Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

teef,vechten,aub,ADVIES

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

willemina
geregistreerd lid

teef,vechten,aub,ADVIES

Ongelezen bericht door willemina »

wij 4 vriendinnen,laten een paar keer per week onze honden in het park uit
2teven 2 reuen dat gaat altijd prima tot een paar weken geleden de golden retriever teef van 2 jaar andere honden die dan ook door het park lliepen aanvalt,eerst dachten we dat het door haar bal kwam,daar is ze gek op(balnijd) maar ze doet het nu ook als er geen bal in het spel is,ze word goed bestraft als ze dat doet,onze honden mogen gewoon aan haar bal komen geen enkel probleem,kan het jaloezie zijn om dat de andere 2 honden contakt zoeken met de(andere honden) van het park wie weet wat er aan de hand is en weet wat te doen :denken: :denken: :denken:
(het maakt haar ook niet uit of het een reu of teef is die ze aanvalt en dat vind ik vreemd!!
willemien
love,border terriers.

willemien.
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Ik denk dat het straffen het alleen maar erger maakt. Misschien houd ze wel niet meer van vreemde teven
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Jolein
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jolein »

Straffen heeft geen zin, het is beperkend en grijpt in op je persoon.Het moet altijd precies op tijd komen en het moet zwaar genoeg zijn voor de specifieke individu. De correctie kan belonend werken, het lukt bijna nooit om het bij aanzet van gedrag te geven.Ik zelf zou het niet meer opzoeken maar ja dan mis je misschien een hoop gezelligheid.
Op het forum van www.dogdaycare.nl is een gedragsdeskunige actief.
Je zou het haar kunnen voorleggen en geheid kun je advies van haar verwachten.
Afbeelding

Gr
Jolein.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Je bent zélf die gedragsdeskundige?
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Wil de hond schreef:Je bent zélf die gedragsdeskundige?
:smile: waarom zegt ze dat niet gelijk he wil :smile:
Afbeelding
willemina
geregistreerd lid

het is beperkend en grijpt in op je persoon,
geen flauw idee wat je daar mee bedoelt wil je dat eens uileggen??
een gedrags therapeut kunnen we altijd nog raadplegen ik dacht dat er hier op het forum toch heel wat mensen zijn die ook wel veel van honden af weten.
willemien
love,border terriers.

willemien.
Jolein
Vaste gebruiker
Contacteer:

Nee,ik ben niet de gedragsadviseur, dan had ik dat wel gemaild en niet met zo'n omweg aangegeven.
Ik doe wel de opleiding maar we hebben op het forum een gediplomeerd gedragsadviseur :ok: ze heet Sam en heeft heeft heel veel ervaring.
Afbeelding

Gr
Jolein.
Jolein
Vaste gebruiker
Contacteer:

willemina schreef:
het is beperkend en grijpt in op je persoon,
geen flauw idee wat je daar mee bedoelt wil je dat eens uileggen??
een gedrags therapeut kunnen we altijd nog raadplegen ik dacht dat er hier op het forum toch heel wat mensen zijn die ook wel veel van honden af weten.
willemien
Aangezien je advies vraagt ga ik er van uit dat je het vervelend vind als het nog eens gebeurt.Je kunt daardoor misschien minder ontspannen de wandeling beginnen en je hond voelt dat aan.
Afbeelding

Gr
Jolein.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: teef,vechten,aub,ADVIES

Ongelezen bericht door malinois »

willemina schreef:wij 4 vriendinnen,laten een paar keer per week onze honden in het park uit
2teven 2 reuen dat gaat altijd prima tot een paar weken geleden de golden retriever teef van 2 jaar andere honden die dan ook door het park lliepen aanvalt,eerst dachten we dat het door haar bal kwam,daar is ze gek op(balnijd) maar ze doet het nu ook als er geen bal in het spel is,ze word goed bestraft als ze dat doet,onze honden mogen gewoon aan haar bal komen geen enkel probleem,kan het jaloezie zijn om dat de andere 2 honden contakt zoeken met de(andere honden) van het park wie weet wat er aan de hand is en weet wat te doen :denken: :denken: :denken:
(het maakt haar ook niet uit of het een reu of teef is die ze aanvalt en dat vind ik vreemd!!
willemien
wat versta je onder 'aanvallen'?
grommen en er naartoe gaan met veel bombarie of ook daadwerkelijk aanvallen dus met bloed, wondjes etc.?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

afleggen, en even laten afkoelen. wel onder appel houden, en telkens als de agressie omhoog komt, laten liggen en afkoelen.
Roosje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: teef,vechten,aub,ADVIES

Ongelezen bericht door Roosje »

willemina schreef:wij 4 vriendinnen,laten een paar keer per week onze honden in het park uit
willemien
Mo had al als jonge pup dat ze dit gedrag vertoonde. Ik heb het eruit gekregen door zo veel mogelijk gespannen situaties te mijden, afleiden en wanneer zij zich liet afleiden de hemel in prijzen. Ik heb geen straf gebruikt, met straffen bereik je alleen maar dat de adrenaline nog meer stijgt en ze vervelende associaties krijgt met andere honden.

Mo toont dit gedrag gelukkig helemaal niet meer, het is nu zelfs zo dat ze zelfs met onstuimige pups zich kan beheersen, zonder dat ze uit haar dak gaat.

Roosje
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Jolein schreef:Nee,ik ben niet de gedragsadviseur, dan had ik dat wel gemaild en niet met zo'n omweg aangegeven.
Ik doe wel de opleiding maar we hebben op het forum een gediplomeerd gedragsadviseur :ok: ze heet Sam en heeft heeft heel veel ervaring.
Wij hebben er ook een hoor :mrgreen:
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Jolein
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ca Cajuina schreef:
Wij hebben er ook een hoor :mrgreen:
Fijn dan is dat ook weer opgelost . :denken:
Afbeelding

Gr
Jolein.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Is die golden de alfa van het gezelschap? In een groepje honden dat mekaar zoveel ziet ontstaan nl na een poosje wel rangen en standen.

Wat is de houding van de golden en wanneer valt ze aan? Zomaar uit het niets? Rent ze er naartoe of moeten honden eerst haar benaderen? Hoe is ze alleen, dus zonder deze 3 andere honden?

Het kan nl zijn dat de golden een onzekere hond is met evt een nare ervaring met andere honden die ze niet kent, dan zou het mogelijk zijn dat ze de roedel uit een soort angst verdedigd.
Ook kan ze juist erg dominant en zelfverzekerd zijn en gewoonweg geen bemoeienis met de roedel tolereren. Is er wel eens gevochten waar ze bij was?

Straffen is nutteloos en dan zal die hond de ongein die andere honden veroorzaken alleen maar bevestigd zien. Brullen fokt haar op en zet haar aan tot harder vechten, de bazen raken immers ook over hun toeren dus het moet wel heel erg zijn met die andere hond leert ze dan.

Als ze balgek is zou je daar mee kunnen gaan werken. Lijn haar aan bij andere honden en leidt haar af met die bal. Geen aandacht voor de andere hond beloon je en dan leert ze dat die ophef niet nodig is want er gebeurd niets wat haar niet zindt.

Kijk eerst eens goed hoe ze alleen met andere honden is, dan weet je of het roedelgedrag is of haar eigen ding dat zich nu ontwikkeld.

Als ze een jonge ongecastreerde teef is zou je eens kunnen kijken of het alleen tegen teven en gecastreerde reuen is, dat is een natuurlijk gedrag dat sommige teven ontwikkelen tegen de loopsheid. Daar moet je wel aan werken want mijn teef heeft dat vastgehouden en kan nog steeds niet tegen teven en gecastreerde reuen die ze blijkbaar als een soort teven ziet. Dominante reuen die intact zijn zouden dan wel een vrolijk welkom moeten krijgen. Let daar ook maar eens op, dat vraagt nl weer een heel andere aanpak en de tip dat ze beter niet gesteriliseerd moet worden want dat verergerd dat gedrag enorm :roll:
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Hoi Marc,

Wat jij schrijft klopt als een bus. De Border Collie van mijn vriendin schiet gelijk in de aanval als een andere hond te lang blijft plakken. Dan zet ze een 'aanval' in met een hoop blaf en sluipwerk. Ze wil gewoon geen andere honden in de buurt van Stanley hebben, om hem maar vooral voor zichzelf te houden en niemand anders in haar 'roedel' te dulden. :eek: Het is dan ook haar beste vriend en echt een jaloerse bitch. Het gekke is dat zij in haar buurt dat gedrag haast niet vertoont en daar komen ook nogal wat honden samen. Die hond luistert echt perfect en je kunt het niet corrigeren, alleen door haar vooraf bij je te roepen op het moment dat andere honden zich indringen.
willemina
geregistreerd lid

beste allemaal,eerst hartelijk dank voor het meedenken!! om wat vragen te beantwoorden,
het is echt vechten met bloed en al.
ik denk zelf dat zij een alfa teef is.
ze komt uit het niets,gelijk in de aanval,niet eerst snuffelen.
en er is wel eens gevochten met een reu uit haar groep met een zeg maar een buitenstaander
de 2 reuen die ze aanviel zijn volgens mij gecastreed de andere waren teven.
de 2 reuen in haar groep zeg maar zijn nog intact,de jongste reu is 10 maanden de oudste reu (is van mij ) ruim 3 jaar.
groeten willemien
.
love,border terriers.

willemien.
laeken
Zeer actief

willemina schreef:beste allemaal,eerst hartelijk dank voor het meedenken!! om wat vragen te beantwoorden,
het is echt vechten met bloed en al.
ik denk zelf dat zij een alfa teef is.
ze komt uit het niets,gelijk in de aanval,niet eerst snuffelen.
en er is wel eens gevochten met een reu uit haar groep met een zeg maar een buitenstaander
de 2 reuen die ze aanviel zijn volgens mij gecastreed de andere waren teven.
de 2 reuen in haar groep zeg maar zijn nog intact,de jongste reu is 10 maanden de oudste reu (is van mij ) ruim 3 jaar.
groeten willemien
.
Dan kan het zijn dat ze inderdaad als alfa geen andere honden in de groep duldt. Ze valt dan aan vanuit een hoge houding en waarschijnlijk op het moment dat er intensief contact wordt gemaakt met een van de andere honden. Dit gedrag kan ontstaan zijn na het gevecht met een van "haar" reuen. Ze is bezorgd om hun veiligheid in combi met andere honden.
Maar als ik lees dat het tot nu toe alleen tegen teven en gecastreerde reuen is kan het dus ook intraspecifieke agressie zijn van de teef naar geslachtsgenoten en gecastreerde reuen. Hoe oud is ze?
Afbeelding
willemina
geregistreerd lid

hoi,marc
de golden teef is 2 jaar, ik ga is wat beter opletten naar welke honden zij geintresseert is.
is het nu beter om haar af te leiden, aan de riem te doen,met bal te spelen in de hand,rond te lopen, als er andere honden aankomen??
willemien
love,border terriers.

willemien.
laeken
Zeer actief

willemina schreef:hoi,marc
de golden teef is 2 jaar, ik ga is wat beter opletten naar welke honden zij geintresseert is.
is het nu beter om haar af te leiden, aan de riem te doen,met bal te spelen in de hand,rond te lopen, als er andere honden aankomen??
willemien
Ja, afleiden is altijd veel beter dan straffen. Als een hond wil vechten en dan straf krijgt zal ze een steeds naarder gevoel ontwikkelen bij andere honden en zeker niet snel positief gaan reageren. Afleiden zorgt ervoor dat ze de intresse en fixatie op de andere hond niet ontwikkeld waardoor het gedrag op den duur weer kan uitdoven. Helaas vinden veel honden vechten leuk en als ze het vaker doen wordt het dan alleen maar erger.

Mijn advies zou zijn goed in de gaten houden wanneer, hoe en tegen welke honden het is, en als je de mogelijkheid hebt haar af te leiden en alleen te belonen als ze niet op de andere hond let dan moet het beter gaan.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik ben het er niet mee eens dat het iets te maken heeft met alfateef of niet. De term dominantie wordt hier in mijn ogen weer compleet vreemd gebruikt. Een hond die vanuit zijn dominantie eenandere hond weg wil hebben gebruikt hierbij zijn status en lichaamstaal om duidelijk te maken dat die andere hond moet optiefen. Een alfahond valt niet zomaar blind ineens aan. Dat kan helemaal niet..als ze verwondt zal raken is ze ook de positie in haar roedel kwijt.
Ik geloof dus niet zo in dat riedeltje. Eerder ziet ze andere honden als bedreigend en die moeten dus weg of ze heeft lol in het vechten of ze hekelt gewoon vreemde honden.
Maar dit alles staat dus gewoon los van welke rangordepositie dan ook.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
laeken
Zeer actief

Eline* schreef:Ik ben het er niet mee eens dat het iets te maken heeft met alfateef of niet. De term dominantie wordt hier in mijn ogen weer compleet vreemd gebruikt. Een hond die vanuit zijn dominantie eenandere hond weg wil hebben gebruikt hierbij zijn status en lichaamstaal om duidelijk te maken dat die andere hond moet optiefen. Een alfahond valt niet zomaar blind ineens aan. Dat kan helemaal niet..als ze verwondt zal raken is ze ook de positie in haar roedel kwijt.
Ik geloof dus niet zo in dat riedeltje. Eerder ziet ze andere honden als bedreigend en die moeten dus weg of ze heeft lol in het vechten of ze hekelt gewoon vreemde honden.
Maar dit alles staat dus gewoon los van welke rangordepositie dan ook.
Vanuit welke positie in deze groep honden denk je dan dat ze zo geneigd is het initiatief te nemen? Wuilus is precies zo als ze met de reuen van een vriend van me is, die mogen dan niet benaderd worden door andere honden en contact maken, dat wil ze perse niet hebben. Als een van de reuen borsteld of iets dergelijks springt Wuilus er binnen 2 seconde bij om mee te helpen de andere hond te pakken.

Ik heb altijd bedacht dat ze als alfa teef geen bemoeienis in haar roedel zou dulden. :denken:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Vanuit welke positie in deze groep honden denk je dan dat ze zo geneigd is het initiatief te nemen? Wuilus is precies zo als ze met de reuen van een vriend van me is, die mogen dan niet benaderd worden door andere honden en contact maken, dat wil ze perse niet hebben. Als een van de reuen borsteld of iets dergelijks springt Wuilus er binnen 2 seconde bij om mee te helpen de andere hond te pakken.

Ik heb altijd bedacht dat ze als alfa teef geen bemoeienis in haar roedel zou dulden. :denken:
Er is geen vaststaand profiel voor een alfateef. Ook die kunnen tolerant en aardig zijn, maar ook etters zoals Wuiltje! Het zit dus gewoon in haar karakter dat ze andere honden niet duldt, los van welke positie dan ook.
Eerder een karaktertrek/conditioneringsaspect dan iets wat gebonden is aan de positie in de roedel.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Even nog, want als het zo is wat jij zegt wil dat dus ook zeggen dat als jij investeert in een andere rangorde met je hond, dat het vechten ophoudt. SNap je? Als Wuilis agressie toont omdat ze zich baas voelt zou dat betekenen dat er iets aan jouw rangorderelatie schort met haar (is niet zo) en dat je als je enorm dominant de baas zou zijn, dat het vechten dan dus gewoon stopt, omdat het niet meer bij haar positie hoort.
Als gedrag puur enkel en alleen te wijten is aan rangorde is het dus over als de rangorde wordt hersteld.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Eline* schreef:Er is geen vaststaand profiel voor een alfateef. Ook die kunnen tolerant en aardig zijn, maar ook etters zoals Wuiltje! Het zit dus gewoon in haar karakter dat ze andere honden niet duldt, los van welke positie dan ook.
Eerder een karaktertrek/conditioneringsaspect dan iets wat gebonden is aan de positie in de roedel.
Nee, ik bedoelde ook helemaal niet dat een alfateef een bitch is per definitie. In mijn eerdere berichten zei ik ook dat er een nare ervaring of een slecht gedrag tov andere honden aan ten grondslag moet liggen, maar dat de hond dan vanuit de hoogste positie gesterkt door haar achterban eerder gaat ingrijpen. Meer in die trand. Een aanvallende rol is zeker niet typisch voor een alfahond, helemaal mee eens. :wink:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Nee, ik bedoelde ook helemaal niet dat een alfateef een bitch is per definitie. In mijn eerdere berichten zei ik ook dat er een nare ervaring of een slecht gedrag tov andere honden aan ten grondslag moet liggen, maar dat de hond dan vanuit de hoogste positie gesterkt door haar achterban eerder gaat ingrijpen. Meer in die trand. Een aanvallende rol is zeker niet typisch voor een alfahond, helemaal mee eens. :wink:
Dan heb je het puur over het principe dat mensen/dieren in groepjes zich sterker voelen en dan is dat dus niet gerelateerd aan positie. :wink:
Dat klopt!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik heb dit dus ook met Nanni gehad. Als Joep de labrador reu er was, vocht Nanni niet. Joep was echt de roedelleider van de groep. Was Joep er niet, nam Nanni de taak opzich om alle andere honden aan te vallen.
Zonder reden, erboven op duiken.

Weet jij waarom ze dat deed Eline (ik loop nu niet meer in een vaste groep)
willemina
geregistreerd lid

bij een vraag een paar weken geleden (wat te doen bij het vechten van een teef)gaf(Marc-s) het advies om de golden retriever teef niet te laten castreren mijn vraag is waarom niet (zij willen geen nestje met haar)
wat denk je dat er dan gebeurd dat het vechten erger word??
groeten,willemina
love,border terriers.

willemien.
laeken
Zeer actief

willemina schreef:bij een vraag een paar weken geleden (wat te doen bij het vechten van een teef)gaf(Marc-s) het advies om de golden retriever teef niet te laten castreren mijn vraag is waarom niet (zij willen geen nestje met haar)
groeten,willemina
Over het algemeen genomen is de stelregel dat vechtende teven erger worden na castratie. Vrouwelijke hormonen vallen weg en dus blijven de mannelijke over. Dat is ook de reden dat veel teefjes van bepaald haartype ineens een vollere vacht ontwikkelen.

Als een teef vecht uit een zekere positie en de reden voor het vechten is de andere teef te onderdrukken dan zal castratie dat waarschijnlijk erger maken. Ik heb dat met mijn hond zo gehad.

Gecastreerde teven worden over het algemeen genomen meer bitchy en opvliegeriger. Vecht ze alleen tijdens de loopsheid dan zal sterilisatie juist weer helpen om haar hormonen te stabiliseren.

Moeilijke kwesties meestal :wink:
Afbeelding
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

MARC_S schreef:
willemina schreef:bij een vraag een paar weken geleden (wat te doen bij het vechten van een teef)gaf(Marc-s) het advies om de golden retriever teef niet te laten castreren mijn vraag is waarom niet (zij willen geen nestje met haar)
groeten,willemina
Over het algemeen genomen is de stelregel dat vechtende teven erger worden na castratie. Vrouwelijke hormonen vallen weg en dus blijven de mannelijke over. Dat is ook de reden dat veel teefjes van bepaald haartype ineens een vollere vacht ontwikkelen.

Als een teef vecht uit een zekere positie en de reden voor het vechten is de andere teef te onderdrukken dan zal castratie dat waarschijnlijk erger maken. Ik heb dat met mijn hond zo gehad.

Gecastreerde teven worden over het algemeen genomen meer bitchy en opvliegeriger. Vecht ze alleen tijdens de loopsheid dan zal sterilisatie juist weer helpen om haar hormonen te stabiliseren.

Moeilijke kwesties meestal :wink:
Klopt als een bus Marc, als een teef vecht buiten der loopsheid dan heeft het geen enkele zin om haar te castreren om het vechten te vermijden.

Die ervaring heb ik ook met onze overleden Katja, ze is inderdaad zelfs pinniger geworden.
Ik heb ze laten castreren op 7 jarige leeftijd ivm dat haar loopsheid steeds 3 maanden duurde en dan met 3 reuen .
En ze had al een keer een nest gehad.

Gr Bertus.
willemina
geregistreerd lid

okee,heren bedankt voor de andwoorden,de golden teef is niet mijn hond maar ik zal de boodschap door geven,moeilijke beslissing :denken:
misschien verstandig om het toch voorlopig maar even uit testellen.
groeten, willemina
love,border terriers.

willemien.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”