Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe gingen/gaan jullie om met 2 honden in huis?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Maureen en de meiden
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 2

Hoe gingen/gaan jullie om met 2 honden in huis?

Ongelezen bericht door Maureen en de meiden »

Hoi allemaal,

Over een kleine 6 weken krijgen wij gezinsuitbreiding met de komst van Nanou, ons 2e goldenteefje. Beau,ons eerst goldenteefje van 2,5 jaar krijgt er een vriendinnetje bij.
Nou kunnen er bepaalde situaties zich voordoen, zoals rangorde ed en waar wel en waar niet ingrijpen.
Graag zou ik jullie ervaringen willen horen( positief maar ook negatief) en hoe jullie daarmee om zijn gegaan.

Alvast bedankt! :ok:
Laatst gewijzigd door Maureen en de meiden op 02 nov 2004 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Groetjes van Maureen en een natte neus van Beau en Nanou!
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Eén advies..niet ingrijpen! :wink: Laat ze het maar uitzoeken. Als je je bemoeit met de omgang tussen de honden onderling bemoei je je ook in de rangorde en dat is alles behalve handig, want daar kunnen je honden onderling uiteindelijk om gaan vechten. Als de pup bv erg druk is kan je wel proberen haar af te leiden en zo de oudere hond rust te geven..en neem ze vooral geregeld ook apart mee en leer je pup alleen blijven..dus ook zonder de oudere hond. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Maureen en de meiden
Zeer actief

Eline* schreef:Eén advies..niet ingrijpen! :wink: Laat ze het maar uitzoeken. Als je je bemoeit met de omgang tussen de honden onderling bemoei je je ook in de rangorde en dat is alles behalve handig, want daar kunnen je honden onderling uiteindelijk om gaan vechten. Als de pup bv erg druk is kan je wel proberen haar af te leiden en zo de oudere hond rust te geven..en neem ze vooral geregeld ook apart mee en leer je pup alleen blijven..dus ook zonder de oudere hond. :wink:
Dankjewel voor je reactie.. :ok:
Afbeelding

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

inderdaad niet zomaar ingrijpen.

als ik er zelf stapelmaf van wordt (hier komt er nogel wat geluid bij het spelen/stoeien kijken) dan gooi ik ze naar buiten. wel hou ik het altijd in de gaten
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Ik kan mij hier ook bij aansluiten. Wij hebben 2 Golden Reuen en dat gaat tot op de dag van vandaag prima. Ze zijn nu 11 en bijna 9 jaar oud. Gelukkig waren wij idd vrij goed geïnformeerd. Op dag 1 kreeg de pup (Jari) van de oudere hond (Tagor) een flinke correctie toen Jari zijn voerbak in wilde duiken. Wij hebben toen dus niet ingegrepen en pas Jari bekeken toen de boel gekalmeerd was.
Tagor heeft enorm veel gespeeld met Jari en liet ook vreselijk veel toe. Tot Jari wat ouder werd en toen kreeg hij een correctie (snauw) als hij de grens van Tagor overschreed.
Het advies van Eline wat bij ons idd minder goed is gegaan is het alleen uitlaten. Het is erg makkelijk om de ander ook meteen maar mee te nemen als je toch gaat wandelen. Dat hebben wij dus te weinig gedaan.
Afbeelding
Maureen en de meiden
Zeer actief

Branka schreef:Ik kan mij hier ook bij aansluiten. Wij hebben 2 Golden Reuen en dat gaat tot op de dag van vandaag prima. Ze zijn nu 11 en bijna 9 jaar oud. Gelukkig waren wij idd vrij goed geïnformeerd. Op dag 1 kreeg de pup (Jari) van de oudere hond (Tagor) een flinke correctie toen Jari zijn voerbak in wilde duiken. Wij hebben toen dus niet ingegrepen en pas Jari bekeken toen de boel gekalmeerd was.
Tagor heeft enorm veel gespeeld met Jari en liet ook vreselijk veel toe. Tot Jari wat ouder werd en toen kreeg hij een correctie (snauw) als hij de grens van Tagor overschreed.
Het advies van Eline wat bij ons idd minder goed is gegaan is het alleen uitlaten. Het is erg makkelijk om de ander ook meteen maar mee te nemen als je toch gaat wandelen. Dat hebben wij dus te weinig gedaan.

Daar had ik zelf ook niet zo bij stil gestaan, het uitlaten. Wel de pup alleen laten, ook al is de oudere hond er niet bij, dat soort dingen. Dus ook regelmatig apart uitlaten. Goeie tip weer. :ok:
Afbeelding

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Vergeet niet je oudere hond heel veel aandacht te geven, zo'n klein pupje is natuurlijk heerlijk om te knuffelen maar de oude heeft net zo goed zijn aandacht nodig. :wink:
Inderdaad ook veel apart uitlaten, zodat de oudere hond ook lekker zijn individuele aandacht krijgt en de pup leert korte periodes alleen te zijn en wat zelfstandiger.
Wat betreft ingrijpen, dat vind ik ook afhangen van de andere hond. Mijn oudste durfde na een uit de hand gelopen correctie dus niet meer te corrigeren en haar heb ik wel wat beschermd voor de pup. De pup moest leren dat de oudste niet zomaar als bijt-object gebruikt kan worden, aangezien mijn boxer niet corrigeerde deed ik dat :wink: Ik heb de grenzen aangegeven en dat gaat hier gelukkig heel goed. Ze zijn onafscheidelijk, de jongste is al op vrij jonge leeftijd de baas geworden en ze kunnen zonder toezicht gewoon samen blijven. Maar als de oudste gewoon duidelijk is naar de pup en zijn grenzen goed aangeeft lekker laten gaan. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Mijn Golden-reuen zijn bijna 3 en 1 jr. en 4 mnd. en ik laat ze alle strijd zelf uitzoeken. Dat is soms best moeilijk, maar in hondentaal zijn de rollen zo wel het duidelijkst. Mijn advies is ook apart trainen met je honden, zeker 1x per dag alleen uitlaten en onderweg trainen op gehoorzaamheid en spel. En in alles gaat mijn eerste hond voor.
Maureen en de meiden
Zeer actief

Golden Stanley schreef:Mijn Golden-reuen zijn bijna 3 en 1 jr. en 4 mnd. en ik laat ze alle strijd zelf uitzoeken. Dat is soms best moeilijk, maar in hondentaal zijn de rollen zo wel het duidelijkst. Mijn advies is ook apart trainen met je honden, zeker 1x per dag alleen uitlaten en onderweg trainen op gehoorzaamheid en spel. En in alles gaat mijn eerste hond voor.
De oudere hond het eerst begroeten als je beneden/thuis komt, dat soort dingen dus... Lijkt me ook best moeilijk,je bent geneigd om het dan voor je eerste op te nemen. Maar ja... met opvoeden moet je ook voet bij stuk houden en niet dan wel/dan niet, daar houden we ons ook aan. :wink: Thx voor je berichtje :ok:
Afbeelding

bepbak
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door bepbak »

En maak niet de vergissing als de pup in de pubertijd komt (vanaf een mand of 10) en serieuze pogingen doet om boven de andere hond te komen zelf in te grijpen met het idee dat de oudere hond de baas moet zijn omdat zij er heet eerst was en de oudste is. Zo werkt het niet bij honden onderling. Op een gegeven moment zal de dominantste van de twee de baas worden, ook al is dat de jongste.
Love all animals!
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Tenzij ze elkaar tot bloedens toe verwonden en je elke week bij de da zit.
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

ik heb er 7 rond lopen , maar ik bemoei me er af en toe wel mee :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Senna1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Senna1 »

Hier ook een reu en een teef. Onder normale omstandigheden bemoei ik me er niet mee. Maar heel af en toe krijgen ze ruzie over bijvoorbeeld een bot of iets anders wat ze heel erg lekker vinden en dan bemoei ik me er uiteindelijk wel mee. Het gaat er dan erg grof aan toe en alhoewel m'n reu normaal gezien wel het onderspit delft tegenover de teef is hij als het om een lekkernij gaat wel bereid een stap verder te gaan om dat te verdedigen. Dan grijp ik in omdat die reuzen elkaar anders lelijk zouden verwonden. Maar dat gebeurd bijna nooit. Hou ze in de gaten dus als je ze iets lekkers geeft want dan willen regeltjes nog wel eens overboord gaan! :wink:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind wel dat je honden apart moet voeren en zeker in eerste instantie dus geen kluiven of speelgoed overal moet laten slingeren. Als je de verhoudingen van meet af aan gespannen wil krijgen moet je overal spullen neerleggen waarover ruzie gemaakt kan worden. Ik vind dat dus wat dom.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Senna1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Senna1 »

Eline* schreef:Ik vind wel dat je honden apart moet voeren en zeker in eerste instantie dus geen kluiven of speelgoed overal moet laten slingeren. Als je de verhoudingen van meet af aan gespannen wil krijgen moet je overal spullen neerleggen waarover ruzie gemaakt kan worden. Ik vind dat dus wat dom.
:denken: ze krijgen alleen een kluif of speeltjes als ik er bij ben!
dat blijft nooit slingeren.
Alleen ga ik geen 3 uur staan kijken hoe ze op een bot aan het kluiven zijn en dan kan het gebeuren dat één van de twee op het idee komt het bot van de andere te gaan proberen.
Voeren doe ik ze gelijktijdig maar daar blijf ik altijd bij...
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Jouw honden kennen elkaar. Dat is iets anders dan een nieuwe hond in een roedeltje zetten en alles waar ruzie gemaakt om kan worden er gelijk bijdoen.
Ik voer mijn honden apart, maar speelgoed en kluiven liggen gewoon in huis en de verhoudingen zijn inmiddels zo duidelijk dat daar niet om gevochten wordt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
shamal
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door shamal »

Twee jaar geleden hebben wij ons jack russelpupje van toen 8 weken bij de drie grote jongens in huis gezet.
Devil moest dus vanaf dag flink van zich afbijten om een plekje te veroveren.
De jongste teef is best wel jaloers aangelegd dus heel af en toe heb ik best ingegrepen.
Ik ben tenslotte altijd nog de "opperbaas"

Nog altijd wordt er wel een gegrold om het leiderschap, zeker nu de oudste (de bazin) wat slechter ter been is.
Daar bemoei ik me niet mee tenzij het bloed hier in de ronte vliegt.

Uitlaten hoef ik niet, ze kunnen zelf binnen en buiten en eten geef ik tegelijk, ieder op een eigen plekkie in de keuken / kamer.
Afbeelding
Leonie73
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Leonie73 »

Even een vraag over het apart uitlaten van de honden af en toe.
Hoe oud is de pup dan? Vanaf hoe oud zou je de pup even alleen kunnen laten om met de andere hond te gaan lopen wanneer er niemand anders thuis is voor de pup?

En iets anders wat ik gelezen heb, jullie denken dus dat het beter is om in het begin (bij komst pup bij oude hond) geen botten en speeltjes te laten slingeren?

Ik had met de andere pup inderdaad gemerkt dat er dan constante strijd is en dat de twee dan van het ene speeltje naar het andere lopen te klieren..
Maar er moeten uiteraard wel speeltjes liggen ter afleiding van meubels en schoenen en dergelijke toch?

Alvast bedankt maar weer
Maureen en de meiden
Zeer actief

Leonie73 schreef:Even een vraag over het apart uitlaten van de honden af en toe.
Hoe oud is de pup dan? Vanaf hoe oud zou je de pup even alleen kunnen laten om met de andere hond te gaan lopen wanneer er niemand anders thuis is voor de pup?

En iets anders wat ik gelezen heb, jullie denken dus dat het beter is om in het begin (bij komst pup bij oude hond) geen botten en speeltjes te laten slingeren?

Ik had met de andere pup inderdaad gemerkt dat er dan constante strijd is en dat de twee dan van het ene speeltje naar het andere lopen te klieren..
Maar er moeten uiteraard wel speeltjes liggen ter afleiding van meubels en schoenen en dergelijke toch?

Alvast bedankt maar weer

Met dat apart uitlaten heb ik even gewacht totdat Nanou gewend was om even alleen thuis te zijn met Beau, Nanou was toen een week of 11 oud. Daarna ben ik eigenlijk op dezelfde manier gaan oefenen om Nanou helemaal alleen thuis te laten door nu met Beau eventjes weg te gaan. Nanou is nu 14 weken en ik maak nu één korte wandeling met Beau alleen van ongeveer 20 minuten per dag. Andersom ook natuurlijk. Het helemaal alleen zijn thuis gaat ook erg goed.
Met Beau samen is Nanou nu nog niet langer alleen thuis dan 2 uur.
Laatst gewijzigd door Maureen en de meiden op 30 jan 2005 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hier ging ik dagelijks 1 a 2x per dag naar het bos (met allebei samen) en 1x naar het veld. Daar hield ik Nika bezig met het gooien met ballen en Marouck hobbelde lekker mee en met haar oefende ik spelenderwijs het hierkomen enzo.
De rest van de uitlaatrondjes probeerde ik ze toch vaak apart mee te nemen. Als Marouck eindelijk even sliep ging Nika met me mee, gewoon een rondje door de wijk van een kwartiertje ofzo. Marouck ging zowiezo al vaker alleen omdat ik ieder uur buiten stond met haar ivm de zindelijkheidstraining. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”