Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Angst voor (harde) knallen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Chanela
Vaste gebruiker

Angst voor (harde) knallen

Ongelezen bericht door Chanela »

Het is misschien nog wat vroeg, maar ik maak me nu al behoorlijk druk om oud&nieuw.
Mijn teefje Dora is namelijk extreem bang voor (harde) knallen. Als er buiten iemand maar iets te hard met een autodeur slaat, is ze al in paniek.
Achter het hondenuitlaatveld ligt de atletiekbaan. Daardoor kun je soms wat hardere geluiden horen, zoals het startschot bij wedstrijden (vaag te horen vanaf daar). Ook weer helemaal in paniek en wil er dan dagen niet meer langs lopen.
Zo heb ik nog vele voorbeelden.

We hebben haar vanaf begin dit jaar, kennen haar verleden dus niet goed en hebben nog niet eerder oud&nieuw met haar mee gemaakt.

Herkennen jullie dit gedrag in je eigen hond(en)?
En hoe gaan jullie hiermee om?
Groetjes, Kim en een poot van Dora & Boy

Shofar, rust zacht lieve beer van me
Mori no Kitsune
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mori no Kitsune »

Je kan bij de dierenarts speciale pilletjes krijgen die je hond een beetje in een roes brengen.
Dan geef je een of twee uurtjes van te voren zo'n pilletje en voila :mrgreen:
Maar als ik jou was dan zou ik het wel even met de dierenarts zelf overleggen voordat je je hond meteen 'vreemde' pillen voerd.
Meestal gaan ze dan ergens een plekje zoeken om te slapen en merken ze verder niks van oud en nieuw.
Kennissen van ons gebruiken het ook voor hun katten,het werkt goed :ok:

Veel geluk verder :cheer:
Laatst gewijzigd door Mori no Kitsune op 19 okt 2004 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

Chanela,

Het wennen aan harde knallen was in ons geval toch gewoon een kwestie van het angstgedrag van de hond straal negeren. Vooral de hond niet bevestigen in zijn angst en dat kan al door hem te sussen of een aai over z'n bolletje te geven. Niet doen dus!!

Voor oud en nieuw kun je trouwens trainen!! Er zijn speciale CD's op de markt met vuurwerk geluiden die je gewoon in je CD speler steekt..... zou ik zeker op tijd mee beginnen als je vermoed dat het een probleem gaat worden.
Mori no Kitsune
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mori no Kitsune »

Sietske schreef:Chanela,

Het wennen aan harde knallen was in ons geval toch gewoon een kwestie van het angstgedrag van de hond straal negeren. Vooral de hond niet bevestigen in zijn angst en dat kan al door hem te sussen of een aai over z'n bolletje te geven. Niet doen dus!!

Voor oud en nieuw kun je trouwens trainen!! Er zijn speciale CD's op de markt met vuurwerk geluiden die je gewoon in je CD speler steekt..... zou ik zeker op tijd mee beginnen als je vermoed dat het een probleem gaat worden.
vergeet maar wat ik heb gezegt dan :roll:
ik zal mn bericht wel ff editten,ik wil je geen foute info geven :19:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik heb ook 2 van die angsthazen :jank:
Gelukkig is iemand van een ander forum zo lief geweest om die geluiden-cd voor me te branden zodat ik daarmee kan trainen. Tot nu toe helpt het jammergenoeg weinig , moet ik zeggen.
De allereerste keer dat ik hem draaide ging het goed dacht ik. Tot er buiten iemand een rotje afstak :evil:
Die pilletjes waar over gepraat wordt laten de hond niet echt slapen ; ze zorgen er alleen voor dat ie niets meer kan bewegen. Maar ze krijgen dus wel alles mee ; ik heb ze jarenlang gebruikt maar wil het nu echt anders proberen omdat die pillen gewoon niet fijn werken.
Maar ja ,als andere methodes niet werken zal het toch weer moeten denk ik :roll: Of anders kun je misschien iets proberen met Bachbloesem?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Sietske

maxcola schreef:Ik heb ook 2 van die angsthazen :jank:
Gelukkig is iemand van een ander forum zo lief geweest om die geluiden-cd voor me te branden zodat ik daarmee kan trainen. Tot nu toe helpt het jammergenoeg weinig , moet ik zeggen.
De allereerste keer dat ik hem draaide ging het goed dacht ik. Tot er buiten iemand een rotje afstak :evil:
Hahaha, helaas voor de buren, maar je moet die CD's dan uiteindelijk ook wel heel hard gaan zetten wil het werken! :mrgreen:
marian*
Erelid
Contacteer:

Sietske schreef:
Hahaha, helaas voor de buren, maar je moet die CD's dan uiteindelijk ook wel heel hard gaan zetten wil het werken! :mrgreen:
Je moet heel zachtjes beginnen en inderdaad langzaam harder zetten :mrgreen:
Verder werkt de negeermethode buiten ook niet echt als je met 2 honden loopt. Er valt namelijk niks te negeren als je beide armen zowat uit de kom getrokken worden :mrgreen:
Afbeelding
Chanela
Vaste gebruiker

maxcola schreef:
Sietske schreef:
Je moet heel zachtjes beginnen en inderdaad langzaam harder zetten :mrgreen:
Verder werkt de negeermethode buiten ook niet echt als je met 2 honden loopt. Er valt namelijk niks te negeren als je beide armen zowat uit de kom getrokken worden :mrgreen:
Dat laatste is inderdaad heel herkenbaar! :mrgreen:

En dan ook de gezichten van de voorbijgangers dat je toch probeert door te lopen met je bange hond en het dus probeert te negeren... :oeps:

Sietske

maxcola schreef:Er valt namelijk niks te negeren als je beide armen zowat uit de kom getrokken worden :mrgreen:
Mmmhhh..... :denken: .... tja, daar heb ik geen ervaring mee

1. Gaucho was maar 8 kilo
2. Hij ging plat op z'n buik ipv wegrennen....
Chanela
Vaste gebruiker

Dora wil alleen maar in 1 snelle streep naar huis, maakt niet uit hoe, terwijl Boy dan net een heel interessant boompje heeft ontdekt....en tja, dat levert wel eens rare taferelen op.... :mrgreen:

Van 't weekend nog, een vriend van ons ging mee de honden uitlaten. Hij had Boy aan de lijn en ik Dora. En toen plotseling een knal (lees, iemand sloeg de autodeur wat te hard dicht) en daar ging ze in 1 streep. Ik was er gelukkig op bedacht, maar ondertussen dacht Boy dat Dora wilde spelen dus die trekt ook een sprint en daar was die vriend (ondanks mijn gegil :eek: ) niet op bedacht....en daar ging hij, letterlijk, met beide benen de lucht in!
Heb er toen wel heel erg om moeten lachen hoor :smile:

marian*
Erelid
Contacteer:

Misschien zouden meer hondenscholen eens moeten trainen op het handlen van 2 of meer honden tegelijk. Tenslotte is zo ongeveer elke training gemaakt voor het omgaan met 1 hond , terwijl er tig mensen zijn die er 2 of meer hebben.
Afbeelding
Chanela
Vaste gebruiker

maxcola schreef:Misschien zouden meer hondenscholen eens moeten trainen op het handlen van 2 of meer honden tegelijk. Tenslotte is zo ongeveer elke training gemaakt voor het omgaan met 1 hond , terwijl er tig mensen zijn die er 2 of meer hebben.
Daar geef ik je gelijk in.
Over het algemeen heb ik weinig problemen als ik in mijn eentje uit ga. Ik hou ze dan wel altijd aangelijnd op het hondendolterrein (zoals dat zo mooi heet) hier. Je hebt toch minder overzicht.
Maar waar ik nog wel eens last van heb is dat als ik Boy moet corrigeren, Dora daar ook op reageerd. Boy is nog jong en heeft als pup geen opvoeding gehad bij zijn vorige eigenaren dus moet tegen hem soms net wat vaker bijv. 'zit' zeggen. Dora zit dan al lang en raakt er soms helemaal van in de war. Maar is mijn vriend mee, heeft ze hier geen last van. Logisch natuurlijk, want dan hebben ze allebei hun 'eigen baas' waar ze naar moeten luisteren.

Ook heel irritant met 2 honden aan de lijn:
Een baasje met 2 loslopende honden die totaal niet naar hem luisteren en dus constant achter mijn honden aanzitten met als gevolg dat ik helemaal verstrikt zit in de lijnen en vervolgens met veel moeite en mijn honden rustig moet krijgen en mezelf uit die wir war moet krijgen. En ondertussen zit die man het allemaal van een afstand te bekijken en zijn honden bij zich roepen of ze komen halen ho maar. Dan moet ik echt even tot 10 tellen.... :boos:

marian*
Erelid
Contacteer:

Chanela schreef:
maxcola schreef:Misschien zouden meer hondenscholen eens moeten trainen op het handlen van 2 of meer honden tegelijk. Tenslotte is zo ongeveer elke training gemaakt voor het omgaan met 1 hond , terwijl er tig mensen zijn die er 2 of meer hebben.
Daar geef ik je gelijk in.
Over het algemeen heb ik weinig problemen als ik in mijn eentje uit ga. Ik hou ze dan wel altijd aangelijnd op het hondendolterrein (zoals dat zo mooi heet) hier. Je hebt toch minder overzicht.
Maar waar ik nog wel eens last van heb is dat als ik Boy moet corrigeren, Dora daar ook op reageerd. Boy is nog jong en heeft als pup geen opvoeding gehad bij zijn vorige eigenaren dus moet tegen hem soms net wat vaker bijv. 'zit' zeggen. Dora zit dan al lang en raakt er soms helemaal van in de war. Maar is mijn vriend mee, heeft ze hier geen last van. Logisch natuurlijk, want dan hebben ze allebei hun 'eigen baas' waar ze naar moeten luisteren.

Ook heel irritant met 2 honden aan de lijn:
Een baasje met 2 loslopende honden die totaal niet naar hem luisteren en dus constant achter mijn honden aanzitten met als gevolg dat ik helemaal verstrikt zit in de lijnen en vervolgens met veel moeite en mijn honden rustig moet krijgen en mezelf uit die wir war moet krijgen. En ondertussen zit die man het allemaal van een afstand te bekijken en zijn honden bij zich roepen of ze komen halen ho maar. Dan moet ik echt even tot 10 tellen.... :boos:
Hoe herkenbaar :mrgreen: :ok:
Afbeelding
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door greatdane »

Ik heb bij de eerste oud en nieuw die voor hem zou komen(was toen 7maandjes oud)de drukte opgezocht.Meestal steken ze een paar dagen ervoor al flink vuurwerk af en dat zocht ik langzaam op en op oudjaarsdag kon ik gewoon met hem buiten lopen en hij kijkt er nieteens naar om,je kan bij wijze van spreken een rotje naast hem gooien en schrikt geeneens.
marian*
Erelid
Contacteer:

greatdane schreef:Ik heb bij de eerste oud en nieuw die voor hem zou komen(was toen 7maandjes oud)de drukte opgezocht.Meestal steken ze een paar dagen ervoor al flink vuurwerk af en dat zocht ik langzaam op en op oudjaarsdag kon ik gewoon met hem buiten lopen en hij kijkt er nieteens naar om,je kan bij wijze van spreken een rotje naast hem gooien en schrikt geeneens.
Tot er een vuurpijl vlak naast hem afgaat terwijl hij het niet verwacht.
Afbeelding
greatdane
Zeer actief

maxcola schreef:
greatdane schreef:Ik heb bij de eerste oud en nieuw die voor hem zou komen(was toen 7maandjes oud)de drukte opgezocht.Meestal steken ze een paar dagen ervoor al flink vuurwerk af en dat zocht ik langzaam op en op oudjaarsdag kon ik gewoon met hem buiten lopen en hij kijkt er nieteens naar om,je kan bij wijze van spreken een rotje naast hem gooien en schrikt geeneens.
Zolang de pijl langs hem gaat lijkt me dit geen probleem in vergelijking met een flinke knal :wink:
marian*
Erelid
Contacteer:

greatdane schreef:
maxcola schreef:
Zolang de pijl langs hem gaat lijkt me dit geen probleem in vergelijking met een flinke knal :wink:
:mrgreen: Zo'n pijl gaat met een luid SSSSSSSSSSSSJJJJJJJJJJJJJJJJJJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! vlak langs hem heen dan he?
Daardoor is bij Max die angst ontstaan.
Afbeelding
greatdane
Zeer actief

Ik denk niet dat het hem veel doet hij is niet zo bang uitgevallen en schrikt eigenlijk niet snel(nooit eigenlijk).En het eruit krijgen is denk ik erg lastig een bouvier van mijn ouders is al 13 jaar bang van knallen en ook alles geprobeerd,maar helaas zonder resultaten.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”