Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vindt mijn hond het nog wel leuk?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

rob80
Actief

Vindt mijn hond het nog wel leuk?

Ongelezen bericht door rob80 »

Wij hebben een onzekere reu en sinds enkele maanden een pup (een teef) erbij.
In het begin vond onze reu het niets, pup mocht niet dichterbij dan 5 meter komen. Naarmate de pup groeide begonnen ze dichter bijelkaar te komen en begonnen ze te stoeien en soms zelfs renspelletjes te doen.
Nu is de pup al wat ouder en natuurlijk ook wat wild, iets wat onze reu volgens mij niet prettig vindt. Zij wil supergraag spelen, hij wil de hele dag met rust gelaten worden lijkt wel. Hij ligt meer in zijn mand, zijn rust, zijn veiligheid. Zij wil graag spelen. Als ze stoeien vindt ik het moeilijk te bepalen of het leuk of agressiespel is:
De reu heeft in de meeste gevallen zijn staart naar beneden, gromt licht, dan weer zwaar, doet niet echt actief mee in spel. Belangrijk om te weten is dat hij ambivalent gedrag vertoont naar andere honden. De pup houdt haar staart hoog dan weer laag, gaat vaak liggen maar probeert soms ook wel eens (steeds meer) om zijn nek op te staan (hoger). De pup weet vaak van geen ophouden, na diverse waarschuwingen van reu blijft ze het schijnbaar leuk (?) vinden om hem uit te dagen.
Laatste tijd gaat reu tijdens spel vaker bovenop de pup liggen (ik ben de leider!) en is nu bepaald niet meer zonnig tegen de pup.
Ik bemoei me er verder niet mee, straf niemand, laat reu vaker weten dat hij de leider is door voor te trekken.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is omschreven??

Wat denken jullie?????

is dat gewoon een spelletje uitmaken wie de leider is (wat ik vermoed) of vindt de reu de aanwezigheid van de pup gewoon niet leuk en snauwt hij haar daarom zo vaak af?
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wat voor soort honden heb je? Ik denk dat je het verder prima doet, al zou ik er wel voor zorgen dat je de oudere hond een plek geeft om zich terug te trekken als hij dat wil. De hele dag druk pubergedrag aan je kop is niet leuk, zeker als het je aard niet is om de andere hond eens flink op haar nummer te zetten.
Meestal zie je bij reu/teefcombi's dat de teef uiteindelijk gewoon de baas wordt en dat de reuen over het algemeen toch wel heel erg veel pikken van "hun" teef.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
rob80
Actief

het zijn beide Duitse Herders.

Nu trekken we de reu voor en in principe wordt hij door haar met rust gelaten wanneer hij in zijn mand ligt. (Super trouwens hoe een hond op zo;n moment een ander negeren kan!!!daaar heb ik weer veel van geleerd!!)
Ik hoop dat de reu leider blijft want ik zie hem niet gelukkig worden als de teef dit wordt en ben bang dat hij dat niet zal accepteren waardoor we dan echt gevechten krijgen die ik hun en mezelf echt wil besparen.
Als wij niet thuis zijn, liggen ze zowiezo gescheiden van elkaar.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Oee, waarom zo moeilijk doen?? Waarom laat je ze niet lekker samen als je weg bent? Ik denk dat je veel te rigide bezig bent als ik het zo hoor. Lekker laten gaan. Je reu wil degene zijn die de teef straks mag dekken als ze loops is...de teef bepaalt en dat maakt de teef baas. Het wil helemaal niet zeggen dat de teef de reu gaat lopen overheersen.
Ik heb zelf een reu/teefcombi waarvan de teef de baas is en de reu doet toch ook echt wat hij wil. Puntje bij paaltje kan hij de teef ook aardig op haar nummer zetten als ze te ver gaat en hij vindt het onterecht en de teef pikt dat ook.
Ik zou me niet te veel zorgen maken..lekker laten gaan en het komt wel goed. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou de teef lekker de baas laten worden en zoals Eline zegt, de reu een terugtrek-basis geven, of misschien delen van de dag de teef verplichte rust geven.
Je reu zal alleen baat hebben bij een stabiele leidster als hij zelf niet helemaal jofel is met honden.

Het probleem met herders is dat je eerste hond op jou gericht zal zijn en de teef een soort indringster zal vinden. Hij kan haar leren waarderen maar jij als baas moet hem dan niet in de leidrol dwingen. Als je hem licht vortrekt en de teef merkt dat zal ze dwingeriger worden, ze wil de baas zijn. Hij zal zijn positie vasthouden want de baas zegt immers dat het zo is. Als je ze helemaal hun gang laat gaan zullen de honden zelf laten weten wie voorgetrokken moet worden. Dat is degene die er het eerst is als er eten is, en degene die er het eerst staat als je gaat wandelen. Degene die de ander afsnijd met rennen en degene die met de hoge houding speelt. Nu zal het er om spannen maar een echt gevecht hoef je niet te verwachten meestal, het gaat subtiel, de honden kennen elkaar door en door en dus vechten ze niet tot het bittere eind. Het zijn roedelgenoten en van verschillend geslacht.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik ben het op zich eens met wat gezegd wordt, maar ik vind dat een onzekere hond wel wat tegen een pup beschermd mag worden.
Nika (ook onzeker) had haar veilige plek op de bank en Marouck mocht haar daar echt niet lastig vallen, deed ze dat wel dan greep ik in, Nika deed het niet namelijk. Nu Marouck de baas is is de bank nog steeds de plek waar ze Nika met rust laat (ik grijp allang niet meer in, is ook niet nodig).
Combinatie reu-teef zal weinig problemen opleveren in het algemeen, in mijn geval ging het wel om 2 teven. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik laat die 2 van mij eigenlijk alles samen uitzoeken.

maar sam is ook best een onzekere hond en zal niet snel lola op haar plaats zetten.

in eerste instantie is dat zijn probleem, maar op sommige momenten grijp ik wel in.

zo is het voor lola een spelletje dat als sam languit op de plavuizen ligt om dan bovenop hem te springen en in zijn oren te bijten.

keileuk spelletje natuurlijk! voor sam minder en die loopt dan elke keer weg. na een tijdje zie je hem zitten terwijl zijn ogen dichtvallen. hij is dan helemaal kapot.

dus nu mag lola van mij niet meer bij sam komen als hij languit ligt.

in het begin had ze er schijt aan en als ik dan haar naam riep en foei zei had ik sam ook meteen in de stress, dus had hij nog geen rust.
nu reageert ze al best goed en kan ik haar meestal zo zacht corrigeren dat sam alles nog veilig genoeg vind om te blijven liggen
Afbeelding
rob80
Actief

ok even voor de duidelijkheid: dat we de teefpup apart zetten heeft als reden dat ik haar nog niet vertrouw dat ze in de woonkamer niets sloopt. de reu kan dat makkelijk. Als ik de reu en teef samenzet en ik ko thuis, is de reu over het deut gesprongen naar de woonkamaar deteef nog niet overheen kan.
Ik vraag me wel af, gezien jullie antwoorden, wie ik nu als ranghogere moet voortrekken. De pup is aardig een haantje de voorste, soms ook de reu....... ik weet het nog niet...pup heeft staart hoog bij spel......
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik trek niks voor. ze moeten het samen uitzoeken.

ik kan me wel voornemen al die regeltjes toe te passen, maar ik ben er ten eerste niet van overtuigd dat dat echt zo goed helpt en ten tweede ben ik te lui om dat consequent toe te passen.

bij mij merk ik dat lola (pup) een héél grote mond heeft, maar dondersgoed weet dat sam (nu nog) de baas is!

de kan doen of de wereld vergaat, maar als sam ergens mee speelt zal zij daar niet aankomen.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik trek verder ook niet bewust een van de honden voor, ze zoeken het zelf maar uit. Nu zijn ze ondertussen wel allebei volwassen (5 jaar en 2 jaar). Toen Marouck pup was heb ik Nika tot Marouck het "leiderschap" definitief overnam (ongeveer 8 maanden was ze toen) wel enigszins beschermd dus. Ik hou verder geen rekening met de ene eerder eten geven dan de ander, of eerder de riem omdoen ofzo, dat is ook niet nodig omdat de verhoudingen onderling gewoon duidelijk zijn. Buiten loopt Marouck wel altijd voorop :wink: ze kan er niet goed tegen als Nika voorop loopt en trekt dan totdat zij weer voorop loopt. :mrgreen: Vanaf dat Marouck de baas werd heeft ze wel toestemming gekregen om net als Nika op de bank te mogen, daar ligt ze dus ook veelvuldig maar ze laat Nika daar verder wel met rust, ze gaat pas weer klieren en uitdagen als Nika de bank afkomt :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Niemand voortrekken..laat ze het maar lekker uitzoeken. Daarbij zijn honden niet zo star alsdat rangorderegels doen vermoeden. Mijn ranglaagste krijgt hier als eerste zijn eten...gewoon omdat hij in de keuken eet en ik dan minder ver hoef te lopen..daarna krijgt Laika pas.
Met aanlijnen net zo..mijn reu is een haantje de voorste met alles, maar niet de baas. Ze hebben er nooit ruzie over. Ruzie's gaan over plekjes op de bank en mooie grote kluiven.. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
EvavT

Ongelezen bericht door EvavT »

"Meestal zie je bij reu/teefcombi's dat de teef uiteindelijk gewoon de baas wordt en dat de reuen over het algemeen toch wel heel erg veel pikken van "hun" teef"

vergelijk met de mens :mrgreen: :pffff: :cheer: :cheer: :wink:
rob80
Actief

hoe het nu gaat

in vervolg op bovenstaande:

de laatste dagen bespringen ze elkaar wel eens met beide voorpoten (dat wil toch zeggen dat ze beide ranghoger willen zijn?) en de pup gaat wel eens met haar voorpoten op de rug van de reu staan. vaak als reactie hierop gaat de reu op de pup rijden! :denken:
is dat geen ultiem machtsmiddel voor de reu om de baas te proberen te blijven?? Het is geen lust ofzo, het gaat gepaard wanneer ze samen aan het stoeien (zie bovenstaande) zijn.

ik hoop op jullie reactie!
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ja, dat heeft met rangorde te maken: ze zijn elkaar gewoon aan het aftasten op deze manier.
Hier rijdt de teef op de reu om even duidelijk te maken dat zij de baas is.

Gewoon laten gaan en absoluut NIET mee bemoeien! :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

nou moet zeggen heb hier 2 teefjes
en eerst ree alleen de oudste op de jongste
maar sins de jongste loops is heeft ze het ook uit gevonden
het is nu constand feest hier met de polonaise
de 1 op de ander de ander op de 1
geloof dat ze er nooit uit gaan komen wie de baas is :denken: :N:
Afbeelding
rob80
Actief

vanavond lag de reu in zijn mand en begon de pup (teef) hem uit te dagen. Hierop beet de reu de pup haar vlak onder haar oog, tot bloedens toe. Hij vond het dus wel erg nodig om haar eens heel flink op haar nummer te zetten :19:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

rob80 schreef:vanavond lag de reu in zijn mand en begon de pup (teef) hem uit te dagen. Hierop beet de reu de pup haar vlak onder haar oog, tot bloedens toe. Hij vond het dus wel erg nodig om haar eens heel flink op haar nummer te zetten :19:
Mooi zo! Dat weet ze dan ook weer! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”