Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Poot likken/bijten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle
Aantal honden: 1

Poot likken/bijten

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Knoeppie is altijd al een heel angstig hondje geweest, als pup schrok ze overal van, fietsers, paarden, auto's, motoren, etc.

Dit is allemaal over, alleen als er ineens iets vreemds op haar vertrouwde pad staat (bv. vuilniszak ofzo) is ze bang.

December vorig jaar zijn we verhuisd na maanden opknappen.
Bij het opknappen kwamen geregeld harde, enge geluiden voor zoals boren en slijpen.
Dit heeft destijds bij Knoeppie voor een hoop stress gezorgt.
Ze is toen begonnen aan haar poot te likken en te bijten.

Nu, bijna een jaar later doet ze het nog altijd, uit gewoonte.
Hebben we lekker gespeeld, begint ze ineens te kluiven, dus niet uit stress ofzo.

Weet iemand hoe we hier vanaf kunnen komen?
We hebben al vanalles geprobeerd, van negeren tot zeggen dat het niet mag, van een harde stem tot een tikje.
Vandaag was ik het zo zat dat ik behoorlijk boos op haar ben geworden, ik stuurde haar behoorlijk kwaad haar mand in.
En wat is ze uit stress gaan doen...juist ja, gaan kluiven.

De Akita van mijn moeder doet dit ook al jaren, bij haar is het zo erg dat ze haar poot al meerdere malen open heeft gebeten, ontstekingen heeft gehad en weer weken met een lampenkap op moest tijdens een antibioticakuur.

Wij willen ook een kap aan gaan schaffen maar als we er anders vanaf kunnen komen, graag!

Iemand een tip?

Ik weet dat dat boos worden fout was, maar zo langzamerhand ben ik ten einde raad..
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door greatdane »

Misschien een vies smaakje op zijn pootje doen,wat ze ook gebruiken bij mensen die nagelbijten.
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

greatdane schreef:Misschien een vies smaakje op zijn pootje doen,wat ze ook gebruiken bij mensen die nagelbijten.
Goeie :ok:
Bij onze hond die op haar nagels bleef bijten en zelfs een nagel moesten laten weghalen omdat deze volledig was ontstoken en bleef vervelen.
Smeerden wij Byte-x op haar poot. Dat is zo smerig dat wil je niet weten.
Verder afleiden en duidelijk verbieden.
Ik ben erg gespitst op dat bepaalde geluid en hoef dan alleen maar haar naam te noemen en ze weet weer dat ik 't zie en stopt dan.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Je spreekt jezelf wat tegen. Je geeft aan dat het geen stress is, maar vervolgens noem je een voorbeeld waarbij je hond als stress bijt.
Voorpoten bijten, zeker linksvoor is gewoon stress en inderdaad uiteindelijk gewoonte. AFleiden en oorzaken van de stress wegnemen.
Straf verhoogt stress en levert aandacht op..niet doen dus.
Als de poot open is langs de dokter zodat je met middeltjes ieder geval de jeuk en zo weg kan halen zodat daardoor de behoefte tot bijten niet gestimuleerd wordt.
Krijg je er geen grip op, zoek dan deskundige hulp. Een kap is niet meer dan een tijdelijke oplossing..ik vind het barbaars een dier constant met een kap op te laten lopen.
Het is een vreselijk lastig en moeilijk probleem en eigenlijk jammer dat het al zolang speelt. De kans op echt genezing is gewoon kleiner naarmate de gewoonte er meer inzit. Je kanvoor dit soort problemen ook terecht bij een gedragstherapeut. Die kunnen kijken wat er verder meespeelt en ook advies geven voor eventueel medicatie om dit gedrag te doorbreken.
Succes!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
aniet
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door aniet »

Eline, wat vind je dan van de tip om er iets op te doen wat vies is?
Als de honden hier wondjes hebben doe ik er altijd teatree op en als ze dan toch gaan likken, de Volatilespray, is het zelfde, maar moeilijker op te likken, trekt vlugger in de huid en de lucht van teatree hebben de meeste honden een vreselijke hekel aan :eek: , maar het is wel een wondermiddel, in het geval van Knoeppie geneest het dan gelijk de bijtplek!

Kappen vind ik iets vreselijks, als onze honden wat hebben krijgen ze een oud tshirt met een boxershirt aan, dat zet ik met veiligheidsspelden vast, alleen niet vergeten uit te doen als je ''sochtends duf de deur uit gaat, eant dan doen ze het in hun broek en loop je nogal voor gek :N:
FoN
Actief

Ongelezen bericht door FoN »

Je kunt er geloof ik ook mosterd opsmeren, maar mosterd op de meubelen is niet zo heel leuk ;)
Ik dacht ana ene verbandje erom ofzo, maar omdat dat 'vreemd' is gaat ze er wellicht meer aan friemelen...
Het riesenschnauzer forum!

Trotse eigenaar van: Indy, Duitse dog 23-02-2003 Hoolie, +/- 11-2002 en Irish, bastaardje +/- 10-2002
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

aniet schreef:Eline, wat vind je dan van de tip om er iets op te doen wat vies is?
Als de honden hier wondjes hebben doe ik er altijd teatree op en als ze dan toch gaan likken, de Volatilespray, is het zelfde, maar moeilijker op te likken, trekt vlugger in de huid en de lucht van teatree hebben de meeste honden een vreselijke hekel aan :eek: , maar het is wel een wondermiddel, in het geval van Knoeppie geneest het dan gelijk de bijtplek!

Kappen vind ik iets vreselijks, als onze honden wat hebben krijgen ze een oud tshirt met een boxershirt aan, dat zet ik met veiligheidsspelden vast, alleen niet vergeten uit te doen als je ''sochtends duf de deur uit gaat, eant dan doen ze het in hun broek en loop je nogal voor gek :N:
Als het om open plekken gaat kan je er niet zomaar even van alles opsmeren..dus suggestie's als mosterd ( :eek: ) (niet van jou hoor) lijken me nou niet zo geslaagd.
Als het likken en bijten voortkomt uit stress doe je puur aan symtoombestrijding als je er iets opsmeert..en dat heb ik er dus ook gelijk op tegen. Je neemt de oorzaak niet weg en de hond zal dus een andere uitlaatklep gaan zoeken voor de stress en je volgend probleemgedrag is geboren.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Eline* schreef: Voorpoten bijten, zeker linksvoor is gewoon stress en inderdaad uiteindelijk gewoonte.
Hoi Eline, even een nieuwsgierig vraagje. Is er een verklaring voor waarom honden bij stress vooral linksvoor gaan kluiven?
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Sietske* schreef:
Eline* schreef: Voorpoten bijten, zeker linksvoor is gewoon stress en inderdaad uiteindelijk gewoonte.
Hoi Eline, even een nieuwsgierig vraagje. Is er een verklaring voor waarom honden bij stress vooral linksvoor gaan kluiven?
Men denkt dat het iets met de verbindingen in de hersenen te maken heeft. Ongetwijfeld zal ergens iemand precies weten hoe het zit...ikke alleen niet. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Eline* schreef:
Sietske* schreef:
Men denkt dat het iets met de verbindingen in de hersenen te maken heeft. Ongetwijfeld zal ergens iemand precies weten hoe het zit...ikke alleen niet. :wink:
mmh interesant.... Winnie heeft het afgelopen jaar ook best veel op haar poten gekauwd, maar het gaat langzamerhand beter, ze begint hier te wennen denk ik (hoop ik!) Maar heb nooit opgelet of het alleen maar rechtsvoor was!
Afbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Eline* schreef:
Sietske* schreef:
Hm, ik vind het wel interessant. Ik denk dat ik het internet eens induik om te kijken of ik wat meer kan vinden :wink:
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”