Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vraagje over SWH, PRA, ERG en DNA voor Bertus.
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Vraagje over SWH, PRA, ERG en DNA voor Bertus.
Hallo Bertus,
Zowel jij je misschien nog wel kunt herinneren stonden hier enige tijd geleden enkele topics over de SWH en ERG-onderzoek ivm PRA. Er werd ook vermeld dat een rasvereniging bezig zou zijn met het bevorderen van DNA-onderzoek, men zou bezig zijn het verantwoordelijke gen op te sporen.
Is jou iets bekend over de stand van zaken en eventuele nieuwe en vermeldenswaardige ontwikkelingen op dit gebied?
Zowel jij je misschien nog wel kunt herinneren stonden hier enige tijd geleden enkele topics over de SWH en ERG-onderzoek ivm PRA. Er werd ook vermeld dat een rasvereniging bezig zou zijn met het bevorderen van DNA-onderzoek, men zou bezig zijn het verantwoordelijke gen op te sporen.
Is jou iets bekend over de stand van zaken en eventuele nieuwe en vermeldenswaardige ontwikkelingen op dit gebied?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Re: Vraagje over SWH, PRA, ERG en DNA voor Bertus.
Nee Wil, ik zelf en de Belgische Ver SWH geven al bloed af v/a 2000 de laatste anderhalf jaar doet een RV het ook er is niets uit voort gekomen.Wil de hond schreef:Hallo Bertus,
Wat PRA aangaande zijn we iets wijzer geworden, de PRA bij de SWH heeft verschillende vormen, HET IS WEL ALLEMAAL HET NIET STOPPENDE AFSTERVEN VAN HET NETVLIES EN HET IS 100% ERFELIJK, maar de een heeft het begin stadium al met plm 1 a 2 jaar de ander tussen de 5 en 12 jaar.
Dan zijn er bij die werkelijk blind zijn en een grote groep van een RV gaat de afbraak langzaam, dus als een hond met plm 2 niet vrij wordt gegeven ivm verhoogde reflectie dan kan het met de 6e jaar bijna nog het zelfde zijn, maar dan gaat het weer heel hard dan is de hond met 9 jaar zeker 80% blind.
Verder brengt een RV geen enkel informatie naar buiten hoe de erfelijke gebreken van het ras is.
Het fokken is nu werkelijk een grote ramp, er sterven er met de geboorte veel en regelmatig een keizersnede met oa dode pups of de dekking pakt niet of maar 1 of 2 hondjes..
Op dit moment heb ik begrepen dat ze met een soort van wanhoop offensief zijn begonnen, bedoelende nu zoveel mogelijk teven te laten dekken ivm er sterft meer dan dat er geboren wordt.
Ben erg bang als de 2e schepper (dat is dus de voorzitter zo noemt hij zich zelf in het openbaar) met aanhang er uit zijn, dat iedereen met een geweldige kater blijft zitten, om dat het ras dan meer erfelijke gebreken heeft als nu het al het geval is .
Gr Bertus.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Vraagje over SWH, PRA, ERG en DNA voor Bertus.
Wat het ERG aangaande dat doen ze heden nog niet zoals de documenten aan geven die ik van jou heb mogen ontvangen via mails en tips op internetidorh schreef:Nee Wil, ik zelf en de Belgische Ver SWH geven al bloed af v/a 2000 de laatste anderhalf jaar doet een RV het ook er is niets uit voort gekomen.Wil de hond schreef:Hallo Bertus,
Wat PRA aangaande zijn we iets wijzer geworden, de PRA bij de SWH heeft verschillende vormen, HET IS WEL ALLEMAAL HET NIET STOPPENDE AFSTERVEN VAN HET NETVLIES EN HET IS 100% ERFELIJK, maar de een heeft het begin stadium al met plm 1 a 2 jaar de ander tussen de 5 en 12 jaar.
Dan zijn er bij die werkelijk blind zijn en een grote groep van een RV gaat de afbraak langzaam, dus als een hond met plm 2 niet vrij wordt gegeven ivm verhoogde reflectie dan kan het met de 6e jaar bijna nog het zelfde zijn, maar dan gaat het weer heel hard dan is de hond met 9 jaar zeker 80% blind.
Verder brengt een RV geen enkel informatie naar buiten hoe de erfelijke gebreken van het ras is.
Het fokken is nu werkelijk een grote ramp, er sterven er met de geboorte veel en regelmatig een keizersnede met oa dode pups of de dekking pakt niet of maar 1 of 2 hondjes..
Op dit moment heb ik begrepen dat ze met een soort van wanhoop offensief zijn begonnen, bedoelende nu zoveel mogelijk teven te laten dekken ivm er sterft meer dan dat er geboren wordt.
Ben erg bang als de 2e schepper (dat is dus de voorzitter zo noemt hij zich zelf in het openbaar) met aanhang er uit zijn, dat iedereen met een geweldige kater blijft zitten, om dat het ras dan meer erfelijke gebreken heeft als nu het al het geval is .
Gr Bertus.
Ik weet niet of je nog meer vragen had Willy?
Dan verneem ik het wel.
Gr Bertus.
-
- Zeer actief
Het tijd die nodig is voor het ontwikkelen van een DNA of DNA markmarkertest hangt af van of het een bekend PRA veroorzakend gen is of dat er een nieuw gen (of een nieuwe marker) moet worden geidentificeerd. Met de Cattledogs zou het tussen de 3 en 5 jaar gaan duren. Wel hadden wij het "voordeel" dat er 3 nesten van een drager X lijder (totaal van 17 puppen) beschikbaar waren die meen ik ook allemaal mee hebben gedaan aan het onderzoek.
weg gehaald zit een virus in
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja het staat werkelijk nog in de kinderschoenen.Sjiel schreef:Het tijd die nodig is voor het ontwikkelen van een DNA of DNA markmarkertest hangt af van of het een bekend PRA veroorzakend gen is of dat er een nieuw gen (of een nieuwe marker) moet worden geidentificeerd. Met de Cattledogs zou het tussen de 3 en 5 jaar gaan duren. Wel hadden wij het "voordeel" dat er 3 nesten van een drager X lijder (totaal van 17 puppen) beschikbaar waren die meen ik ook allemaal mee hebben gedaan aan het onderzoek.
Het is zelfs zo sterk, dat het gen of de marker al verschild in een zelfde ras waarvan een gedeelte verder gefokt is in een ander land.
Gr Bertus.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat een rampverhaal Bertus,Idorh schreef:Ik weet niet of je nog meer vragen had Willy?
Dan verneem ik het wel.
Gr Bertus.
Ik had ergens de vage en ongegronde hoop dat een RV en "De Tweede Schepper" enige vooruitgang geboekt zouden hebben, al was het maar bvb. het samenwerken met een oogarts die wel een korrekt protokol toepast bij de ERG.
Uit jouw antwoord maak ik vooral één ding op, de SWH die een RV beweert te vertegenwoordigen in het belang van het ras wordt door toedoen van enkele belanghebbenden steeds verder de vernieling ingewerkt. De toestand lijkt van dien aard dat ik nog maar één vraag heb, niet voor jou, maar voor de direkt verantwoordelijken voor deze ongelofelijke ramp: "Wanneer is het zover dat jullie toe zullen geven dat jullie dit prachtige ras voorgoed om zeep hebben geholpen?"
Laatst gewijzigd door Wil de hond op 21 okt 2004 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Xhrista
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Denk niet dat dit ooit gebeurt .Wil de hond schreef:"Wanneer is het zover dat jullie toe zullen geven dat jullie dit prachtige ras voorgoed om zeep hebben geholpen?"
Het vreemde is wel,dat de laatste tijd oogartsen verkondigen dat als honden met 3 jaar PRA vrij zijn,ze dit ook niet meer krijgen.Beetje rare bewering,als je nagaat dat er meerdere vormen zijn.
Maar neem aan dat Bertus al op zoek is naar het antwoord hierop.
Gr. Christa
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn eigen honden zijn al het bewijs van vroege en late vorm, ook 100% bewijs bij de eerste groep van 1996 t/m 2001.Xhrista schreef:Denk niet dat dit ooit gebeurt .Wil de hond schreef:"Wanneer is het zover dat jullie toe zullen geven dat jullie dit prachtige ras voorgoed om zeep hebben geholpen?"
Het vreemde is wel,dat de laatste tijd oogartsen verkondigen dat als honden met 3 jaar PRA vrij zijn,ze dit ook niet meer krijgen.Beetje rare bewering,als je nagaat dat er meerdere vormen zijn.
Gr. Christa
En ik ben nu ook bezig om dit na te trekken.
Gr Bertus.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Vroeg of laat zullen de leidinggevende hoofd-aandeelhouders in de SWH met de billen bloot moeten, de waarheid valt niet eeuwig te verdoezelen.Xhrista schreef:Denk niet dat dit ooit gebeurt.Wil de hond schreef:"Wanneer is het zover dat jullie toe zullen geven dat jullie dit prachtige ras voorgoed om zeep hebben geholpen?"
Doel je hiermee op oogartsen die praten over de SWH?Xhrista schreef:Het vreemde is wel,dat de laatste tijd oogartsen verkondigen dat als honden met 3 jaar PRA vrij zijn,ze dit ook niet meer krijgen.Beetje rare bewering,als je nagaat dat er meerdere vormen zijn.
Gr. Christa
Ook als dit algemene gedachtes zijn vergissen deze oogartsen zich keihard, dat weet ik als leek nog wel. Dit kan ik zeggen omdat ik van vooraanstaande autoriteiten op dit gebied het tegenovergestelde vernomen heb. Deze artsen baseerden zich op zeer uitgebreide onderzoeksresultaten, na jaren onderzoek. Hen is ook gebleken dat het zo ontzettend verschilt per ras wanneer PRA zich alsnog kán openbaren.
En inderdaad, zoals Bertus al zegt, je hoeft alleen maar naar zijn honden te kijken om te weten dat dat wat die oogartsen beweren blijk geeft van hun onwetendheid. Wat jammer dat artsen met te weinig kennis zich wagen aan het doen van uitspraken over deze materie. Liever zouden zij hun tijd en energie besteden aan het verwerven van basiskennis hieromtrent.