Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
wanneer belonen?
Moderator: moderatorteam
-
annemie
- Zeer actief
wanneer belonen?
Mijn hond is niet zo dol op andere reuen, ik ben er niet echt uit of het door onzekerheid is of door dominantie. Dat uitte zich vooral door uitvallen aan de lijn en soms vechten als hij los loopt.
Ik ben heel hard bezig geweest met zijn aandacht op mij te vestigen ipv op andere honden met behulp van eten. Het gaat nu al veel beter. Ik beloon hem dus als hij zonder uitvallen een andere hond passeert. Zijn lichaamstaal toont wel dat hij nog steeds niet ontspannen is: borstelen, staart recht omhoog, oren plat.
Kan je dat eigenlijk ook oefenen of komt dat na verloop van tijd of kan je daar niets aan doen? Kan het zijn dat wanneer ik hem beloon voor het voorbijlopen van de andere hond, hij bevestigd wordt dat de lichaamstaal die hij vertoont hetgeen is wat ik beloon?
Ik ben heel hard bezig geweest met zijn aandacht op mij te vestigen ipv op andere honden met behulp van eten. Het gaat nu al veel beter. Ik beloon hem dus als hij zonder uitvallen een andere hond passeert. Zijn lichaamstaal toont wel dat hij nog steeds niet ontspannen is: borstelen, staart recht omhoog, oren plat.
Kan je dat eigenlijk ook oefenen of komt dat na verloop van tijd of kan je daar niets aan doen? Kan het zijn dat wanneer ik hem beloon voor het voorbijlopen van de andere hond, hij bevestigd wordt dat de lichaamstaal die hij vertoont hetgeen is wat ik beloon?
groetjes!

-
scooby doo
Re: wanneer belonen?
je laat de lijn doorhangen en van het moment dat hij ook maar eens kijkt naar een andere hond draai je je om en geef een ruk aan die slip en ga je een andere richting uit terwijl je het commando opletten geeft .annemie schreef:Mijn hond is niet zo dol op andere reuen, ik ben er niet echt uit of het door onzekerheid is of door dominantie. Dat uitte zich vooral door uitvallen aan de lijn en soms vechten als hij los loopt.
daarna goed belonen . stel hem gerust met zachte stem rustig in het bijzijn van een andere hond kalmeer hem en aai over zijn flank
-
annemie
- Zeer actief
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Je hond valt nu dus toch niet meer uit?? Wegrukken lijkt me dan overbodig omdat hij er al gewoon rustig langsloopt. Mijn hond borstelt ook nog wel, maar dat is gewoon opwinding. Stoor je je er echt aan dan kan je ook zelf z'n haren terugaaien en z'n staart omlaag doen. Ik heb begrepen dat een hond ook echt kalmeert als je z'n lichaam in een kalmerend houding zet. Ik doe het wel eens bij Molli en dan zeg ik dat ze zich niet zo op moet winden en al keuvelend is ze de andere hond dan meestal snel weer vergeten.
-
annemie
- Zeer actief
- Joyce
- Zeer actief
Ja, daar heb je natuurlijk gelijk in. Als ik naar mijn hond kijk dan is ze niet echt gespannen, maar ze heeft zo iets van: als ik dan niet meer mag uitvallen van jou, dan wil ik in ieder geval nog even laten dat ik er wel ben. Borstelen mag dus, maar fixeren weer niet.
Ik weet niet hoe je je hond beloont hebt als hij rustig bleef, maar misschien kan je nu alleen nog maar belonen als hij niet borstelt. Je moet dan wel net op het goede moment belonen, maar als je dit volhoudt gaat hij het vanzelf begrijpen.
Ik weet niet hoe je je hond beloont hebt als hij rustig bleef, maar misschien kan je nu alleen nog maar belonen als hij niet borstelt. Je moet dan wel net op het goede moment belonen, maar als je dit volhoudt gaat hij het vanzelf begrijpen.
-
scooby doo
tuig is het slechtste wat je kunt doenannemie schreef:dat is dus de manier die ze op de eerste hondenschool waar ik zat, gebruikten, daarom ben ik daar weggegaan.
Mijn hond draagt trouwens meestal een tuig, daar kan je niet mee corrigeren.
JE STEUNT JE HOND IN ZIJN ACTIE hij voelt zich sterker door het tuig
koop liever een vast halsband als je tegen de slipketting bent
-
annemie
- Zeer actief
Ik zie het anders: als hij in zijn halsband ging hangen, raakte hij meer opgewonden door de druk op zijn keel. Met het tuig blijft hij veel rustiger en kan ik hem dicht bij me houden, bovendien kan hij daar zeker niet uitschieten.scooby doo schreef:tuig is het slechtste wat je kunt doenannemie schreef:dat is dus de manier die ze op de eerste hondenschool waar ik zat, gebruikten, daarom ben ik daar weggegaan.
groetjes!

-
qyan
Dit is echt onzinscooby doo schreef:tuig is het slechtste wat je kunt doenannemie schreef:dat is dus de manier die ze op de eerste hondenschool waar ik zat, gebruikten, daarom ben ik daar weggegaan.
Qyan heeft en een halsband en een tuig.
Qyan is de laatste tijd geen lieverdje meer naar reuen, maar ik heb 1 ding heel goed door:
- Als qyan een tuig om heeft is het uitvallen naar reuen stukken minder dan wanneer hij in zijn halsband hangt als er een reu te dicht in de buurt komt als hij aan de lijn zit. Als qyan ook maar enige druk in zijn hals voelt op die momenten, gaat ie compleet door het lint. In een tuig echter niet en krijg ik hem makkelijker onder appel.
Dit zal uiteraard per hond verschillen, en we hebben het hier niet over jutten met pakwerk he
- Joyce
- Zeer actief
Zoiets heb ik ook nog nooit over een tuigje gehoord? Ik heb 1 hond die altijd aan een tuigje loopt omdat ze dit op 1 of andere manier gewoon lekkerder vindt. (ze heeft 9 jaar in een laboratorium gezitten).
M'n Duitse Herder loopt soms ook met een tuigje (als we lange afstanden rijden met de auto zit ze in een tuigje) en ik merk echt geen verschil in haar gedrag.
M'n Duitse Herder loopt soms ook met een tuigje (als we lange afstanden rijden met de auto zit ze in een tuigje) en ik merk echt geen verschil in haar gedrag.
-
scooby doo
qyan schreef:Dit is echt onzinscooby doo schreef:tuig is het slechtste wat je kunt doenannemie schreef:dat is dus de manier die ze op de eerste hondenschool waar ik zat, gebruikten, daarom ben ik daar weggegaan.
koop liever een vast halsband als je tegen de slipketting bent![]()
en, en we hebben het hier niet over jutten met pakwerk he
-
qyan
Toch denk ik dat het aan de hond ligt of het meer steun biedt.scooby doo schreef:qyan schreef:Dit is echt onzinscooby doo schreef:tuig is het slechtste wat je kunt doenannemie schreef:dat is dus de manier die ze op de eerste hondenschool waar ik zat, gebruikten, daarom ben ik daar weggegaan.
en, en we hebben het hier niet over jutten met pakwerk henee maar normaal gezien biedt een tuig meer steun en zelfvertrouwen . ze zegt toch ik kan de hond korter houden dat is fout je moet je hond de vrijheid geven om in de fout te gaan en hem dan corrigeren enfin dat is mijn visie
Qyan is met pakwerk bijvoorbeeld beheersder in een tuig, doe hem een brede halsband om en er is geen land mee te bezeilen (nek is in orde dus daar ligt het niet aan)
Dit zie je ook terug in zijn gedrag buiten als we loslopende reuen tegenkomen terwijl hij aan de lijn zit en ik houd de lijn dan niet strak en hem ook niet kort.
Je hond kort houden helpt inderdaad niet. Je bevestigd hiermee het gedrag van de hond en leert hem dat hij een reden heeft voor zijn gedrag.
Of je de hond moet corrigeren waar het hier om gaat zet ik mijn vraagtekens bij.
Ik weet niet of ik onderstaande helemaal goed ga zeggen, maar probeer het toch:
Ik zie een verschil in de stand van de staart en de stand van de oren.
De houding van de staart is dominant, hoog, en de stand van de oren echter laag.
Dit is tegenstrijdig en kan duiden op onzekerheid. De hond voelt zich wellicht in het nauw gedreven en ziet nog maar 1 uitweg.
Corrigeren bij een hond die onzeker is en nog maar 1 uitweg ziet is niet het slimste wat je kunt doen volgens mij, en verergerd denk ik alleen maar.
Maar ik ben geen expert, qyan heeft zich precies hetzelfde gedragen nadat hij een paar x is aangevallen terwijl hij aan de lijn zat, lage platte oren, hoge staart, borstelen en eigenlijk geen kant op durven totdat hij echt niet anders meer kon, dit was onzekerheid en zat zelfs tegen angst aan.
Corrigeren heb ik niet gedaan, wel het probleem verwijderd, ofwel door de eigenaar, ofwel door mij, namelijk zorgen dat die hond opzout! tegelijkertijd gezorgd voor meer goede ervaringen en het gaat weer redelijk
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik heb nog nooit een hond de vrijheid gegeven (of verleid) de fout in te gaan, zodat ik de kans heb om te corrigeren. Ik voorkom correcties liever en voorkom dus ook liever dat een hond de fout in gaat. Nu heb ik nog nooit uitvallende honden gehad, dus misschien is dat anders, maar wel een hond die met elke andere hond die ze ziet wil spelen en daardoor ook aan de lijn trok. Ik heb de aandacht juist eerst geoefend zonder andere honden in de buurt, zodat ik veel kon belonen en Belle juist niet de kans kreeg in de fout te gaan.scooby doo schreef:nee maar normaal gezien biedt een tuig meer steun en zelfvertrouwen . ze zegt toch ik kan de hond korter houden dat is fout je moet je hond de vrijheid geven om in de fout te gaan en hem dan corrigeren enfin dat is mijn visie
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
-
scooby doo
bij rocco is het anders staart omhoog oren hoog , die blik in zijn ogenqyan schreef:Toch denk ik dat het aan de hond ligt of het meer steun biedt.scooby doo schreef:qyan schreef:Dit is echt onzinscooby doo schreef: tuig is het slechtste wat je kunt doen
en, en we hebben het hier niet over jutten met pakwerk henee maar normaal gezien biedt een tuig meer steun en zelfvertrouwen . ze zegt toch ik kan de hond korter houden dat is fout je moet je hond de vrijheid geven om in de fout te gaan en hem dan corrigeren enfin dat is mijn visie
Qyan is met pakwerk bijvoorbeeld beheersder in een tuig, doe hem een brede halsband om en er is geen land mee te bezeilen (nek is in orde dus daar ligt het niet aan)
Dit zie je ook terug in zijn gedrag buiten als we loslopende reuen tegenkomen terwijl hij aan de lijn zit en ik houd de lijn dan niet strak en hem ook niet kort.
Je hond kort houden helpt inderdaad niet. Je bevestigd hiermee het gedrag van de hond en leert hem dat hij een reden heeft voor zijn gedrag.
Of je de hond moet corrigeren waar het hier om gaat zet ik mijn vraagtekens bij.
Ik weet niet of ik onderstaande helemaal goed ga zeggen, maar probeer het toch:
Ik zie een verschil in de stand van de staart en de stand van de oren.
De houding van de staart is dominant, hoog, en de stand van de oren echter laag.
Dit is tegenstrijdig en kan duiden op onzekerheid. De hond voelt zich wellicht in het nauw gedreven en ziet nog maar 1 uitweg.
Corrigeren bij een hond die onzeker is en nog maar 1 uitweg ziet is niet het slimste wat je kunt doen volgens mij, en verergerd denk ik alleen maar.
Maar ik ben geen expert, qyan heeft zich precies hetzelfde gedragen nadat hij een paar x is aangevallen terwijl hij aan de lijn zat, lage platte oren, hoge staart, borstelen en eigenlijk geen kant op durven totdat hij echt niet anders meer kon, dit was onzekerheid en zat zelfs tegen angst aan.
Corrigeren heb ik niet gedaan, wel het probleem verwijderd, ofwel door de eigenaar, ofwel door mij, namelijk zorgen dat die hond opzout! tegelijkertijd gezorgd voor meer goede ervaringen en het gaat weer redelijk
en dan zijn borstels dan weet ik dat ik moet uitkijken enkele weken terug begon hij te rijden op een superdominante duitse herder die hem ook een correctie gaf
-
linlin
-
scooby doo
inderdaad spijtig dat jij zo een kansloos leven lijd dat je altijd kritisch bent op andere he . zielige bitchlinlin schreef:nou, nou, nou, wat een gave dingen maak jij toch meescooby doo schreef: staart omhoog oren hoog , die blik in zijn ogen
en dan zijn borstels dan weet ik dat ik moet uitkijken enkele weken terug begon hij te rijden op een superdominante duitse herder die hem ook een correctie gaf!
- cuatro
- Actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie
Ik heb ook zo'n lekker dier. Gisteren was het weer raak op de hondenclub.
Een reu kwam vorige week met een hoge houding naar hem toe, ik ben toen een eind weggelopen met mijn reu. Gisteren moesten wij slalommen om de reuen heen. Dan ben ik al gespannen en denk als dit maar goed gaat. Niet dus. Hij viel die bewuste reu aan, gelukkig zijn er geen gewonden gevallen. Die reu was de hele les verder van slag. Door mijn gespannenheid raakt mijn reu ook gespannen en is de opwinding groter waardoor het zeker mis gaat. Dus voorlopig ga ik niet meer slalommen of los volgen. De andere oefeningen gaan goed omdat de afstand tussen de reuen dan groter is. Er zitten ook nog eens alleen maar reuen in de groep.
Als die andere reu nou van slag blijft dan denk ik erover om te stoppen met mijn reu, het blijft mijn probleem en ben anders bang dat een ander dan een probleem krijgt en dat is niet de bedoeling.
Uitvallen is in mijn ogen altijd onzeker gedrag. Ik moet in ieder geval gaan werken aan de zelfverzekerdheid van mijn hond. Het enige wat ik weet is dat ik hem vaker moet laten winnen met spelletjes, maar ik weet niet wat ik nog meer moet doen om hem wat zelfverzekerd te maken.
Als iemand nog tips heeft, ik ontvang ze graag. Dat ben ik gisteren vergeten te vragen.
Een reu kwam vorige week met een hoge houding naar hem toe, ik ben toen een eind weggelopen met mijn reu. Gisteren moesten wij slalommen om de reuen heen. Dan ben ik al gespannen en denk als dit maar goed gaat. Niet dus. Hij viel die bewuste reu aan, gelukkig zijn er geen gewonden gevallen. Die reu was de hele les verder van slag. Door mijn gespannenheid raakt mijn reu ook gespannen en is de opwinding groter waardoor het zeker mis gaat. Dus voorlopig ga ik niet meer slalommen of los volgen. De andere oefeningen gaan goed omdat de afstand tussen de reuen dan groter is. Er zitten ook nog eens alleen maar reuen in de groep.
Als die andere reu nou van slag blijft dan denk ik erover om te stoppen met mijn reu, het blijft mijn probleem en ben anders bang dat een ander dan een probleem krijgt en dat is niet de bedoeling.
Uitvallen is in mijn ogen altijd onzeker gedrag. Ik moet in ieder geval gaan werken aan de zelfverzekerdheid van mijn hond. Het enige wat ik weet is dat ik hem vaker moet laten winnen met spelletjes, maar ik weet niet wat ik nog meer moet doen om hem wat zelfverzekerd te maken.
Als iemand nog tips heeft, ik ontvang ze graag. Dat ben ik gisteren vergeten te vragen.
groetjes monique
- Joyce
- Zeer actief
Ja, je moet dus belonen voordat de hond zich op gaat winden en dus (onvrijwillig) gaat borstelen. Maar inderdaad, zoals ik ook al zei, ik heb er niet zo'n moeite mee als mijn hond dat doet. Ik zie andere mensen dan altijd verschrikt naar Molli kijken... Zo'n enge grote Duitse Herder die gaat borstelen is vast heeel gevaarlijk.

-
annemie
- Zeer actief
-
dierenfreek
- Actief
- Contacteer:
succes dierenfreek
Duco is mijn kampioen, En Rebbel volgt hem op dat weet ik zeker

- Ca Cajuina
- Zeer actief
Lijkt mij eigelijk dat je hem juist beter onder appel moet hebben. Hij beslist ook al zelf dat hij uit mag vallen. Die beslissing mag hij du niet maken.cuatro schreef:Ik heb ook zo'n lekker dier. Gisteren was het weer raak op de hondenclub.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

- Ca Cajuina
- Zeer actief
Ik denk dat er altijd wel spannng blijft hoor. Vreemd honden horen nu eenmaal niet bij de roedel. Wij mensen vinde het gezellig om andere mensen tegen te komen en een praatje te maken.annemie schreef:het is niet het borstelen op zich waar ik problemen mee heb, maar ik zou graag willen dat hij zich meer op zijn gemak voelt in de buurt van andere honden.
Na eeuwenlang fokken en conditioneren zijn we nu zover dat we bij enkele exemplaren van de huishond dit ook bereikt hebben. Maar zo zit een hond van nuature nie in elkaar. Een vreemde hond tegenkomen betekent inbreuk op het territoriom.
Als het borstelen het enige is wat hij qua gedrag laat zien zou ik dit gewoon zo laten.

- cuatro
- Actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie
Daar heb je gelijk in.Ca Cajuina schreef:Lijkt mij eigelijk dat je hem juist beter onder appel moet hebben. Hij beslist ook al zelf dat hij uit mag vallen. Die beslissing mag hij du niet maken.cuatro schreef:Ik heb ook zo'n lekker dier. Gisteren was het weer raak op de hondenclub.
Hij valt uit omdat hij onzeker is, maar dan vooral als ik in de buurt ben.
Als ik er genoeg van heb dan leg ik hem ergens op het veld van de hondenclub neer en ga een eind verderop staan, dan is hij tenminste rustig. Maar ik wil toch ook graag tussen andere reuen en mensen in staan zonder dat hij moeilijk gaat doen. Gisteren was hij weer overdreven moeilijk aan het doen. Ik heb toen eens flink op hem gemopperd en zowaar hij werd rustiger.
Het zal inderdaad aan mijn onzekerheid op dat moment liggen dat hij ook onzeker wordt en daarom meer uitvalt.
groetjes monique
- Ca Cajuina
- Zeer actief
Daar zit het hem ook in. Hij is waarschijnlijk erg gevoelig voor jouw stemming. Probeer zelf een uitstraling van zelfvertrouwen te krijgen. En je mag inderdaad best mopperen op hem hoor. Je ziet dat het werkt.cuatro schreef:Daar heb je gelijk in.Ca Cajuina schreef:Lijkt mij eigelijk dat je hem juist beter onder appel moet hebben. Hij beslist ook al zelf dat hij uit mag vallen. Die beslissing mag hij du niet maken.cuatro schreef:Ik heb ook zo'n lekker dier. Gisteren was het weer raak op de hondenclub.
Hij valt uit omdat hij onzeker is, maar dan vooral als ik in de buurt ben.
Als ik er genoeg van heb dan leg ik hem ergens op het veld van de hondenclub neer en ga een eind verderop staan, dan is hij tenminste rustig. Maar ik wil toch ook graag tussen andere reuen en mensen in staan zonder dat hij moeilijk gaat doen. Gisteren was hij weer overdreven moeilijk aan het doen. Ik heb toen eens flink op hem gemopperd en zowaar hij werd rustiger.
Het zal inderdaad aan mijn onzekerheid op dat moment liggen dat hij ook onzeker wordt en daarom meer uitvalt.
Veel Succes

-
annemie
- Zeer actief
vandaag ging het geweldig! normaal wandelen we in het weekend niet in het bos omwille van de vele honden. Nu hield ik lang voor de andere hond passeerde een snoepje voor zijn bek en lokte hem kwebbelend mee, ik had nogal bekijks maar het werkte wel
Ik ga ook een speeltje aan een touw kopen want toen mijn snoepjes op waren, lokte ik hem met mijn sleutelhanger en dat werkte ook.
Kan ook zijn omdat mijn vriend erbij was en die altijd nog tussen Boris en de andere hond liep.
Kan ook zijn omdat mijn vriend erbij was en die altijd nog tussen Boris en de andere hond liep.
groetjes!

- Joyce
- Zeer actief
Goed zo! En niks aantrekken van andere mensen hoor, jouw hond gedraagt zich in ieder geval! Dit kan je nu heeeeeeeeeeeel langzaam uit gaan bouwen. Let goed op z'n lichaamstaal en zodra je het idee hebt dat het allemaal te veel is doe je weer een stapje terug. Maar dit soort successen zorgen wel dat je er weer met extra enthousiasme tegenaan gaat toch?
-
annemie
- Zeer actief
Dat is waar. Ik weet van mezelf dat ik niet altijd consequent ben. Soms heb ik geen zin om enthousiast te doen en laat ik hem doen, maar zo'n ervaringen pushen me vol te houden!Chatterbox schreef:Goed zo! En niks aantrekken van andere mensen hoor, jouw hond gedraagt zich in ieder geval! Dit kan je nu heeeeeeeeeeeel langzaam uit gaan bouwen. Let goed op z'n lichaamstaal en zodra je het idee hebt dat het allemaal te veel is doe je weer een stapje terug. Maar dit soort successen zorgen wel dat je er weer met extra enthousiasme tegenaan gaat toch?
groetjes!