Daar gaan we dan ....
.... even denken hoe ik dit aan boord breng ....
Voor je dit leest, ben al naar een dierenarts gegaan en heb al richtlijnen gekregen, maar ben op zoek naar mensen die hetzelfde meemaken en hun ervaring kunnen uitwisselen.
Dus :
Ik heb een hond van nu 2 jaar, half labrador. Ik vermoed dat de andere helft border colie is of mss groenendaler of meerdere ... who knows, t'is geen zuiver ras dus ... geen duidelijk karakter. (zie foto bij topic huisdieren )
aan 6 maanden heeft hij een lastige puperteit gekend, lastig voor mij dan. ze zeggen dat honden regelmatig hun baasjes uitdagen om de leiding over te nemen, dat was het geval aan 6 maand ... tonen dat je de baas bent is de boodschap.
Nu aan 2 jaar is het weer zo ver ! volgens de dokter om de 18 maand ... leuk hoor. Maar nu is hij "volwassen" en komt er veeel meer bij te kijken.
Naar mij minder, maar naar mijn vriend, familie of anderen gromt hij meer en meer en met tanden bloot, durft happen of zou zelfs kunnen bijten !! Nu is hij op strafkamp met duidelijke richtlijnen van de dokter, maar .... het wordt ons duidelijker en duidelijker dat het nooit volledig goed komt, hij heeft een slecht karakter !!
We zijn al 3 maanden bezig met die richtlijnen ! zijn mand is verhuisd van de salon naar de gang, geen gratis aandacht meer, moet er iets voor doen en geen aandacht als hij het vraagt. Speelgoed geven als wij het beslissen en terug afnemen als wij het beslissen. niet meer in de zetels ... doet hij iets stout vliegt hij in zijn mand ... de laatste maand ben ik wel slecht bezig en geef hem terug teveel "gratis" aandacht ... ik weet dat ik niet mag, maar daarvoor heb je toch een hond !! daar ben ik zwak in, t'is waar ... mijn vriend is veel consequenter!
Een collega verteld me ... heeft net hetzelfde meegemaakt met zijn groenendaler en zegt dat het slechter wordt met de jaren !! die is 12 j geworden. zoals hij zijn hond beschreef en de situaties was het identiek mijn hond. grommen naar de partner (anderen) als je hem iets doet doen dat hij niet wilt enz ..... zulke honden zegt hij, hebben maar 1 baasje en dat zal altijd zo blijven !! en zegt hij ... hij zal ook nog bij jou proberen bijten maar dan moet je snel en cordaat reageren en dan zalt hij zijn lesje geleerd hebben !! maar naar anderen zal hij het nooit afleren ...
Taksi is altijd een heel sociale hond geweest. Heeft mensen graag en eist alle aandacht en wil altijd met andere honden spelen (tot hij eens ddor een andere hond gebeten werd) . Hij speelt graag met de katten van mijn moeder en ze geven elkaar lekjes ... echt mooi om te zien. Je had er veel liefde van. Vandaag is taksi sneller angstig zonder geldige reden en dus ook laf !! Je weet nooit wanneer hij opeens van "humeur" verandert. Staat het hem niet aan gromt hij ... Ik ken zijn lichaamstaal van buiten en zie het al op voorhand hoe hij zich voelt en zich gedraagd en hou er rekening mee ... eigenlijk heb ik weinig tot geen "incidenten" mee. Ik heb mijn hond volledig onder controle als het op mij aankomt !! naar anderen toe echter besef ik nu dat ik helemaal geen controle heb!! ... meesten vinden dat ik te lax ben, maar heb altijd een goed "verstandhouding" mee gehad, en trad cordaat op als nodig !!
Andere mensen zien dat niet hoe hij zich gedraagd, en ik kan dat ook moeilijk van hun verwachten !! en dan kan je inderdaad beginnen discuteren in hoever je je aanpast aan de hond, en hij moet zich aanpassen aan ons en ..... alle boekjes en hondenscholen zijn hier niet meer van dienst !
Geduld ... consequenter optreden ... op tijd op de juiste manier straffen .... meer kunnen we niet doen denk ik.
Wegdoen ... geen sprake van !! zoals ik eerder schreef .. als het veel erger zou worden en de veearts zegt me dat er iets mis mee is (geestesziek) of zo ... kan ik erover nadenken, maar anders !!!!! NO WAY ... een kind doe je ook niet weg ... het is mijn kind niet het is een hond, weet ik zeker wel hoor ... sommigen vinden het grof dat je een huisdier met een kind kan vergelijken ... anderen begrijpen het maar al te goed.
In mijn omgeving zijn er maar al teveel mensen die zeggen ... je hond gromt, 1 oplossing, spuitje geven. Dat maakt me woedend zulke opmerkingen !!!
yip.
Mijn beestje !
Deze morgend was er weer een incident, bijna om de 2 weken wel, en heb nu zo iets van ... taksi ... we doen allemaal on best en cxx doet zijn best ... kan je nu ook niet eens je best doen !! we worden het moe !!
zucht