Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voorpootje optillen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Voorpootje optillen

Ongelezen bericht door pooh »

mijn pup van bijna 6 maanden (een teefje) tilt wel eens haar voorpootje op als ze op nat gras loopt. Vlak daarna begint ze op die plek te graven :denken:

Betekent dit nog iets of hebben we gewoon een rare hond :smile:
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

nee een doorsnee pup
Afbeelding
pooh
Zeer actief

ja kan best hoor! Heb het bij mijn andere pups vroeger nooit gezien, vandaar de vraag. Het stoort me ook niet, maar ik vroeg het me gewoon af :wink:
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Lijkt op voorstaan.
pooh
Zeer actief

doen herders dat? Voorstaan?
echt nooit eerder gezien, bij een herder dan. Maar het lijkt er wel op inderdaad, zou ook best kunnen....er zit daar vanalles, muizen, mollen en konijnen
Net

Ongelezen bericht door Net »

Zal wel een stomme vraag zijn, maar wat is dat, 'voorstaan'?
Net

Ongelezen bericht door Net »

Inge O schreef:
Net schreef:Zal wel een stomme vraag zijn, maar wat is dat, 'voorstaan'?
wild verwijzen (aanwijzen door met de neus id. richting van het wild gekeerd te 'verstarren), waarbij in een uiterste vorm van concentratie één voorpoot opgetild wordt (de beweging wordt ahw. onderbroken).
Tnx :ok: Heb het opgezocht maar kon alleen bij jachthonden info hierover vinden. Het leek er dan op of 'voorstaan' een getraind iets was. Maar iedere hond heeft dat in bepaalde mate in zich?
Yndra
Actief

Ongelezen bericht door Yndra »

Vanuit de gedragsverklaring is pootje heffen zoals jij beschrijft een stress signaal.
AfbeeldingAfbeelding
boogie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door boogie »

Om het nog verwarrender te maken... ik heb een jachthond (springer) die in ieder gevl niet voor (mag) staan bij wild. Zal ze van nature ook echt niet gedaan hebben. Ze tilt wel haar voorpootje op! Dit doet ze als ze zit of staat. Meestal wacht ze op een commando om bijv. te apporteren, starthouding dus.
Daarnaast doet ze het ook boven gaatjes in de grond, ze staat dan als het ware klaar om 'het beestje' te vangen. (is trouwens ook een aantal maal gelukt met mollen en muizen). Als het beestje niet komt, of het ruikt gewoon eeeerrrug lekker, dan start ze alsnog met graven!

Ik denk dat o.m. het een manier van de hond is om met spanning in het lijf om te gaan. :idea:
springers in beeld: www.vanhetwaterland.nl

Afbeelding
pooh
Zeer actief

ik begrijp wat jullie zeggen, maar ik weet nu nog niet of het iets "goeds" of "slechts" is. Ik kan niet zeggen dat mijn hond gestresst overkomt op mij, eerder fanatiek en speels.....
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

Inge O schreef:
Net schreef:Zal wel een stomme vraag zijn, maar wat is dat, 'voorstaan'?
wild verwijzen (aanwijzen door met de neus id. richting van het wild gekeerd te 'verstarren), waarbij in een uiterste vorm van concentratie één voorpoot opgetild wordt (de beweging wordt ahw. onderbroken).
Je kan het mooi omschrijven :ok:
Inderdaad moet de honde helemaal verstarren, dat als je bij wijze van spreken de hond optild en 10 meter verder weer hetzelfde neer kan zetten. Dan staat de hond dus voor.
Het voorstaan gebeurd op de geur van wild.
Gewoon zo met een pootje omhoog staan heeft niks met voorstaan te maken.

Dit is Voorstaan:
Afbeelding

Je ziet de totale verstrakking van het lichaam, met zijn neus in de lucht geurproevend naar het vogeltje wat verderop zit.
Groetjes Sylvia
Afbeelding
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Afbeelding

Hier is sprake van positieve spanning. Ik zit met haar speeltje te zwaaien en ze is zo gefixeerd op dat ding dat het pootje omhoog gaat. Dit lijkt volgens mij geen voorbeeld van een gestesste hond, ze heeft dikke lol.
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Sarah is immers ook een echte jachthond! :wink:
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

Voorstaan heeft natuurlijk helemaal niks met stress te maken.
Voorstaan met een verstrakking geeft aan dat de hond met zekerheid verteld dat DAAR een vogeltje op de grond zit. DAT is voorstaan.
Als een hond met zijn poot omhoog gaat voor wat deze ziet is het meer een verwijzing te noemen, heeft niks met voorstaan van doen :wink:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Volgens mij is het gewoon een stukje opwinding. Spanning en allertheid zeg maar.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”