Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zeuren om aandacht
Moderator: moderatorteam
-
Dorien
- Zeer actief
Zeuren om aandacht
Laat ik beginnen te zeggen dat Shanu echt genoeg aandacht van mij krijgt. Verder gaat ze ook vaak zat naar het bos voor lange wandelingen en spelerijen met ander honden.
Maar nu. De laatste tijd loopt ze veel vaker om aandacht te zeuren.
Het begint met een kop op mijn schoot. Dan haar kop onder mijn arm, zodat ik niet meer kan schrijven of typen. Of haar poot op de bladzijde van het boek doen wat ik aan het lezen ben. Goed, dit negeer ik allemaal.
Dan pakt ze iets, bijv. een kledingstuk of iets anders dat ze niet mag pakken en gaat dat in de lucht gooien. In mijn beleving is het puur uitdagen. Ze kijk dan ook naar mij en is met veel kabaal met het verboden speelgoed aan het spelen.
Werkt dit ok niet, dan gaat ze op mijn schoot staan, met haar hele lijf voor me, zodat ik niets anders meer zie dan hond en ook niets meer kan doen. En haar laatste trucje is op mijn benen gaan staan en dan gaan graven. Dit doet zeer, dus dan duw ik haar weg.
Heeft ze veel te weinig prikkels dat ze zo loopt te klieren? Moet ik dan maar elke dag botten kopen om haar bezig te houden? Of moet ik iets baas-hond actieverigs gaan doen?
Iemand enig idee wat ik mijn hond blijkbaar tekort doe?
Maar nu. De laatste tijd loopt ze veel vaker om aandacht te zeuren.
Het begint met een kop op mijn schoot. Dan haar kop onder mijn arm, zodat ik niet meer kan schrijven of typen. Of haar poot op de bladzijde van het boek doen wat ik aan het lezen ben. Goed, dit negeer ik allemaal.
Dan pakt ze iets, bijv. een kledingstuk of iets anders dat ze niet mag pakken en gaat dat in de lucht gooien. In mijn beleving is het puur uitdagen. Ze kijk dan ook naar mij en is met veel kabaal met het verboden speelgoed aan het spelen.
Werkt dit ok niet, dan gaat ze op mijn schoot staan, met haar hele lijf voor me, zodat ik niets anders meer zie dan hond en ook niets meer kan doen. En haar laatste trucje is op mijn benen gaan staan en dan gaan graven. Dit doet zeer, dus dan duw ik haar weg.
Heeft ze veel te weinig prikkels dat ze zo loopt te klieren? Moet ik dan maar elke dag botten kopen om haar bezig te houden? Of moet ik iets baas-hond actieverigs gaan doen?
Iemand enig idee wat ik mijn hond blijkbaar tekort doe?
Groet,
Dorien
Dorien
-
Samantha
- Vaste gebruiker
-
Dorien
- Zeer actief
-
Samantha
- Vaste gebruiker
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Tja, ik heb er hier ook zo een rondlopen (zou het aan de streepjes liggen
) en die wil het liefst 24 uur per dag aandacht. En ook hij krijgt echt voldoende aandacht, beweging en uitdaging. Dus daar ligt het niet aan.
Maar ik ga er dus gewoon niet op in. Legt ie zijn kop op mijn schoot nadat we vlak ervoor uitgebreid gewandeld, gespeeld en gekroeld hebben? Jammer dan, hij mag die kop daar best neerleggen, maar ik ga gewoon door met waar ik mee bezig ben. En dan haalt ie na een minuut uiterlijk eigenlijk altijd wel zijn kop weg en gaat gewoon ergens rustig liggen.
Dus niet teveel op in gaan.
Want sommige van onze hondenvriendjes willen wel de hele dag door gezellig samen zitten spelen,rommelen en kroelen. En dat is dus nergens voor nodig, je doet hem echt niet te kort als je geen aandacht geeft.
Maar ik ga er dus gewoon niet op in. Legt ie zijn kop op mijn schoot nadat we vlak ervoor uitgebreid gewandeld, gespeeld en gekroeld hebben? Jammer dan, hij mag die kop daar best neerleggen, maar ik ga gewoon door met waar ik mee bezig ben. En dan haalt ie na een minuut uiterlijk eigenlijk altijd wel zijn kop weg en gaat gewoon ergens rustig liggen.
Dus niet teveel op in gaan.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
-
annemie
- Zeer actief
Mijn hond doet het ook wel eens, maar is niet zo'n doordrijver. Ik negeer hem en dan gaat hij met een diepe zucht ergens liggen. Na een minuut of vijf spring ik dan vrolijk op en daag hem uit voor een spelletje in de tuin of een wandeling.
Als ik wat langer van huis ben geweest, ga ik wel altijd eerst een lange wandeling maken zodat hij daarna weer een tijdje slaapt
Als ik wat langer van huis ben geweest, ga ik wel altijd eerst een lange wandeling maken zodat hij daarna weer een tijdje slaapt
groetjes!

- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
- Aantal honden: 1
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
En weglopen als ze dit doet ? Gewoon opstaan en even iets anders gaan doen zonder haar aan te kijken.
Ik had dus een opvanghond die dit heel erg deed. Bij hem hielp dit.
Bv koffie gaan zetten, je bed opschudden of naar het toilet. Iig iets waar zij niets aan heeft.
Ik geloof nooit dat het komt omdat ze iets tekort komt, misschiewn krijgt ze zelfs wel teveel ?
Groetjes Sonja
Bv koffie gaan zetten, je bed opschudden of naar het toilet. Iig iets waar zij niets aan heeft.
Ik geloof nooit dat het komt omdat ze iets tekort komt, misschiewn krijgt ze zelfs wel teveel ?
Groetjes Sonja
-
Dorien
- Zeer actief
Teveel..Het kan niet gauw genoeg zijn voor Shanu. Ik merk ook wel dat bij mij op een gegeven moment de irritatiegrens is bereikt als ze gaat piepen. Dan ga ik dus maar weer naar het bos. Dus eigenlijk heeft ze mij goed geconditioneerd.sirene schreef:En weglopen als ze dit doet ? Gewoon opstaan en even iets anders gaan doen zonder haar aan te kijken.
Groetjes Sonja
En als ik bezig ben, wil ik niet weglopen. Dan blijf ik aan de gang. Nogmaals, ik heb maar 1 kamer en om nou elke keer op de wc te gaan zitten lijkt me ook niet echt een fijn vooruitzicht.
Maar bedankt voor het meedenken!
Groet,
Dorien
Dorien
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik weet niet of het een optie is hoor, maar ik heb Kaya (ook zo'n aandachtsvragertje) hiervoor een woord aangeleerd: 'genoeg!'.
In principe houdt dit woord in, dat ze moet stoppen waar ze mee bezig is, wat dan ook, maar je kan het ook voor één ding aanhouden: in jouw geval dus stoppen met aandacht vragen.
Nu heb ik het Kaya al aangeleerd vanaf pup, dus wellicht is het met een volwassen hond wat moeilijker, maar toch niet onmogelijk lijkt mij.
Ze zeurt om aandacht, 'Shanu GENOEG!' daarbij een beweging maak met je hand (zo'n stopteken, hand voor je houden en plat ophouden).
Ze zal ongetwijfeld een seconde onder de indruk zijn voordat ze opnieuw begint en dan is het weer 'NEE shanu GENOEG!' en duw haar maar weg.
Misschien zijn er meer trucjes om het haar aan te leren, maar op den duur gaat ze dan echt wel begrijpen wat het woord + de handbeweging betekent. Even volhouden, dat wel natuurlijk
In principe houdt dit woord in, dat ze moet stoppen waar ze mee bezig is, wat dan ook, maar je kan het ook voor één ding aanhouden: in jouw geval dus stoppen met aandacht vragen.
Nu heb ik het Kaya al aangeleerd vanaf pup, dus wellicht is het met een volwassen hond wat moeilijker, maar toch niet onmogelijk lijkt mij.
Ze zeurt om aandacht, 'Shanu GENOEG!' daarbij een beweging maak met je hand (zo'n stopteken, hand voor je houden en plat ophouden).
Ze zal ongetwijfeld een seconde onder de indruk zijn voordat ze opnieuw begint en dan is het weer 'NEE shanu GENOEG!' en duw haar maar weg.
Misschien zijn er meer trucjes om het haar aan te leren, maar op den duur gaat ze dan echt wel begrijpen wat het woord + de handbeweging betekent. Even volhouden, dat wel natuurlijk
-
Dorien
- Zeer actief
Ja, dat woordje heb ik al. Dat is "KLAAR"Stang schreef:Ik weet niet of het een optie is hoor, maar ik heb Kaya (ook zo'n aandachtsvragertje) hiervoor een woord aangeleerd: 'genoeg!'.
Dat helpt. Even. Maar dat is dan toch ook aandacht? Je moet het toch eigenlijk compleet negeren? Of niet?
Groet,
Dorien
Dorien
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
In feite doe jij dus wat ik ook zou doen, je beloont het NIET vragen om aandacht met aandacht en schenkt géén aandacht als daar op wat voor manier dan ook om gevraagd wordt.annemie schreef:Mijn hond doet het ook wel eens, maar is niet zo'n doordrijver. Ik negeer hem en dan gaat hij met een diepe zucht ergens liggen. Na een minuut of vijf spring ik dan vrolijk op en daag hem uit voor een spelletje in de tuin of een wandeling.
Als je dit heel strikt invoert, en de tijd van het niet aandacht vragen voordat er beloont wordt met aandacht geleidelijk opvoert krijg je dus een hond die leert dat niet aandacht vragen de beste manier is om... aandacht te krijgen.
Het kan in het begin even lastig zijn, maar als je daadwerkelijk dit principe doorvoert werkt het.
Overigens, als het aandacht vragen/eisen te gek wordt doordat ze in je begint te graven kun je natuurlijk wel reageren, zonder aandacht te schenken, je geeft terwijl je de andere kant opkijkt en zonder iets te zeggen je hond een hele fikse duw, je kwakt hem/haar van je af zeg maar. Dit is niet leuk. Dus houdt hij/zij op met het niet leuke te veroorzaken.
Is dit wat voor je?
-
Dorien
- Zeer actief
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Dorien
- Zeer actief
Volhouden...dat is inderdaad wel het essentieelste in dit verhaal. Eigenlijk met alles wat met gedrag te maken heeft..Ik ben zo inconsequent als de neten. En lui. Maargoed, als ik het niet doe heb ik er alleen maar mezelf mee. Ik ga mijn best doen!Wil de hond schreef:Succes, je moet dit wel een tijdje volhouden hoor, niet een dag of twee, maar eerder een week of twee, minimaal. Je zal vanzelf gaan zien dat ze het doorkrijgt. Dan begint het te werken.
Groet,
Dorien
Dorien
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ja oké natuurlijk moet je het eigenlijk negeren, maar als ze daar dus totaal niet op reageert (en dat is wat je beschrijft) dan houdt het ergens op natuurlijkDorien schreef:Ja, dat woordje heb ik al. Dat is "KLAAR"Stang schreef:Ik weet niet of het een optie is hoor, maar ik heb Kaya (ook zo'n aandachtsvragertje) hiervoor een woord aangeleerd: 'genoeg!'.
Dat helpt. Even. Maar dat is dan toch ook aandacht? Je moet het toch eigenlijk compleet negeren? Of niet?
Ik kan Kaya 3 uur negeren en nog kan ze zeuren om aandacht, dus was het bij mij al snel iets anders invoeren zodat ze weet dat ze moet kappen. Dat werkt hier erg goed: ze stopt ermee, soms moet ik het nog 1 keer wat strenger herhalen, en dan gaat ze gewoon rustig liggen.
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je negeren van ongewenst gedrag niet konsekwent volhoudt wordt het ongewenste gedrag door de interval-beloning steeds erger, dat weet je hè?
Je weet ook dat voordat het gedrag af gaat nemen er eerst nog een opleving plaatsvindt?
Door tegelijkertijd met het negeren ander, gewenst gedrag te gaan belonen versnel je het proces.
Inkonsekwent zijn is niet erg, als je het maar niet bent met je hond. Lui zijn is ook niet erg, negeren is niet bepaald inspannend hoor.
Je weet ook dat voordat het gedrag af gaat nemen er eerst nog een opleving plaatsvindt?
Door tegelijkertijd met het negeren ander, gewenst gedrag te gaan belonen versnel je het proces.
Inkonsekwent zijn is niet erg, als je het maar niet bent met je hond. Lui zijn is ook niet erg, negeren is niet bepaald inspannend hoor.
-
Dorien
- Zeer actief
Hahaha, je hebt gelijk, je hebt gelijk.Wil de hond schreef:Als je negeren van ongewenst gedrag niet konsekwent volhoudt wordt het ongewenste gedrag door de interval-beloning steeds erger, dat weet je hè?
Negeren is in die zin wel inspannend, als je iets moeilijks aan het doen bent en die hond blijft maar kutten. Dan is het verdomde lastig.
Maar, nogmaals, ik ga mijn best doen!
Thanx voor de tips.
Jij ook Caro!
Groet,
Dorien
Dorien
- vinkje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje - Locatie: eindhoven
Ik doe precies hetzelfde als Caroline, ik gebruik ook het woordje GENOEG, en dat werkt inderdaad goed, ook ik moet het wel eens twee keer zeggen, maar dan stopt hij ook wel, mijn stem is denk ik niet gebiedend genoeg.
En dat trekken aan de riem, daar wordt ik hondsmoe van, dan zie ik andere Goldens mooi rustig langs hun baasjes lopen, en dan denk ik waarom doet die van mij dat nou niet, ben dan best wel een beetje jaloers, Beau leert alles supersnel en het is een schat, maar dat trekken is echt erg, easy walker help ook geen bal, en ik wil geen dieronvriendelijke dingen gebruiken, wandelen is zo geen pretje.Hij doet het niet de hele wandelweg, maar het grootste gedeelte wel. Ik weet het echt niet meer, en zo hebben we allemaal wel wat te stellen met onze hondjes.
En dat trekken aan de riem, daar wordt ik hondsmoe van, dan zie ik andere Goldens mooi rustig langs hun baasjes lopen, en dan denk ik waarom doet die van mij dat nou niet, ben dan best wel een beetje jaloers, Beau leert alles supersnel en het is een schat, maar dat trekken is echt erg, easy walker help ook geen bal, en ik wil geen dieronvriendelijke dingen gebruiken, wandelen is zo geen pretje.Hij doet het niet de hele wandelweg, maar het grootste gedeelte wel. Ik weet het echt niet meer, en zo hebben we allemaal wel wat te stellen met onze hondjes.

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
-
Gast
Zou het kunnen dat ze zich geestelijk verveelt? Zit je met haar op cursus of doe je wel eens zoekspelletjes ofzo? Om haar wat meer bezig te laten zijn zonder dat jij last van haar hebt zou je haar eten in een Kong kunnen doen. Dit is ook een leuk activity speeltje:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=50701
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=50701
- willemien
- Actief
hoi Dorien
Honden vinden het altijd leuk als je met ze op cursus gaat ofzo. En als baas is het soms fijn om een beetje te kunnen leunen op de discipline van de trainer ipv alles uit jezelf te moeten halen. Dus wat je verder ook onderneemt; een cursus erbij kan nooit kwaad. Je leert je hond ook beter kennen als je samen iets probeert te bereiken.
Wat dat zeurgedrag betreft; wij hebben op een cursus in Doorn een paar dingen geleerd waar je misschien wat aan hebt.
Het eerste was de "mandtraining". Die training vindt niet per se in de mand plaats: het is een oefening om je hond te leren rustig te wachten tot de baas weer initiatief neemt. Het is dus ook een soort van dominantie-oefening. Je maakt Shanou zonder haar aan te kijken met de riem ergens vast; dat kan in zijn mand zijn maar ook in de gang of zelfs aan een boom in het park. Bij voorkeur oefenen op verschillende plaatsen. Dan negeer je haar zolang ze aan die riem zit. Als ze de riem kapot wil bijten of als ze heel erg gaat piepen of janken, dan geef je een rammel met een blik met steentjes (of met een werpketting als ze daar gevoelig genoeg voor is). Daar schrikt ze van en ze krijgt gauw genoeg door dat de herrie te vermijden is door rustig te blijven. Als je vind dat het lang genoeg geduurt heeft, kan je haar weer losmaken zonder haar aan te kijken of te aaien ofzo. Natuurlijk maak je haar alleen los als ze op dat moment rustig is. Pas als ze weer los is, kan je aandacht geven. Zorg ook dat bezoek of voorbijgangers (in het park) haar negeren als ze in de mandtraining ligt. De tijd kan je natuurlijk opbouwen en je doet het gewoon af en toe om te oefenen en om te laten zien dat jij haar negeert. Je kan ook langzaam opbouwen dat je een tijdje uit zicht bent. Als ze aandacht trekt, kan je daar dus ook in de mandtraining leggen.
Verder werkt dat blik met steentjes ook erg goed als ze aan je spullen zit om aandacht te trekken of bij ander kliergedrag. Kijk haar niet aan als je rammelt dan ga je niet in op haar uitdaging. Lees gewoon door terwijl je haar uit een ooghoek in de gaten houd. Zorg dat je op het juiste moment rammelt; niet al ze al met je t-shirt in haar bek staat maar net op het moment dat ze het wil pakken.
Succes ermee
Honden vinden het altijd leuk als je met ze op cursus gaat ofzo. En als baas is het soms fijn om een beetje te kunnen leunen op de discipline van de trainer ipv alles uit jezelf te moeten halen. Dus wat je verder ook onderneemt; een cursus erbij kan nooit kwaad. Je leert je hond ook beter kennen als je samen iets probeert te bereiken.
Wat dat zeurgedrag betreft; wij hebben op een cursus in Doorn een paar dingen geleerd waar je misschien wat aan hebt.
Het eerste was de "mandtraining". Die training vindt niet per se in de mand plaats: het is een oefening om je hond te leren rustig te wachten tot de baas weer initiatief neemt. Het is dus ook een soort van dominantie-oefening. Je maakt Shanou zonder haar aan te kijken met de riem ergens vast; dat kan in zijn mand zijn maar ook in de gang of zelfs aan een boom in het park. Bij voorkeur oefenen op verschillende plaatsen. Dan negeer je haar zolang ze aan die riem zit. Als ze de riem kapot wil bijten of als ze heel erg gaat piepen of janken, dan geef je een rammel met een blik met steentjes (of met een werpketting als ze daar gevoelig genoeg voor is). Daar schrikt ze van en ze krijgt gauw genoeg door dat de herrie te vermijden is door rustig te blijven. Als je vind dat het lang genoeg geduurt heeft, kan je haar weer losmaken zonder haar aan te kijken of te aaien ofzo. Natuurlijk maak je haar alleen los als ze op dat moment rustig is. Pas als ze weer los is, kan je aandacht geven. Zorg ook dat bezoek of voorbijgangers (in het park) haar negeren als ze in de mandtraining ligt. De tijd kan je natuurlijk opbouwen en je doet het gewoon af en toe om te oefenen en om te laten zien dat jij haar negeert. Je kan ook langzaam opbouwen dat je een tijdje uit zicht bent. Als ze aandacht trekt, kan je daar dus ook in de mandtraining leggen.
Verder werkt dat blik met steentjes ook erg goed als ze aan je spullen zit om aandacht te trekken of bij ander kliergedrag. Kijk haar niet aan als je rammelt dan ga je niet in op haar uitdaging. Lees gewoon door terwijl je haar uit een ooghoek in de gaten houd. Zorg dat je op het juiste moment rammelt; niet al ze al met je t-shirt in haar bek staat maar net op het moment dat ze het wil pakken.
Succes ermee
- heylane
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Bij Keddie werken soms verschillende dingen. De ene keer negeren, de andere keer het blikje met steentjes (heel sneaky is als je zit te lezen het blikje op een laag tafeltje voor je zetten met een lange veter eraan. En dan trek je aan de veter, het blikje valt en jij leest stug door en de hond schrikt, believe me)
Maar soms is het gewoon tijd voor het "commando" "moven" of "ga wieberen" (blijkbaar heb ik dat zo vaak gebruikt dat het nu beter werkt dan "klaar".)
En als ik het helemaal zat ben stuur ik 'm naar z'n mand en dan mag hij er pas weer uit als ik dat zeg (anders heeft hij wel een probleem!)
Maar soms is het gewoon tijd voor het "commando" "moven" of "ga wieberen" (blijkbaar heb ik dat zo vaak gebruikt dat het nu beter werkt dan "klaar".)
En als ik het helemaal zat ben stuur ik 'm naar z'n mand en dan mag hij er pas weer uit als ik dat zeg (anders heeft hij wel een probleem!)