Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat ging er fout?
Moderator: moderatorteam
- Sandra KM
- nieuw lid
Wat ging er fout?
Wat ging er fout?
3 jaar geleden kregen mijn schoonouders een Rottweiler pup erbij, ze hadden er al een van 11 jaar oud. De pup kende mij vanaf zijn eerste dag thuis. Ik en mijn vriend kwamen er vaak en we speelden veel met de honden. De oude hond was een rustige hond en de felle pup en hij konden niet altijd goed met elkaar overweg. Toen de pup wat ouder werd en sterker probeerde hij altijd de baas te spelen. Dat werd door zijn opvoeders, mijn schoonouders, niet getolereerd. De oude hond had de oudste rechten en was de baas, volgens hen. De pup werd een jaar en deze hond was veel minder knuffelig dan de oude, hij hield er niet van om heel lang geaaid te worden en van veel knuffelen al helemaal niet. Het was wel een goed opgevoede hond, hij was trouw naar alle puppy cursussen en vervolgcursussen geweest met zijn baas en het was voor hen al de vierde Rottweiler die ze opvoedden.
Tijdens de vakantie van mijn schoonouders pasten wij op de honden. De pup was inmiddels 1 jaar en drie maanden oud. Wij waren er de hele week in huis en de vakantie was bijna afgelopen. Mijn vriend en ik zaten vrijdag middag in de huiskamer samen met de jonge hond. Waar de oude toen was weet ik niet meer. Ik zat op mijn “eigenâ€
3 jaar geleden kregen mijn schoonouders een Rottweiler pup erbij, ze hadden er al een van 11 jaar oud. De pup kende mij vanaf zijn eerste dag thuis. Ik en mijn vriend kwamen er vaak en we speelden veel met de honden. De oude hond was een rustige hond en de felle pup en hij konden niet altijd goed met elkaar overweg. Toen de pup wat ouder werd en sterker probeerde hij altijd de baas te spelen. Dat werd door zijn opvoeders, mijn schoonouders, niet getolereerd. De oude hond had de oudste rechten en was de baas, volgens hen. De pup werd een jaar en deze hond was veel minder knuffelig dan de oude, hij hield er niet van om heel lang geaaid te worden en van veel knuffelen al helemaal niet. Het was wel een goed opgevoede hond, hij was trouw naar alle puppy cursussen en vervolgcursussen geweest met zijn baas en het was voor hen al de vierde Rottweiler die ze opvoedden.
Tijdens de vakantie van mijn schoonouders pasten wij op de honden. De pup was inmiddels 1 jaar en drie maanden oud. Wij waren er de hele week in huis en de vakantie was bijna afgelopen. Mijn vriend en ik zaten vrijdag middag in de huiskamer samen met de jonge hond. Waar de oude toen was weet ik niet meer. Ik zat op mijn “eigenâ€
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Wat een heftig verhaal en ik kan me voorstellen dat je vertrouwen behoorlijk is geschaad na twee van dit soort incidenten. Sowieso dapper dat je er na het eerste bijtincident nog over de vloer hebt durven komen.
Wat de reden is geweest blijft gissen. Het is ieder geval normaal gedrag geweest in die zin dat de hond niet iets bizars heeft gedaan voor een hond. Hij heeft iemand aangevallen op een zelfverzekerde manier.
Blijkbaar gaat er ergens tussen jou en hem iets niet goed. Het omhoog kijken wat je beschrijft, ik heb het vermoeden dat dat fixeren is geweest..dat de hond je aankeek, fel en strak met een wat vreemde gloed in de ogen. Het vermoeden wat ik hen is dat de hond jou als ranglagere of concurent heeft gezien voor zijn positie en daarom het conflict met je is aangegaan. Een arm om een hond heen is dominant gedrag vanuit de hond gezien. Een dominante hond zal dat niet pikken en zal je corrigeren. Alleen niet zo ineens vol in je gezicht bijten..
Misschien ish te afgeleerd te waarschuwen tijdens de conflicten met de andere oude hond..ik weet het niet.
Ik vind het trouwens wel schokkend dat je ouders de hond gewoon nog in de kamer laten als jij of iemand anders op bezoek is. Een hond van dat caliber die heeft bewezen te kunnen bijten heb je weg te zetten. Daar stel je mensen niet aan bloot..ik vind dat doodeng.
Ik denk dat er veel signalen verkeerd zijn geinterpreteerd waardoor dit alles zo heeft kunnen lopen.
Ik wens je sterkte, want ik kan me voorstellen dat je angst nooit meer helemaal weg gaat.
Wat de reden is geweest blijft gissen. Het is ieder geval normaal gedrag geweest in die zin dat de hond niet iets bizars heeft gedaan voor een hond. Hij heeft iemand aangevallen op een zelfverzekerde manier.
Blijkbaar gaat er ergens tussen jou en hem iets niet goed. Het omhoog kijken wat je beschrijft, ik heb het vermoeden dat dat fixeren is geweest..dat de hond je aankeek, fel en strak met een wat vreemde gloed in de ogen. Het vermoeden wat ik hen is dat de hond jou als ranglagere of concurent heeft gezien voor zijn positie en daarom het conflict met je is aangegaan. Een arm om een hond heen is dominant gedrag vanuit de hond gezien. Een dominante hond zal dat niet pikken en zal je corrigeren. Alleen niet zo ineens vol in je gezicht bijten..
Misschien ish te afgeleerd te waarschuwen tijdens de conflicten met de andere oude hond..ik weet het niet.
Ik vind het trouwens wel schokkend dat je ouders de hond gewoon nog in de kamer laten als jij of iemand anders op bezoek is. Een hond van dat caliber die heeft bewezen te kunnen bijten heb je weg te zetten. Daar stel je mensen niet aan bloot..ik vind dat doodeng.
Ik denk dat er veel signalen verkeerd zijn geinterpreteerd waardoor dit alles zo heeft kunnen lopen.
Ik wens je sterkte, want ik kan me voorstellen dat je angst nooit meer helemaal weg gaat.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
bepbak
- Vaste gebruiker
jee Sandra wat zal je geschrokken zijn zeg, ik moet er zelf niet aan denken.
Maar het is gebeurd uit dominantie. De jonge hond wilde zijn plekje gaan veroveren in de roedel (boven de oude hond). Dit werd niet toegestaan door je schoonouders. FOUT, de oudste hond de baas laten zijn is onzin, puur mensenidee. Honden het zelf laten uitzoeken anders krijg je nooit een rustige roedel thuis. De jonge hond zit in zijn pubertijd en het is heel normaal dat hij probeert boven de andere hond te komen. Als de oudere hond dit toestaat omdat deze onderdaniger is, geen enkel probleem. Dus daar ging het al fout. Ook gezien het feit dat hij minder knuffeliger is geeft al aan dat hij dominanter is als de oudere hond. Jammer dat ze op de cursussen niets hierover verteld hebben, qua roedelgedrag van honden onderling en zo.
Op het moment dat de hond jou beet zat je met je arm om hem heen. Dit is voor een hond een zeer dominante houding. (daarom ook altijd uitkijken met het omhelzen van een hond of boven hem bukken oid) Dat hij je aan ging kijken was voor hem een waarschuwing aan jou en daagde hij je uit. Daar je zo bleef zitten strafte hij je eigenlijk en ging 'boven' je staan. Hij accepteerde je dus niet als hogere in rang. Vandaar dat hij later ook je hand die in zijn buurt was pakte. Zolang je niet duidelijk boven hem staat blijft de situatie dus zo. Daarom is het zo belangrijk om voor iedere hondenbezitter zich te verdiepen in hondengedrag. Je bedoelt het zo goed, kroelen enzo, maar als je weinig over hondengedrag weet, kan het dus zo fout zijn.
Ik kan me voorstellen dat je hem niet meer vertrouwd, dat is een heel logisch gevoel. En als je bang voor hem bent zal je ook nooit boven hem komen, want dan zal je de confrontatie aan moeten gaan en altijd van hem moeten winnen. (nou zou ik dat met een grote hond ook niet durven hoor, ze zijn fysiek toch sterker en als je niet 100% zeker weet dat je het wint nooit aan beginnen).
Sterkte.
Maar het is gebeurd uit dominantie. De jonge hond wilde zijn plekje gaan veroveren in de roedel (boven de oude hond). Dit werd niet toegestaan door je schoonouders. FOUT, de oudste hond de baas laten zijn is onzin, puur mensenidee. Honden het zelf laten uitzoeken anders krijg je nooit een rustige roedel thuis. De jonge hond zit in zijn pubertijd en het is heel normaal dat hij probeert boven de andere hond te komen. Als de oudere hond dit toestaat omdat deze onderdaniger is, geen enkel probleem. Dus daar ging het al fout. Ook gezien het feit dat hij minder knuffeliger is geeft al aan dat hij dominanter is als de oudere hond. Jammer dat ze op de cursussen niets hierover verteld hebben, qua roedelgedrag van honden onderling en zo.
Op het moment dat de hond jou beet zat je met je arm om hem heen. Dit is voor een hond een zeer dominante houding. (daarom ook altijd uitkijken met het omhelzen van een hond of boven hem bukken oid) Dat hij je aan ging kijken was voor hem een waarschuwing aan jou en daagde hij je uit. Daar je zo bleef zitten strafte hij je eigenlijk en ging 'boven' je staan. Hij accepteerde je dus niet als hogere in rang. Vandaar dat hij later ook je hand die in zijn buurt was pakte. Zolang je niet duidelijk boven hem staat blijft de situatie dus zo. Daarom is het zo belangrijk om voor iedere hondenbezitter zich te verdiepen in hondengedrag. Je bedoelt het zo goed, kroelen enzo, maar als je weinig over hondengedrag weet, kan het dus zo fout zijn.
Ik kan me voorstellen dat je hem niet meer vertrouwd, dat is een heel logisch gevoel. En als je bang voor hem bent zal je ook nooit boven hem komen, want dan zal je de confrontatie aan moeten gaan en altijd van hem moeten winnen. (nou zou ik dat met een grote hond ook niet durven hoor, ze zijn fysiek toch sterker en als je niet 100% zeker weet dat je het wint nooit aan beginnen).
Sterkte.
Love all animals!
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat hangt van jezelf af. Laika is ook gevaarlijk, maar als je voorzichtig bent en veiligheid voor laat gaan op de vermeende rechten van je hond hoeven dingen niet in bijtincidenten te eindigen.Inge O schreef:hoe goed het gebeurde vanuit honds standpunt ook te verklaren kan zijn, dit is toch echt wel gedrag waar voor mij de grens bereikt zou zijn. zeker na de tweede keer. want het is gewoon afwachten waar, wanneer en met wie een derde keer volgt.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Sandra KM
- nieuw lid
Ik zat ook al in de richting dominantie te denken maar jullie verhalen hebben het duidelijker gemaakt. We waren het er wel over eens dat de jonge hond worstelde met de dominantie en dat er het een en ander verkeerd is aangepakt. We hebben het met mijn schoonouders zo afgesproken dat de hond niet bij mij in de buurt kan komen als we daar op visite zijn. Ze doen hem in de bench of buiten achter het hek. (En dan maar hopen dat die er niet overheen springt) Je begrijpt dat ik daar dan niet echt rustig zit. De hond is groter en zwaarder dan ik en ik heb het al twee keer ‘verloren’ dus die discussie ga ik maar niet aan.
Waar ik me wel zorgen over maak is dat de hond wel bij hun klein kinderen mag komen (mijn neefje loopt al) Of zou dat geen probleem zijn omdat er geen dominantie uitgevochten hoeft te worden. (Nog niet?)
Wat is dat fixeren precies, waarom doen honden dat? Hoe herken je het en hoe voorkom je dat. Wat zou ik moeten doen als een hond weer zo tegen mij doet? Doen ze dat als ze weten dat je bang bent. Ik vind het eng als ik loslopende honden tegenkom, wat is dan de beste reactie? (Deo tegen angstzweet?
)
Waar ik me wel zorgen over maak is dat de hond wel bij hun klein kinderen mag komen (mijn neefje loopt al) Of zou dat geen probleem zijn omdat er geen dominantie uitgevochten hoeft te worden. (Nog niet?)
Wat is dat fixeren precies, waarom doen honden dat? Hoe herken je het en hoe voorkom je dat. Wat zou ik moeten doen als een hond weer zo tegen mij doet? Doen ze dat als ze weten dat je bang bent. Ik vind het eng als ik loslopende honden tegenkom, wat is dan de beste reactie? (Deo tegen angstzweet?
-
estelle
Jemig wat een verhaal zeg!
Van de kleinkinderen snap ik echt niet, ik zou dat als eigenaar van de hond doods en doods eng vinden hoor! Hoop maar dat zoiets goed gaat!
Ik denk ook dat je angst er wel altijd in blijft zitten, kan natuurlijk wel veel minder worden maar echt over zal dat denk ik niet gaan.
Mijn broer is doodsbang voor honden, ook hij is meerdere malen goed gebeten door een hond. Ondertussen kent hij onze honden al een paar jaar (de oudste 2) maar als ze een rare beweging maken of ze blaffen uit enthousiasme naar hem dan staat het zweet toch weer op zo'n voorhoofd en blijft hij stokstijf staan....
Zeker met vreemde honden blijft bij hem die angst nog groter aanwezig, hij gaat weleens mee met ons naar de Duitseherder vereniging en dan moet hij echt zijn best doen om rustig te blijven maar meestal zoekt hij 'veilig' de kantine op en kijkt hij vanachter het raam mee!
En als hij een vreemde hond aait is het altijd 'gespannen' in zijn lichaam.
Denk dat het bij jouw er ook altijd wel 'in' zal blijven, hoop het van niet want het is voor jezelf natuurlijk erg vervelend!
Succes ermee!
Van de kleinkinderen snap ik echt niet, ik zou dat als eigenaar van de hond doods en doods eng vinden hoor! Hoop maar dat zoiets goed gaat!
Ik denk ook dat je angst er wel altijd in blijft zitten, kan natuurlijk wel veel minder worden maar echt over zal dat denk ik niet gaan.
Mijn broer is doodsbang voor honden, ook hij is meerdere malen goed gebeten door een hond. Ondertussen kent hij onze honden al een paar jaar (de oudste 2) maar als ze een rare beweging maken of ze blaffen uit enthousiasme naar hem dan staat het zweet toch weer op zo'n voorhoofd en blijft hij stokstijf staan....
Zeker met vreemde honden blijft bij hem die angst nog groter aanwezig, hij gaat weleens mee met ons naar de Duitseherder vereniging en dan moet hij echt zijn best doen om rustig te blijven maar meestal zoekt hij 'veilig' de kantine op en kijkt hij vanachter het raam mee!
En als hij een vreemde hond aait is het altijd 'gespannen' in zijn lichaam.
Denk dat het bij jouw er ook altijd wel 'in' zal blijven, hoop het van niet want het is voor jezelf natuurlijk erg vervelend!
Succes ermee!
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Iedere hond die zich ranghoogste voelt en zich in zijn status bedreigt voelt door iemand die in zijn ogen vlak onder hem in rang staat is in staat te corrigeren. De hond heeft je gebeten..hij is niet doorgegaan, hij heeft je niet verscheurd of was niet buiten zinnen..Hij heeft je op je plek gezet voor onbeleefd gedrag wat niet bij jouw status hoorde en blijkbaar vond hij het nodig je dat even erg scherp duidelijk te maken.Sandra KM schreef:Waar ik me wel zorgen over maak is dat de hond wel bij hun klein kinderen mag komen (mijn neefje loopt al) Of zou dat geen probleem zijn omdat er geen dominantie uitgevochten hoeft te worden. (Nog niet?)
Wat is dat fixeren precies, waarom doen honden dat? Hoe herken je het en hoe voorkom je dat. Wat zou ik moeten doen als een hond weer zo tegen mij doet? Doen ze dat als ze weten dat je bang bent. Ik vind het eng als ik loslopende honden tegenkom, wat is dan de beste reactie? (Deo tegen angstzweet?)
Je snapt dat de hond dus niet iemand zal bijten die ver boven hem staat en hem dus de baas is. Ten opzichte van een ranglagere weet je dat niet. SOmmige honden zijn in die mate tolerant dat ze zich alles laten welgevallen door kinderen, omdat ze er niks van te duchten hebben..ze zijn geen concurenten. Sommige honden hebben in die mate veel respect voor hun baas dat ze het wel uit hun hoofd laten om een kind iets te doen, omdat ze weten dat de baas partij zal kiezen voor het kind..in die categorie schaar ik je schoonouders niet aangezien de hond jou ook in hun bijzijn heeft gebeten.
Een hond, die bijt vanuit een rangordeconflict hoeft geen gevaarlijke hond te zijn ten opzichte van mensen of kinderen..maar het kan wel. Het is dus echt onmogelijk er iets over de hond te zeggen. Wel wat anders..de hond is in handen van je schoonouders gevaarlijk ten opzichte van kinderen. Het feit dat jij hier komt vragen wat er nou gepseeld kan hebben, het feit dat de hond je nog doodleuk een tweede keer heeft kunnen bijten..dat duidt allemaal op onkunde van je schoonouders en dat maakt de situatie gevaarlijk. Ik zou dus zeggen Weg met die hond bij kinderen. Een rottie is te groot om risico mee te nemen. Ee'n hap en een kindje is de rest van zijn leven zwaar gehavend. Ik vind dat je schoonouders dus echt achterlijk loyaal zijn naar hun hond toe en ik heb daar echt erg weinig respect voor.
( wel wil ik toch even zeggen dat dit dus echt giswerk is..we zijn geens van allen bij het incident geweest en of het wel of geen dominantiestrijd betreft is gissen..)
Fixeren is iemand strak in de ogen aankijken en dat is zeer bedreigend. WIj mensen kijken elkaar ook zelden strak en lang aan in de ogen..eigenlijk doen we dat alleen als we woedend zijn, erg bang of verliefd. Vreemde mensen kijken we eigenlijk uberhaupt al zelden lang aan. Als je een hond strak in de ogen aankijkt geef je dus een signaal van agressie af naar de hond..en er bestaat dus een kans dat de hond zich laat provoceren en best even met je wil vechten. Een hond die jou strak aankijkt is erg bang voor je of wil je aanvliegen. Als een vreemde hond je fixeert kijk dan ieder geval nooit strak terug..
Als je een vreemde loslopende hond tegenkomt kan je dus het beste de hond negeren en blijven staan met je armen over elkaar..leuk wolkjes kijken!
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Wat een naar verhaal zeg! Aan uitleg heb ik niets toe te voegen ik denk dat alles al goed verwoord is, maar ik vind echt dat je schoonouders deze hond niet bij bezoek moeten laten...
De hond heeft jou tot 2x toe gegrepen en schade toegebracht..Ik zou er niet aan moeten denken wat voor een schade de hond kan toebrengen bij een klein kind...
De hond heeft jou tot 2x toe gegrepen en schade toegebracht..Ik zou er niet aan moeten denken wat voor een schade de hond kan toebrengen bij een klein kind...
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Ik ben het met Eline eens. Bij kinderen zou hij idd wel eens wel te vertrouwen zijn als zijn zelfvertrouwen zo groot is dat hij daar geen bedreiging in ziet maar ik zou nooooooooooiiiit zo'n risico willen nemen met geen enkele hond. Het is echt een verkeerde beweging en die hond corrigeert op een hondenmanier het kind en laten we het zachtjes zeggen een kind is daar niet op gebouwd.
Wat er voor hij tot de eerste beet kwam heeft afgespeeld is dat hij waarschijnlijk een scala aan signalen heeft gegeven die zijn genegeert of zelfs bestraft (met name het idee dat je kan sturen wie er roedelleider wordt
en allerlei humane eigenschappen op een hond plakt.)
Wat er voor hij tot de eerste beet kwam heeft afgespeeld is dat hij waarschijnlijk een scala aan signalen heeft gegeven die zijn genegeert of zelfs bestraft (met name het idee dat je kan sturen wie er roedelleider wordt
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
- shera
- Vaste gebruiker
Mijn hond heeft tot nog toe nog nooit gebeten ! wel al eens gehapt. Dat was voldoende voor mij om een muilbandje te kopen. Ik gebruik deze bij bezoek aan de dierenarts of bv als de kleine van mijn zus op bezoek is. Als er bezoek is blijft de hond in eerste instantie in de gang. Pas als iedereen ontspannen is en al een tijdje aanwezig laat ik de hond binnen, maar vraag het eerst want sommige bezoekers hebben gewoon schrik van honden !! Maar mijn nichtje blijft een hele dag en zo lang wil ik de hond niet uitsluiten dus let ik gewoon op beiden. Als mijn nichtje dan te lastig is en ze wilt rondlopen dan doe ik mijn hond zijn muilbandje aan uit zekerheid! Soms kan het zo rap gaan ... kinderen en honden is altijd op letten !!
Ik weet niet wat jullie er van denken, maar door het hem op een angenaam manier aan te leren, te belonen en af en toe te oefenen (eens 5 min per dag aan doen, niet elke dag) stoort het mijn hond blijkbaar niet zo een muilband aan te doen, alhoewel zijn natuurlijk gedrag momenteel nog is van het proberen af doen, maar hij geeft rap op !
Zou dat geen oplossing zijn (daar ze ook geen hondenkenners zijn die zoals jullie uit het gedrag kan af leiden) om hem dan zo een band aan te doen wanneer er bezoek is !
En als het wel dominantie zou geweest zijn, is er dan geen gevaar dat hij de schoonouders gaat uitdagen en zij de signalen niet herkennen waardoor ze lager gaan komen te staan ??
Ik weet niet wat jullie er van denken, maar door het hem op een angenaam manier aan te leren, te belonen en af en toe te oefenen (eens 5 min per dag aan doen, niet elke dag) stoort het mijn hond blijkbaar niet zo een muilband aan te doen, alhoewel zijn natuurlijk gedrag momenteel nog is van het proberen af doen, maar hij geeft rap op !
Zou dat geen oplossing zijn (daar ze ook geen hondenkenners zijn die zoals jullie uit het gedrag kan af leiden) om hem dan zo een band aan te doen wanneer er bezoek is !
En als het wel dominantie zou geweest zijn, is er dan geen gevaar dat hij de schoonouders gaat uitdagen en zij de signalen niet herkennen waardoor ze lager gaan komen te staan ??
-
bepbak
- Vaste gebruiker
Klopt, kinderen kunnen een hond heel strak aanblijven kijken. Het is moeilijk te voorspellen wanneer een kind de leeftijd heeft waarvan de hond het kind wel als bedreiging gaat zien. Daarom is het best gevaarlijk. Stel dat een kind hem ook ineens omhelst oid, is moeilijk te voorspellen wat hij doet. Probeer zijn gedrag nu te lezen naar kinderen toe, hoe is zijn houding, hoe is zijn gezichtsuitdrukking enz.
Wat doen je schoonouders er verder aan omhet gedrag van hun hond beter te leren kennen en hoe gaan ze er verder mee om? Is dus best belangrijk dat ze er aan werken met de hond en het niet laten voor wat het is.
En als je vreemde honden tegenkomt is het beste maar geheel te negeren en niet aankijken. Je hoort dan wel van de eigenaar of het een makkelijke hond is en dan kun je hem, ondanks je angstzweet, gerust aanhalen.
Je angst slijt ook wel weer hoor, heeft z'n tijd nodig.
Wat doen je schoonouders er verder aan omhet gedrag van hun hond beter te leren kennen en hoe gaan ze er verder mee om? Is dus best belangrijk dat ze er aan werken met de hond en het niet laten voor wat het is.
En als je vreemde honden tegenkomt is het beste maar geheel te negeren en niet aankijken. Je hoort dan wel van de eigenaar of het een makkelijke hond is en dan kun je hem, ondanks je angstzweet, gerust aanhalen.
Je angst slijt ook wel weer hoor, heeft z'n tijd nodig.
Love all animals!