Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gedragstherapie

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Maartje-Sho schreef:Doen we ook eerst van te voren, op onbekend terrein. Vergeten te zeggen... Dan pas gaan we naar binnen. Mijn therapeute weet wel hoe ze ermee om moet gaan, die ziet het wel aan Sho's gedrag, dus vertouw op haar. :ok:
Vertrouwen moet je zeker hebben, maar zorg ook dat je zelf je eigen inbreng hebt, Sho moet toch met jullie twee verder leven.

Maar je ben in iedergeval een doorzetter voor het goede doel, en Sho boft maar met zo'n baasje en vrouwtje.

Gr Bertus.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

idorh schreef:
Maartje-Sho schreef:Doen we ook eerst van te voren, op onbekend terrein. Vergeten te zeggen... Dan pas gaan we naar binnen. Mijn therapeute weet wel hoe ze ermee om moet gaan, die ziet het wel aan Sho's gedrag, dus vertouw op haar. :ok:
Vertrouwen moet je zeker hebben, maar zorg ook dat je zelf je eigen inbreng hebt, Sho moet toch met jullie twee verder leven.

Maar je ben in iedergeval een doorzetter voor het goede doel, en Sho boft maar met zo'n baasje en vrouwtje.

Gr Bertus.
Gast

Vandaag dus de pop laten zien... Mijn therapeute zei ook dat honden wel degelijk het verschil weten, maar op een afstand nog niet merken of het een pop is. Wel van dichtbij. Het ging om Sho' reactie op de pop van een afstand. Hij reageerde goed! Nieuwsgierig, maar rustig. Isabella is ook absoluut niet bank als ze binnenkort komen buurten om haar kind mee te nemen. Zijn eerste reactie was namelijk goed, wat wij allebei niet hadden verwacht... Verder nog veel geoefend op straat met andere honden (achter een hek). Ook binnen geoefend met de deurbel, omdat Sho dan altijd heel druk is en gestressed. Hier moeten we nog hard aan werken, maar we hebben de tijd. Vergelijken met maanden terug heeft hij echt een sprong gemaakt.

Ik had trouwens vorige week het asiel waar Sho vandaan komt nog gemaild over hoe het nu gaat met Sho en dat we nu een gedragstherapeut hebben ingeschakeld. Ook foto's mee gemaild. Ze vonden het erg leuk, dus leuke reactie op gehad.

Oke, jullie zijn weer ff op de hoogte, volgende week meer!
Gast

Sho heeft een terug val gehad van de week met het lopen op straat... Eigenlijk komt daar door mijn intructeur van cursus. Daar doe ik dus nog afstandstraining bij. Die had gezegd dat ik Sho kort moest houden, zodat hij niet met de neus op de grond komt.
Oke, ik ga ervan uit dat zijn advies goed is, dus werk die week op de manier dat hij zei. Niet overlegd met mijn therapeute, want dacht dat het goed was.
NU zag mijn therapeute dat dus van de week en schrok ervan. Sho heeft dus een terug val. Omdat ik hem zo kort heb gehouden, had hij het gevoel meer 'opgesloten' te zitten waardoor hij weer meer ging uitvallen.
Nu is Sho dus weer even terug bij af... Mijn therapeute natuurlijk boos om de instructeur. Hij kijkt niet naar de hond als individu en dat is juist het verschil met cursus en therapie. Hij heeft wel zijn exuces aangeboden, maar ja, Isabella vond het ook heel erg.
Nu moeten we Sho gewoon lange lijn geven. Zodra hij versneld, tegen hem in draaien. Veel aandachtsoefeningen doen en weer hard trainen. Als we nu blijven volhouden zal het straks BETER gaan dan voorheen, dat wel, maar Sho is nu weer .... af en toe is het moeilijk hoor om vol te houden, je moet ZOVEEL geduld hebben... Maar goed, we gaan door en gaan zorgen dat het weer goed komt. Naar mijn instructeur luister ik dus niet meer, ik overleg voortaan eerst met mijn therapeute...
Morgen hebben we weer therapie.

Verder zijn we binnen nog steeds aan het oefenen met de deurbel. Dit gaat met kleine stapjes vooruit.

Jullie horen dinsdag of woensdag meer!
rosie
Actief

Ongelezen bericht door rosie »

hai maartje, ik wist niet dat je met sho nog naar de hondenschool ging, onze terapeut vond het belangrijk om een tijd niet naar een hondenschool te gaan, en enkel op zijn wijze te trainen?? want ik kreeg zéér tegenstijdige meningen te horen van de begeleiders en van onze terapeut!!
groetjes rosie
Gast

Ja, wil daar ook mee oppassen hoor, heb wel geleerd voortaan eerst alles te overleggen met mijn therapeute. Maar ik ben al 2 weken niet geweest en aankomend weekend kan ik weer niet, omdat ik moet werken (en hij kan alleen in het weekend...) En dat weekend DAARNA wordt ook moeilijk, dus dan zien we tegen die tijd wel weer.

Hopelijk is Sho snel weer hersteld, we gaan er gewoon weer tegen aan!
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Maartje-Sho schreef:Ja, wil daar ook mee oppassen hoor, heb wel geleerd voortaan eerst alles te overleggen met mijn therapeute. Maar ik ben al 2 weken niet geweest en aankomend weekend kan ik weer niet, omdat ik moet werken (en hij kan alleen in het weekend...) En dat weekend DAARNA wordt ook moeilijk, dus dan zien we tegen die tijd wel weer.

Hopelijk is Sho snel weer hersteld, we gaan er gewoon weer tegen aan!
Je moet gewoon is een week of drie helemaal niets doen, laat de boel even zoals het is, komt zelf even tot rust geniet gewoon even van Sho zoals hij nu is en pak dan over plm 3 weken alles weer op, maar komt met zijn allen tot rust.

Gr Bertus.
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Maartje-Sho schreef:Omdat ik hem zo kort heb gehouden, had hij het gevoel meer 'opgesloten' te zitten waardoor hij weer meer ging uitvallen.
Nu is Sho dus weer even terug bij af... Mijn therapeute natuurlijk boos om de instructeur. Hij kijkt niet naar de hond als individu en dat is juist het verschil met cursus en therapie. Hij heeft wel zijn exuces aangeboden, maar ja, Isabella vond het ook heel erg.
Neem je zelf ook weleens ergens de verantwoording voor? Of blijf je de schuld op anderen afschuiven?
AfbeeldingAfbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Martijn schreef:God, dat arme dier. Wat een geneuzel.
nou jij zegt het... :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gast

bram en thijs schreef:
Maartje-Sho schreef:Omdat ik hem zo kort heb gehouden, had hij het gevoel meer 'opgesloten' te zitten waardoor hij weer meer ging uitvallen.
Neem je zelf ook weleens ergens de verantwoording voor? Of blijf je de schuld op anderen afschuiven?
Ik weet niet waar dit nu weer op slaat hoor! :boos:
Ik kom hier bijna niet meer, omdat jullie toch alleen maar zo achterlijk kunnen doen, maar ik dacht 'laat ik ze nog wel op de hoogte houden'. Dat het bij jullie gelijk altijd perfect loopt, geweldig! Wij hebben onze tegenslagen en doen ons best erover heen te komen. Ik heb toch geen verstand van therapie, dus ga af op wat anderen tegen mij zeggen.
Ik laat me hier niet weer beledigen hoor! :devil:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Maartje-Sho schreef: Dat het bij jullie gelijk altijd perfect loopt, geweldig!
zegt hier iemand dat ze perfecte honden hebben dan? het is misschien ook wat je accepteerd van je hond, en of je daarmee kan/wil leven... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
bram en thijs
Zeer actief

Maartje-Sho schreef:
bram en thijs schreef:
Ik kom hier bijna niet meer, omdat jullie toch alleen maar zo achterlijk kunnen doen, maar ik dacht 'laat ik ze nog wel op de hoogte houden'. Dat het bij jullie gelijk altijd perfect loopt, geweldig! Wij hebben onze tegenslagen en doen ons best erover heen te komen. Ik heb toch geen verstand van therapie, dus ga af op wat anderen tegen mij zeggen.
En toen ging je maar weer huilen? Je zelfmedelijden is indrukwekkend. Je kunt zelf ook bedenken dat dingen bij jouw hond niet werken en stoppen of het anders gaan doen. Het is wel héél makkelijk om een instructeur en een therapeut ruzie te laten maken over iets waar jij de verantwoording over hebt.
AfbeeldingAfbeelding
Terra

Ongelezen bericht door Terra »

Ok ze heeft een moeilijke hond die achteraf gezien misschien niet de ideale match bij haar is...
Ok ze maakt fouten in de opvoeding (maar wie niet?)
Ok het is een meisje wat misschien nog niet zo handig is geraakt in het hanteren van kritiek en laat merken dat ze dat moeilijk vindt.

Maar ze doet erg haar best, zet door en is bereid op haar plek gezet te worden... en ondanks alles heeft ze het lef om het hier neer te zetten.

Als je met concrete adviezen komt, prima. Mag best hard en rechttoe rechtaan zijn. Dat hoort ook bij het HF. Maar hou op met katten, en zit dat kind nou niet zo af te branden. Misschien ben je niet geïnteresseerd, ik wel. Ik hoop dat hun doorzettingsvermogen ertoe leidt dat het hondje nog een lang gelukkig leven met hun kan leiden. Ondanks fouten. Van alle kanten.
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Maartje ik heb met belangstelling je vorderingen gelezen. Petje af hoor! Ik vind het geweldig, je inzet, alles wat je voor Sho doet. Ik hoop dat het vanaf nu in stijgende lijn gaat.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Terra schreef:Ok ze heeft een moeilijke hond die achteraf gezien misschien niet de ideale match bij haar is...
Ok ze maakt fouten in de opvoeding (maar wie niet?)
Ok het is een meisje wat misschien nog niet zo handig is geraakt in het hanteren van kritiek en laat merken dat ze dat moeilijk vindt.

Maar ze doet erg haar best, zet door en is bereid op haar plek gezet te worden... en ondanks alles heeft ze het lef om het hier neer te zetten.

Als je met concrete adviezen komt, prima. Mag best hard en rechttoe rechtaan zijn. Dat hoort ook bij het HF. Maar hou op met katten, en zit dat kind nou niet zo af te branden. Misschien ben je niet geïnteresseerd, ik wel. Ik hoop dat hun doorzettingsvermogen ertoe leidt dat het hondje nog een lang gelukkig leven met hun kan leiden. Ondanks fouten. Van alle kanten.
zeker! Maar waarom moet een hond perfect zijn??? Moet je alles wat hij aan nukken heeft oplossen??? Dat idee krijg ik een beetje bij haar...
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Anna Penta schreef:Maartje ik heb met belangstelling je vorderingen gelezen. Petje af hoor! Ik vind het geweldig, je inzet, alles wat je voor Sho doet. Ik hoop dat het vanaf nu in stijgende lijn gaat.
Hier sluit ik mij graag bij aan, ik hoop dat jullie het voor elkaar krijgen dat Sho voor jullie persoonlijk voldoende hanteerbaar zal worden om écht van en met hem te kunnen genieten.

Vallen en opstaan hoort er nu eenmaal bij, en ik begrijp van je dat jij daar helemaal geen moeite mee hebt, geweldig van je. :ok:

Maar ook vind ik dat Irene (Bram en Thijs) gelijk heeft, je moet niet tevéél leunen op anderen.
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Maartje, laat je niet kisten! Ik vind ook dat je het goed doet en heb bewondering voor je doorzettingsvermogen. En al dat gezeik over dat je bepaalde nukken van je hond moet accepteren: laat ze maar zeuren. JIJ moet elke keer met een vervelende hond op straat en JIJ hebt daar minimaal 4 keer per dag=28 keer per week=meer dan 100 keer per maand (ben niet zo goed in rekenen :wink: ) vol spanning over straat in de hoop dat er deze keer niet iets vervelends gebeurt...

En ik vind het logisch als je mensen inhuurt van wie je mag verwachten dat ze professioneel bezig zijn, dat je ook hun advies opvolgt.... Overleg was handig geweest, maar dan vanuit de trainer of de therapeut. Da's hun verantwoordelijkheid op het moment dat ze met die hond aan de slag gaan!!

:ok: en ga door!
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
bram en thijs
Zeer actief

Moniek B. schreef:Da's hun verantwoordelijkheid op het moment dat ze met die hond aan de slag gaan!!
Pardon? :80: :80: :80: Begrijp je wel wat je hier schrijft?
AfbeeldingAfbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

bram en thijs schreef:
Maartje-Sho schreef:
bram en thijs schreef:
En toen ging je maar weer huilen? Je zelfmedelijden is indrukwekkend. Je kunt zelf ook bedenken dat dingen bij jouw hond niet werken en stoppen of het anders gaan doen. Het is wel héél makkelijk om een instructeur en een therapeut ruzie te laten maken over iets waar jij de verantwoording over hebt.
Idd Irene, helemaal gelijk. Zodra Maartje over die terugval sprak en dat de oorzaak daarvan lag in het feit dat ze ook traint met Sho krab ik toch even achter mijn oren. Want dan ben je dus bezig op 2 verschillende manieren en nog wel zonder overleg. Dat kan dus botsen, dat blijkt uit wat er met Sho is gebeurd.
Natuurlijk is het bewonderingswaardig dat je zoveel doorzettingskracht toont bij zo'n moeilijke hond. Maar je moet wel zelf blijven nadenken bij wat je doet met jouw hond en niet blind varen op anderen.
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

bram en thijs schreef:
Moniek B. schreef:Da's hun verantwoordelijkheid op het moment dat ze met die hond aan de slag gaan!!
Jazekers, en wel heel goed zelfs. Als jij mensen inhuurt die bedrijfsmatig en professioneel jou hond trainen, vind ik dat je ook verantwoordelijk bent voor wat er tijdens die training gebeurt. Betekent niet dat je als baas ook een beetje na kunt denken maar een trainer en een gedragstherapeut zijn er om de training/gedragsverandering te begeleiden en te sturen...
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Moniek B. schreef:
bram en thijs schreef:
Jazekers, en wel heel goed zelfs. Als jij mensen inhuurt die bedrijfsmatig en professioneel jou hond trainen, vind ik dat je ook verantwoordelijk bent voor wat er tijdens die training gebeurt. Betekent niet dat je als baas ook een beetje na kunt denken maar een trainer en een gedragstherapeut zijn er om de training/gedragsverandering te begeleiden en te sturen...
Zal best wel zijn. Maar dan moet je wel aan alle partijen aangeven waar je mee bezig bent en toestemming geven aan de partijen om te overleggen. En heeft Maartje dat wel gedaan? Zo niet dan is ze in mijn ogen dus zelf verantwoordelijk voor de terugval van Sho.
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Branka schreef:
Moniek B. schreef:
bram en thijs schreef:
Zal best wel zijn. Maar dan moet je wel aan alle partijen aangeven waar je mee bezig bent en toestemming geven aan de partijen om te overleggen. En heeft Maartje dat wel gedaan? Zo niet dan is ze in mijn ogen dus zelf verantwoordelijk voor de terugval van Sho.
Da's waar... dat weet ik ook niet of die toestemming er is. Dat moet Maartje beantwoorden.. Aan de andere kant: als gedragstherapeut moet je ook vragen of je met je hond in training bent en waar. Dat hoort in je standaardvragen aan bod te komen.. Vraag je daar niet naar, maak je als gedragstherapeut een fout. En ik doe nu een aanname op basis van Maartje haar openhartigheid: ik kan me haast niet voorstellen dat de gedragstherapeut niet weet dat ze met Sho ergens traint en dat de trainer niet weet dat ze een gedragstherapeut heeft ingeschakeld.. Maar Maartje is de enige die daar het antwoord op weet en ik vind het niet fair om haar daar direct op deze manier op af te branden.
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik kan in beide kanten wel wat vinden.

Natuurlijk is het bewonderingswaardig als iemand besluit om alles eraan te doen om een hond een zo goed mogelijk leven te geven. En als je dan van jezelf weet dat je de kennis mist en een iemand inschakelt die die kennis wel heeft dan bewijst dat alleen maar dat je er inderdaad alles voor over hebt.

Aan de andere kant betekent dat niet dat je in 1x alle verantwoordelijkheid bij de gedragsdeskundige neer kan leggen. Het is alleerst jouw hond en jij ziet hem elke dag, de gedragsdeskundige maar 1x in de week. Als je dus een hond hebt dat gedrag laat zien dat je zelf als ongewenst beschouwd dan is het ook je verantwoording als baasje om je in hondengedrag te gaan verdiepen en er zo veel mogelijk over te weten te komen. Op die manier kan je zelf ook veel makkelijker beoordelen of het advies van een trainer/gedragsdeskundige bij jouw hond past.
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Moniek B. schreef:
bram en thijs schreef:
Daar vind ik het fout gaan. Jij traint je eigen hond. De gedragsdeskundige geeft jou de handvaten om dit te kunnen. De training van de gedragstherapeute zo zie ik het geeft jou het inzicht in het gedrag van je hond waardoor jij hem beter begrijpt en hem kan sturen naar gewenst gedrag.

Niet om maartje af te katten want daar heb ik helemaal geen zin in. Maar in principe zou Maartje na zo'n tijd begeleiding gehad te hebben moeten begrijpen waarom Sho uitvalt en dus hem daarin kunnen begeleiden.

Dus dan had er een belletje moeten gaan rinkelen (ik bedoel het niet kwaad hoor maar zo zie ik prof. begeleiding. de baas leert het gedrag te sturen dmv de oorzaak van het gedrag te begrijpen en daar op te kunnen anticiperen.

Een therapeute kan ook niet elk voorval met je oefenen en je zult zelf beslissingen moeten kunnen maken op basis van wat je geleerd hebt.

Veel Succes en uiteindelijk kom je er vast wel :ok:
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Ca Cajuina schreef:
Moniek B. schreef:
bram en thijs schreef:
Daar vind ik het fout gaan. Jij traint je eigen hond. De gedragsdeskundige geeft jou de handvaten om dit te kunnen. De training van de gedragstherapeute zo zie ik het geeft jou het inzicht in het gedrag van je hond waardoor jij hem beter begrijpt en hem kan sturen naar gewenst gedrag.
Da's waar.. de gedragstherapeut geeft de aanwijzingen. Maar dat is niet je enige verantwoordelijkheid vind ik. Dan ben je namelijk wel erg snel klaar. Het gaat ook om de begeleiding daarna en dan niet alleen het inzicht. Want je kunt nog prima begrijpen waarom een hond uitvalt, dat betekent niet dat je weet wat je eraan kunt doen!! Daarvoor val je terug op de mensen die je ingeschakeld hebt: een trainer en een gedragsdeskundige. En als die niet communiceren om op die manier het beste resultaat te krijgen, moet je de verantwoording ook daar voor een groot deel neerleggen vind ik.
Ca Cajuina schreef:Maar in principe zou Maartje na zo'n tijd begeleiding gehad te hebben moeten begrijpen waarom Sho uitvalt en dus hem daarin kunnen begeleiden.
Die veronderstelling is te makkelijk. Hoeveel legt die deskundige uit over de achtergrond van het gedrag? Ik heb geen idee en jij denk ik ook niet... En ook al legt ze heel veel uit over het gedrag, dan kan ik me nog voorstellen dat je vertrouwt op de trainer want "die weet wat ie doet". Ervaring leert dat dat lang niet altijd zo is, maar niet iedereen heeft die ervaring!
Ca Cajuina schreef:Dus dan had er een belletje moeten gaan rinkelen (ik bedoel het niet kwaad hoor maar zo zie ik prof. begeleiding. de baas leert het gedrag te sturen dmv de oorzaak van het gedrag te begrijpen en daar op te kunnen anticiperen.
In de basis zijn we het wel eens over de manier van prof. begeleiding. :wink: maar er zijn twee complicaties: niet iedere oorzaak maakt het erg makkelijk om aan de hand van een aantal aanwijzingen alle problemen maar op te kunnen lossen. En als tweede: je weet niet hoe goed deze prof.begeleiding is! Dus het allemaal op Maartjes bord neerleggen op een wel erg veroordelende toon gaat me net iets te ver!
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Moniek B. schreef:
In de basis zijn we het wel eens over de manier van prof. begeleiding. :wink: maar er zijn twee complicaties: niet iedere oorzaak maakt het erg makkelijk om aan de hand van een aantal aanwijzingen alle problemen maar op te kunnen lossen. En als tweede: je weet niet hoe goed deze prof.begeleiding is! Dus het allemaal op Maartjes bord neerleggen op een wel erg veroordelende toon gaat me net iets te ver!
Mijn stukje had ook meer betrekking op de prof. begeleiding. Wat ik net beschreef zo vind ik dat de begeleiding moet zijn. Zij moeten zorgen dat jij dat inzicht krijgt wat je nodig hebt om met de hond om te gaan. Misschien is dat moeilijk te vinden. Maar goed er is al vaker geopperd dat de begeleiding misschien te wensen over laat.

Maartje volgt nu al geruime tijd deze therapie dus vind ik dat je mag verwachten dat je inzicht krijgt in het gedrag van je hond. Niet alleen oefeningen die je moet toepassen. Daar leer jij als mens niet van en zeker de baas hond relatie wordt er niet door verbeterd. Je leert alleen de hond trukjes aan.

Wederom geen aanval op jou hoor Maartje. Ik zie het begrip gedragstherapeute gewoon heel anders als dat ik over de jouwe hoor praten.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Je bent en je blijft ten alle tijden verantwoordelijk voor je eigen hond, welke prof zich er dan ook mee bemoeit vind ik.
Mensen stellen in mijn ogen veel te veel vertrouwen in andere mensen met een titeltje voor hun naam. Ik ben misschien nou net weer een tikkie te achterdochtig, maar ik denk graag zelf. Ik heb mijn eigen verhaal in mijn hoofd en als ik hulp zoek ergens voor heb ik mijn eigen logica waaraan ik dingen toets ja of nee. Klinkt het me niet logisch, vraag ik of ik doe het niet.
Het zijn de problemen van jouw hond dus behoort jij kundig te zijn of te zorgen dat je kundig wordt op dat gebied.
Dat je niet alles in eén keer weet en soms door schade en schande wijs moet worden...tsja! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Ik blijf het toch niet helemaal met jullie eens. En ik zal een vergelijking op tafel leggen om duidelijk te maken waarom.
Stel: de auto doet raar, start niet altijd, hakkelt soms...Dan breng je hem naar de garage, toch? Of je laat de ANWB bij je thuis komen (misschien betere vergelijking :wink: ). Je krijgt wat tips: olie verversen, koelvloeistof bijhouden enzovoort... Maar de auto blijft raar doen en het is niet beter. Wie is er dan verantwoordelijk?
Jij als auto-eigenaar? Want dan moet je de boekjes maar induiken, proberen het goede te doen terwijl er miljoenen verschillende verhalen gaan over hoe je het zou moeten oplossen?
Of de garage/ANWB? Die is namelijk deskundig op zijn vakgebied...

Nu is een hond natuurlijk iets anders dan een auto, voordat we daar opmerkingen over gaan krijgen :roll: Maar het gaat om het idee van de vergelijking en voor de discussie..

Een nadenkertje :denken:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
bram en thijs
Zeer actief

Moniek B. schreef:Een nadenkertje :denken:
Eerder appels en peren.
AfbeeldingAfbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

tja... als je alleen maar wilt reageren als je zeker weet dat je gelijk krijgt zonder de discussie aan te gaan...
vervang garage/ANWB door gedragstherapeut, auto door hond. Het verhaal is hetzelfde...

En de rest van de aangedragen argumenten? Of wil je alleen maar schoppen en veroordelen?
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Gesloten

Terug naar “Gedrag en opvoeding”