Zo hee, er is je eindelijk een klein lichtje gaan branden (ongeveer 9 weken te laat, maar ja...rebecca schreef:ik zal nog een keer reageren op de stamboom het was misschien inderdaad beter geweest om te fokken met een hond met stamboom.
maar goed die heeft ze niet en daar is dus nu niks meer aan te doen en dan kunnen jullie schelden wat jullie willen maar dat helpt toch niks meer.
maar even los van mijn honden een ziekte als bijvoorbeeld addison kan je toch ook niet van een stamboom halen, want dat had die vorige hond van mij en daar was niemand van op de hoogte dus ook al is er ziekte dat kan je dan toch niet gewaar worden.
Niet alle ziektes zijn inderdaad van een stamboom af te lezen, maar als je weet welke voorouders er in jouw honden zitten kun je wel zien of er op bepaalde erfelijke aandoeningen getest is, zoals bijvoorbeeld HD en ED. Daar staan de vermeldingen wel van op de stamboom.
Wees je trouwens heel goed bewust van je verantwoordelijkheden ten aanzien van je pups als fokker! Dat zul je hoogstwaarschijnlijk ook niet weten, maar je bent ook nadat je pups verkocht zijn (hopelijk gaat je dat lukken...) verantwoordelijk voor eventuele erfelijke afwijkingen die aan het licht komen bij door jou gefokte pups! Helemaal omdat je totaal geen naspeuringen hebt verricht om te bekijken of bij een van de ouderdieren erfelijke ziektes aanwezig zijn! Dat kan achteraf nog wel eens een duur geintje worden!
Helaas is "bezint eer gij begint" een beetje mosterd na de maaltijd hier, maar wie weet kunnen anderen zoals jij die nog niet zo dom zijn geweest hun teefje zonder stamboom te laten dekken door hun eigen reu hier nog wel lering uit trekken!