Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
het meest eerbare te doen voor een fokker
Moderator: moderatorteam
- sisi
- Vaste gebruiker
het meest eerbare te doen voor een fokker
Hoi,
Ik vroeg me zo af: wat is nu het meest eerbare voor een fokker te doen als blijkt dat een pup een erfelijke afwijking heeft?
We hebben onze Danthé nu 1.5 maand en nu blijkt dat hij aan beide ogen Entropion heeft. Wij hebben in vertrouwen een pup met stamboom gekocht waarmee we wilden showen en later eventueel een nestje bouwen. Nu kregen we net te horen dat hij Entropion heeft (ernstige vorm) en dus eerst "temporary tacking sutures" zal nodig hebben, in afwachting van de eigenlijke operatie. De eerste kostenraming voor deze tijdelijke oplossing bedraagt 150 à 200 euro.
Nu vroeg ik mij af... wat doen de meeste fokkers in zo'n gevallen? By the way, er van uitgaande dat het 'gebrek' nog niet zichtbaar was op het moment dat de pup verkocht was en dat zulks niet eerder in de bloedlijnen voorkwam. Onze fokker heeft voorgesteld om de hond terug te nemen, maar het spreekt voor zich dat dit OUT OF THE QUESTION is. Nu vraag ik me af hoe andere fokkers daarmee omgaan?
Er is wel een prijsverschil in aankoop prijs tussen een showhond en een huishond, maar in hoeverre kan je dit doortrekken als later blijkt dat zijn voorbestemming niet haalbaar is?
Ik vroeg me zo af: wat is nu het meest eerbare voor een fokker te doen als blijkt dat een pup een erfelijke afwijking heeft?
We hebben onze Danthé nu 1.5 maand en nu blijkt dat hij aan beide ogen Entropion heeft. Wij hebben in vertrouwen een pup met stamboom gekocht waarmee we wilden showen en later eventueel een nestje bouwen. Nu kregen we net te horen dat hij Entropion heeft (ernstige vorm) en dus eerst "temporary tacking sutures" zal nodig hebben, in afwachting van de eigenlijke operatie. De eerste kostenraming voor deze tijdelijke oplossing bedraagt 150 à 200 euro.
Nu vroeg ik mij af... wat doen de meeste fokkers in zo'n gevallen? By the way, er van uitgaande dat het 'gebrek' nog niet zichtbaar was op het moment dat de pup verkocht was en dat zulks niet eerder in de bloedlijnen voorkwam. Onze fokker heeft voorgesteld om de hond terug te nemen, maar het spreekt voor zich dat dit OUT OF THE QUESTION is. Nu vraag ik me af hoe andere fokkers daarmee omgaan?
Er is wel een prijsverschil in aankoop prijs tussen een showhond en een huishond, maar in hoeverre kan je dit doortrekken als later blijkt dat zijn voorbestemming niet haalbaar is?
Groetjes en dikke knuffel van mijn Ridgeback
& een lieve lebber van mijn Cane Corso

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
ik verkoop mijn pups ook met een contract waar wat instaat over wat te doen bij erfelijke afwijkingen
(De verkoper verplicht zich, indien de betreffende hond binnen vier maanden na aflevering als gevolg van een aangeboren afwijking of een verborgen gebrek, medische behandeling nodig heeft deze kosten te dragen tot ten hoogste een bedrag aan de aanschafprijs van de pup)
ik zal ook na die tijd uiteraard de mensen met raad en daad bij staan, in het geval van een hond verkocht met de intensie om er later qua fokken of showen wat mee te willen, kan het zijn dat ik ze te gemoed kom bij een nieuwe/tweede pup...
het blijft voor een koper altijd ook een risico om een levend wezen aan te schaffen, je kunt als fokker niet jaren en altijd verantwoordelijk gehouden worden..
hoe zit het in jullie geval met de ouders van deze pup? zijn die onderzocht op erfelijke afwijkingen?
(De verkoper verplicht zich, indien de betreffende hond binnen vier maanden na aflevering als gevolg van een aangeboren afwijking of een verborgen gebrek, medische behandeling nodig heeft deze kosten te dragen tot ten hoogste een bedrag aan de aanschafprijs van de pup)
ik zal ook na die tijd uiteraard de mensen met raad en daad bij staan, in het geval van een hond verkocht met de intensie om er later qua fokken of showen wat mee te willen, kan het zijn dat ik ze te gemoed kom bij een nieuwe/tweede pup...
het blijft voor een koper altijd ook een risico om een levend wezen aan te schaffen, je kunt als fokker niet jaren en altijd verantwoordelijk gehouden worden..
hoe zit het in jullie geval met de ouders van deze pup? zijn die onderzocht op erfelijke afwijkingen?
- sisi
- Vaste gebruiker
Wel, onze pup is een combinatie van een Nederlandse kampioen en een Poolse teef en bijgevolg dus in Polen geboren. Ik heb het koopcontract nog niet ontvangen aangezien dat nog eerst vertaald diende te worden van het Pools naar het Engels.
De lijnen van beide ouders zijn nagetrokken en er is geen enkel geval van Entropion bekend. Nu vertelde de dierenarts me wel dat het een combinatie is van genen die uiteindelijk Entropion kan veroorzaken bvb rimpels op het voorhoofd, gecombineerd met de oogbol-positie en de lengte van de oogleden en nog wat dingen...
Nu is het niet zo dat de fokker ons in de kou laat staan, maar ik vraag me gewoon af met wat voor een regeling ik kan akkoord gaan. Zowiezo zal het mij geld gaan kosten maar soit ik heb nog wel een hond natuurlijk. Zij het dan niet diegene die ik voor ogen had maar het blijft wel nog onze hond dus hem teruggeven in ruil voor ons geld terug, dat doe ik zeker niet !!! En aangezien Entropion nu voorkomt, is het nog onduidelijk of het nog verantwoord is om met de teef verder te fokken. Waarschijnlijk niet, zoals de fokker al deed uitschijnen dus vermindering bij een tweede pup...
De lijnen van beide ouders zijn nagetrokken en er is geen enkel geval van Entropion bekend. Nu vertelde de dierenarts me wel dat het een combinatie is van genen die uiteindelijk Entropion kan veroorzaken bvb rimpels op het voorhoofd, gecombineerd met de oogbol-positie en de lengte van de oogleden en nog wat dingen...
Nu is het niet zo dat de fokker ons in de kou laat staan, maar ik vraag me gewoon af met wat voor een regeling ik kan akkoord gaan. Zowiezo zal het mij geld gaan kosten maar soit ik heb nog wel een hond natuurlijk. Zij het dan niet diegene die ik voor ogen had maar het blijft wel nog onze hond dus hem teruggeven in ruil voor ons geld terug, dat doe ik zeker niet !!! En aangezien Entropion nu voorkomt, is het nog onduidelijk of het nog verantwoord is om met de teef verder te fokken. Waarschijnlijk niet, zoals de fokker al deed uitschijnen dus vermindering bij een tweede pup...

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
entropion kan altijd voorkomen, er zijn idd rassen die gevoeliger zijn als andere, maar het is een zeer erfelijk probleem, dus er uberhaupt over nadenken of er met dit hondje ooit nog gefokt moet worden lijkt me zinloos...
maar zijn de ouderdieren nou wel of niet op erfelijke oogafwijkingen getest? ik bedoel alleen het natrekken van een lijn en daar geen bijzonderheden vinden zegt natuurlijk nog niet echt wat
maar zijn de ouderdieren nou wel of niet op erfelijke oogafwijkingen getest? ik bedoel alleen het natrekken van een lijn en daar geen bijzonderheden vinden zegt natuurlijk nog niet echt wat
- Mol
- Zeer actief
entropion heb je in een erfelijke en niet erfelijke variant zoals je DA al heeft uitgelegd, de rimpel van de frons, tacken kan zeer goed helpen in dit stadium .
Ik persoonlijk til er niet zo heel zwaar aan omdat het na mijn mening goed uit fokbaar is, dus in mijn optiek zou je met dit hondje met goed zoeken (naar de juiste combinatie) echt wel kunnen fokken.
wat ik zelf zou doen als het met 1 van mijn puppen zou gebeuren, is de rekening van het eventuele opereren van de ogen 50/50 doen met de eigenaar van de pup.
mol
Ik persoonlijk til er niet zo heel zwaar aan omdat het na mijn mening goed uit fokbaar is, dus in mijn optiek zou je met dit hondje met goed zoeken (naar de juiste combinatie) echt wel kunnen fokken.
wat ik zelf zou doen als het met 1 van mijn puppen zou gebeuren, is de rekening van het eventuele opereren van de ogen 50/50 doen met de eigenaar van de pup.
mol

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
- Mol
- Zeer actief
als er aan 2 kanten niet terug te leiden is of er entropion aanwezig is vind ik niet dat je dan kan zeggen dat je het hondje noch het gehele nest moet uitsluiten voor de fok.yamie schreef:Entropion is vrijwel altijd een meervoudig overervende afwijking. Daarom zou er met een lijder aan deze aandoening, evenals met zijn ouders en zijn nestgenoten, niet (meer) gefokt moeten worden als de ruimte op te selecteren dat toelaat.
er zijn wel ergere dingen waar je dit soort uitspraken over kan maken.
entropion is zeer makkelijk uitfokbaar met een goed fokbeleid.
en de ouders uitsluiten voor de fok waar omdat in vredes naam? je weet totaal niet of er met deze honden lijnteeld of outcross fok is gedaan, dus je uitspraken zijn ronduit ondoordacht en erg overtrokken in deze.
mol

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ik ben misschien idd wat rigoreus met zulke dingen, klopt, maar heb al te vaak gezien dat wanneer het zich openbaart in een lijn het zich wel degelijk door zet, en ik zeg ook als de ruimte om te selecteren het toelaat... maar we kunnen idd een andere mening hierover hebben, geen probleem toch?Mol schreef:als er aan 2 kanten niet terug te leiden is of er entropion aanwezig is vind ik niet dat je dan kan zeggen dat je het hondje noch het gehele nest moet uitsluiten voor de fok.yamie schreef:Entropion is vrijwel altijd een meervoudig overervende afwijking. Daarom zou er met een lijder aan deze aandoening, evenals met zijn ouders en zijn nestgenoten, niet (meer) gefokt moeten worden als de ruimte op te selecteren dat toelaat.
er zijn wel ergere dingen waar je dit soort uitspraken over kan maken.
entropion is zeer makkelijk uitfokbaar met een goed fokbeleid.
en de ouders uitsluiten voor de fok waar omdat in vredes naam? je weet totaal niet of er met deze honden lijnteeld of outcross fok is gedaan, dus je uitspraken zijn ronduit ondoordacht en erg overtrokken in deze.
mol
- sisi
- Vaste gebruiker
Bedankt voor de reacties.
Ik weet enkel dat er nagegaan is of er Entropion voorkomt in de lijn van de moeder of vader t.e.m. de overgrootmoeder/vader. Of er echt getest is op oogafwijkingen? Ik zie niet in waarom ze gaan testen als er geen problemen zijn. Ik ben wel benieuwd wat ze nu gaan doen met de moederteef... er was een dekking gepland eind van het jaar met een andere reu.
Ik wist trouwens niet dat je Entropion eruit kon fokken, mits de juiste combinatie. Interessant maar voor mij is dat zoeken naar de juiste combinatie en alles wat rond fokken hangt nog wel groot chinees. Jammer dat ze DAAR geen cursussen over geven...
Mijn tijd zal nog wel komen (met dit of meer waarschijnlijk met een volgend hondje), maar momenteel heb ik eerst nog wat andere zorgen: mijn pup terug 100% OK krijgen.
Ondertussen heeft mijn fokker zo eventjes vermeld dat ze misschien het prijsverschil tussen een huishond en een showhond terugbetaalt. Al lijkt het mij eerlijk gezegd wel beter om de kosten 50/50 op te vangen. Zondag gaan we ter plaatse en dan kunnen we wat beter praten. Maar nu weet ik toch zo'n beetje wat kan en wat anderen in zo'n situaties doen. Bedankt voor het advies. Ik hou jullie op de hoogte wat uiteindelijk uit de bus komt...

Ik weet enkel dat er nagegaan is of er Entropion voorkomt in de lijn van de moeder of vader t.e.m. de overgrootmoeder/vader. Of er echt getest is op oogafwijkingen? Ik zie niet in waarom ze gaan testen als er geen problemen zijn. Ik ben wel benieuwd wat ze nu gaan doen met de moederteef... er was een dekking gepland eind van het jaar met een andere reu.
Ik wist trouwens niet dat je Entropion eruit kon fokken, mits de juiste combinatie. Interessant maar voor mij is dat zoeken naar de juiste combinatie en alles wat rond fokken hangt nog wel groot chinees. Jammer dat ze DAAR geen cursussen over geven...
Mijn tijd zal nog wel komen (met dit of meer waarschijnlijk met een volgend hondje), maar momenteel heb ik eerst nog wat andere zorgen: mijn pup terug 100% OK krijgen.
Ondertussen heeft mijn fokker zo eventjes vermeld dat ze misschien het prijsverschil tussen een huishond en een showhond terugbetaalt. Al lijkt het mij eerlijk gezegd wel beter om de kosten 50/50 op te vangen. Zondag gaan we ter plaatse en dan kunnen we wat beter praten. Maar nu weet ik toch zo'n beetje wat kan en wat anderen in zo'n situaties doen. Bedankt voor het advies. Ik hou jullie op de hoogte wat uiteindelijk uit de bus komt...

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ten eerste waarom testen als er geen probleem is? uh nee om misschien iets voor te zijn?? als er een probleem in een lijn is ben je een beetje laat..sisi schreef:Bedankt voor de reacties.![]()
Ik wist trouwens niet dat je Entropion eruit kon fokken, mits de juiste combinatie. Interessant maar voor mij is dat zoeken naar de juiste combinatie en alles wat rond fokken hangt nog wel groot chinees. Jammer dat ze DAAR geen cursussen over geven...![]()
zat er een verschil tussen huishond en showhond?? tjee..

- Mol
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Is degene die een huishond koopt dan ook verboden er mee te showen? Kan me nl. voorstellen dat een als huishond gekochte pup een showhond kan worden als hij mooi uitgroeidMol schreef:dat is bij mijn ook zo is dat zo raar dan?yamie schreef: zat er een verschil tussen huishond en showhond?? tjee..
mol

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
Mol schreef:dat is bij mijn ook zo is dat zo raar dan?yamie schreef: zat er een verschil tussen huishond en showhond?? tjee..
mol
daar hebben wij dan een andere mening over misschien, zowiezo verkoop ik geen pup als show hond, ze gaan allemaal als huishond weg, tuurlijk zal ik voor en samen met iemand die wel de intensie heeft om te gaan showen het "beste"pupje selecteren, alleen zeker weten doe je het nooit, zijn nog wel meer factoren waar het vanaf hangt...ik heb dus ook geen verschillende prijzen voor een pup....
- Mol
- Zeer actief
zeker weten doe je inderdaad nooit, maar je weet als je geruime tijd ervaring hebt in het fokken van je ras, de eerste week na de geboorte al wat show potentie heeft en wat niet en daar kan je dus al je selectie op baseren, kan je dat niet dan kan je beter inderdaad alles als huis hond verkopen denk ik inderdaad, als je in 9 weken tijd niet kan zien wat show kwaliteit is en wat niet, is dit jammer maar niet onoverkombaar.yamie schreef:Mol schreef:dat is bij mijn ook zo is dat zo raar dan?yamie schreef: zat er een verschil tussen huishond en showhond?? tjee..
mol
daar hebben wij dan een andere mening over misschien, zowiezo verkoop ik geen pup als show hond, ze gaan allemaal als huishond weg, tuurlijk zal ik voor en samen met iemand die wel de intensie heeft om te gaan showen het "beste"pupje selecteren, alleen zeker weten doe je het nooit, zijn nog wel meer factoren waar het vanaf hangt...ik heb dus ook geen verschillende prijzen voor een pup....
mol

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ik zeg niet dat je het niet kan zien, of dat ik het niet kan zien, maar er zijn meerdere factoren waardoor een hond later geen showhond zou kunnen zijn, denk aan het gebit, denk aan gedrag enz enz, dat is mijn reden, zodat er niemand later terug kan komen met een pup omdat hij/zij niet in de ring kan staan....als het wel kan...is dat natuurlijk perfect.Mol schreef:zeker weten doe je inderdaad nooit, maar je weet als je geruime tijd ervaring hebt in het fokken van je ras, de eerste week na de geboorte al wat show potentie heeft en wat niet en daar kan je dus al je selectie op baseren, kan je dat niet dan kan je beter inderdaad alles als huis hond verkopen denk ik inderdaad, als je in 9 weken tijd niet kan zien wat show kwaliteit is en wat niet, is dit jammer maar niet onoverkombaar.yamie schreef:Mol schreef:dat is bij mijn ook zo is dat zo raar dan?yamie schreef: zat er een verschil tussen huishond en showhond?? tjee..
mol
mol
- Mol
- Zeer actief
je verkoopt een hond onder voorbehoud er is show potentie aanwezig.yamie schreef:ik zeg niet dat je het niet kan zien, of dat ik het niet kan zien, maar er zijn meerdere factoren waardoor een hond later geen showhond zou kunnen zijn, denk aan het gebit, denk aan gedrag enz enz, dat is mijn reden, zodat er niemand later terug kan komen met een pup omdat hij/zij niet in de ring kan staan....als het wel kan...is dat natuurlijk perfect.Mol schreef:zeker weten doe je inderdaad nooit, maar je weet als je geruime tijd ervaring hebt in het fokken van je ras, de eerste week na de geboorte al wat show potentie heeft en wat niet en daar kan je dus al je selectie op baseren, kan je dat niet dan kan je beter inderdaad alles als huis hond verkopen denk ik inderdaad, als je in 9 weken tijd niet kan zien wat show kwaliteit is en wat niet, is dit jammer maar niet onoverkombaar.yamie schreef:Mol schreef: dat is bij mijn ook zo is dat zo raar dan?
mol
mol
gebit en karakter is erfelijk, dus deze factoren zijn in principe voorspelbaar.
dus vind ik je excuus slap sorry. Tenzij je outcross fokt want dan is dit minder voorspelbaar.
desalnietemin verkoop je een hond onder voorbehoud met show POTENTIE dit wil dus niet zeggen dat het ten allertijde wordt wat je hoopt.
mol

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ja maar dat is ook wat ik bedoel....(ik fok ook outcross trouwens) als er hier mensen komen voor een show pup, dan neem ik die zeker serieus en idd onder voorbehoud een showpup, maar dat staat niet zo op papier....Mol schreef:je verkoopt een hond onder voorbehoud er is show potentie aanwezig.yamie schreef:ik zeg niet dat je het niet kan zien, of dat ik het niet kan zien, maar er zijn meerdere factoren waardoor een hond later geen showhond zou kunnen zijn, denk aan het gebit, denk aan gedrag enz enz, dat is mijn reden, zodat er niemand later terug kan komen met een pup omdat hij/zij niet in de ring kan staan....als het wel kan...is dat natuurlijk perfect.Mol schreef:zeker weten doe je inderdaad nooit, maar je weet als je geruime tijd ervaring hebt in het fokken van je ras, de eerste week na de geboorte al wat show potentie heeft en wat niet en daar kan je dus al je selectie op baseren, kan je dat niet dan kan je beter inderdaad alles als huis hond verkopen denk ik inderdaad, als je in 9 weken tijd niet kan zien wat show kwaliteit is en wat niet, is dit jammer maar niet onoverkombaar.yamie schreef:
mol
dus vind ik je excuus slap sorry. Tenzij je outcross fokt want dan is dit minder voorspelbaar.
desalnietemin verkoop je een hond onder voorbehoud met show POTENTIE dit wil dus niet zeggen dat het ten allertijde wordt wat je hoopt.
mol
en ja gebit is erfelijk, alleen kun je soms toch voor verassingen komen te staan , en het gedrag is ook (en dan het show gedrag) te wijten aan hoe mensen omgaan met hun hond.....
ik kan me voorstellen dat het in jou ras anders is hoor, de jack is nog niet zo lang erkend en zeker niet als showhond......
- Mol
- Zeer actief
dit zijn dingen die je in je verkoop contract moet zettenyamie schreef:ja maar dat is ook wat ik bedoel....(ik fok ook outcross trouwens) als er hier mensen komen voor een show pup, dan neem ik die zeker serieus en idd onder voorbehoud een showpup, maar dat staat niet zo op papier....Mol schreef:je verkoopt een hond onder voorbehoud er is show potentie aanwezig.yamie schreef:ik zeg niet dat je het niet kan zien, of dat ik het niet kan zien, maar er zijn meerdere factoren waardoor een hond later geen showhond zou kunnen zijn, denk aan het gebit, denk aan gedrag enz enz, dat is mijn reden, zodat er niemand later terug kan komen met een pup omdat hij/zij niet in de ring kan staan....als het wel kan...is dat natuurlijk perfect.Mol schreef: zeker weten doe je inderdaad nooit, maar je weet als je geruime tijd ervaring hebt in het fokken van je ras, de eerste week na de geboorte al wat show potentie heeft en wat niet en daar kan je dus al je selectie op baseren, kan je dat niet dan kan je beter inderdaad alles als huis hond verkopen denk ik inderdaad, als je in 9 weken tijd niet kan zien wat show kwaliteit is en wat niet, is dit jammer maar niet onoverkombaar.
mol
mol
en ja gebit is erfelijk, alleen kun je soms toch voor verassingen komen te staan , en het gedrag is ook (en dan het show gedrag) te wijten aan hoe mensen omgaan met hun hond.....
ik kan me voorstellen dat het in jou ras anders is hoor, de jack is nog niet zo lang erkend en zeker niet als showhond......
dat de verkoop van een eventueel show hondje ten aller tijden onder voorbehoud is,
bijvoorbeeld: De desbetreffende hond word verkocht voor het bedrag van €xxxx, met de potentie tot show hond, beide koper en verkoper zijn over 1 gekomen dat de fokker(verkoper) niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor niet halen van het gewenste resultaat.
mol

De fokker van Stanley heeft alle kosten van de operatie van 1 oogje vergoed. Ik moet zeggen dat ik dat wel heel erg netjes vind. Met hem fokken zit er nu zowieso al niet in en shows lopen heeft dan ook niet echt veel zin meer. Met 6 weken werd het bij hem geconstateerd, toen wisten we al dat we Stanley zouden krijgen (al met 1 week trouwens). Je gaat je toch hechten aan zo'n pup, dan zeg je toch ook niet 'het hoeft niet meer, ik ga wel naar een andere fokker'.
-
- Actief
- Contacteer:
Vind ik inderdaad raar....Mol schreef:dat is bij mijn ook zo is dat zo raar dan?yamie schreef: zat er een verschil tussen huishond en showhond?? tjee..
mol
Er zijn heel veel fokkers die inderdaad meer vragen voor een "showhond". Maar wie garandeerd dat dat inderdaad de mooiste uit het nest gaat worden?
Mensen die willen gaan showen met hun hond, of fokkers hebben de eerste keus. Maar de prijs ligt gelijk.
Zeker als je een lijnteeld combinatie hebt, heb je over het algemeen een zeer homogeen nest. Je kunt ze amper uitelkaar houden! Laat staan dat je voor de ene pup meer gaat vragen als voor de ander...
-
- Actief
- Contacteer:
Dit staat ook in het model koopcontract van de raad van beheer.Mol schreef:dit zijn dingen die je in je verkoop contract moet zetten
dat de verkoop van een eventueel show hondje ten aller tijden onder voorbehoud is,
bijvoorbeeld: De desbetreffende hond word verkocht voor het bedrag van €xxxx, met de potentie tot show hond, beide koper en verkoper zijn over 1 gekomen dat de fokker(verkoper) niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor niet halen van het gewenste resultaat.
mol
Wil natuurlijk niet zeggen dat je dan zomaar elke willekeurige hond als showhond kan gaan verkopen. Zeker niet op de leeftijd van 7- 8 weken.
- Mol
- Zeer actief
-
- Actief
- Contacteer:
Mmmmm, jij bedoelt met showkwaliteit een hond die op show zonder problemen een U kan halen?Mol schreef:als je met de leeftijd van 7 a 8 weken nog niet kan zien wat show potentie heeft dan moet je niks verkopen onder die voor waarde, ik vind dat als je als fokker zijnde die al wat langer fokt dan 2 jaar toch moet kunnen in zien wat wel en wat geen show kwalitijd heeft
mol
Ik vind dat dat zowiezo je doel moet zijn als je een nest fokt. Ik vind dat je geen extra geld kunt vragen voor zo een hond als iemand daar mee wil gaan showen. Anderen uit het nest kunnen zeker zo goed blijken te zijn.
-
- Zeer actief
Hoe kun je nou op U-kwaliteit fokken, dat kan voorkomen in een nest, maar dat is niet vanzelfsprekend, je kan ook uit een uitmuntende combi zg-hondjes krijgen of zelfs gewoon een g-hondje.shiba schreef:Mmmmm, jij bedoelt met showkwaliteit een hond die op show zonder problemen een U kan halen?Mol schreef:als je met de leeftijd van 7 a 8 weken nog niet kan zien wat show potentie heeft dan moet je niks verkopen onder die voor waarde, ik vind dat als je als fokker zijnde die al wat langer fokt dan 2 jaar toch moet kunnen in zien wat wel en wat geen show kwalitijd heeft
mol
Ik vind dat dat zowiezo je doel moet zijn als je een nest fokt. Ik vind dat je geen extra geld kunt vragen voor zo een hond als iemand daar mee wil gaan showen. Anderen uit het nest kunnen zeker zo goed blijken te zijn.
-
- Actief
- Contacteer:
Ik zei dat dat je doel moet zijn.
Je hebt to toch altijd een doel voor ogen? Zeker als je lijnteeld fokt, weet je ongeveer wel wat het resultaat is. Nog kan je inderdaad voor verrassingen komen te staan. Met 8 weken kun je vaak prima zien of een hond een U hondje is of niet. Maar die uitblinker....
Om die er tussen uit te halen en om daar dan een flinke slodder geld meer voor te vragen....Dat vind ik onbegonnen werk.
Je hebt to toch altijd een doel voor ogen? Zeker als je lijnteeld fokt, weet je ongeveer wel wat het resultaat is. Nog kan je inderdaad voor verrassingen komen te staan. Met 8 weken kun je vaak prima zien of een hond een U hondje is of niet. Maar die uitblinker....
Om die er tussen uit te halen en om daar dan een flinke slodder geld meer voor te vragen....Dat vind ik onbegonnen werk.
-
- Zeer actief
Oh ik vind zowiezo niet dat je daar meer voor moet gaan vragen, omdat hij/zij in potentie een tophondje kan worden, dat is van zoveel dingen afhankelijk, daar kun je niet al bij voorbaat meer voor gaan vragen.Je fokt altijd naar een bepaald type en een hoge gezondheidskwaliteit en als daar dan ook nog eens een hoge kwaliteit qua exterieur uit komt, ja dan is het perfect, maar ik zou er nog nie 1 euro meer voor vragen.shiba schreef:Ik zei dat dat je doel moet zijn.
- Mol
- Zeer actief
nou ben ik het dus niet mee eens ik vind dat er voor show kwaliteit meer betaald mag worden.Angel-eyes schreef:Oh ik vind zowiezo niet dat je daar meer voor moet gaan vragen, omdat hij/zij in potentie een tophondje kan worden, dat is van zoveel dingen afhankelijk, daar kun je niet al bij voorbaat meer voor gaan vragen.Je fokt altijd naar een bepaald type en een hoge gezondheidskwaliteit en als daar dan ook nog eens een hoge kwaliteit qua exterieur uit komt, ja dan is het perfect, maar ik zou er nog nie 1 euro meer voor vragen.shiba schreef:Ik zei dat dat je doel moet zijn.
maar zoals gesugereed wordt dat je streven een U nest fokken is, is in mijn ogen erg over trokken je kan namelijk niet, zelfs niet met lijnteeld, een geheel U nest fokken dat is gewoon weg niet mogelijk,en als je als fokker denkt dat dat wel zo is ben je nog maar net bezig of totaal niet bekent met lijnteeld
het streven van een goede fokker is om een ideale hond te fokken naar zijn of haar ideaal van de standaard, er zijn echter maar een aantal hondjes in een nest die aan deze eisen kunnen voldoen, DEZE hondjes zijn dus show kwaliteit. Dit zegt echter niet dat de rest niet goed genoeg is voor show maar dat die andere hondjes gewoon uit blinken.
mol

-
- Zeer actief
Mol schreef:nou ben ik het dus niet mee eens ik vind dat er voor show kwaliteit meer betaald mag worden.Angel-eyes schreef:Oh ik vind zowiezo niet dat je daar meer voor moet gaan vragen, omdat hij/zij in potentie een tophondje kan worden, dat is van zoveel dingen afhankelijk, daar kun je niet al bij voorbaat meer voor gaan vragen.Je fokt altijd naar een bepaald type en een hoge gezondheidskwaliteit en als daar dan ook nog eens een hoge kwaliteit qua exterieur uit komt, ja dan is het perfect, maar ik zou er nog nie 1 euro meer voor vragen.shiba schreef:Ik zei dat dat je doel moet zijn.
maar zoals gesugereed wordt dat je streven een U nest fokken is, is in mijn ogen erg over trokken je kan namelijk niet, zelfs niet met lijnteeld, een geheel U nest fokken dat is gewoon weg niet mogelijk,en als je als fokker denkt dat dat wel zo is ben je nog maar net bezig of totaal niet bekent met lijnteeld
het streven van een goede fokker is om een ideale hond te fokken naar zijn of haar ideaal van de standaard, er zijn echter maar een aantal hondjes in een nest die aan deze eisen kunnen voldoen, DEZE hondjes zijn dus show kwaliteit. Dit zegt echter niet dat de rest niet goed genoeg is voor show maar dat die andere hondjes gewoon uit blinken.
mol
In eerste instantie betaald iemand al meer bij een kwalitatief hoogstaande fokker, daar hoeft niet nog meer op gegooid te worden, een pup kan na 1 jaar van een in eesrte instantie, ZG hondjke toch tot een U-hondje uitgroeien...dan is die hoge prijs onzin geweest.En dan moet een middelmatige kwaliteit ook minder in prijs zijn, toch?
Je bent als fokker goed bezig met een bepaalde kwaliteit, daar kom,en mensen dan voor juist bij je aankloppen, dan vind ik het overdreven om daar nog meer voor te betalen, maar goed, ik ben maar leek he