Hier in het hondenbos loopt eens in de zoveel tijd een Hollandse Herder. Ze loopt altijd los, en de baas is meestal in geen velden of wegen te bekennen. Het probleem is dat ze al een aantal honden in het bos 'aan heeft gevallen', en ook altijd boven op Moos klapt als ze hem ziet.
Als ik haar op tijd ontwaar zorg ik dat ik een andere kant op loop, maar soms komt ze ineens uit de bosjes schieten; zo ook weer van de week. Ze rent opeens uit de bosjes vandaan, negeert twee andere honden waar Moos op dat moment lekker mee aan het spelen was, en gaat direct op Moos af (die ondertussen al een tijdje stil stond). Daar aangekomen gaat ze Moos strak aan staan kijken, trekt grommend een lip op, vervolgens een voorpoot, en klapt dan boven op hem. Moos piepen, staart tussen de achterpoten, en hij probeert dan weg te komen ( wat dus nooit lukt, ze blijft hem altijd in zijn nek vast houden)
Nu weet ik dat er altijd gezegd wordt dat je nooit moet gaan schreeuwen, maar dat deed ik dus wel als instinctieve reactie; met een lage stem schreeuwen naar die hond en in mijn handen klappen. En tja, tot nog toe laat ze dan dus wel los. Tegen die tijd komt de baas vaak aanzetten in de verte, die roept haar, en de hond rent weg richting baas.
Dit is nu 2 keer zo gebeurd in een half jaar tijd (die hond is gelukkig zelden in het bos). Nu vroeg ik me af of er iets is dat ik kan doen om te voorkomen dat ze op Moos springt, of wat ik het beste kan doen als ze hem wel te pakken heeft (behalve schreeuwen, wat toch niet echt zo geweldig is, en waarvan ik me afvraag hoe lang dat nog zal helpen....)
p.s Moos heeft er geen wond ofzo aan over gehouden, wel angst...., en in eerste instantie dacht ik dat ze Moos zag als een prooi, maar dan hoeft ze toch niet eerst te gaan staan fixeren en grommen toch?