Mijn honden zouden precies hetzelfde doen, volgens mij is dit heel normaal gedrag.

Het is hun territorium waar die andere hond op dreigt te komen.
Ook het uithalen naar andere honden op straat heeft niet perse met aggressie te maken, ok gedragstherapeuten noemen dit ook vaak aggressie. Aan de lijn voelt hij zich erg sterk. Door hem steeds te corrigeren heb je hem gesterkt in de mening dat die andere honden eng zijn, jij reageert immers ook.
Zelf heb ik overigens hetzelfde gedaan. mijn Freya bv is aan de lijn ook erg overtuigd van zichzelf, maar als een andere hond te dichtbij komt heeft ze niet meer zo'n grote mond.
Mijn nieuwe aanpak, die ik overigens niet altijd weet vol te houden, is het belonen van goed gedrag. Voordat Freya een andere hond ziet heb ik die veelal wel al gezien. Ik begin dan al haar aandacht naar mij toe te verleggen. Gaan we zonder problemen langs die andere hond, dan krijgt ze een beloning en anders niet.
Het is het proberen waard, vooral ook voor je eigen stemming, van dat uitvallen wordt je zelf ook niet vrolijker, bovendien levert het vaak nog complimentjes op van voorbijgangers.