Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe gaat het verder met SHO?
Moderator: moderatorteam
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
- Aantal honden: 1
Hoe gaat het verder met SHO?
Hier even een nieuw topic voor Maartje om haar belevingen met Sho tijdens te trainingen en dergelijke te vertellen...
Ik heb net het topic 'gedragstherapie' door zitten worstelen en wordt daar toch wel een beetje verdrietig van...maar goed...einde discussie!
Ik ben erg benieuwd hoe het met Shootje gaat!
Maartje, blijf je hier gewoon vertellen hoe het gaat?
Ik ben wel benieuwd en je weet dat ik in ieder geval wat verstand van peitjes heb en je misschien nog wat tips aan de hand kan doen!
Ik spreek je trouwens bijna nooit meer op msn, kom je daar nog weleens?
met Rimpeltje gaat alles prima!!!! Meneertje gaat zich steeds beter gedragen en met andere honden (lees: Sharpei's) gaat het ook goed!
We zijn naar de Sharpeivrienden dag geweest en daar waren meer dan 100 peitjes....er is geen scheve lip getrokken naar Rimpel!
En hij heeft heerlijk gespeeld met vooral veel puppie's en jonge honden en teven! Wat waren wij blij zeg dat het zo leuk ging met al die peitjes daar! Mensen hadden me al verteld dat peitjes onderling eigenlijk altijd wel goed gaat maar ja...altijd afwachten he?!
En afgelopen zondag zijn we bij een fokker geweest met meer dan 15 sharpei's! Hij heeft wel grauwen gekregen van 2 zwangere teven, maar ja, dat zijn net zwangere vrouwen; die verdragen op het laatst niet zoveel gekkigheid meer van de mannetjes hahahahahaha!
Maar geen bijtgevallen of wat dan ook!
Hij heeft buiten in een stukje speelweide heerlijk zitten dollen met een jonge pei en een bruin teefje!
En we zijn er toch wel duidelijk uit dat Meneertje Rimpel toch best wel dominant is!
Nu hij beter in zijn gerimpelde velletje gaat zitten komt dat toch boven zetten! maar goed...het is goed gegaan en je ziet zijn zelfvertrouwen gewoon groeien als hij tussen 5 peitjes loopt en het gaat allemaal goed...dat is wel wat anders dan boze herders die hem meteen op zijn kop springen!
Onze gedragstherapie begint dus echt vruchten af te werpen!
Dus Maartje....ga lekker door, met een tijd ga je echt steeds meer vooruitgang zien...gedragstherapie is ook iets wat gewoon een tijd duurt!
Met Rimpel lopen we nu vanaf Februari bij de gedragstherapeut en natuurlijk zagen we in het begin ook wel verbeteringen, maar zijn karkater en zelfvertrouwen zie je nu pas echt beter worden!
Op de cursus heeft hij nu een vriendje; Westy reutje Ben! Harstikke leuk!
Nou, Maartje ik hoop gauw weer wat van je te lezen!
Groetjes Hilje en Rimpel
Ik heb net het topic 'gedragstherapie' door zitten worstelen en wordt daar toch wel een beetje verdrietig van...maar goed...einde discussie!
Ik ben erg benieuwd hoe het met Shootje gaat!
Maartje, blijf je hier gewoon vertellen hoe het gaat?
Ik ben wel benieuwd en je weet dat ik in ieder geval wat verstand van peitjes heb en je misschien nog wat tips aan de hand kan doen!
Ik spreek je trouwens bijna nooit meer op msn, kom je daar nog weleens?
met Rimpeltje gaat alles prima!!!! Meneertje gaat zich steeds beter gedragen en met andere honden (lees: Sharpei's) gaat het ook goed!
We zijn naar de Sharpeivrienden dag geweest en daar waren meer dan 100 peitjes....er is geen scheve lip getrokken naar Rimpel!
En hij heeft heerlijk gespeeld met vooral veel puppie's en jonge honden en teven! Wat waren wij blij zeg dat het zo leuk ging met al die peitjes daar! Mensen hadden me al verteld dat peitjes onderling eigenlijk altijd wel goed gaat maar ja...altijd afwachten he?!
En afgelopen zondag zijn we bij een fokker geweest met meer dan 15 sharpei's! Hij heeft wel grauwen gekregen van 2 zwangere teven, maar ja, dat zijn net zwangere vrouwen; die verdragen op het laatst niet zoveel gekkigheid meer van de mannetjes hahahahahaha!
Maar geen bijtgevallen of wat dan ook!
Hij heeft buiten in een stukje speelweide heerlijk zitten dollen met een jonge pei en een bruin teefje!
En we zijn er toch wel duidelijk uit dat Meneertje Rimpel toch best wel dominant is!
Nu hij beter in zijn gerimpelde velletje gaat zitten komt dat toch boven zetten! maar goed...het is goed gegaan en je ziet zijn zelfvertrouwen gewoon groeien als hij tussen 5 peitjes loopt en het gaat allemaal goed...dat is wel wat anders dan boze herders die hem meteen op zijn kop springen!
Onze gedragstherapie begint dus echt vruchten af te werpen!
Dus Maartje....ga lekker door, met een tijd ga je echt steeds meer vooruitgang zien...gedragstherapie is ook iets wat gewoon een tijd duurt!
Met Rimpel lopen we nu vanaf Februari bij de gedragstherapeut en natuurlijk zagen we in het begin ook wel verbeteringen, maar zijn karkater en zelfvertrouwen zie je nu pas echt beter worden!
Op de cursus heeft hij nu een vriendje; Westy reutje Ben! Harstikke leuk!
Nou, Maartje ik hoop gauw weer wat van je te lezen!
Groetjes Hilje en Rimpel
-
Gast
Dank je Hilje.
Even kort over msn, ik kom er nog wel hoor, maar we lopen elkaar iedere keer mis denk ik. Hoop je snel weer te zien en het is leuk je vorderingen te lezen!!
Met Sho gaat het dus redelijk. We oefenen veel binnen, met de deurbel, dat gaat stapje voor stapje beter. Daarstraks ook nog geoefend en Sho blijft op sommige momenten gewoon af liggen en slaat dan niet meer aan of gaat rond lopen. Goed dus!
Op straat is het nog steeds afwisselend. Na zijn terug val is het best moeilijk zijn aandacht te krijgen. Hij is nog niet helemaal terug bij waar we gebleven waren. Maar het gaat de goede kant op. Hij let al wel vee beter op MIJN lichaams taal.
Ook leuk voor de rest om te weten, vanaf zondag start ik weer met afstandstraining bij mijn instructeur. Ik heb goed met mijn peut afgesproken dat ik altijd eerst met haar overleg over dingen die mijn instructeur eventueel zegt. Niet dat dat weer fout kan gaan.
Vrijdagavond hebben we weer therapie, zondag dus afstandtraining.
Ik hou jullie gewoon nog op de hoogte via dit topic!
Greets
Even kort over msn, ik kom er nog wel hoor, maar we lopen elkaar iedere keer mis denk ik. Hoop je snel weer te zien en het is leuk je vorderingen te lezen!!
Met Sho gaat het dus redelijk. We oefenen veel binnen, met de deurbel, dat gaat stapje voor stapje beter. Daarstraks ook nog geoefend en Sho blijft op sommige momenten gewoon af liggen en slaat dan niet meer aan of gaat rond lopen. Goed dus!
Op straat is het nog steeds afwisselend. Na zijn terug val is het best moeilijk zijn aandacht te krijgen. Hij is nog niet helemaal terug bij waar we gebleven waren. Maar het gaat de goede kant op. Hij let al wel vee beter op MIJN lichaams taal.
Ook leuk voor de rest om te weten, vanaf zondag start ik weer met afstandstraining bij mijn instructeur. Ik heb goed met mijn peut afgesproken dat ik altijd eerst met haar overleg over dingen die mijn instructeur eventueel zegt. Niet dat dat weer fout kan gaan.
Vrijdagavond hebben we weer therapie, zondag dus afstandtraining.
Ik hou jullie gewoon nog op de hoogte via dit topic!
Greets
- mercedes2803
- Zeer actief
Maartje, leuk om te lezen dat het goed blijft gaan met Sho!
Veel succes zondag en vrijdag ook natuurlijk!
En hou inderdaad goed in de gaten dat je instructeur en therapeute geen tegenstrijdige adviezen geven...
Ik kreeg ook tegenstrijdige adviezen en werd er op een gegeven moment horendol van....
'doe dit eens, doe dat eens', probeer eens zus en probeer eens zo'
Ik luister alleen nog maar naar mijn gedragstherapeut, naar mijn eigen gevoel, mijn eigen gezonde verstand en eigenlijk luister ik in de eerste plaats naar Rimpel! Ik kijk naar hem, observeer hem, leer over zijn gedrag en dat werkt het beste!
leer gewoon je peitje kennen...iedere hond is anders en ieder peitje is anders, maar leer je hond kennen, als je een goede band met hem opbouwt zal het daarna alleen maar beter gaan!
En ik hoop je idd gauw weer een keer te spreken op msn!
Veel succes zondag en vrijdag ook natuurlijk!
En hou inderdaad goed in de gaten dat je instructeur en therapeute geen tegenstrijdige adviezen geven...
Ik kreeg ook tegenstrijdige adviezen en werd er op een gegeven moment horendol van....
'doe dit eens, doe dat eens', probeer eens zus en probeer eens zo'
Ik luister alleen nog maar naar mijn gedragstherapeut, naar mijn eigen gevoel, mijn eigen gezonde verstand en eigenlijk luister ik in de eerste plaats naar Rimpel! Ik kijk naar hem, observeer hem, leer over zijn gedrag en dat werkt het beste!
leer gewoon je peitje kennen...iedere hond is anders en ieder peitje is anders, maar leer je hond kennen, als je een goede band met hem opbouwt zal het daarna alleen maar beter gaan!
En ik hoop je idd gauw weer een keer te spreken op msn!
-
Gast
Afstandstraining met andere honden. Dus op afstand het zien van andere honden en hiermee aan de slag gaan. Daar gaan we dus weer mee starten. Ben benieuwd...
Ik zal van de week wat typen over de therapie van vanavond. Isabella is net weg, maar komt nog terug, omdat ze nog even verder wil met Sho.
Dus ik zal morgen of zondag even verslag uitbrengen.
Ik zal van de week wat typen over de therapie van vanavond. Isabella is net weg, maar komt nog terug, omdat ze nog even verder wil met Sho.
Dus ik zal morgen of zondag even verslag uitbrengen.
-
Gast
Het gaat goed!!
Ik ben echt trots!!
We hebben vandaag buiten getraind op een heel moeilijk punt. Na veel stoppen, aandacht vragen en tegen Sho in draaien had ik zo'n goede aandacht dat we voorbij de moeilijke hond kwamen!! En terug ook!
Het gaat weer ietsje beter.
Wat betreft binnen gaat het ook best goed!
Met de deurbel is Sho nog wel gestressed, met de visite gaat het eigenlijk heel goed! Zelfs mijn moeder heeft Sho vandaag kunnen aaien!! En mijn opa heeft van de week met hem gekroeld. Mijn oma is bang van hem dus negeert hem. Heel goed van haar!! Sho doet niet meer grommen ofzo. Wel nog borstelen en tegen de mensen aan springen. Maar mijn therapeute zegt dat wat betreft binnen en visite de laatste loodjes eraan komen.
Sho zit nu in zijn extinction burst. Dus hij is heel erg aan het uitproberen, grenzen verleggen. Daarbij komt dat ie die terugval heeft gehad, dus als we nu goed volhouden, gaat het goedkomen!!
Op straat is op dit moment iets wat meer aandacht vraagt, maar nogmaals, we gaan er voor!!
Isabella zei ook dat Sho's stand van zijn oortjes al veranderd is. Minder dominant. Bij mijn opa en moeder heeft hij van de week ook zijn oortjes laten hangen (voor zover dat kan bij Sharpei oortjes....
)
Het is nu gewoon volhouden!!
Zondag hebben we weer les bij mijn instructeur, afstandstraining.
Dus, dan horen jullie meer!!
Ik ben echt trots!!
We hebben vandaag buiten getraind op een heel moeilijk punt. Na veel stoppen, aandacht vragen en tegen Sho in draaien had ik zo'n goede aandacht dat we voorbij de moeilijke hond kwamen!! En terug ook!
Het gaat weer ietsje beter.
Wat betreft binnen gaat het ook best goed!
Met de deurbel is Sho nog wel gestressed, met de visite gaat het eigenlijk heel goed! Zelfs mijn moeder heeft Sho vandaag kunnen aaien!! En mijn opa heeft van de week met hem gekroeld. Mijn oma is bang van hem dus negeert hem. Heel goed van haar!! Sho doet niet meer grommen ofzo. Wel nog borstelen en tegen de mensen aan springen. Maar mijn therapeute zegt dat wat betreft binnen en visite de laatste loodjes eraan komen.
Sho zit nu in zijn extinction burst. Dus hij is heel erg aan het uitproberen, grenzen verleggen. Daarbij komt dat ie die terugval heeft gehad, dus als we nu goed volhouden, gaat het goedkomen!!
Op straat is op dit moment iets wat meer aandacht vraagt, maar nogmaals, we gaan er voor!!
Isabella zei ook dat Sho's stand van zijn oortjes al veranderd is. Minder dominant. Bij mijn opa en moeder heeft hij van de week ook zijn oortjes laten hangen (voor zover dat kan bij Sharpei oortjes....
Het is nu gewoon volhouden!!
Zondag hebben we weer les bij mijn instructeur, afstandstraining.
Dus, dan horen jullie meer!!
- Dingo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
-
linlin
-
Dorien
- Zeer actief
-
linlin
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Gast
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Als bij gedrag de beloning uitblijft, zie je een toename van dat gedrag. Als het gedrag dus nog niet bekrachtigt wordt dan dooft het uit. De toename wordt de uitstervingsuitbarsting genoemd.linlin schreef:uitstervingsuitbarsting?Maartje-Sho schreef: Sho zit nu in zijn extinction burst.wat wordt daarmee bedoeld?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
linlin
haha, dus de grande finale voordat het licht aangaat.Eline* schreef:Als bij gedrag de beloning uitblijft, zie je een toename van dat gedrag. Als het gedrag dus nog niet bekrachtigt wordt dan dooft het uit. De toename wordt de uitstervingsuitbarsting genoemd.linlin schreef:uitstervingsuitbarsting?Maartje-Sho schreef: Sho zit nu in zijn extinction burst.wat wordt daarmee bedoeld?
weer wat geleerd, bedankt!
- mercedes2803
- Zeer actief
-
Gast
Gister afstandstraining gehad. Het ging best goed. Sho was redelijk gestressed omdat hij al een tijdje niet meer op het veld was geweest. Maar we hebben op straat, voor het veld geoefend, op grote afstand van de andere honden. Sho keek er naar maar keek daarna naar MIJ!! Dus JACKPOT! Hartstikke goed dus! Daarna zijn we het terrein opgelopen en de afstand korter gemaakt wat ook goed ging. We hebben maar 25 min getraind, omdat het anders teveel werd voor Sho.
Wat ik nu ook moet doen is lopen met Sho, heb ik aandacht? Dan ineens omdraaien en wat harder weg lopen en daarbij Sho roepen. Dat hij mij dus volgt. GAAT GOED!!
Ook moet ik de aai-oefening weer duidelijk in gaan brengen. Dat had ik al op cursus geleerd, maar had dat sinds de therapie laten liggen (moet ook aan zoveel dingen denken...).
Ik weet niet of iedereen weet wat de aai-oefening inhoudt?
Het is dus van belang dat je je hond aait, overal. Tussen zijn teentjes, van hoofd naar kont, zijn poten, zijn oren. Alles. Dat is voor ons ook belangrijk.
Kees had namelijk een beetje het idee dat Sho HOGER was gaan staan dan de laatste keer dat hij ons gezien had. Kan ook door de stress komen, maar het viel hem wel op. Zondag gaan we weer dus.... jullie horen het wel!
Wat ik nu ook moet doen is lopen met Sho, heb ik aandacht? Dan ineens omdraaien en wat harder weg lopen en daarbij Sho roepen. Dat hij mij dus volgt. GAAT GOED!!
Ook moet ik de aai-oefening weer duidelijk in gaan brengen. Dat had ik al op cursus geleerd, maar had dat sinds de therapie laten liggen (moet ook aan zoveel dingen denken...).
Ik weet niet of iedereen weet wat de aai-oefening inhoudt?
Het is dus van belang dat je je hond aait, overal. Tussen zijn teentjes, van hoofd naar kont, zijn poten, zijn oren. Alles. Dat is voor ons ook belangrijk.
Kees had namelijk een beetje het idee dat Sho HOGER was gaan staan dan de laatste keer dat hij ons gezien had. Kan ook door de stress komen, maar het viel hem wel op. Zondag gaan we weer dus.... jullie horen het wel!
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat is de bedoeling van die aai-oefening? Ontspanning brengen in je hond?
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Gast
Ja ook, maar ook rangorde bepaling. Je hond is op deze manier best onderdanig. Sho liet het in het begin helemaal niet toe. Hij ging in het begin zelfs nooit op zijn rug liggen om op zijn buikje geaaid te worden. Nu doet ie dat wel, maar is het belangrijk dat we die aai-oefening blijven doen, zeker voor rangorde, ontspanning en gewenning voor je hond. Dat je hem dus overal kan aanraken, als hij vies is, normaal af kan poetsen of droog kan maken etc.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat verbaast me enorm en ik zou graag je peut daar eens een verklaring over willen horen geven.Maartje-Sho schreef:Ja ook, maar ook rangorde bepaling. Je hond is op deze manier best onderdanig. Sho liet het in het begin helemaal niet toe. Hij ging in het begin zelfs nooit op zijn rug liggen om op zijn buikje geaaid te worden. Nu doet ie dat wel, maar is het belangrijk dat we die aai-oefening blijven doen, zeker voor rangorde, ontspanning en gewenning voor je hond. Dat je hem dus overal kan aanraken, als hij vies is, normaal af kan poetsen of droog kan maken etc.
Wel werk je aan vertrouwen en ontspanning..maar rangorde? Nee!
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Gast
- mercedes2803
- Zeer actief
Het feit dat je je hond ten alle tijde aan mag raken en overal aan mag raken heeft volgens mij wel degelijk met rangorde te maken hoor...
een hond heeft dat te accepteren als rang-lagere...
Toen Rimpel pup was heb ik ook regelmatig met mijn tengels in zijn bak gezeten als hij aan het eten was...als hij lag te slapen op de bank naar me toetrekken en hem overal aaien en overal friebelen....
dat heeft hij te accepteren...
Tuurlijk...hij is nu twee en een half en als hij ligt te slapen laat ik hem lekker liggen, maar hij moet accepteren dat ik ten alle tijde aan hem mag zitten...
Dus dat verhaal van Maartje klinkt mij heel aannemelijk in de oren.
Tuurlijk is het ook een verzorgings - en ontspanningsverhaal.
Op puppycursus heb je ook een onderdeel dat betasten en bekijken heet, daarin wordt er naar het gebit bekeken en wordt er gekeken of de hond het toelaat dat iemand naar zijn tanden kijkt en hem gewoon aan kan raken zonder dat ie over de rooie vliegt...dus nogmaals...
het aaien en aanraken van een hond heeft naar mijn idee wel degelijk te maken met rangorde.
Maar goed...ik ben geen therapaut en ik heb zo ook mijn eigen probleempjes wel met Rimpel...maar een rangorde probleem hebben wij hier nog nooit gehad...Rimpel weet prima wie hier de baas is en dat heeft hij altijd geweten.
Hoe dominant hij ook mag zijn naar andere honden zo drommelsgoed weet hij dat wij de baas zijn.
een hond heeft dat te accepteren als rang-lagere...
Toen Rimpel pup was heb ik ook regelmatig met mijn tengels in zijn bak gezeten als hij aan het eten was...als hij lag te slapen op de bank naar me toetrekken en hem overal aaien en overal friebelen....
dat heeft hij te accepteren...
Tuurlijk...hij is nu twee en een half en als hij ligt te slapen laat ik hem lekker liggen, maar hij moet accepteren dat ik ten alle tijde aan hem mag zitten...
Dus dat verhaal van Maartje klinkt mij heel aannemelijk in de oren.
Tuurlijk is het ook een verzorgings - en ontspanningsverhaal.
Op puppycursus heb je ook een onderdeel dat betasten en bekijken heet, daarin wordt er naar het gebit bekeken en wordt er gekeken of de hond het toelaat dat iemand naar zijn tanden kijkt en hem gewoon aan kan raken zonder dat ie over de rooie vliegt...dus nogmaals...
het aaien en aanraken van een hond heeft naar mijn idee wel degelijk te maken met rangorde.
Maar goed...ik ben geen therapaut en ik heb zo ook mijn eigen probleempjes wel met Rimpel...maar een rangorde probleem hebben wij hier nog nooit gehad...Rimpel weet prima wie hier de baas is en dat heeft hij altijd geweten.
Hoe dominant hij ook mag zijn naar andere honden zo drommelsgoed weet hij dat wij de baas zijn.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Aanraken heeft een basis van vertrouwen nodig, net als bij ons. Hoe meer vertrouwen je in iemand hebt hoe gemakkelijker je het ervaart als iemand je aanraakt. Een hond die je overal mag aanraken of waarmee je oefent met aanraken conditioneer je op het feit dat aanraken leuk is.
Het heeft gewoon echt niet te maken met rangorde. Als je bv alleen aanraakt bovenop de kop of op de schouders van de hond gaat drukken , dan ben je wel bewust bezig je status als ranghoogste te bewijzen omdat je dominant gedrag aan het vertonen bent. Maar dat is dus anders dan gewoon aaien en strelen..dat is lief bedoeld.
Het heeft gewoon echt niet te maken met rangorde. Als je bv alleen aanraakt bovenop de kop of op de schouders van de hond gaat drukken , dan ben je wel bewust bezig je status als ranghoogste te bewijzen omdat je dominant gedrag aan het vertonen bent. Maar dat is dus anders dan gewoon aaien en strelen..dat is lief bedoeld.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Maaike
- Zeer actief
Het betasten en gebit bekijken zijn enkel oefeningen die je een hond aanleert zonder strees iod te ondergaan zodat jij als baasje de verzorging van je hond kan uitvoeren. Niks meer, niks mindermercedes2803 schreef:Op puppycursus heb je ook een onderdeel dat betasten en bekijken heet, daarin wordt er naar het gebit bekeken en wordt er gekeken of de hond het toelaat dat iemand naar zijn tanden kijkt en hem gewoon aan kan raken zonder dat ie over de rooie vliegt...dus nogmaals...
Groetjes van mij en een poot van Casper

**Ella**

**Ella**
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik mag alles met Wuilus doen, maar dat heb ik nooit geoefend. Dingen die ik nog nooit gedaan heb mag ik ook omdat ze weet dat alles wat ik wil toch moet, hoe dan ook dus verzetten heeft geen zin.
Daar heb ik wel aan moeten wennen omdat ik dat eerst niet durfde. Ze gromde wel eens maar dat was bluf weet ik nu
Als ik UH! UH! zeg dan stort ze op haar rug en laat alles toe, zo van, "kon het toch proberen
"
Rangorde kan je nl niet afdwingen door de hond te dwingen iets onderdanig te ondergaan. Pas als een hond spontaan en in alle situaties op je vertrouwd kan je zeggen dat de relatie goed is. Alles is te leren, zelfs de meest dominante hond werpt zich op de rug om zijn favo speeltje te krijgen, dat heeft 0,0 waarde in de relatie. Aanwennen van lekker masseren van de pootjes is natuurlijk ook geen bevestiging van rang, alleen een extra genotsmiddel voor de hond die er dan ook van geniet
Wel kweekt het vertrouwen, iets dat ook ontzettend belangrijk is
net als het overal kunnen aanraken van je hond.
Daar heb ik wel aan moeten wennen omdat ik dat eerst niet durfde. Ze gromde wel eens maar dat was bluf weet ik nu
Rangorde kan je nl niet afdwingen door de hond te dwingen iets onderdanig te ondergaan. Pas als een hond spontaan en in alle situaties op je vertrouwd kan je zeggen dat de relatie goed is. Alles is te leren, zelfs de meest dominante hond werpt zich op de rug om zijn favo speeltje te krijgen, dat heeft 0,0 waarde in de relatie. Aanwennen van lekker masseren van de pootjes is natuurlijk ook geen bevestiging van rang, alleen een extra genotsmiddel voor de hond die er dan ook van geniet
- mercedes2803
- Zeer actief
Onze Rimpel vind gefriemel aan zijn poten maar niks...het is gevoelig...als mijn neefje van bijna 2 er tegenaan loopt trekt hij ze altijd weg...en toen hij er wat rode uitslag had en ik het in moest smeren was ie ook niet al te vrolijk, maar hij laat het wel toe...net als met zijn oren die schoongemaakt worden!
He, Maartje...hoe gaat het met Sho zijn oren? Ik kan me herinneren dat hij er last van had?! Kun je het goed schoon krijgen met de spray die ik je toen aanraadde?
Eline, grappig dat je dat zegt van drukken op de schouders...
een reiki oefening om mensen rustig te krijgen is een hand tussen de schouderbladen en een hand op het hart en dan een beetje aandrukken.
Mijn gedragstherapeut heeft reiki gedaan en past dit ook toe op dieren...dus om Rimpel rustig te krijgen in het begin van de cursus (meneer was compleet gestresst van al die honden daar) legden we dus een hand tussen de schouderbladen en een hand voor op de borst en dan een beetje aandrukken...Je zag echt dat Rimpel er rustiger van werd en ik heb het bij andere honden ook gezien...
Ik had er nog nooit bij stilgestaan dat het ook te maken heeft met rangorde zoals jij het uitlegt...wel interssant!
Het feit dat je hond dus rustiger wordt van die aanraking geeft naar mijn idee dan ook weer dat de hond zich neerlegt bij jou ranghogere positie...of leg ik de link dan verkeerd...wat denken jullie?
Maartje...ik vind het erg leuk om je berichtjes te lezen, blijf ze dus vooral posten!
Groetjes Hilje en Rimpel
He, Maartje...hoe gaat het met Sho zijn oren? Ik kan me herinneren dat hij er last van had?! Kun je het goed schoon krijgen met de spray die ik je toen aanraadde?
Eline, grappig dat je dat zegt van drukken op de schouders...
een reiki oefening om mensen rustig te krijgen is een hand tussen de schouderbladen en een hand op het hart en dan een beetje aandrukken.
Mijn gedragstherapeut heeft reiki gedaan en past dit ook toe op dieren...dus om Rimpel rustig te krijgen in het begin van de cursus (meneer was compleet gestresst van al die honden daar) legden we dus een hand tussen de schouderbladen en een hand voor op de borst en dan een beetje aandrukken...Je zag echt dat Rimpel er rustiger van werd en ik heb het bij andere honden ook gezien...
Ik had er nog nooit bij stilgestaan dat het ook te maken heeft met rangorde zoals jij het uitlegt...wel interssant!
Het feit dat je hond dus rustiger wordt van die aanraking geeft naar mijn idee dan ook weer dat de hond zich neerlegt bij jou ranghogere positie...of leg ik de link dan verkeerd...wat denken jullie?
Maartje...ik vind het erg leuk om je berichtjes te lezen, blijf ze dus vooral posten!
Groetjes Hilje en Rimpel
-
Net
-
Net
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit kan dan ook best wel eens problemen geven. Als de mens met ranghoger-zijn pretenties weggesnauwd wordt zal hij dat vaak ook moeten doen, nokken, omdat hij niet in staat is zonder ernstige kleerscheuren op te lopen de vermeend ranglagere op zijn nummer te zetten.Net schreef:Ik geloof dat aaien op plekken waar de hond een hekel aan heeft wel degelijk te maken heeft met rangorde. Als een hond een snauw geeft als ie aangeraakt wordt op een plek waar die dat niet wil, zal de 'lagere' in de roedel ophouden.
Het kan dan ook raadzaam zijn om maar geen direkte konfrontaties op te zoeken.
Ik bedoel dit niet naar Maartje toe overigens, want blijkbaar is Sho niet happerig naar haar toe.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik bedoelde daarmee dat als jij je hond op zijn rug gooit of met een riem omlaag trekt en dus in een lagere houding dwingt je dus nog steeds geen respect van je hond krijgtNet schreef:Ik denk toch dat rangorde op dwang gebaseerd is; recht van de sterkste geldt.MARC_S schreef: Rangorde kan je nl niet afdwingen door de hond te dwingen iets onderdanig te ondergaan.
Respect moet je hond vanzelf tonen anders telt het niet. Het op de rug dwingen en het laag dwingen is totaal zinloos als je denkt daarmee ook echt boven je hond te staan.
Verder is rangorde zeker niet alleen op het recht van de sterkste gebaseerd, hoe kan anders een bazinnetje van 50 kilo boven een dog van 90 kilo staan? Dat is echt gebaseerd op totaal andere zaken dan fysieke kracht.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Eline* schreef:Dat verbaast me enorm en ik zou graag je peut daar eens een verklaring over willen horen geven.Maartje-Sho schreef:Ja ook, maar ook rangorde bepaling. Je hond is op deze manier best onderdanig. Sho liet het in het begin helemaal niet toe. Hij ging in het begin zelfs nooit op zijn rug liggen om op zijn buikje geaaid te worden. Nu doet ie dat wel, maar is het belangrijk dat we die aai-oefening blijven doen, zeker voor rangorde, ontspanning en gewenning voor je hond. Dat je hem dus overal kan aanraken, als hij vies is, normaal af kan poetsen of droog kan maken etc.Verzorgingsgedrag is namelijk een sociale aangelegenheid en vindt vaker plaats van laag naar hoog dan van hoog naar laag. Je bent met aaien dus eerder de hond aan het bevestigen in zijn hogere positie dan dat je hem omlaag zet.
Wel werk je aan vertrouwen en ontspanning..maar rangorde? Nee!
Ik zie hier nl veel meer dat Kaya (de hogere) Moritz (de lagere) verzorgd: ze wast bv zeer regelmatig, en langdurig
-
linlin