Je kunt niet altijd met 8 weken de uitblinkers ertussenuit halen. Soms denk je dat een hondje minder mooi wordt dan zijn nestgenoten, wordt hij dan misschien ook, maar pakt de prijzen door zijn charisma in de ring.Mol schreef:Dit zegt echter niet dat de rest niet goed genoeg is voor show maar dat die andere hondjes gewoon uit blinken.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
het meest eerbare te doen voor een fokker
Moderator: moderatorteam
-
- Actief
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door shiba op 11 okt 2004 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.

-
- Actief
- Contacteer:
Inderdaad betaal je bij een fokker die Uitmuntende honden gebruikt voor zijn fok vaak meer als bij een andere fokker. Toch kan de kwaliteit van de pup dan nog minder blijken te zijn als bij die andere fokker die zijn honden goedkoper verkoopt.Angel-eyes schreef: In eerste instantie betaald iemand al meer bij een kwalitatief hoogstaande fokker, daar hoeft niet nog meer op gegooid te worden, een pup kan na 1 jaar van een in eesrte instantie, ZG hondjke toch tot een U-hondje uitgroeien...dan is die hoge prijs onzin geweest.En dan moet een middelmatige kwaliteit ook minder in prijs zijn, toch?
Je bent als fokker goed bezig met een bepaalde kwaliteit, daar kom,en mensen dan voor juist bij je aankloppen, dan vind ik het overdreven om daar nog meer voor te betalen, maar goed, ik ben maar leek he
Maar het is natuurlijk een spel van vraag en aanbod.....of beter gezegd: "Wat de gek ervoor geeft...."

-
- Actief
- Contacteer:
In een koopcontract wordt verklaard voor welk doel de hond verkocht gaat worden. Maar er wodt ook verklaard door de fokker dat deze geen enkele garantie kan geven of de pup aan deze verwachting zal kunnen voldoen.
Ik vind dat hetzelfde als dat je een stoomstrijkijzer in de winkel gaat kopen, en de verkoper tegen je zegt:"Ik kan U geen enkele garantie geven dat dat stomen Uw was wel beter strijkt". Maar dat apparaat kost wel 2 keer zo duur dan een gewoon apparaat. Dan koop je dat toch niet?
Ik snap niet dat er nog mensen zijn die dat bij een pup dan wel doen....Kan ik met mijn verstand niet bij
Ik vind dat hetzelfde als dat je een stoomstrijkijzer in de winkel gaat kopen, en de verkoper tegen je zegt:"Ik kan U geen enkele garantie geven dat dat stomen Uw was wel beter strijkt". Maar dat apparaat kost wel 2 keer zo duur dan een gewoon apparaat. Dan koop je dat toch niet?
Ik snap niet dat er nog mensen zijn die dat bij een pup dan wel doen....Kan ik met mijn verstand niet bij

- Mol
- Zeer actief
je kan er met 8 weken echt wel uit halen wat het showen in zich heft en wat niet, dit door al vroeg met het showen er in te brengen, zo kan je zien of een typise pup ook goede show eigen schapen heeft.shiba schreef:Je kunt niet altijd met 8 weken de uitblinkers ertussenuit halen. Soms denk je dat een hondje minder mooi wordt dan zijn nestgenoten, wordt hij dan misschien ook, maar pakt de prijzen door zijn charisma in de ring.Mol schreef:Dit zegt echter niet dat de rest niet goed genoeg is voor show maar dat die andere hondjes gewoon uit blinken.
mol

- boogie
- Vaste gebruiker
- Contacteer:

- Hansel
- Actief
- Contacteer:
Ik weet dat de topic over entropion ging, maar dit viel me op toen het verder over show-huis honden ging.
dat de verkoop van een eventueel show hondje ten aller tijden onder voorbehoud is,
bijvoorbeeld: De desbetreffende hond word verkocht voor het bedrag van €xxxx, met de potentie tot show hond, beide koper en verkoper zijn over 1 gekomen dat de fokker(verkoper) niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor niet halen van het gewenste resultaat.
Mijn vraag is dan ook, is de prijs ook onder voorbehoud ???
Want er stond ook dat een showhond duurder is dan een huishond, iets wat trouwens in andere landen heel gewoon is.
Als nou blijkt dat het niet zo'n geweldige shower is krijgt de eigenaar dan het verschil terug ??
Dit is niet om te stoken of zo, maar een serieuze vraag !!!
gr,
Hansel
www.newsensation.tk
dat de verkoop van een eventueel show hondje ten aller tijden onder voorbehoud is,
bijvoorbeeld: De desbetreffende hond word verkocht voor het bedrag van €xxxx, met de potentie tot show hond, beide koper en verkoper zijn over 1 gekomen dat de fokker(verkoper) niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor niet halen van het gewenste resultaat.
Want er stond ook dat een showhond duurder is dan een huishond, iets wat trouwens in andere landen heel gewoon is.
Als nou blijkt dat het niet zo'n geweldige shower is krijgt de eigenaar dan het verschil terug ??

gr,
Hansel
www.newsensation.tk
- Mol
- Zeer actief
Dat ligt er er aan waarom de hond geen geweldige shower is, komt het door een lichamelijke of erfelijke afwijking dan krijgt de eigenaar natuurlijk zijn geld terug.Hansel schreef:
![]()
![]()
gr,
Hansel
www.newsensation.tk
Maar is het hondje in alle opzichten gewoon gezond maar heeft het niet het door de eigenaar gewenste showresultaat kan ik daar imo niets aan doen.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ik heb 1 hond die geschikt was voor shows maar die koste net zoveel als de rest van het nest. De andere honden zijn allemaal gefokt op werk en daar kreeg ik dus een garantie bij. En ik mocht ze toch gelukkig zelf uitzoeken anders had ik ze niet genomen....boogie schreef:gelukkig heb ik geen discussies over prijzen etc.
omdat ik honden fok waar voornamelijk mee gewerkt gaat worden is het karakter van groter belang dan het uiterlijk in mijn geval. Mensen krijgen een pup toegewezen op basis van de puppytest, ze mogen de pup niet eens zelf kiezen!

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- boogie
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
het maakt natuurlijk een heel groot verschil wanneer ik een koper heb die veel ervaring heeft met het ras of juist weinig. Als de koper er zelf verstand van heeft dan heeft die wel degelijk grote inspraak. Dan nemen we gezamenlijk de puptest door en kan er basis van eerdere indrukken en de uitslag van de test een keuze gemaakt worden....uiteraard.malinois schreef:ik heb 1 hond die geschikt was voor shows maar die koste net zoveel als de rest van het nest. De andere honden zijn allemaal gefokt op werk en daar kreeg ik dus een garantie bij. En ik mocht ze toch gelukkig zelf uitzoeken anders had ik ze niet genomen....boogie schreef:gelukkig heb ik geen discussies over prijzen etc.
omdat ik honden fok waar voornamelijk mee gewerkt gaat worden is het karakter van groter belang dan het uiterlijk in mijn geval. Mensen krijgen een pup toegewezen op basis van de puppytest, ze mogen de pup niet eens zelf kiezen!
Tot nu toe is iedereen die van mij een hondje gekocht heeft uitermate tevreden met deze vorm van toebedelen..... pups zien er allemaal lief uit maar de latere (potentiele) ontwikkeling van karakter is een heel ander verhaal. Ik streef ernaar dat er de best mogelijke combinaties gemaakt worden tussen nieuwe baas (en familie) en de hond die ook op lange termijn zorgt voor een succesvolle plaatsing. Misschien voel ik me wel te verantwoordelijk voor het goede vervolg....

(Er staan tenslotte al voldoende hondjes op marktplaats (of in asiels) van onwetende kopers die gevallen waren voor die ene leuke en vooral 'brutale' pup. Blijken ze een enorm dominant typje in huis gehaald te hebben met alle negatieve gevolgen van dien door onkunde van de baas.)
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ja dat ben ik zeker met je eens... ik moet wel zeggen dat er bij mij wel gekeken is naar wat er mee gedaan zou worden. Bepaalde nesten gingen alleen naar africhters, andere kregen de africhters de eerste keuzes, diegene die 'overbleven' gingen dan als huishond weg. Dan heb je toch al snel de zelfstandige types en wat dominantere honden al bij de 1e groep.boogie schreef:het maakt natuurlijk een heel groot verschil wanneer ik een koper heb die veel ervaring heeft met het ras of juist weinig. Als de koper er zelf verstand van heeft dan heeft die wel degelijk grote inspraak. Dan nemen we gezamenlijk de puptest door en kan er basis van eerdere indrukken en de uitslag van de test een keuze gemaakt worden....uiteraard.malinois schreef:ik heb 1 hond die geschikt was voor shows maar die koste net zoveel als de rest van het nest. De andere honden zijn allemaal gefokt op werk en daar kreeg ik dus een garantie bij. En ik mocht ze toch gelukkig zelf uitzoeken anders had ik ze niet genomen....boogie schreef:gelukkig heb ik geen discussies over prijzen etc.
Tot nu toe is iedereen die van mij een hondje gekocht heeft uitermate tevreden met deze vorm van toebedelen..... pups zien er allemaal lief uit maar de latere (potentiele) ontwikkeling van karakter is een heel ander verhaal. Ik streef ernaar dat er de best mogelijke combinaties gemaakt worden tussen nieuwe baas (en familie) en de hond die ook op lange termijn zorgt voor een succesvolle plaatsing. Misschien voel ik me wel te verantwoordelijk voor het goede vervolg....![]()
(Er staan tenslotte al voldoende hondjes op marktplaats (of in asiels) van onwetende kopers die gevallen waren voor die ene leuke en vooral 'brutale' pup. Blijken ze een enorm dominant typje in huis gehaald te hebben met alle negatieve gevolgen van dien door onkunde van de baas.)

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- boogie
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
-
- Vaste gebruiker
Re: het meest eerbare te doen voor een fokker
Ik ga ervan uit dat een beetje fokker geen hond als showhond verkoopt aangezien je dit nooit kunt garanderen. Het enige dat je wel kunt zien is dat de pup moment van overdracht geen afwijkingen of beperkingen heeft die hem uitsluiten van show. Als na aankoop blijkt dat de hond een erfelijke afwijking heeft is het voorstel de hond terug te nemen zeker niet verkeerd, en uiteraard zal een baasje dat van zijn dier houdt dat niet doen. In dat geval is misschien vergoeding van de kosten bespreekbaar. Afhankelijk van hoe je de pup gekocht hebt is het misschien zelfs een optie het verschil met pups met zichtbare foutjes die voor show en fok uitsluiten te verekenen. Dit gaat mij echter wat ver, als je een prachtig dier koopt dat bij het rontgen HD blijkt te hebben kan dit ook erfelijk zijn maar als beide ouders getest zijn en vrij van dergelijks lijkt me dit een ondoenlijke zaak. Dan worden showkwaliteit honden tig maal zo duur. Leuk ras trouwenssisi schreef:Hoi,
Ik vroeg me zo af: wat is nu het meest eerbare voor een fokker te doen als blijkt dat een pup een erfelijke afwijking heeft?
We hebben onze Danthé nu 1.5 maand en nu blijkt dat hij aan beide ogen Entropion heeft. Wij hebben in vertrouwen een pup met stamboom gekocht waarmee we wilden showen en later eventueel een nestje bouwen. Nu kregen we net te horen dat hij Entropion heeft (ernstige vorm) en dus eerst "temporary tacking sutures" zal nodig hebben, in afwachting van de eigenlijke operatie. De eerste kostenraming voor deze tijdelijke oplossing bedraagt 150 à 200 euro.
Nu vroeg ik mij af... wat doen de meeste fokkers in zo'n gevallen? By the way, er van uitgaande dat het 'gebrek' nog niet zichtbaar was op het moment dat de pup verkocht was en dat zulks niet eerder in de bloedlijnen voorkwam. Onze fokker heeft voorgesteld om de hond terug te nemen, maar het spreekt voor zich dat dit OUT OF THE QUESTION is. Nu vraag ik me af hoe andere fokkers daarmee omgaan?
Er is wel een prijsverschil in aankoop prijs tussen een showhond en een huishond, maar in hoeverre kan je dit doortrekken als later blijkt dat zijn voorbestemming niet haalbaar is?

http://www.de_ridgebacklijst.nl