Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

lastig probleem.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Aantal honden: 2

lastig probleem.

Ongelezen bericht door astrid »

Kira heeft de gewoonte ontwikkeld om iedereen van het strand te willen jagen. Heel vervelend, en nu loopt ze dus aan de lijn. Ik heb al van alles geprobeerd, koekjes, bij me roepen, afleiden, gek doen, weglopen van de persoon die ze ziet. Allemaal geen resultaat. Ze loopt ook niet echt ontspannen te rennen en te spelen over het strand, je ziet ze loeren. Het gedrag was even weg toen Kali net bij ons was, maar nu begint het weer. Vanmorgen ook een Mevrouw ontmoet, die Herders dus nu niet meer leuk vind. :N: We gaan nooit achter elkaar naar hetzelfde strand, dus het strand kan ook niet van "haar"worden, dat heeft ze wel sterk als we ergens 2x achter elkaar geweest zijn. Vreemde honden kan ze wel hebben. Echt ontspannen wandelen doen we dus niet op het ogenblik, wie weet hoe het wel weer leuk kan worden? Nu kan ik ze nog terugroepen als ze los loopt, ik vrees dat als ik hier niet hard mee aan de slag ga, dat het over een paar weken niet meer kan.
Kira is trouwens wel een echte "regelteef"en een controlfreek. Alles moet het liefst volgens haar regels en ze bemoeit zich overal mee, onder honden dan.
astrid
Zeer actief

Ze kan perfect hierkomen, alleen als ze mensen ziet.... ze gaat op het strand alleen nog maar los nu als er echt niemand meer te bekennen is, en ik stouw m'n zakken vol met koek. Ik wil dus absoluut niet dat mensen last hebben van mijn hond. Ze is na haar castratie (alles eruit) van een wat angstig hondje veranderd in een bitch die het allemaal wel zal regelen. Castratie moest om medische redenen, anders had ik het nooit laten doen. Het gekke is dat ze het op andere uitlaatplekken dus niet doet, dan laat ze mensen met rust. Maar het strand :19:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

In een iets andere situatie maak ik hetzelfde mee met Moritz: die blaft dus tegen tegenliggers. Wel op afstand, al heeft hij de laatste tijd de neiging behoorlijk dichtbij te komen (niet bijten, maar half begroetend, maar op een veel te wilde manier).

Ik heb alles geprobeerd; aangelijnd geoefend en dat gaat perfect, maar los is er op dat moment geen grip op hem te krijgen. Ondanks het commando 'hier' wat hij toch echt wel kent, ondanks bakken vol met worst, boos worden, of wat dan ook.

In een andere topic in de discussiehoek was ook iets dergelijks gaande: de beloning die de hond krijgt in de vorm van 'mensen wegjagen' is veel groter en interessanter dan alle andere beloningen. Tenslotte gáán die mensen weg; sowieso bij tegenliggers, want die mensen lopen gewoon door natuurlijk en als ze het niet van plan waren dan lopen ze ook wel verder in zo'n situatie.

Afijn....... heel verhaal zonder enige oplossing voor je :19: Maar ik hou deze topic wel in de gaten voor tips die ik eventueel ook kan toepassen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
astrid
Zeer actief

Tot nu toe heeft ze ondanks mijn scherpe opletten wel wat mensen kunnen "verjagen" Ik lijn ze daarna onmiddelijk aan, en ik straf ze ook zeker niet als ze toch daarna naar me toe komt, ik lijn d'r aan en loop de andere kant op. En ze komt nu dus ook niet meer los. Maar die blik in d'r ogen als ze iemand verjaagt heeft.... Tis een bepaalde blik, die mij doet vermoeden dat ik de controle over mijn hond op dat moment totaal kwijt bent. Ik ga hier echt heel hard mee aan de slag, want het sluipt er echt steeds meer in. Nu bijt ze (nog) niet, maar daar kan je op wachten natuurlijk.
astrid
Zeer actief

Het is wat Inge zegt, het strand moet leeg! Er zit totaal geen angst bij. Als ik met mensen afgesproken heb om te wandelen is er niks aan de hand, al zijn het vreemden voor haar. Ik durf ook rustig met bv een forumwandeling mee, want dan zal ze het niet doen. Maar de mensen OP het strand.... die moeten allemaal oprotten :devil:
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

En als je met een lange lijn gaat oefenen. Zodat zij niet de bevrediging krijgt van een geschrokken medestrander. Zo krijgt ze een correctie als ze naar de mensen toerent, snel roepen en ze krijgt een beloning.

De essentie is dat ze niet beloont wordt voor haar gedrag. en als ze eenmaal bij de mensen is krijgt ze een beloning.

Veel succes :ok:
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Inge O schreef:
astrid schreef:Het is wat Inge zegt, het strand moet leeg! Er zit totaal geen angst bij. Als ik met mensen afgesproken heb om te wandelen is er niks aan de hand, al zijn het vreemden voor haar. Ik durf ook rustig met bv een forumwandeling mee, want dan zal ze het niet doen. Maar de mensen OP het strand.... die moeten allemaal oprotten :devil:
je ziét er misschien geen angst in, omdat ze dat met stoer gedrag maskeert, maar angst is hier zeker wel een factor. als ze vóór haar sterilisatie zoals je zei eerder angstig was, is dit nu door testosteron een beetje naar macho doorgeslagen.
en is ze dit strandgedoe dus duidelijk wel een leuke sport beginnen vinden :wink: .
Dat klopt! :ok: Het wegjagen is kicken, jagen, alleen dan op strandwandelaars! :cheer: Je zal dat gedrag dus moeten vervangen, ombuigen naar lonender gedrag en het zelfbelonende gejaag zal je onaantrekkelijk moeten maken. Zo simpel werkt gedrag aan of afleren. En daarop moet je je creatieve geest loslaten. :denken:
Appel verbeteren, het leuker maken bij jou te blijven dan mensen weg te jagen middels dus erg erg lekkere hapjes ect.
STraf kan, maar wees wel voorzichtig, aangezien jouw hond wel de mensen als dreiging ziet. Daarom moeten ze ook weg!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
astrid
Zeer actief

Straffen gaan we niet doen, dat is niet mijn manier. Ik ga heel hard met Kira aan de slag, en de vorderingen horen jullie!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”