Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ook een vraag over vuurwerk!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Dorien
Zeer actief

Ook een vraag over vuurwerk!

Ongelezen bericht door Dorien »

Het knallen is hier dus nu al begonnen. :evil:
Vorig jaar had Shanu nergens last van. Sinds een paar dagen hoorde ik wat knallen van rotjes en daar reageerde Shanu niet op.
Nu was ik afgelopen week 's avonds weg naar mijn werk en hoorde ik van mijn hospita dat Shanu zat te piepen en te trillen als een rietje.
Ik heb haar dus vanavond meegenomen naar mijn werk.
Nu ben ik thuis en zijn ze met zwaarder geschut aan het knallen en begint Shanu echt heel erg te trillen, staart tussen de benen.
Wat moet ik doen? Negeren? Ik kan haar toch moeilijk 2 maanden lang iets kalmerends geven?
Groet,
Dorien
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

negeren en voor afleiding zorgen, als je dat nog lukt.

ursula is sinds vorig jaar niet zo gesteld op knallen. als het erg is stop ik haar zonder gedoe in ons bed. onder de dekens vindt ze het blijkbaar vrij veilig. ook minder herrie, natuurlijk.
Dorien
Zeer actief

Het is echt heel erg zielig. Ik schrok er ook een beetje van. Ze ligt dus ook op mijn bed, maar mijn hele bed trilde gewoon mee. Echt een zielig hoopje. Ze zijn hier gewoon al volop aan het knallen en ik ben natuurlijk niet 24/7 thuis..
Het is toch ook raar als ik haar dan ineens af ga leiden?
En om haar nou 2 maanden lang non stop dronken te voeren lijkt me ook geen strak plan. :mrgreen:
Groet,
Dorien
Trina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander
Golden Retriever
Australien Kelpie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trina »

De politie bellen en zeggen dat je last hebt van het knallen.
Doe ik ook als ze te vroeg beginnen.
Officieel mag het pas op 31 december en ik ben ook niet zo'n zeur dat ik bel wanneer het een week van te voren is, want dat het leuk is om te knallen snap ik ook wel, maar om nu al in oktober te beginnen. :evil:
Afbeelding
Dorien
Zeer actief

Trina schreef:De politie bellen en zeggen dat je last hebt van het knallen.
Doe ik ook als ze te vroeg beginnen.
Officieel mag het pas op 31 december en ik ben ook niet zo'n zeur dat ik bel wanneer het een week van te voren is, want dat het leuk is om te knallen snap ik ook wel, maar om nu al in oktober te beginnen. :evil:
Dat heeft in deze buurt geen enkel effect kan ik je verzekeren..
Groet,
Dorien
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Even ter aanvulling, je geeft dus een frolic direct na de knal, niet als ze ligt te beven op bed. Echt knal! Koekje. Als ze dan vrolijk bij je staat dan kan je er ook voor kiezen even met haar te spelen etc. Ligt ze te beven als een rietje dan moet je haar hoe dan ook negeren. Helaas.
Mijn theorie is dat een hond, al is hij helemaal alleen, een vuurwerkfobie kan ontwikkelen. Negeren alleen helpt dus helemaal geen zier, aandacht kan het wel erger maken :wink:
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

weet je wat ook erg kan zijn het om gekeerde wat doe je dan
mijn jr was juist gek op vuurwerk en knallen
dus die probeerde al het vuur werk te vangen
en van straat op te rapen
en in deze buurd beginnen ze al met gooien in october
ik heb toen van alles geprobeerd om het af te leren maar het was erg boeiend voor hem tja wat doe je dan
Afbeelding
Dorien
Zeer actief

MARC_S schreef:Even ter aanvulling, je geeft dus een frolic direct na de knal, niet als ze ligt te beven op bed. Echt knal! Koekje. Als ze dan vrolijk bij je staat dan kan je er ook voor kiezen even met haar te spelen etc. Ligt ze te beven als een rietje dan moet je haar hoe dan ook negeren. Helaas.
Mijn theorie is dat een hond, al is hij helemaal alleen, een vuurwerkfobie kan ontwikkelen. Negeren alleen helpt dus helemaal geen zier, aandacht kan het wel erger maken :wink:
Ok, dat ga ik direct proberen! Maar, wat nou als ik niet thuis ben en ze knallen alsnog? Kan ze dan niet weer zichzelf op lopen fokken?
Ik heb haar gisteren ook straal genegeerd, maar toen ik even stiekem naar haar keek begon ze wel ineens erger te trillen.. Toch aandacht gegeven?
Voor nu neem ik haar wel gewoon zoveel mogelijk overal mee naar toe en hou de frolicjes in de aanslag!
Groet,
Dorien
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik zou Shanu nu dus niet meer alleen laten. Door dit soort dingen kan een hond ook een trauma ontwikkelen mbt het alleen zijn en dus verlatingsangst krijgen. Wat Marc zegt klopt...juist tijdens het alleen zijn kan er bij de hond het gevoel ontstaan dat ze het alleen moet doen en geen steun heeft van de baas..als de hond zich incapabel voelt om de situatie te handelen krijg je dus dit.
Als ze lekkers aanpakt doen zoals Marc beschrijft en let wel op dat je vrolijk en blij blijft. Zet haar verde op de Resque van Bach..wie weet heeft ze er baad bij en helpt het haar. Wat naar zeg dit. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Dorien
Zeer actief

Eline* schreef:Ik zou Shanu nu dus niet meer alleen laten. Door dit soort dingen kan een hond ook een trauma ontwikkelen mbt het alleen zijn en dus verlatingsangst krijgen. Wat Marc zegt klopt...juist tijdens het alleen zijn kan er bij de hond het gevoel ontstaan dat ze het alleen moet doen en geen steun heeft van de baas..als de hond zich incapabel voelt om de situatie te handelen krijg je dus dit.
Als ze lekkers aanpakt doen zoals Marc beschrijft en let wel op dat je vrolijk en blij blijft. Zet haar verde op de Resque van Bach..wie weet heeft ze er baad bij en helpt het haar. Wat naar zeg dit. :19:
Wat is dat bachspul precies?
Moet ik dat nu al doen, of als de frolicjes niet helpen? Of als ze toch alleen moet zijn, want jezus, ik kan haar toch niet 2 maanden lang overal op sleeptouw nemen? :19:
Groet,
Dorien
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Respue is een remedie bij hevige schrik en de verwerking daarvan. Ik zou het gewoon standaard geven nu en kijken of ze er iets op doet. Het sedeert niet, het kalmeert niet, het brengt in balans en kan in dit soort situatie's echt helpen. Je kan het kopen bij de drogist en je kan 4 keer per dag 4 druppels geven om mee te beginnen en als er geknald wordt geef je wat extra.
Of je haar 2 maanden op sleeptouw moet nemen...ik vind eigenlijk van wel. Een bange hond laat je niet alleen. Als je de ergste angst er wat af kan halen en je kan haar thuis met de gordijnen dicht en de radio stevig aan zou je dat kunnen doen..maar mijn keuze zou dat dus niet zijn. Als het niet goed gaat zijn de consequentie's nog veel rotter, want dan heb je straks een hond die je uberhaupt niet meer alleen kan laten. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Dorien
Zeer actief

Ok, thanx voor de tips.
Ik zal dat spul gaan halen en gaan druppelen.
Frolicjes gaan voeren bij knallen.
En Shanu meenemen of gewoon thuisblijven.
Lang leve het vuurwerk!
Groet,
Dorien
Butch 01
Vaste gebruiker
Contacteer:

Panisch

Ongelezen bericht door Butch 01 »

Ik leef met je mee, onze vorige hond Bo was ook panisch voor alles wat knalde, die dook regelmatig ergens onder in een kast of onder het bed, gelukkig hem de honden die nu bij ons zijn er geen last van, maar met Bo hebben we dat 14 jaar lang meegemaakt, ieder jaar zag weer als een berg tegen het einde van het jaar aan, we hebben ook Bach gebruikt en dat hielp wel enigszins, maar weg is het nooit geweest, zelfs uitlaten in de buurt ging op een gegeven moment niet meer, dus honden in de auto en naar het bos en maar hopen dat ook daar niet geknalt werdt
Groetjes Richard
Afbeelding

Kijk eens op mijn site, ik ben er dagelijks mee aan het klussen, ik hoor graag jullie mening
http://www.rjkant.nl
Dorien
Zeer actief

Hmmm... Er wordt nu weer volop geknalt en ik ben dus volop frolicjes aan het geven.
Ze is echter zo bang dat ze dat ook haast niet meer durft aan te nemen.
Bach druppeltjes heeft ze ook gehad, maar ik wil niet teveel aan haar gaan frutten, want ze begint alleen maar meer te trillen..
Ze schrikt nu ook al van blaffende honden buiten en harde geluiden op de tv.
Groet,
Dorien
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Bij hevige schrik zoals je dat beschrijft kan je de resque gewoon om het kwartier een duppel of 4 geven. Het klinkt toch wel erg zorgelijk zo Dorien!
Ze gaat linken leggen die je niet wil hebben. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Dorien
Zeer actief

Eline* schreef:Bij hevige schrik zoals je dat beschrijft kan je de resque gewoon om het kwartier een duppel of 4 geven. Het klinkt toch wel erg zorgelijk zo Dorien!
Ze gaat linken leggen die je niet wil hebben. :19:
Ok, snap ik.
Maar, er wordt zoals ik eerder schreef niet continu geknalt. Dan weer een paar knallen achter elkaar, dan weer een paar uur niets.
Moet ik dus dan de hele avond om het kwartier die druppels geven?
Moet zeggen dat ik het ook a relaxed vind om te gaan druppelen als ze zo bang is.
Ze is ook niet continu bang hoor. Nu ligt ze gewoon weer rustig op mijn bed.
Alleen als er dus geknalt wordt en dan na de knal is ze overal extra alert op en schrikt ze snel. Dan is ze dus ook niet geinteresseerd in koekjes, ookal geef ik ze echt direct na de knal.
Groet,
Dorien
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Is dat dan wel goed, frolicjes geven.
Je weet nooit waneer de knal komt dus knal, beven en frolic bevestig je dan de angst niet.
Manager is ook doodsbang voor knallen gelukkig is het hier alleen maar 2 dagen.
Groetjes Els
Afbeelding
Dorien
Zeer actief

billy schreef:Is dat dan wel goed, frolicjes geven.
Je weet nooit waneer de knal komt dus knal, beven en frolic bevestig je dan de angst niet.
Manager is ook doodsbang voor knallen gelukkig is het hier alleen maar 2 dagen.
Groetjes Els
Nee, het is knal, snel frolic erin stoppen en dan beven.
Maar als er inderdaad een aantal knallen na elkaar komen is ze nog niet bekomen van de schrik. Als ik haar dan na een knal weer een frolic wil geven, moet ze daar niets van hebben.. :19:
Groet,
Dorien
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Heb je je radio wel lekker aanstaan? Je moet met het geluidsniveau binnen het geluidsniveau van buiten dimmen hè? Even jammer voor Didl, maar het is even niet anders! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Dorien
Zeer actief

Eline* schreef:Heb je je radio wel lekker aanstaan? Je moet met het geluidsniveau binnen het geluidsniveau van buiten dimmen hè? Even jammer voor Didl, maar het is even niet anders! :mrgreen:
Hahaah! Hier staat altijd muziek aan. :mrgreen:
Ben ook al zo snugger geweest om het raam dicht te doen, dat helpt ook al wat.
Als Didl gaat zeuren gooi ik er bij haar ook gewoon wat druppels in! :mrgreen:
Groet,
Dorien
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Je zou die knallers toch achter het behang plakken he? :evil: :evil: :evil:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Dorien
Zeer actief

maxcola schreef:Je zou die knallers toch achter het behang plakken he? :evil: :evil: :evil:
Nou idd.
Ik heb even geinformeerd en mijn hospita weet wel wie het zijn. Ze schijnen een kelderboxje vol van dat spul te hebben.
Misschien dat ze anoniem iets gaan ondernemen ofzo, daar had ze het tenminste over, maar ik denk niet dat het iets uithaald.
Frans Bauwer om 2 uur 's nachts heb ik totaal geen problemen mee, maar die pokkeknallen nu dus wel.
Groet,
Dorien
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Balen hoor, ik hoop dat het gaat in ieder geval succes :ok:
Groetjes Els
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”