Mama Sanneke schreef:~Tine~ schreef:Ligt er niets vies in zijn mand ofzo? Dat hij er per ongeluk een beetje in geplast heeft of iets anders dat een vies geurtje geeft?
Ik heb zijn kussen en dekentje vorig vrijdag gewassen.
En dan gaat het reservekussen erin.
Dat kussen is iets kleiner, gekrompen van het wassen, misschien
is zen poot tussen het kussen en zen mand geraakt en is ie daarvan geschrokken, heel vervelend da'k weer nie weet vanwat hij juist bang is.
Daarnet ging hij erin zitten toen hij een koekje kreeg.
Kwou laten zien dat de mand nie staut was

maar hij zat er niet op zen gemak.
kan hem misschien beter wat laten betijen.
En vanaf morgen mag ie weer de living in, want nu gaat manlief
de tegels op de nieuwe chap plaatsen en dat moet een nachtje drogen.
Misschien is ie dan een beetje afgeleid van de mand.
Sanneke
Het klinkt mij een beetje in de oren alsof slimme Luca lieve Sanneke aan het manipuleren is

. Flauw doen over de mand levert geheid koekjes en aandacht op.
Ik zou er niet te veel heisa over maken. Als hij niet in zijn mand wil liggen dan gaat ie maar fijn ergens anders liggen, even goede vrienden. Veel kans dat als je er geen aandacht aan besteed hij binnen de kortste keren eieren voor zijn geld kiest en weer lekker in zijn warme mandje kruipt.
Ik kan er natuurlijk heel erg langs zitten en ik zie vanaf hier natuurlijk niet wat er werkelijk gebeurt, maar ik heb heel sterk de indruk dat je nogal snel bang bent dat Luca zich niet gelukkig voelt, bang is enz. Een Poedel is een zeer intelligente hond en ze hebben dan ook supersnel in de gaten hoe ze hun baas kunnen manipuleren. De kans is heel erg groot dat Luca zich "ongelukkig" / "angstig" gedraagt omdat hij weet dat dat hem veel aandacht en lieve woordjes van jou oplevert.
Probeer zijn gesiemel eens een poosje volledig te negeren. Als hij normaal doet is ie braaf en krijgt hij aandacht. Loopt ie zo flauw te doen dan negeer je hem lekker en doe je je eigen ding. Je zult er rekening mee moeten houden dat als zijn gedrag voortkomt uit manipulatie dat het in eerste instantie zal toenemen. "Hé, als ik doe alsof mijn mand eng is krijg ik altijd aandacht en nu ineens niet meer. Zou ze het niet gezien hebben? Wacht ik ga me nog even iets meer aanstellen."
Vergelijk het maar met het starten van een auto. Altijd wanneer je het contactsleuteltje omdraait begint de motor te lopen. Als op een ochtend de motor niet reageert op het omdraaien van het contactsleuteltje zul je niet direct uitstappen en de monteur bellen. Nee, je probeert het eerst nog een paar keer voordat je de conclusie trekt dat die stomme auto kapot is

De hond moet ook even tot zich door laten dringen dat zijn oude trucje niet meer werkt.
Pas wanneer de hond doorkrijgt dat zijn gedrag echt geen resultaat meer oplevert zal hij er mee stoppen en er ander gedrag voor in de plaats laten zien, en dat ga je dan belonen (vooropgesteld dat het gewenst gedrag is natuurlijk).
Ben benieuwd wat je van mijn analysetje vindt en of je heil ziet in mijn aanpak.