Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opa wil niet meer mee...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Duvel
Actief
Contacteer:

Opa wil niet meer mee...

Ongelezen bericht door Duvel »

naar buiten het laatste rondje doen. Het gebeurde heel zelden wel 's dat opa (9jr) echt niet meer mee wilde. Maar het gebeurd nu steeds vaker. Hij loopt meestal wel mee de tuin in, maar weigerd verder te gaan en staat daar gewoon maar. Als je de riem toch probeert om te doen gaat hij liggen met de kop op de grond en gromt. Met geen mogelijkheid wil hij dus mee. We laten hem dan nu ook maar gewoon doen, maar ik vind het zo 'zielig' dat hij niet mee wil...
Omdat hij weer wat te dik wordt (is tenslotte een opa), staat hij nu op senioren voer, maar hij ontlast zich gewoon minder en blijft net zo dik. Veel drinken deed hij nooit, maar ik heb het idee dat het nu nog minder is als anders. Verder is er niet veel aan hem te merken hoor en is ie gewoon zichzelf.

Maar komt dit vaker voor bij oude honden? En laten jullie dat idd ook maar gewoon doen?
Once a Corso.... Allways longing 4 more Corso!
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Nou, te dik worden komt bij mijn oudere honden niet voor, juist niet omdat ze dan inderdaad niet meer vooruit te krijgen zijn. Ze voelen elke kilo dan extra als gewicht. Dus hup, lijnen met die hond. Echt, dat meen ik hoor. Niet moeilijk over doen, gewoon goede voeding met energie geven,maar dan wat minder. Ik had echter het tegenovergestelde bij mijn oude honden dat ze juist steeds magerder werden met het ouder worden. Beertje is nu 15 en is graatje mager. Is ook niet goed, maar zorgt er wel voor dat hij makkelijker kan blijven lopen. (elk voordeel heeft zijn nadeel, hahaha)
Ik had met Jackie dat ie inderdaad aan de lijn niet meer mee wilde lopen, totaal op de handrem. Hij ervaarde dat steeds meer als dwang en dat wilde hij niet, kon ie niet meer handelen. Dus die liep meestal los, tenzij het gevaarlijk was. En dan liep hij wel goed mee.

En als het puur om het laatste rondje gaat kan je er ook voor kiezen om naar het gras te lopen, plassen en meteen weer terug. Blijkbaar wil de oude baas gewoon slapen. :wink: Kijk goed naar zijn energie over de dag. Vaak zijn de oudjes ;s morgens nog even op gang aan het komen, zijn ze tussen de middag lekker fit en in de namiddag ook, om in de avond moe te zijn. Hou daar dan gewoon rekening mee en doe echte wandelingen op de tijdstippen dat je hond die energie ook heeft.
Maar die energie krijgt hij zeker weer wat meer als ie minder dik is en meer lucht heeft. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Misschien ziet ie slecht 's avonds?
maar hij ontlast zich gewoon minder en blijft net zo dik
????? ik begrijp niet wat je hiermee bedoeld??????? leg eens uit..
weg gehaald zit een virus in
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Sjiel schreef:Misschien ziet ie slecht 's avonds?
Dat zou zo maar een oorzaak kunnen zijn. Chiva (bijna 15) wil in het donker niet op het gras. Pas bij de lantaarnpaal gaat ze eventjes het gras op om te plassen en dan snel weer op de weg.
Wel heeft ze nog genoeg energie voor lange wandelingen (weliswaar in haar eigen tempo) en is ze ook absoluut niet dik.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Duvel
Actief
Contacteer:

Over dat iets te dik zijn maak ik me niet echt heel erg veel zorgen. Al ben ik het wel met je eens dat afvallen heel belangrijk is! Het is niet dat je z'n ribben niet voelt ofzo. Hij lijkt soms gewoon 'opgeblazen' en dat heeft ie al 2 jaar zo. Maar frapante is dus wel dat hij dus minder eten krijgt, aangepast aan z'n leeftijd en minder energie verbranden (was altijd al erg 'lui'). Maar sinds hij minder te eten krijgt, ontlast hij zich dus gewoon 1 x minder op een dag waardoor hij op het zelfde gewicht blijft. Lullige is dat hij eten als het leukste van heel zijn leven ervaart en ik heb er dan wel geen moeite mee om hem minder te geven, maar 't is wel beetje zielig dat ik dan dat pleziertje moet ontnemen. En om nog met hem te gaan fietsen... ach, hij vind dat helemaal niet leuk meer en is dan minstens een dag stijf (toch al hoor).

Minder zien in het donker zou best kunnen, want hij heeft al lange tijd zo'n blauwe gloed in de ogen en soms lijkt hij wel aan het dementeren (maar da's maar heeeeel soms hoor). Al ging ie gisteravond weer wel direct gezellig mee, maar toen gingen we ook met z'n allen. Dwingen doen we al lang niet meer hoor. We roepen paar x, lokken met snoepje en als hij zelfs dat weigerd, dan mag ie lekker thuis blijven. Ff plas doen op het grasje achter wil hij ook niet, hij wil echt de deur niet uit! :19:

En dan nog wat: zijn vacht heeft een rode gloed gekregen, kan dit ook van ouderdom komen? Is al wel van voor hij op senioren voer ging, dus heeft niets te maken met verandering in voeding.
Samantha
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Samantha »

Duvel schreef: Lullige is dat hij eten als het leukste van heel zijn leven ervaart en ik heb er dan wel geen moeite mee om hem minder te geven, maar 't is wel beetje zielig dat ik dan dat pleziertje moet ontnemen.
Als je nu eens de (verminderde) hoeveelheid door de helft doet, maar dat 2 maal per dag geeft..? Dan krijgt ie in feite minder, maar voor hem lijkt 't meer ;)
Ik weet niet precies hoe dat bij honden zit, maar bij mensen die willen afvallen zeggen ze vaak ook dat je beter meer kleine porties kan eten dan 1 grote. Het helpt misschien ook tegen het opgeblazen zijn?
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Hier wil Oma (14 jaar) ook niet meer altijd mee, en inderdaad met name 's avonds niet. Dan gaan we alleen even "putten" (plassen boven de put voor het huis). Op andere wandelingen gaat ze, zij het niet te lang en soms na enige aansproing, nog wel mee. 's Ochtends gaat ze met plezier mee altijd.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Heb je zijn hart en longen al eens na laten kijken? Wellicht functioneren die niet zo goed meer en houdt je hond daarom wat vocht vast. Kan dus ook oorzaak zijn van dat opgeblazen lijfje. :wink:
En ja, blauwe waas over de ogen zorgt er wel voor dat ze wat minder goed zien, maar dat hoeft nog niet meteen een probleem te zijn. Dat ie wel meegaat als je met z'n allen bent, dat kan heel goed, ik merk juist bij mijn oudere honden dat ze dan heel sterk op het hele roedeltje leunen en als er dan maar 1tje mist, zitten ze minder goed in hun vel.
Als ie zich minder ontlast op minder eten is dat op zich heel logisch. Dan zou je toch het bewegen weer iets moeten opvoeren om er toch wat gewicht vanaf te krijgen. En dat moet je dan gewoon op het moment doen dat ie zich fitter voelt op de dag.
En neeeee, niet gaan fietsen met een oude hond hoor. Dat vinden ze helemaal niet leuk. Liever een paar kortere rondjes en 1tje langer dan 1 hele lange inspannende wandeling, want ze herstellen als ze ouder zijn zo slecht ervan. Maar je mag best je hond flink bezig houden hoor, laat hem toch flink bewegen, niet aan luiheid toegeven, tenzij de dierenarts iets anders zegt. Maar juist bij oudere honden slaat de verveling toe, gaan ze alleen nog maar meer slapen en worden ze gewoon vloerkleedjes in plaats van honden. Lekker actief mee blijven wandelen, je mag best iets van conditie van je hond eisen. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Duvel
Actief
Contacteer:

In huis en in de tuin is hij nooit actief geweest (ook niet bij vorige eig.), veel wandelen (en fietsen) deed hij graag. Hij ging altijd mee op sjouw :mrgreen: Nu vind ie het nog wel leuk om mee naar strand en bos te gaan, maar als ik dat met nog iemand doe, dan spelen de andere honden en opa blijft bij de mensen. Heel af en toe ff water in om te liggen (zwemmen durft ie niet). Gelukkig speelt ie gek genoeg wel steeds vaker met onze jonge hond (niet op eigen terrein, maar bij het uitlaten). Al is dat ook nooit langer als 5 min, maar toch

En we moeten binnenkort toch naar de DA dus zal idd ff voorleggen hoe het zit met dat opgeblazen uiterlijk. Zelf ben ik er van overtuigd dat er iets in z'n buik niet okay zit, maar volgens de DA was het toen nix en opa zelf geeft niet echt aan dat hij pijn heeft. :ok:
En zal idd 's kijken of we zijn weinige eten kunnen verdelen over de hele dag...
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”