Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

gedrag kira

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

dribble33
nieuw lid
Contacteer:

gedrag kira

Ongelezen bericht door dribble33 »

Eigenlijk moet ik beginnen vanaf dat we Kira hebben gehaald bij de boer.
Ze zat naast de kalkoenen met een stuk of 10 broertjes en zusjes. In het begin was kira erg dominant en liet haar tanden zien als ik haar op de plaats hield. Na een paar confrontaties door consequent te blijven werd het super met haar.. Ze kwam erachter dat het gezin de roedelbazen zijn en niet zij (al kan je het haar niet kwalijk nemen dat ze het probeert) Kira is een superlief dullige hond en het is niet bekend wat er allemaal voor hond in zit (mischien daarom wel de gedragsproblemen) Vorige week heeft er zich een drama voltrokken, kira heeft een kitten doodgebeten, deze kwam te dicht bij het eten. Ik moet zeggen dat ik twijfel over het bewust bijten en een waarschuwing. Normaal kunnen de dieren over haar heenlopen en is er geen enkel probleem. Alleen met eten is ze zo jaloers en bang dat ze iets tekort. het probleem nu is dat ze met de dag grommiger word naar de katten, als ik ga koken of in de koelkast bezig ben dan lopen de katten en zij gewoon om me heen, maar ze gromt nu steeds naar de katten en loopt naar ze toe met een heel dreigende macho houding. Kira is normaal een supersoftie met alles, alleen de jaloezie begint de klauwen uit te lopen en is ze niet meer te vertrouwen. Sinds het drama met het kitten is het eigenlijk dubbel zo erg geworden, ze gaat nu elke keer in de bench als ik in de keuken bezig ga, maar eigenlijk is dit niet te doen, want je gaat per dag wel vaker naar de koelkast en ze gaat het vast als een straf zien als ik haar continu voor even vastzet in de bench, en ik ben bang dat ze zo nog erger word. Ik weet niet wat ik moet doen, en ben benieuwd of iemand hier tips heeft om mij te helpen en of er speciale gedragstherapie bestaat voor dit. Kira luisterd verder als de beste en is gewoon een superhond, alleen dit maakt gedrag maakt haar tot een risico factor omdat er nu eenmaal veel dieren wonen in ons huis. Kira is nu bijna 2 jaar en voorheen is dit gedrag eigenlijk niet van toepassing geweest, het is echt iets van de laatste maanden dat het groeit van iets onschuldigs naar gevaarlijk..
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk omschreven heb, en jullie hier kunnen uithalen wat het probleem is,want ik zit echt met m,n handen in het haar en weet niet wat ik moet en kan doen om haar gedrag weer om te draaien :denken:
Net

Ongelezen bericht door Net »

Tjee, een kitten doodgebeten? Ik heb van zulk probleemgedrag geen verstand, maar het lijkt mij dat er vantevoren toch wel waarschuwingssignalen zijn geweest? De hond is 2 jaar en er zijn altijd katten bij geweest?
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Doe maar gewoon een gedragstherapeut inschakelen. Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen met het geven van advies, want er staan zoveel dingen in je bericht waarbij ik me achter mijn oren krab.
Een puppy op de plaats vasthouden en dan is het dominant als het zich verzet? :denken: Maar goed, dat is even niet ter zake doende, het geeft alleen aan dat je niet zo sterk bent in het lezen van je hond en het snappen van hondentaal.
Als je hond baknijd heeft zal het daarom gegaan zijn bij het bijten van de kitten. Dat het kitten dood is is niet zo gek, want dat is kwetsbaar.
Waarschijnlijk heb je je hond flink gestraft. Je hond stond in zijn recht bij het verdedigen van zijn bak. Dat er dus een kitten dood is is niet zijn schuld. Hij heeft dus iets gedaan wat in zijn ogen normaal was en is daarvoor gestraft. Dat zet de relatie met de katten flink onder druk en hij zal zijn punt duidelijk willen maken denk ik.
Ik hang nu even een theorietje op zoals het zou kunnen zijn.
Zorg ieder geval als je hond eet dat er geen katten in de buurt zijn. Geef je hond bv alleen nog eten in de bench.
Zoek verder hulp..een gedragsdeskundige kan zien wat er precies speelt en je ook uitleg geven over hoe je verder moet en hoe.
Veel succes! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
dribble33
nieuw lid
Contacteer:

De hond is niet gestraft, wel moest ze in even in haar bench, want de jongste zoon was helemaal overstuur en in paniek.
ook wij zijn er van overtuigt dat ze niet kwaadwillig heeft willen bijten.. En dat ze haar eten heeft willen beschermen.. Ze heeft een waarschuwing willen geven, maar haar kaken zijn zo groot dat het kitten dr nekje is gebroken.. Het kitten had geen enkele bijtwond, en zoals je al zegt is een kitten heel kwetsbaar..
Maar doordat ze dat gedaan heeft, heeft ze wel het gevoel dat ze in rangorde is gestegen (dat denk ik dan) en laat dat duidelijk merken aan de katten, als je dat bedoelt met het niet kunnen lezen van mijn hond. Dan moet ik je daar gelijk ingeven, want dit soort gedrag is helemaal nieuw voor me Kira is normaal een superlieve dullige lobbes en daarom is dit voor mij helemaal nieuw.
Ik denk dat je mijn verhaal over als ze een pup is verkeerd opvat, met het op de plaats houden. Maar daarover wil ik wel een keer een goede uitleg geven. Ik heb het verhaal verkort opgeschreven, en zal het daarom waarschijnlijk iets anders over komen dan in werkelijkheid bedoelt word.
Bedankt voor je tips :ok:
Groetjes Chris en Kira.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Het verdedigen van je eten hoeft niets met rangorde te maken te hebben. :wink:
Het feit dat ze nu door jullie speciale behandeling zich teruggezet voelt in de rangorde en het gevoel heeft dat de katten meer mogen als zij kan dit gedrag wel verklaren. Je zou dat dan dus eens om kunnen draaien...je hond alle vrijheden en de katten dan maar even weg uit de kamer of keuken. Hiermee bevestig je haar in haar status en kan de drang tot het bevestigen van die status afnemen.
Ik vind het sowieso wel dat je veiligheid voor je beide dieren moet kunnen garanderen..ze wonen beiden in jouw huis.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

dribble33 schreef:Ik denk dat je mijn verhaal over als ze een pup is verkeerd opvat, met het op de plaats houden. Maar daarover wil ik wel een keer een goede uitleg geven. Ik heb het verhaal verkort opgeschreven, en zal het daarom waarschijnlijk iets anders over komen dan in werkelijkheid bedoelt word.
Ik ben wel benieuwd naar de uitgebreide versie; ik denk dat ik het net als Eline heb opgevat.

Een hond mag zijn eten altijd verdedigen, tegenover ranghogeren en ranglageren. In een gezin met kinderen en andere huisdieren is een hond met baknijd wel erg onpraktisch en gevaarlijk. Baknijd kun je afleren, op een hondvriendelijke methode. Maar ik vind het erg moeilijk om tips te geven omdat ik de verdere situatie niet ken en niet weet in hoeverre je op de hoogte bent van hondengedrag en de literatuur.

Ik zou in jullie geval naar een goede hondengedragsdeskundige gaan om het baknijd-probleem aan te pakken.
dribble33
nieuw lid
Contacteer:

Met het op de plaats houden bedoel ik.. Dat wanneer wij gaan eten dat ik verwacht dat ze op haar plek blijft.. Tenminste dat is wat je je hond aan wil leren toch. Op de momenten dat ze dus op de plaats moest blijven liet ze haar tanden zien om mij te laten weten dat ze daar niet mee eens was. (tenminste zo heb ik het begrepen vanuit de puppycursus die ik met haar gedaan heb, dat je wilt dat je hond een plek krijgt waar hij/zij moet gaan liggen als de baas dat opdraagt) Bij Kira was het zo dat toen ik dit met haar ging oefenen meteen zo dat ze haar tanden liet zien en begon te grommen. (nadat ik dit op de puppycursus gemeld had zei deze dat ik erbij moest gaan zitten en zodra ze van de plek af wou gaan ik haar moest tegen houden met m,n hand zonder haar aan te raken een soort van stopteken) Elke keer als ze netjes op de plek bleef beloonde ik haar, maar de eerste 2 keer heb ik toen echt voet bij stuk moeten houden en moeten laten merken met m,n hand dat ik niet onder de indruk was van haar. En zo voor haar duidelijk werd dat ik de "roedelleider" ben. Naar mijn weten is hier niks verkeerd aan toch, je leert dit van instructeurs waarvan je verwacht dat ze weten waar ze het over hebben, en bij ons heeft het heel goed gewerkt, want als ik nu zeg plaats als wij gaan eten/ of ik lekkers op tafel heb bij de film.. dan gaat ze zonder enig mopperen in haar bench liggen. Kira heeft nog nooit een tik gehad, want ik geloof niet in de baas worden door klappen uit te delen daar maak je je hond alleen maar bang mee en zal de hond een angstbijter kunnen worden.
Ik hoop dat ik het zo beter heb uitgelegd :wink:
Groetjes Chris en Kira.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Dat is een duidelijke uitleg.

Ik vind de methode erg streng voor een pup. Ik weet niet hoe oud Kira was toen je dit deed?
De plek van de hond (mand, bench, kussen, kleed enz.) moet vooral een veilige plek zijn. Dat is een van de belangrijkste dingen die je een pup leert de eerste weken dat hij/zij bij je in huis is. Lichamelijke dwang past daar niet bij.
Pups zijn jong en ongeduldig, af liggen en niet van de plaats komen terwijl je baas aan het eten is is ontzettend moeilijk. Bij mijn hond heb ik nooit iets geforceerd. Als wij gingen eten mocht ze eigenlijk doen wat ze wilde. Meestal ging ze onder tafel liggen of in de bench. Gewoon uit zichzelf. Zo gaat het nog steeds. Alleen als er bezoek is en ze het wel erg interessant vindt aan tafel stuur ik haar in de mand als we aan het eten zijn.
Ik ken Kira niet, maar het kan heel goed zijn dat ze niet uit dominantie gromde en haar tanden liet zien, maar uit angst.
Net

Ongelezen bericht door Net »

Ik weet niet hoe oud je kittens zijn, maar ik ben toch wel een beetje verbaasd over de reactie 'kittens zijn kwetsbaar'. Een jong katje breekt echt niet zomaar z'n nek! Baknijd, tja. Veel mensen hebben er geen problemen mee als een hond z'n eten verdedigd (ligt er denk ik ook aan hoe fanatiek de hond daarin is), maar ik vind dat in een gezin met kinderen gevaarlijk. Vind ik net zo'n situatie als dat sommige honden niemand bij hun mand laten. Op tv heb ik ooit een gedragstherapeute aan het werk gezien met een hond met baknijd: de bak werd weggehaald (hoe weet ik niet meer) en er werd elke x iets lekkers in gedaan. Op een gegeven moment associeerde de hond: iemand bij de bak=iets lekkers. Vond ik wel een logische oplossing.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Net schreef:Ik weet niet hoe oud je kittens zijn, maar ik ben toch wel een beetje verbaasd over de reactie 'kittens zijn kwetsbaar'. Een jong katje breekt echt niet zomaar z'n nek! Baknijd, tja. Veel mensen hebben er geen problemen mee als een hond z'n eten verdedigd (ligt er denk ik ook aan hoe fanatiek de hond daarin is), maar ik vind dat in een gezin met kinderen gevaarlijk. Vind ik net zo'n situatie als dat sommige honden niemand bij hun mand laten. Op tv heb ik ooit een gedragstherapeute aan het werk gezien met een hond met baknijd: de bak werd weggehaald (hoe weet ik niet meer) en er werd elke x iets lekkers in gedaan. Op een gegeven moment associeerde de hond: iemand bij de bak=iets lekkers. Vond ik wel een logische oplossing.
Dat getoond gedrag normaal is wil niet zeggen dat het okee is. Baknijd moet je in mijn ogen inderdaad wegtrainen en inderdaad doe je dat door lekkers bij te geven zonder dat je de bak weghaalt of dus uberhaupt iets weghaalt. Doordat je steeds iets bijgeeft krijgt de hond een positieve associatie bij handen in mijn bak.
Je kan alleen baknijd ten opzichte van andere dieren niet wegtrainen. Dat is dus een kwestie van je voorzorgsmaatregelen treffen. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”