeleid of beloond, maar gewoonweg gestraft.
Dat belonen en afleiden herken ik wel van bij Tineke maar
soms kan het toch niet anders ?? (bij kids dan).
Ik bedoel een kind moet ook leren dat er grenzen zijn, en wat die grenzen overschrijden inhoudt. En dat neen, neen is.
Sanneke

Met Bart onze zoon hebben we geprobeerd met zo min mogelijk straf op te voeden. De grootste compliment kregen we toen in maatschappijleer er gevraagd werd wat voor type straf zij allemaal thuis kregen. Er werd met ongeloof gereageerd toen Bart vertelde dat hij het niet zou weten :smile:

Met straf leren ze te ontwijken en niet zelf na te denken over de consequenties. Wanneer Bart te laat thuis kwam, dan was hij doodop de volgende dag en had hij geen puf om b.v zijn huiswerk te maken, de volgende keer zorgde hij er zelf wel voor dat hij het niet te laat maakte.

In onze opvoeding probeerde we zoveel mogelijk hem zelf verantwoording te geven. Op hele jonge leeftijd kreeg hij b.v. al zakgeld. Wanneer we in de speelgoed zaak waren en hij begon te zeuren dat hij een speeltje wou hebben dan gaf ik aan dat hij daarom juist zakgeld kreeg. Op deze manier moest hij zelf beslissen of het speeltje belangrijk genoeg voor hem was om geld aan uit te geven. Toen kleren belangrijk werden voor hem kreeg hij kleedgeld en daar kon hij de kleren mee kopen die hij mooi vond. Hij heeft op die manier goed met geld leren omgaan en goed met verantwoordelijkheden omgaan. Wanneer hij een periode had dat hij truezelde met aankleden en we dreigde te laat op school te komen, dan vertelde ik hem dat wanneer hij ervoor zorgde dat wanneer hij drie keer achter elkaar op tijd had aangekleed dat hij wat flippo's of zo van mij zou krijgen, en als hij drie keer achter elkaar te laat was dat hij een extra huishoudelijke klus moest doen. :mrgreen:

Bart was geen moeilijke puber. Hij had wel duidelijke een eigen mening en kon redelijk kritisch op ons zijn, maar niet op een manier dat het dreigde de verkeerde kant op te gaan en we zorgen over hem hoefde te maken.

Met Dot en Mo probeer ik ook niet met straf te werken, met afleiden en belonen en tot nu toe met goede resultaten :smile1:

Roosje
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Roosje schreef:

Wanneer Bart te laat thuis kwam, dan was hij doodop de volgende dag en had hij geen puf om b.v zijn huiswerk te maken, de volgende keer zorgde hij er zelf wel voor dat hij het niet te laat maakte.
Het is maar goed dat ik niet jullie puber dochter was. :pffff: Zonder huiswerk op school komen was wel het laatste waar ik mee bezig was en ach, als ik de volgende dag moe was dan haalde ik dat 's weekends wel weer in.

Het enige vergelijkbare tussen het opvoeden van kinderen en honden is dat je het bij elke hond/kind weer anders moet aanpakken. Er zijn natuurlijk wel een aantal standaard regels waar je je aan dient te houden. Maar elk kind/hond is weer gevoelig voor wat anders en zodra je weet wat dat is ben je al een heel eind.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zonder grenzen te stellen een kind of dier opvoeden kan in mijn ogen niet goed zijn. Opvoeden is wat anders dan trainen, vaardigheden leren. Een hond weet niet dat hij niet aan een tafelpoot mag kluiven, evenmin dat kuilen graven in de tuin niet okee is. Domweg voorkomen dat een dier de fout in kan gaan..als de hond niks ontdekt valt er ook niks om te buigen in gedrag.
Zit en af leer je aan met belonen..dat is doodleuk kunstjes leren. Training dus.
Opvoeden is iets wat dus wel met hondse "waarden" te maken heeft.
Jij zal geen eten uit mijn handen gappen en je maakt plaats als ik op mijn bank wil zitten. Gewoon beleefheid dus. Als mijn honden onbeleefd zijn zeg ik daar wat van. Wordt ook gelijk gesnapt door ze waar we het over hebben. Iedere pup die een fatsoenlijke opvoeding meekrijgt van zijn moeder is namelijk tot op zekere hoogte keurig beleefd.

Het is wel totaal off topic, maar ik denk dat het ook gewoon goed is dat je je kind leert omgaan met frustratie...ook de frustratie als je een keer op je kop krijgt voor iets, of het nou terecht is of niet. Zo werkt het namelijk wel in de grotemensenwereld. Je kind leer je vaardigheden aan waarmee hij de rest van zijn leven verder moet. Het is toch wel erg handig als hij leert ook om te gaan met boosheid en soms op je kop krijgen.
Ongemerkt altijd de strijd ontlopen met je kind, vermijden vind ik dus niet okee.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Roosje
Zeer actief

Chatterbox schreef:
Roosje schreef:

Wanneer Bart te laat thuis kwam, dan was hij doodop de volgende dag en had hij geen puf om b.v zijn huiswerk te maken, de volgende keer zorgde hij er zelf wel voor dat hij het niet te laat maakte.
Het is maar goed dat ik niet jullie puber dochter was. :pffff: Zonder huiswerk op school komen was wel het laatste waar ik mee bezig was en ach, als ik de volgende dag moe was dan haalde ik dat 's weekends wel weer in.
We waren best wel streng, op een door de weekse dag niet stappen, wel naar een vriendje maar op tijd thuis. Daar was niet aan te tornen
Afbeelding
Joyce
Zeer actief

Hmm, volgens mij zijn er maar weinig kinderen die op een doordeweekse dag wel mogen stappen.

Maar als je zegt, daar valt niet aan te tornen. Wat dan als hij toch te laat was? Of je had echt het ideale kind dat altijd luisterde :roll: Mijn moeder wil dan graag ruilen met je. :wink:
Roosje
Zeer actief

Eline* schreef: Het is wel totaal off topic, maar ik denk dat het ook gewoon goed is dat je je kind leert omgaan met frustratie...ook de frustratie als je een keer op je kop krijgt voor iets, of het nou terecht is of niet. Zo werkt het namelijk wel in de grotemensenwereld. Je kind leer je vaardigheden aan waarmee hij de rest van zijn leven verder moet. Het is toch wel erg handig als hij leert ook om te gaan met boosheid en soms op je kop krijgen.
Ongemerkt altijd de strijd ontlopen met je kind, vermijden vind ik dus niet okee.
Ben ik met je eens. Oneens zijn met elkaar zijn of op je kop krijgen zie ik als iets anders dan straf. Straf versta ik onder wanneer je een week huis arrest krijgt, geen zakgeld, dreigen, een tik op je billen enz. Met straf bereik je alleen maar dat iemand iets niet doet om die straf te ontlopen.

Bart, nu 22, is in ieder geval uitgegroeid tot iemand met veel zelf vertrouwen, die goed weet om voor zichzelf op te komen, geen angsten kent en heel goed weet wat in de wereld te koop is.

Roosje
Afbeelding
Roosje
Zeer actief

Chatterbox schreef:Hmm, volgens mij zijn er maar weinig kinderen die op een doordeweekse dag wel mogen stappen.

Maar als je zegt, daar valt niet aan te tornen. Wat dan als hij toch te laat was? Of je had echt het ideale kind dat altijd luisterde :roll: Mijn moeder wil dan graag ruilen met je. :wink:
Wanneer het echt veel te laat werd. dan belde ik hem op dat het nu tijd was om naar huis te komen. Hij wist dan dat ik in staat was om hem anders te komen halen :mrgreen:

Roosje
Afbeelding
Joyce
Zeer actief

En er is niks verschrikkelijker dan je ouders die je 's avonds op komen halen. :smile:
Rataplan
Zeer actief

Chatterbox schreef:En er is niks verschrikkelijker dan je ouders die je 's avonds op komen halen. :smile:
Ja vreselijk van die vaders die dan opeens aan de bar zitten en je weet niet eens hoe lang ze daar al zijn :N: :smile: :smile:
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Chatterbox schreef:En er is niks verschrikkelijker dan je ouders die je 's avonds op komen halen. :smile:
Mijn vader of moeder kwam me altijd halen als er niemand was die me thuis kon brengen. Door weer en wind om 4 uur 's nachts op de brommer. Dan dronken ze gezellig een glaasje mee aan de bar.
Ik vond dat juist verschrikkelijk lief van ze. Al mijn vrienden vonden mijn ouders ook geweldig en kwamen daarom ook vaak bij ons thuis.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
EvavT

Ongelezen bericht door EvavT »

Late reactie ineens weer ontopic maar ik zet hem toch maar ff neer:
mechelaar_fan schreef:Veel gedragstherapeuten vertellen gewoon wat commercieel klinkt. Ze gaan je niet vertellen dat je te weinig initiatief neemt, en dat je te weinig met je hond bezig bent, ze gaan je gewoon vertellen 'je hond is te dominant', de fout wordt dus niet bij het baasje gelegd, en ja, die kan zich ook wel verzoenen met het verhaal dat de hond de baas wil spelen. Het is tenslotte de hond niet het honorarium moet betalen.
dan heb je wel héél slechte ervaringen hoor!!!
ik geloof dat wel heel veel, zoniet nagenoeg ALLE problemen die je met je hond kunt hebben komen door JOUW handelingen. Natuurlijk heb je verschillende karakters van honden, en natuurlijk heb je ook moeilijke honden (voor ons) maar dan nog gaat het erom hoe jij ermee omgaat, of je ziet wat ie nodig heeft, en niet van iedere hond kun je een ideale hond maken en sommige honden hebben gewoon een flinke gebruiksaanwijzing. Het is aan de baas om daar goed mee om te leren gaan. Ik moet hierbij denken aan wat de ruiters van de Olympische Spelen zeiden over hun paard: het ligt ALTIJD aan de ruiter, en natuurlijk heeft ook een paard (hond) wel eens een mindere dag.
Ik betrek alles wat er niet helemaal goed gelopen is toch wel voor 99,9% op mezelf, los van het fanatieke onstuimige karaktertje van mijn hond boordevol zelfvertrouwen
En het gaat nu :ok:
Ik heb diverse hondenscholen gezien en ik heb nog nooit gehoord dat iets aan de hond lag. Het is ALTIJD leren HOE GA JE ALS BAAS OM MET JOUW HOND. De hond gaat niet op les maar de baas.
Vroeger op de hondenschool in Bentelo tot en met jankende bazen aan toe ( ik geef toe, dat was een beetje té)
Ik heb les gehad van een gedragskundige en die kwam GRATIS advies thuis geven voor de pup als je daar les had
en dat was best zinvol, gewoon om te zien hoe zij het deed en de tips die zij gaf. Zomaar iemand laten komen voor veel geld zou ik nooit doen, dan zou ik informeren op de hondensportvereniging of hondenschool.

Dus een beetje meer nuance zou je sieren
Het is niet altijd zo zwart wit
:denken:

:wink:

PS ik heb hier in ieder geval weer een bevestiging dat leuk doen met je hond kort na een berisping oké is....sommige denken dat ie het dan niet voldoende begrijpt :denken: hier is dit duidelijk uitgelegd :ok:
Simone62
Actief

Re: Grommen & bijten naar baas na straffen

Ongelezen bericht door Simone62 »

Jolaine schreef:Hallo :cheer:

Ik heb een american bulldog teefje van 7 maand jong, ze is reeds van puppy bij ons aanwezig.

We hebben tot nu toe niet zoveel grote problemen gekend met Noa.

Ze luistert flink naar de commando's, wandeld flink aan de lijn of zonder lijn, ect.

Nu sedert een aantal dagen toont ze haar niet van de beste kant.

Soms spookt ze wat uit (bv: aan meubels knagen, grote putten in de tuin graven, ...) Mijn strafwoord is steeds luid en correct 'foei' en dan trek ik een boze blik en zwaai met mijn vinger. Meestal sluipte ze dan weg met de staart tussen de benen in een hoekje. Nu enkele dagen terug was dit niet meer haar reactie maar begon ze te grommen, hoe bozer ik toen werd ... hoe luider ze gromde en proberen te bijten.
Ik gaf niet toe, en uiteindelijk gaf ze het toch op na een 10 a 20 tal minuten. Meermaals is dit gebeurd na verbod op knagen of putten maken.

Een uurtje terug was Noa terug een put aan het maken in de tuin (het is haar tevergeefs verboden), ik ging naar haar toe, verbood het haar, maar toen werd ze echt wel agressief, grollen & proberen bijten. Jammer genoeg heeft ze me dan ook wel gebeten.
Na een 10 tal minuten gaf ze er dan ook wel de brui aan. Ik wou haar een plets op de kont geven, maar dit is al helemaal gevaarlijk ...

Ik zoek nu een effeciente manier zodat haar opstandigheid over gaat, ze moet echt weten wie de baas is en momenteel is dat vrees ik niet echt het geval. Hopelijk hebben jullie goede tips.

Alvast bedankt, Jolaine

totaal iets anders wat iedereen vind, zal dus ook behoorlijk wat commentaar krijgen.

maar ik zou ze met kop en kont op pakken en op de plaats zetten.

hoe dan ook ik zou het niet accepteren dat een pup van 7 maanden zo doet.
dus of je pakt haar van af het begin al verkeerd aan of ze is een echt kreng.
groetjes
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

ailena is precies idem dito, als ik haar aan het kammen was en ze wilde niet, dan verhief ik me stem en bromde ik op haar. Dat werkte alleen maar averechts. Ze begon dan te blaffen en grommen en happen naar me, en hoe meer ik bromde hoe meer zij hapte. Ik pak het nu heel anders aan. Als ze vervelend gaat doen praat ik tegen haar heel kalm. Zeg dat het goed is, en blijf stug volhouden, maar wel op een lieve manier, dat ze gekamt moet worden. Werkt perfect.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”