Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Varkensoren

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

eliza
Actief

Varkensoren

Ongelezen bericht door eliza »

Hallo iedereen,
FF een vraagje over varkensoren! Moos krijgt er regelmatig een en vind ze hartstikke lekker.
Nu wilde ik van de week bij een andere dierenwinkel dan normaal varkensoren halen en dat kon niet.
De man in de winkel zei dat hij geen dierenmishandelaar was want in de oren zou een virus zitten waar honden een zekere jeukziekte van zouden krijgen, en dat was zielig.

Weet iemand waar de beste man het over heeft want ik heb nl geen flauw idee :denken: En als het zo is dan stop ik uiteraard met de oren.
Met vriendelijke groet van een Hollandse Herderfan
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Varkensoren

Ongelezen bericht door Joy C »

eliza schreef:Hallo iedereen,
FF een vraagje over varkensoren! Moos krijgt er regelmatig een en vind ze hartstikke lekker.
Nu wilde ik van de week bij een andere dierenwinkel dan normaal varkensoren halen en dat kon niet.
De man in de winkel zei dat hij geen dierenmishandelaar was want in de oren zou een virus zitten waar honden een zekere jeukziekte van zouden krijgen, en dat was zielig.

Weet iemand waar de beste man het over heeft want ik heb nl geen flauw idee :denken: En als het zo is dan stop ik uiteraard met de oren.
Zegt mij zo gauw even helemaal niks :denken:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Ik heb ook ooit gelezen dat varkensoren slecht voor honden kunnen zijn. Sindsdien geef ik ze nooit. Ik dacht dat het om dezelfde reden was als waarom je geen varkensvlees aan honden moet geven. Toch heb ik ook nooit over honden gelezen die daadwerkelijk ziek werden van varkensoren, dus hoe het nou precies zit?
Joy C
Zeer actief

Anna Penta schreef:Ik heb ook ooit gelezen dat varkensoren slecht voor honden kunnen zijn. Sindsdien geef ik ze nooit. Ik dacht dat het om dezelfde reden was als waarom je geen varkensvlees aan honden moet geven. Toch heb ik ook nooit over honden gelezen die daadwerkelijk ziek werden van varkensoren, dus hoe het nou precies zit?
Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom varkensvlees niet zou kunnen. In het wild zegt een wolf vast ook geen nee tegen een wild zwijn?
Groetjes Joyce
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Joy C schreef:
Anna Penta schreef:Ik heb ook ooit gelezen dat varkensoren slecht voor honden kunnen zijn. Sindsdien geef ik ze nooit. Ik dacht dat het om dezelfde reden was als waarom je geen varkensvlees aan honden moet geven. Toch heb ik ook nooit over honden gelezen die daadwerkelijk ziek werden van varkensoren, dus hoe het nou precies zit?
Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom varkensvlees niet zou kunnen. In het wild zegt een wolf vast ook geen nee tegen een wild zwijn?
ziekte van aujezski (of hoe je het ook schrijft :denken: )
Joy C
Zeer actief

qyan schreef:
Joy C schreef:
ziekte van aujezski (of hoe je het ook schrijft :denken: )
En dat zit dus in de tamme varken begrijp ik? Ze krijgen mij 'ochtends gemengde brokken waar bij mijn weten geen varken in zit en 's avonds diner waar het ook niet inzit, dus het zal wel loslopen. Ze krijgen bij mij hooguit een keer een stukje worst of een bot van slager.
Groetjes Joyce
Afbeelding
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel

Ongelezen bericht door Tarz »

Toen mijn honden brokken kregen kregen ze wel varkensoren, ook allerlei andere soorten (niet rauwe) tussendoortjes.
Nu ben ik daar helemaal mee gestopt maar als ik brokken zou voeren zou ik er geen problemen mee hebben.
Varkensoren slecht? Ik heb er nooit iets van gemerkt maar ik gaf ze ook niet dagelijks ofzo.
Groetjes Rob
qyan

Dat schijnt in rauw varkensvlees te zitten, als het vlees besmet zou zijn kan je hond in 3 dagen overlijden, vandaar dat er ook geen varkensvlees (als het goed is) in brokken/ diner/ blikvoeding en diepvriesvleesvoeding verwerkt wordt.
Ken aan de andere kant zat mensen die al een hele tijd rauw varkensvlees voeren en nog steeds niets aan de hand.
Dus hoe het allemaal echt zit, ik weet het niet :mrgreen:
Laatst gewijzigd door qyan op 29 okt 2004 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Joy C
Zeer actief

qyan schreef:Dat schijnt in rauw varkensvlees te zitten, als het vlees besmet zou zijn kan je hond in 3 dagen 0overlijden, vandaar dat er ook geen varkensvlees (als het goed is) in brokken/ diner/ blikvoeding en diepvriesvleesvoeding verwerkt wordt.
Ken aan de andere kant zat mensen die al een hele tijd rauw varkensvlees voeren en nog steeds niets aan de hand.
Dus hoe het allemaal echt zit, ik weet het niet :mrgreen:
Dat bedoel ik ook ! :ok:
Groetjes Joyce
Afbeelding
qyan

Om terug te komen op varkensoren:
Qyan kreeg ze vroeger ook weleens, maar wij zijn ermee gestopt.
Hij moest er namelijk geregeld van braken en zijn darmen reageerde er ook niet echt lekker op.
Last van jeuk, nee dat niet, maar misschien dat dat wel gewoon aan de hond ligt, evenals dat qyan er dus van ging braken en aan de diaree ging.
Iedere hond is anders en de 1 reageerd wel goed op iets en de ander niet.
Joy C
Zeer actief

Ik heb mijn honden overigens nog nooit varkensoren gegeven, maar als ze echt zo slecht zouden zijn, waarom zijn ze dan nog niet verboden?
Groetjes Joyce
Afbeelding
eliza
Actief

In ieder geval bedankt voor de antwoorden! Ga maar is ff speuren of ik op het net nog wat kan vinden!
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik heb gelezen dat ze aan de darmwand kunnen blijven hangen. Een hond was er bijna dood aan gegaan. Dus ik geef ze hier geen varkensoren meer...
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Lysette schreef:Ik heb gelezen dat ze aan de darmwand kunnen blijven hangen. Een hond was er bijna dood aan gegaan. Dus ik geef ze hier geen varkensoren meer...
Ja dat heb ik ook wel eens gelezen, mijn honden krijgen ze niet, ik houd trouwens niet zo van die gerookte zooi :19:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Perle »

De inentingen tegen Aujeszky worden héél streng opgevolgd. Je krijgt er een hoop boel mee als de bloedproeven aantonen dat de varkens niet genoeg antistoffen hebben. (En gelukkig maar)
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Hier gingen ze enorme scheten laten van die dingen.
En ze zijn er ook wel eens bijna in gestikt.
Dus krijgen ze die rotzooi ook niet meer. :neenee:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Re: Varkensoren

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

eliza schreef:Hallo iedereen,

En ik heb net gedroogde meegebracht,
maar :idea: het geeft niks ze zitten toch al onder de grond. :mrgreen:
sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Het gaat inderdaad over de ziekte van Aujezki(jeukpest, pseudorabies), het is een ziekte die bij varkens voorkomt, deze kunnen er ziek van zijn of alleen drager.
Honden, katten en ook koeien kunnen Aujezki krijgen, helaas is het verloop bij deze diersoorten altijd dodelijk.
Mensen krijgen geen Aujezki, vandaar dat de bestrijding geen volksgezondheidszaak is.
In de nederlands varkenshouderij zijn een redelijk aantal bedrijven Aujezki vrij.
Het virus overleeft verhitten niet, dus alleen rauw vlees van besmette varkens is gevaarlijk voor honden.
Ik weet ook niet of er in gedroogde varkensoren nog levend virus zit.
weg gehaald zit een virus in
eliza
Actief

Bedankt voor alle reakties! Heb voor de zekerheid maar ff de dierenarts gebeld. Deze zei dat zolang ze gerookt zijn het geen kwaad kan!
Maar als ik helemaal de zekerheid wil hebben dan gewoon kalfsoren moet geven, was ook beter omdat het minder vet is!
Dus dan gaan we dat maar doen. :ok:
karin jack russel
nieuw lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door karin jack russel »

Je kunt toch ook een gerookte runderstaart geven ,mijn tommy gaat er ook van braken en ik vind ze maar vies stinken,en dan werk ik nog wel in de slagerij,mergpijpjes ben ik ook niet zo weg van om ze rauw te geven liever koken als er weer wat uitbreekt bse b.v. heeft die hond toch al een rauw bot op . :denken:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”