Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
tbeast schreef:
Ik ben een complete leek hoor, maar als het nou bij de teef voorkomt? Dan kan het toch wel?
Het moet van beide kanten komen aangezien zwart dominant is. (tenminste ik neem aan dat dat bij de poedels ook het geval is).
De reu en de teef komen dus niet uit een totaal zwarte lijn.
tbeast schreef:
Ik ben een complete leek hoor, maar als het nou bij de teef voorkomt? Dan kan het toch wel?
Het moet van beide kanten komen aangezien zwart dominant is. (tenminste ik neem aan dat dat bij de poedels ook het geval is).
Groetjes Sonja
Dat dacht ik ook. Beide ouders zijn, zoals ik het heb begrepen, zwart en er zitten abrikoos puppen tussen. Als abrikoos dominant was, dan zou 1 van de ouders volgens mij dus ook abrikoos moeten zijn.
En een uiting van een recessieve kleur kan alleen als een pup dus van beide ouders het gen voor abrikoos heeft meegekregen. Conclusie is dan dus dat ouders minstens allebei het gen moeten dragen en niet alleen maar zwart in de lijn kunnen hebben.
Maw. Alleen een abrikooskleurige opa van moederszijde is niet voldoende om een nestje met zoveel abrikoos te krijgen? Ook aan papa's zijde moet een voorouder (voorhond ) zijn geweest die abrikooskleurig moet zijn geweest? En die kleuren mogen niet door elkaar bij poedels?
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
tbeast schreef:
Groetjes Sonja
Dat dacht ik ook. Beide ouders zijn, zoals ik het heb begrepen, zwart en er zitten abrikoos puppen tussen. Als abrikoos dominant was, dan zou 1 van de ouders volgens mij dus ook abrikoos moeten zijn.
En een uiting van een recessieve kleur kan alleen als een pup dus van beide ouders het gen voor abrikoos heeft meegekregen. Conclusie is dan dus dat ouders minstens allebei het gen moeten dragen en niet alleen maar zwart in de lijn kunnen hebben.
kheb geen zin om te zoeken.
maar er stond ergens dat de moederhond geen juiste kleur had en daarom geen stamboom had.
tbeast schreef:
Groetjes Sonja
maar er stond ergens dat de moederhond geen juiste kleur had en daarom geen stamboom had.
Ik kan me dit ook herinneren. Je ziet ze niet vliegen hoor.
Groetjes Joyce † Nick 16.08.1999 - 22.01.2009 † Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
sirene schreef:
Groetjes Sonja
Dat klopt want ik heb toen nog gezegd dat je met een afwijkende kleur (of zoiets) niet kan showen.
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans Ik ben gewoon mezelf
Branka schreef:
Dat klopt want ik heb toen nog gezegd dat je met een afwijkende kleur (of zoiets) niet kan showen.
Sanneke
Klopt niet, er stond dat het nest geen stamboom had vanwege "iets" met een foute kleur. Kan dus aan de moeder, de vader of aan de pups liggen. De moederhond Doeska is zwart, en dat is een erkende kleur bij
Poedels. Die was het dus niet .
Branka schreef:
Sanneke
Zou best kunnen. Maar volgens mij zei ze ook dat de vader alleen zwart in de lijn had. Als abrikoos een recessief vererfende kleur is dan is dat dus onmogelijk. Maar goed, ik gaf al eerder aan niet veel kennis te hebben van Poedels en dus weet ik ook niet precies hoe het met de kleurvererfing zit.
Wel weet ik dat, met uitzondering van de Toypoedel, bij alle Poedels de kleuren zwart/wit/bruin en grijs/abrikoos aparte kleuren zijn. Op show worden ze dus als aparte rassen uitgebracht. En daarom vroeg ik dus eerder naar hoe dat zit met het fokken.
Sanneke
Zou best kunnen. Maar volgens mij zei ze ook dat de vader alleen zwart in de lijn had. Als abrikoos een recessief vererfende kleur is dan is dat dus onmogelijk. /color]
juist en daarom klopt het verhaal dus niet
mol
Laatst gewijzigd door Mol op 09 nov 2004 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
In nederland zijn er 4 varieteiten en 5 kleuren.
zwart,wit, grijs, abricoos en bruin en
harlekijn (zwart/wit, bruin/wit,grijs/wit, abricoos/wit doch deze zijn niet erkend.
Maar in Duitsland mag je er wel mee showen.
Voor Toypoedels vind ik dat de kleuren voor FCI aangesloten landen
zoals harlekijn, black and tan of zwartzilver niet is toegestaan.
Sanneke
Ik snap er geen bal van. Het kan toch zijn dat de moeder van de teef (of vader, of opa, weet ik veel) een andere kleur heeft gehad? Dan kan het toch ook best dat het nu terug komt? Of werkt dat niet zo?
al zou de moeder abrikoos zijn dan kan het zoals het nu gezegd wordt nog niet.
als de vader alleen maar zwart "in zich" heeft dan zullen alle pups altijd zwart worden omdat zwart altijd dominant is over abrikoos. is er een beetje zwart dan worden de pups zwart zeg maar.
óf zowel pa als ma moeten alleen het "abrikoosstukje" doorgeven, dan kan het wel.
mol: is het niet mogelijk dat beiden Za zijn? en dan allebei a doorgeven, dan worden de puppen toch de recessieve kleur? of is mijn biologie te lang geleden??
in mijn beleving zijn de ouderdieren dan zwart, geven het recessieve gen door en de pups worden recessief qua kleur.
Het is dus niet zoals bij mensen,
bruin is dominant.
En blauw is ondergeschikt aan bruin.
Of zoiets ??
Hangt dat bij honden ook van de voorouders af. Of de genen ?
Sanneke
maar... het kan toch wel? als bv ma van moeders abri was.... en de pa van moeder zwart, kan ma dus zwart zijn maar wel abrikoos doorgeven? in vaders lijn, oke ze zegt puur zwarte lijn, maar dat zal betrekkelijk zijn, daar kan ook wit of bruin achter zitten (en dat mag) stel dat dat zo is, dan is zwart toch niet meer de definitieve dominante?
yamie schreef:maar... het kan toch wel? als bv ma van moeders abri was.... en de pa van moeder zwart, kan ma dus zwart zijn maar wel abrikoos doorgeven? in vaders lijn, oke ze zegt puur zwarte lijn, maar dat zal betrekkelijk zijn, daar kan ook wit of bruin achter zitten (en dat mag) stel dat dat zo is, dan is zwart toch niet meer de definitieve dominante?
volgens mij bedoel ik dit ook...
zou mijn biologie dan tóch zijn blijven hangen???
yamie schreef:maar... het kan toch wel? als bv ma van moeders abri was.... en de pa van moeder zwart, kan ma dus zwart zijn maar wel abrikoos doorgeven? in vaders lijn, oke ze zegt puur zwarte lijn, maar dat zal betrekkelijk zijn, daar kan ook wit of bruin achter zitten (en dat mag) stel dat dat zo is, dan is zwart toch niet meer de definitieve dominante?
volgens mij bedoel ik dit ook...
zou mijn biologie dan tóch zijn blijven hangen???
volgens mij heb jij het juist en zoals Mol al zei, beide ouders kunnen dan niet uit een volledig zwarte lijn komen.
dat pa en ma zwart waren en 1 zoon die weer met een zwarte teef blablabla of mogen de broers en zussen van de voorouders uit de lijn ook niet abrikoos zijn?
want in theorie kan het wel dat ze allemaal bijvoorbeeld Za zijn en je toevallig (en die kans is groot) steeds ZZ, Za of aZ pups krijgt en die zijn dan allemaal zwart.
het is te verwachten dat er al eerder abrikoos (aa) tussen zou zitten, maar in theorie is het naar mijn idee mogelijk dat je altijd zwarte pups hebt terwijl abrikoos stiekum aanwezig is....
maar nogmaals, het is allemaal lang geleden en mol weet veel van genetica... dus ik ben heel benieuwd naar zijn antwoord
Mol, help in in ieder geval mijn verstand van genetica eens naar boven, want zoals Massam het zegt, klink het logisch toch?
Ik dacht, ervan uitgaande dat zwart dus dominant is en abrikoos recessief, dat abrikoos dan aa is en zwart kan, net zoals Massam zegt Za, aZ en ZZ zijn. Theoretisch zou dit betekenen dat de ouders dan toch beiden of Za of aZ zijn? Want de moeder of vader was geen aa, want dan had die abrikoos geweest.
zolang bijde oders ongeacht welke kleur niet vast in kleur zijn volgens het gene profiel kan je dus recencief andere kleur mee dragen.
is vader vast van kleur zoals aangegeven dus afkomstig uit een echt voledig zwarte lijn kan er geen abricoos geboren worden,is vader echter alleen uiter van zwart maar drager van abricoos dan zijn puppen zowel zwart als abricoos en zijn ze bijde drager van het zwarte gen en abricoos.
dus je kan nu concluderen dat wat gezegt is niet waar is en vader dus niet uit een voledige zwarte lijn komen.
zeg dat ik fokt met een BB en een Bb hond dan is het zo dat ik hnden fokt die BB zijn Bb zijn of bb zijn
BB= zwart
Bb= zwart en drager van bruin
bb=bruin
Mol schreef:zolang bijde oders ongeacht welke kleur niet vast in kleur zijn volgens het gene profiel kan je dus recencief andere kleur mee dragen.
is vader vast van kleur zoals aangegeven dus afkomstig uit een echt voledig zwarte lijn kan er geen abricoos geboren worden,is vader echter alleen uiter van zwart maar drager van abricoos dan zijn puppen zowel zwart als abricoos en zijn ze bijde drager van het zwarte gen en abricoos.
dus je kan nu concluderen dat wat gezegt is niet waar is en vader dus niet uit een voledige zwarte lijn komen.
zeg dat ik fokt met een BB en een Bb hond dan is het zo dat ik hnden fokt die BB zijn Bb zijn of bb zijn
BB= zwart
Bb= zwart en drager van bruin
bb=bruin
mol
Toch nog 1 vraagje dan: zeg jij dan nu dat BBXBb wel bb kan opleveren? Dan snap ik het namelijk toch niet meer. Of bedoelde je BBXbb?
Shit, ik dacht dat ik het doorhad.
Mama Sanneke schreef:Het is dus niet zoals bij mensen,
bruin is dominant.
Of zoiets ??
Sanneke
Bij mensen is dat dus ook niet altijd zo. Ik ben blond, mijn man is bijna zwart en onze drie dochters zijn allemaal zo blond als het maar kan.
Mama Sanneke schreef:Het is dus niet zoals bij mensen,
bruin is dominant.
Of zoiets ??
Sanneke
Bij mensen is dat dus ook niet altijd zo. Ik ben blond, mijn man is bijna zwart en onze drie dochters zijn allemaal zo blond als het maar kan.
Ik weet niet hou oud jouw meiden zijn, maar volgens mij kan dat ook nog redelijk veranderen. Mijn vader heeft zwart haar, mijn moeder rood en ik was als peuter licht blond. Tegenwoodig heb ik dus donkerblond haar. Van nature althans
Denk dat hier een andere term uit de erfelijkheid om de hoek komt kijken: n.l. intermediair i.p.v. dominantie van het 1 over het ander.
Laatst gewijzigd door Branka op 09 nov 2004 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar goed, simpel gezegd: als vaders lijn helemaal zwart is (dus zwarte moeder, vader, opa, oma etc.), kunnen er geen anders gekleurde pups komen, ongeacht hoe de kleur van moeder is?