Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Afschermen van jongere hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Afschermen van jongere hond

Ongelezen bericht door Rataplan »

Weet iemand dit? Rataplan is de afgelopen week een heleboel honden tegen gekomen op het strand. Meestal spotte hij ze van verre, trok een sprint (tegen de wil van het vrouwtje :boos: die op dit soort ongehoorzaamheid niet had gerekend) ging even neuzen en soms ook even spelen. Obelix bleef bij ons in de buurt liggen en als de vreemde hond dan de moeite nam om Obelix te komen bekijken. Bleef Rataplan met hoge staart de vreemde hond afhouden van Obelix dus er voor lopen en de aandacht afleiden.
Kent iemand dit gedrag? Ik heb het bij mijn vorige honden namelijk nooit gezien
Elke hond liep trouwens los en geen enkel probleem gehad :wink: Bij aangelijnde honden hield ik mijn honden ook aan de riem :ok:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Afschermen van jongere hond

Ongelezen bericht door Belle »

Chiva had dit ook wel een beetje toen Belle nog jonger was. Nu niet meer, trouwens. Ik vatte dat toch een beetje als beschermend gedrag op. Of dit het ook echt was weet ik niet.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Rataplan schreef:Obelix bleef bij ons in de buurt liggen en als de vreemde hond dan de moeite nam om Obelix te komen bekijken. Bleef Rataplan met hoge staart de vreemde hond afhouden van Obelix dus er voor lopen en de aandacht afleiden.
Elke hond liep trouwens los en geen enkel probleem gehad :wink: Bij aangelijnde honden hield ik mijn honden ook aan de riem :ok:
Saar doet dit ook. Al sinds Miep pup was. Gek doen, andere honden afleiden. Ze is normaal helemaal niet zo dol, maar ze moeten niet aan haar babietje komen. Want dan trekt ze alle kunstjes uit de kast. (Saar doet het trouwens niet met hoge staart, maar wel heel duidelijk afleiden. Rondjes rennen. Aandacht van de vreemdeling trekken).
Ik zie het ook als beschermend :denken:
Marion.

Miep is 2, maar Saar doet dit dus nog steeds :wink:
Rataplan
Zeer actief

Rataplan gaat er gewoon dominant voorstaan :denken: staart omhoog een kleine borstel op zijn rug :roll:
Hij is altijd de onderste geweest maar wil nu de hondenkar wel trekken lijkt het :wink:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Marion.

Rataplan schreef:Rataplan gaat er gewoon dominant voorstaan :denken: staart omhoog een kleine borstel op zijn rug :roll:
Hij is altijd de onderste geweest maar wil nu de hondenkar wel trekken lijkt het :wink:
Lekker laten gaan. Laat hem maar laten zien wat hij kan hahahaha
Rataplan
Zeer actief

Marion. schreef:
Rataplan schreef:Rataplan gaat er gewoon dominant voorstaan :denken: staart omhoog een kleine borstel op zijn rug :roll:
Ja maar wel binnen de perken hoor.
Let wel naar mensen toe heeft hij nog nooit ook maar enig gedrag laten zien wat maar in de verste verte lijkt op dominant/rangorde gedrag. Ook van Obelix pikt hij enorm veel zelfs rijden tot op zekere hoogte dan.
Op het strand hebben ze gelukkig heel veel uitwijk mogelijkheden. Ik zie het daar heel weinig fout gaan al kom ik er niet iedere dag :jank: helaas.
Martin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Martin »

Rataplan schreef:Weet iemand dit? Rataplan is de afgelopen week een heleboel honden tegen gekomen op het strand. Meestal spotte hij ze van verre, trok een sprint (tegen de wil van het vrouwtje :boos: die op dit soort ongehoorzaamheid niet had gerekend) ging even neuzen en soms ook even spelen. Obelix bleef bij ons in de buurt liggen en als de vreemde hond dan de moeite nam om Obelix te komen bekijken. Bleef Rataplan met hoge staart de vreemde hond afhouden van Obelix dus er voor lopen en de aandacht afleiden.
Ja iets soortgelijks hebben wij ook wel meegemaakt, je kunt je wellicht nog herinneren , dat er bij ons een tijd geleden geregeld een Ambull pup of visite kwam (Zora) die zo`n beetje door oom Buck en tanta Jessy is opgevoedt.
Er wonen 5 j-russels naast ons, en soms is het wel een paar keer per dag prijs , en knallen Buck en Jessy echt hard tegen het hek aan en het gaat er niet zachtzinnig aan toe, dit gebeurde ook een keer toen de kleine Zora hier was , en toen gebeurde het......mijn honden renden naar het hek om de j-russels bij het hek weg te jagen , en kleine Zora er achteraan maar toen Buck en Jessy dit in de gaten hadden , draaiden zij zich tegelijkertijd om en joegen Zora terug naar haar bazinnetje , alsof ze er mee wilden zeggen dat het daar veel te gevaarlijk voor haar was. :mrgreen: :mrgreen:
Marion.

Rataplan schreef:Ja maar wel binnen de perken hoor.
Let wel naar mensen toe heeft hij nog nooit ook maar enig gedrag laten zien wat maar in de verste verte lijkt op dominant/rangorde gedrag. Ook van Obelix pikt hij enorm veel zelfs rijden tot op zekere hoogte dan.
Op het strand hebben ze gelukkig heel veel uitwijk mogelijkheden. Ik zie het daar heel weinig fout gaan al kom ik er niet iedere dag :jank: helaas.
Saar is absoluut niet dominant. Toen we Miep erbij kregen verwachtte ik eigenlijk dat die binnen de kortste keren het stokje over zou nemen. Dat was wel een dametje namelijk. Maar ook liever lui dan moe. Dus ze laat de verantwoordelijkheden liever bij Saar liggen (die ze dan dus maar weer oppakt, daar is ze de oudste en wijste voor :mrgreen: )

Miep mag bij Saar echt alles. Knuffels afpakken. Als ik in een innige omhelzing met Saar zit, dan rambamt Miep er gewoon tussendoor. Dat vind Saar allemaal goed. Ze zou het zelfs goed vinden als Miep haar eten afpakte, alleen dat doet Miep dus niet. Als ze ziet dat Saar ergens heel druk mee bezig is, dan gaat ze erbij liggen kijken. Liefst haar neus nog op het bot. Maar ze pakt het niet. Ze pakt ook geen knuffel als Saar echt aan het tullen is.

Misschien vermenselijk ik het wel weer hoor. Maar ik ben ervan overtuigd dat Saar Miepje als haar kind ziet. Die mag echt heel veel, zo niet alles. Maar Miep misbruikt die positie ook weer niet, door echt alles dan ook te willen. Soms vind ze het toch wel heel erg makkelijk dat ze zich achter Saar kan verchuilen. Letterlijk he?
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Martin schreef:
Rataplan schreef:Weet iemand dit? Rataplan is de afgelopen week een heleboel honden tegen gekomen op het strand. Meestal spotte hij ze van verre, trok een sprint (tegen de wil van het vrouwtje :boos: die op dit soort ongehoorzaamheid niet had gerekend) ging even neuzen en soms ook even spelen. Obelix bleef bij ons in de buurt liggen en als de vreemde hond dan de moeite nam om Obelix te komen bekijken. Bleef Rataplan met hoge staart de vreemde hond afhouden van Obelix dus er voor lopen en de aandacht afleiden.
Ja iets soortgelijks hebben wij ook wel meegemaakt, je kunt je wellicht nog herinneren , dat er bij ons een tijd geleden geregeld een Ambull pup of visite kwam (Zora) die zo`n beetje door oom Buck en tanta Jessy is opgevoedt.
Er wonen 5 j-russels naast ons, en soms is het wel een paar keer per dag prijs , en knallen Buck en Jessy echt hard tegen het hek aan en het gaat er niet zachtzinnig aan toe, dit gebeurde ook een keer toen de kleine Zora hier was , en toen gebeurde het......mijn honden renden naar het hek om de j-russels bij het hek weg te jagen , en kleine Zora er achteraan maar toen Buck en Jessy dit in de gaten hadden , draaiden zij zich tegelijkertijd om en joegen Zora terug naar haar bazinnetje , alsof ze er mee wilden zeggen dat het daar veel te gevaarlijk voor haar was. :mrgreen: :mrgreen:
Mooi is dat he
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Akira is Hera tgen alles aan het beschermen. Ze loopt de hele dag: kijk uit nu is de poes boos, nee niet op de bank dat wordt vrouwtje boos, nee je mag niets van tafel pakken; als je die honden eng vind jaag ik ze wel weg hoor.

Nooit gedacht dat Akira zo'n over beschermd moedertje zou zijn. het is namelijk een echte teef maar voor Hera gaat ze op haar rug liggen en mag Hera met groot geluid in haar nek bijten :mrgreen:

Dat hoeven andere honden toch niet te proberen.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Rataplan schreef:
Marion. schreef:
Nou ja, ik zou het dus niet laten gaan, zeker niet tegenover een pup. Een pup moet contact kunnen maken met andere honden om vertrouwen te krijgen. Nu pikt de pup ook nog de agressiemotivatie van Rataplan op, dus ik zou zelf Rataplan bv gewoon een stuk van de wandeling aangelijnd houden en oefenen met een beter appel, zodat je hem bij je kan houden als er andere honden zijn. Hij is gewoon uit op ruzie en als hij een verkeerde treft behoort dat ook gewoon tot de mogelijkheden.
Ik vind zelf dit gedrag niet prettig. Als hij een paar keer bonje krijgt en hij wint en heeft er lol aan heb je voor je het weet een hond met lol in vechten. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Rataplan
Zeer actief

Eline* schreef:
Rataplan schreef:
Marion. schreef:
Nou ja, ik zou het dus niet laten gaan, zeker niet tegenover een pup. Een pup moet contact kunnen maken met andere honden om vertrouwen te krijgen. Nu pikt de pup ook nog de agressiemotivatie van Rataplan op, dus ik zou zelf Rataplan bv gewoon een stuk van de wandeling aangelijnd houden en oefenen met een beter appel, zodat je hem bij je kan houden als er andere honden zijn. Hij is gewoon uit op ruzie en als hij een verkeerde treft behoort dat ook gewoon tot de mogelijkheden.
Ik vind zelf dit gedrag niet prettig. Als hij een paar keer bonje krijgt en hij wint en heeft er lol aan heb je voor je het weet een hond met lol in vechten. :19:
Normaal ging hij nooit bij ons weg dat was juist het vreemde. Obelix speelt wel met de andere honden maar is niet zo enthousiast als met Rataplan.
Rataplan is enorm veranderd sinds de andere honden er niet zijn.
Hij komt niet overtuigend over op de andere honden denk ik want die gingen wel spelen met Obelix. Vechten accepteer ik nooit van geen enkele hond. Maar Obelix gaat niet uit zichzelf op andere honden af terwijl ik dat wel verwachtte.
Eigenlijk zat ik op de verkeerde te letten :denken: Ik heb hem ook een tijdje aan de riem gehad omdat hij gewoon het hele strand zat af te turen of er ergens een hond was. Obelix gaat niet bij ons uit de buurt dus die lloopt gewoon los mee. Die gaat dan wel op mensen af die hem schattig vinden :neenee: :neenee:
Rataplan
Zeer actief

Ik neem Obelix vaak apart mee om hetm zelfstandiger te maken. Hij moet ook zonder Plan gewoon met alles en iedereen om gaan. Dus stad gaat hij alleen mee. Plan vind dat trouwens toch niets aan.
Probleem daar is weer dat er op zijn voorhoofd staat knuffel mij ik ben lief :denken: dus ongevraagd knuffelen en nu is hij dus al zo ver dat hij zelf knuffels gaat halen als ik niet uitkijk.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Rataplan schreef:Normaal ging hij nooit bij ons weg dat was juist het vreemde.
Op zich niet zo vreemd. Hij is van numero laatst naar numero 1 na laatst gegaan en heeft zichzelf daarbij een nieuwe taak toebedicht. :wink:
Vechten accepteer ik nooit van geen enkele hond.
Wat probeer je hiermee te zeggen? Als je geen appel hebt op Rataplan omdat hij overal hard opaf holt heb je er op dat moment ook niets over te zeggen of er wel of niet gevochten wordt. Het is overigens helemaal niet gezegd dat er gevochten gaat worden hoor. Er zijn legio honden die borstelend op andere honden afstieren en nooit vechten, maar ik, gekleurd door een hond die wel vecht, zou dat zelf dus echt niet leuk vinden en ermee aan de slag gaan.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Rataplan
Zeer actief

Eline* schreef:
Rataplan schreef:Normaal ging hij nooit bij ons weg dat was juist het vreemde.
Op zich niet zo vreemd. Hij is van numero laatst naar numero 1 na laatst gegaan en heeft zichzelf daarbij een nieuwe taak toebedicht. :wink:
Vechten accepteer ik nooit van geen enkele hond.
Wat probeer je hiermee te zeggen? Als je geen appel hebt op Rataplan omdat hij overal hard opaf holt heb je er op dat moment ook niets over te zeggen of er wel of niet gevochten wordt. Het is overigens helemaal niet gezegd dat er gevochten gaat worden hoor. Er zijn legio honden die borstelend op andere honden afstieren en nooit vechten, maar ik, gekleurd door een hond die wel vecht, zou dat zelf dus echt niet leuk vinden en ermee aan de slag gaan.
Nee de meeste ging hij op af om te spelen en dat ging heel mooi gelijk op. Maar bij twee heb ik gezien dat hij Obelix dus afschermde. Ik accepteerde het ook niet als hij zomaar op andere honden afstormt zeker niet als ze aangelijnd zijn. Ik riep hem dan terug en hij komt dan wel gelijk. Richard vond dat ik hem te strak onder appel hield en hij nu ook eens leuk kon spelen met andere honden.
Hier thuis loopt hij gewoon heel ontspannen los langs honden die zowat door het hek heen komen :denken: en ook langsuitvallende loslopende honden. Daarom snapte ik dit helemaal niet van hem.
Veel oefenen kunnen we hier ook niet want we wonen ver van het strand en in de buurt komen we niet zoveel tegen helaas.
Rataplan
Zeer actief

Nu hier in de buurt is er weer geen moer van dit afschermgedrag te merken :denken: samen gingen ze vrolijk (aan de riem weliswaar :mrgreen: ) naar een hondje toe en hebben met zijn drieen gespeeld.
Moet wel zeggen dat ik het idee had dat op het strand er een leuk Duits Labje tegen haar eerste loopsheid aanzat en Rataplan daar meer dan normale interesse voor haar achterkant had :denken:
Zelfs toen er een andere reu mee ging spelen (Rataplan zat alweer bij ons)gaf Rataplan zelfs een soort fluit/piep concert om zijn ongenoegen hierover duidelijk te maken :boos:
Maar ik blijf er op letten :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”